1. Lagen om ändring av fängelselagen
2 kap. Inledande av verkställighet
1 §. Inledande av verkställighet av fängelsestraff.
Utskottet gör en språklig korrigering i 4 mom. i den finska texten.
5 kap. Placering i fängelset
6 §. Villkor för placering på en säkerhetsavdelning.
Med hänvisning till det som sägs ovan i utskottets överväganden föreslår lagutskottet att villkoret i 1 mom. 1 punkten ändras som följer: ”fortsätter med brottslig verksamhet, vilket äventyrar ordningen och säkerheten i fängelset”.
Säkerhetsavdelningarnas syfte att trygga fängelsesäkerheten talar för att villkoret kopplas till äventyrande av ordningen och säkerheten i fängelset. Kopplingen är också förenlig med fängelselagens systematik, eftersom man i fängelselagen av hävd har använt begreppet ordningen och säkerheten i fängelset som en förutsättning för olika åtgärder.
Kopplingen av villkoret till fängelsesäkerheten ligger också i linje med Brottspåföljdsmyndighetens uppgifter och befogenheter, som i princip är bundna till fängelsemiljön och tryggandet av fängelsesäkerheten. Brottspåföljdsmyndighetens uppgifter och befogenheter hänför sig således inte till brottsbekämpningen och samhällets säkerhet i vid bemärkelse.
Syftet med placeringen på en säkerhetsavdelning är särskilt att förhindra att den organiserade brottsligheten i fängelset fortsätter med brottslig verksamhet, vilket äventyrar ordningen och säkerheten i fängelset. Bestämmelsen kan tillämpas till exempel om fången försöker fortsätta med narkotikabrottslighet i fängelset (se RP, s. 23). Placeringen på en säkerhetsavdelning kan dock ha en avskräckande eller minskande effekt också på brottsligheten utanför fängelset i och med att säkerhetsavdelningen effektivare övervakar kommunikation och kontakter utanför fängelset.
På det sätt som framgår av propositionsmotiven ska placeringen på en säkerhetsavdelning grunda sig på en fallspecifik helhetsbedömning av fångens verksamhet. Eftersom det är fråga om en säkerhetsåtgärd, det vill säga förhindrande av framtida brottslighet och verksamhet som allvarligt äventyrar fängelsesäkerheten, är ett villkor inte att den brottsliga verksamheten de facto har fortsatt och att ordningen och säkerheten i fängelset har äventyrats. Det krävs inte heller full säkerhet om att den brottsliga verksamhet som äventyrar ordningen och säkerheten i fängelset fortsätter, men det ska kunna anses sannolikt utifrån någon konkret omständighet, såsom tips. För tydlighetens skull konstaterar utskottet också att den fortsatta brottsliga verksamhet som avses i villkoret inte behöver ha samband med det brott eller den brottsliga verksamhet som fången har dömts för.
8 kap. Sysselsättning
11 §. Återkallande av tillstånd eller placering. (Ny).
Med hänvisning till motiveringen till 18 kap. 6 § föreslår lagutskottet att det till 8 kap. 11 § i fängelselagen fogas ett nytt 3 mom. och att ingressen ses över.
13 kap. Besök och andra kontakter utom fängelset
2 §. Besöksrum och övervakning av besök.
13 §. Kontakt via videolänk. (Ny).
Det föreslås att 3 mom. i den gällande 2 § ändras så att en på säkerhetsavdelning placerad fånges samtal får avlyssnas och upptas utöver vid ett övervakat besök enligt 3 § också vid besök av barn enligt 5 §.
Brottspåföljdsmyndigheten och flera fängelser fäste vid sakkunnigutfrågningen utskottets uppmärksamhet vid att den gällande lagstiftningen inte gör det möjligt att avlyssna och uppta möten som sker via videolänk.
Enligt uppgift från justitieministeriet tillämpas enligt gällande lagstiftning endast 13 kap. 2 § 2 mom. på övervakningen av kontakter som sker via videolänk, men inte 3 mom. i paragrafen. Det innebär att möten via videolänk övervakas antingen tekniskt eller i närvaro av en tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten. Teknisk övervakning omfattar visning och upptagning av bild, men inte avlyssning av samtal och inspelning av ljud.
Bestämmelserna om videomöten trädde i kraft 2015. Enligt justitieministeriet verkar syftet enligt förarbetena till lagen (se RP 45/2014 rd) ha varit att övervakningen av videomöten på alla sätt ska vara enhetlig med övervakningen av övervakade möten. Hänvisningen som möjliggör teknisk avlyssning och inspelning av ljud vid videomöten har dock av misstag glömts bort i 13 kap. 13 § 2 mom. Det är således fråga om ett hänvisningstekniskt fel.
