Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om upphävande av lagarna om lätta bilar (RP 128/2020 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagstiftningen om lätta bilar, som träder i kraft den 1 november 2020, upphävs.
Lagen avses träda i kraft senast den 1 november 2020.
Utskottet konstaterar att lagstiftningen om lätta fordon inte är förenlig med EU-lagstiftningen, i synnerhet inte med direktivet om körkort (2006/126/EG). Trots förhandlingar i flera omgångar med kommissionen har det inte gått att finna någon möjlighet att sätta i kraft lagstiftningen om lätta bilar nationellt. Det enda lagliga sättet att göra lätta bilar tillgängliga som transportmedel för ungdomar vore enligt propositionen alltså att påverka den framtida revideringen av körkortsdirektivet. Därför anser utskottet det vara nödvändigt att upphäva lagarna om lätta bilar.
Utskottet välkomnar att regeringen redan nu aktivt håller kontakten och bedriver påverkansarbete visavi kommissionen när det gäller revideringen av direktivet om körkort och att detta kommer att fortsätta under hela revideringsprocessen. Utskottet anser det vara ytterst viktigt att Finland med alla medel försöker påverka revideringen av direktivet om körkort för att ett fordon av typ lätt bil ska kunna införas för unga i syfte att förbättra deras trafiksäkerhet.
Samtidigt betonar utskottet vikten av att uppmärksamma trafiksäkerhetsaspekterna i planeringen av fordon av typ lätt bil och den reglering som behövs. Vad beträffar unga förare är det många aspekter som måste beaktas. Medicinska studier visar att deras förmåga att reagera och manövrera i trafiken inte ligger på samma nivå som hos 18-åringar. Samtidigt är lätta bilar ett säkrare alternativ för unga förare än de fyrhjulingar eller mopedbilar som nu används av många. Samtidigt bör man också beakta fordonens konsekvenser för säkerheten i den övriga trafiken. Utskottet anser det viktigt att noga överväga vilka särskilda aspekter som bör beaktas samtidigt som man följer utvecklingen i andra europeiska länder.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var
Riksdagen godkände den 18 december 2018 följande lagar avseende lätta bilar: lag om ändring av fordonslagen (130/2019), lag om ändring av körkortslagen (131/2019), lag om ändring av vägtrafiklagen (132/2019), lag om ändring av 4 § i fordonsskattelagen (133/2019), lag om ändring av 1 § i bilskattelagen (134/2019), lag om ändring av 1 § i bränsleavgiftslagen (135/2019), lag om ändring av 114 § i mervärdesskattelagen (136/2019) och lag om ändring av 23 kap. 12 § i strafflagen (137/2019). Republikens president stadfäste lagarna den 18 januari 2019 och förordnade att de ska träda i kraft den 1 november 2019.
Men i samband med beredningen av förordningarna och föreskrifterna visade det sig att det finns en del problem i förhållande till EU-lagstiftningen som kräver att ikraftträdandet av lagarna skjuts upp tills problemen kan lösas. En proposition om ikraftträdandet av lagarna (RP 21/2019 rd) lämnades senare till riksdagen. I propositionen föreslogs det att ikraftträdandet skjuts upp med ett år, och riksdagen godkände en senareläggning av ikraftträdandet den 16 oktober 2019. I betänkandet ansåg utskottet det vara nödvändigt att kommunikationsministeriet vidtar alla åtgärder som behövs för att finna en lösning. Republikens president stadfäste lagarna den 25 oktober 2019.
Efter resultatlösa förhandlingar konstaterar kommissionen i sitt beslut den 26 augusti 2020 att Finlands lagstiftning om lätta bilar sett ur kommissionens synvinkel strider mot EU-lagstiftningen och att kommissionen inte kommer att bevilja Finland undantag från tillämpningsområdet för direktivet om körkort. Vidare meddelade kommissionen att den har för avsikt att revidera direktivet om körkort under de närmaste åren. I samband med revideringen kommer frågan om sänkt åldersgräns att behandlas på nytt också med beaktande av de särskilda behoven i glesbygden.
Vi undertecknade anser att den lagstiftning om lätta bilar som riksdagen godkände den 18 december 2018 ska träda i kraft den 1 november 2020 och att motsvarande bestämmelser ska fogas till den nya vägtrafiklagen (729/2018). Det är nödvändigt framför allt för att avsevärt förbättra trafiksäkerheten bland unga. Säkerhetstekniken i lätta bilar är betydligt mer avancerad än exempelvis i mopedbilar och fyrhjulingar som är populära bland unga.
Regeringen bör aktivt och så snart som möjligt fortsätta förhandlingarna med kommissionen, i synnerhet om revideringen av direktivet om körkort, eftersom kommissionen själv uppger sig vara villig och ha behov av att revidera direktivet. Då kan konflikten mellan Finlands lagstiftning och EU-lagstiftningen undanröjas.
Vi föreslår