Propositionens syften
(1) Utskottet välkomnar att syftet med propositionen är att skapa en informationsresurs som gör det möjligt att utveckla persontransporterna med utgångspunkt i faktiska data och på så sätt skapa bättre förutsättningar för att trygga transporterna även i fortsättningen. Det är bra att avsikten är att genom ett försök sträva efter att få fram information som kan utveckla dessa transporter i fortsättningen, och det är viktigt att utnyttja den insamlade informationen för att förbättra transporterna.
(2) Enligt utskottets uppgifter har det i utredningar och försök som gäller utvecklingen av offentligt understödda transporter konstaterats att person- och kollektivtrafiktjänsterna i regionerna i fortsättningen bör utvecklas som överkommunala regionala helheter och inte enbart ur enskilda kundgruppers synvinkel. I rekommendationerna för försöken föreslås därför en kartläggning av verksamhetsfältet, som bland annat innefattar regionernas särdrag, en beskrivning av verksamheten i nuläget samt en analys av varifrån, vart och när persontransporterna i regionen rör sig. Dessutom bör principerna för att äga och dela information beaktas i försöken tillsammans med definitionen av datatyper för att försökets konsekvenser ska kunna bedömas. När det gäller användningen av information framhäver resultaten av försöken den offentliga sektorns roll som producent och användare av data i fråga om lagstadgade och andra subventionerade transporter.
Insamling och utlämnande av uppgifter via ett gränssnitt
(3) Sakkunniga har ifrågasatt lösningen med ett gränssnitt. Enligt uppgifter till utskottet är ett gränssnitt den förnuftigaste lösningen när man söker information bland stora volymer av data. Försöket beräknas omfatta cirka en miljon resor. Via gränssnittet kan man lämna ut vissa avtalade kategorier av uppgifter som är lättare att analysera och jämföra när uppgifterna är av jämn kvalitet och deras integritet tryggas. I fråga om andra insamlingssätt kräver manuell behandling av uppgifter mycket resurser och tryggar inte uppgifternas integritet.
(4) För att uppgifternas integritet och exakthet inte ska påverkas är det enligt erhållen utredning mest ändamålsenligt att skapa ett nytt gränssnitt. Användning av befintliga gränssnitt skulle kräva dataöverföringar och nya rättigheter att lämna ut information mellan olika myndigheter. De befintliga gränssnitten samlar inte in de uppgifter som behövs på tillräckligt detaljerad nivå. Uppgifterna som samlas in i de befintliga gränssnitten gäller främst priser och genomförda resor. Avsikten är att utöver uppgifter om priser och resor också samla in uppgifter om volymer, trafikflöden och passagerare. Syftet med insamlingen av passagerarspecifika uppgifter är att bättre kunna utreda hur resor kan kombineras. Avsikten är att samla in uppgifter inte bara om resor i samma färdriktning utan också om passagerarnas tillstånd. På så sätt kan man utreda om det finns eventuella hinder för att kombinera resor till exempel på grund av en passagerares dåliga fysiska eller psykiska tillstånd.
(5) I fråga om dataöverföringsfrekvensen är avsikten enligt erhållen utredning att under den fortsatta behandlingen av ärendet överväga vilket som är det mest ändamålsenliga och bästa alternativet. Enligt uppgift utreds frågan i samarbete med olika aktörer. Det mest ändamålsenliga alternativet beräknas vara att uppgifterna överförs högst en gång per dag eller minst en gång i veckan.
Försöksområdet
(6) Sakkunniga har ställt sig skeptiska till det område som valts ut för försöket och till hur informationen ska kunna tillämpas i hela landet. Försöksområdet föreslås vara Norra Finlands samarbetsområde, där välfärdsområdena redan bedriver samarbete. Försöksområdet omfattar både landsbygdsområden och urbana områden, vilket enligt uppgift gör det möjligt att få erfarenheter och information om olika typer av områden. Inom det föreslagna försöksområdet är de resor som ersätts av Folkpensionsanstalten dessutom de längsta och de kund- eller klientspecifika ersättningarna de största, och området förutses därför ge möjlighet att beräkna den faktiska sparpotentialen.
(7) Transport- och kommunikationsverket, som föreslås få till uppgift att analysera de insamlade uppgifterna, har enligt uppgift till utskottet ansett att man vid uppskalningen av försöksresultaten på riksnivå kan utnyttja annan befintlig information, såsom invånarnas åldersfördelning, utbudet av närtrafik eller motsvarande i förhållande till uppgifterna på riksnivå. Kommunikationsministeriet har betonat att en regional avgränsning av försöket är viktig för att undvika extra kostnader och administrativ börda. Utskottet anser därför att det är viktigt att man från det valda området försöker samla in information om transporter både i glesbygden och i stadsområden samt uppgifter bland annat om invånarnas åldersfördelning och utbudet av närtrafik. Utskottet betonar att man i försöket bör sträva efter att samla in information som kan tillämpas på hela landet.
Bedömning av konsekvenserna för personer med funktionsnedsättning
(8) Sakkunniga har påpekat att det rör sig om ett omfattande projekt och att man vid konsekvensbedömningen särskilt bör fästa uppmärksamhet vid hur den information som samlas in genom försöket riktas till olika grupper av personer med funktionsnedsättning. Det har också ansetts att propositionen inte i tillräcklig utsträckning bedömer konsekvenserna för personer med funktionsnedsättning trots att ärendet i betydande grad påverkar dessa grupper.
(9) Utskottet anser det vara viktigt att försöket utöver de effektivaste och mest ekonomiska alternativen också får fram information som baserar sig på kvalitativa kriterier. Enligt uppgift har det under beredningen av propositionen bedömts att propositionens direkta, det vill säga omedelbara konsekvenser hänför sig till insamlingen av uppgifter, alltså närmare bestämt skyddet för privatlivet och personuppgifter. Enligt propositionen har propositionen inte några andra direkta konsekvenser, till exempel för stödet för rörligheten för personer med funktionsnedsättning eller bedömningen av stödet för rörligheten. I propositionen bedöms dessa som indirekta konsekvenser, men det har inte ansetts vara ändamålsenligt eller delvis ens möjligt att utvidga bedömningen eftersom det i propositionen inte föreslås någon viss utvecklingstrend för tjänsterna och eftersom det med hjälp av det eftersträvade kunskapsunderlaget är möjligt att närmare bedöma konsekvenserna för mobilitetstjänsterna i ett senare skede. Utskottet betonar att möjligheten att närmare bedöma konsekvenserna, i synnerhet de kvalitativa konsekvenserna, för mobilitetstjänsterna bör utnyttjas.
Utnyttjande av resultaten
(10) Utskottet har uppmärksammats på att det rör sig om ett datainsamlingsprojekt av försöksnatur. Efter att resultaten av projektet analyserats är det möjligt att utreda eventuella utvecklingsalternativ. Eventuella nya handlingsmodeller förutsätter dock en separat analys och ny reglering om hur det är möjligt att kombinera transporter på ett ändamålsenligt sätt i fortsättningen.