Lagutskottet anser utifrån inkomna uppgifter att det är motiverat att det hänvisningstekniska felet korrigeras i detta sammanhang och att övervakningen av videomöten förenhetligas med övervakningen av övervakade möten. Därför föreslår utskottet att det till 13 kap. 13 § 2 mom. i fängelselagen fogas en hänvisning till 2 § 3 mom. i samma kapitel. Dessutom är det motiverat att till meningen om en fånge som är placerad på en säkerhetsavdelning i 13 kap. 2 § 3 mom. foga en hänvisning till sådan kontakt via videolänk som avses i 13 §. I enlighet med det som föreslås ovan bör lagförslagets ingress ses över.
16 kap. Granskning av fängelselokaler och fångar
3 §. Säkerhetskontroll av fångar.
Det föreslås att 1 mom. ändras så att säkerhetskontroll av en fånge inte längre ska begränsas till fängelset, fängelseområdet eller transporter. Den kan således utföras också utanför fängelset, exempelvis på en fånge som med tillstånd befinner sig utanför fängelset, om det behövs exempelvis av säkerhetshänsyn (se RP, s. 51).
Enligt 3 mom. i den gällande paragrafen kan en fånge i det syfte som nämns i 1 mom. åläggas att byta kläder i närvaro av anställda. Enligt 1 kap. 5 § 1 mom. i fängelselagen ska fångar bemötas med aktning för människovärdet. En motsvarande bestämmelse finns i 1 kap. 5 § 1 mom. i häktningslagen. Således ska den som ålägger fångar att byta kläder handla finkänsligt och beakta att klädbytet ska ske på ett lämpligt ställe och i en lämplig situation.
18 kap. Säkerhetsåtgärder och användning av maktmedel
6 §. Användning av maktmedel.
Det föreslås att 1 mom. i den gällande paragrafen ändras så att rätten att använda maktmedel inte längre begränsas till ett fängelse, dess område eller dess omedelbara närhet, fångtransporter eller sysselsättning som övervakas av Brottspåföljdsmyndigheten. Enligt propositionsmotiven ska maktmedel därmed få användas exempelvis i samband med placering i en anstalt utanför fängelset eller övervakning av tillstånd för sysselsättning utanför fängelset (s. 53).
Det föreslås också att det till momentet fogas en ny 4 punkt med stöd av vilken maktmedel ska få användas för att gripa en fånge som placerats i en anstalt utanför fängelset och förpassa fången till fängelset. Utskottet föreslår att punkten preciseras så att det av den framgår möjligheten att använda maktmedel i enlighet med propositionsmotiven också i samband med övervakningen av tillstånd för sysselsättning utanför fängelset.
Enligt propositionsmotiven avses med den nya 4 punkten situationer där en fånge med stöd av det föreslagna nya 8 kap. 11 § 3 mom. ska förpassas till fängelse på grund av återkallelse av en placering eller behandlingen av ett disciplinärende. Propositionen innehåller dock ingen sådan ny bestämmelse. Enligt uppgift ingick en sådan bestämmelse i den proposition som var på remiss. Utskottet föreslår att bestämmelsen fogas till lagförslaget för tydlighetens skull. Också lagförslagets ingress bör ses över på grund av detta.
2. Lagen om ändring av häktningslagen
3 kap. Placering i fängelset, basvård och förflyttning
2 b §. Säkerhetsavdelning.
I 1 mom. uppräknas var bestämmelser om begränsning av rättigheterna för häktade som placerats på en säkerhetsavdelning finns. I momentet saknas en hänvisning till 8 kap. 8 §, där det föreskrivs om brevväxling, telefonsamtal och elektronisk kommunikation på en säkerhetsavdelning. Utskottet föreslår att hänvisningen fogas till momentet.
2 c §. Villkor för placering på en säkerhetsavdelning.
Utskottet hänvisar till detaljmotiven till 5 kap. 6 § i lagförslag 1 och föreslår att motsvarande ändring görs i 1 punkten i den aktuella paragrafen.
9 kap. Besök och andra kontakter utom fängelset
1 §. Besök.
10 §. Kontakt via videolänk. (Ny)
Utskottet hänvisar till detaljmotiven till 13 kap. 2 och 13 § i lagförslag 1 ovan och föreslår att motsvarande justeringar görs i 9 kap. 1 § 3 mom. och 10 § 2 mom i lagförslag 2. Också lagförslagets ingress behöver ses över.
11 kap. Granskning av fängelselokaler och häktade
3 §. Säkerhetskontroll av häktade.
Det föreslås att 1 mom. ändras på motsvarande sätt som bestämmelserna i 16 kap. 3 § i fängelselagen.
Enligt 3 mom. i den gällande paragrafen kan en häktad i det syfte som nämns i 1 mom. åläggas att byta kläder i närvaro av anställda. Utskottet hänvisar till det som sägs ovan i detaljmotiveringen till 16 kap. 3 § i lagförslag 1.