Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 2 a kap. 2 § i strafflagen (RP 271/2018 rd): Ärendet har remitterats till lagutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att strafflagen ändras så att bestämmelser om den beskattning som ska läggas till grund för beräkning av dagsbotsbeloppet utfärdas genom förordning av statsrådet i stället för i strafflagen. Propositionens syfte är att förhindra att det skatteår som läggs till grund för dagsbotsbeloppet varierar på ett slumpartat sätt, något som annars blir följden av ändringar i lagen om beskattningsförfarande och kommande beskattningspraxis. Avsikten är att senare utfärda en statsrådsförordning enligt vilken det skatteår som läggs till grund för beräkning av månadsinkomsten bestäms likadant för alla.
Lagen avses träda i kraft i juni 2019.
Regeringen föreslår att 2 a kap. 2 § i strafflagen ändras så att bestämmelser om den beskattning som ska läggas till grund för beräkning av dagsbotsbeloppet framöver ska utfärdas genom förordning av statsrådet i stället för i strafflagen. Syftet är att säkerställa att de bötfällda behandlas lika genom att förhindra att det skatteår som läggs till grund för dagsbotsbeloppet varierar på ett slumpartat sätt, något som annars blir följden av ändringar i lagen om beskattningsförfarande och kommande beskattningspraxis.
Enligt den gällande lagstiftningen ska till grund för beräkning av dagsbotsbeloppet läggas den bötfälldes inkomst enligt den senast verkställda beskattningen (2 a kap. 2 § 3 mom. i strafflagen). Beskattningen av alla fysiska personer har hittills slutförts samtidigt den sista dagen i oktober under det år som följer efter skatteåret. Reformen (15/2018) av lagen om beskattningsförfarande har lett till att beskattningen av fysiska personer från och med 2018 kommer att slutföras vid olika tidpunkter. Ändringen innebär att dagsbotsbelopp som fastställs till exempel i september 2019 enligt den gällande strafflagen beräknas antingen utifrån den beskattning som slutförts redan 2019 eller den beskattning som slutförts 2018, beroende på när dagen för slutförande av beskattningen av den bötfällde infaller 2019. Enligt propositionsmotiven (s. 2) bör man med beaktande av likställighetsprincipen sträva efter att beräkna den månadsinkomst som läggs till grund för dagsboten utifrån lika aktuella beskattningsuppgifter för alla. Lagutskottet håller med om detta.
För att avhjälpa det ovan nämnda missförhållandet föreslår regeringen att strafflagen ändras så att hänvisningen till den senast verkställda beskattningen stryks i strafflagens 2 a kap. 2 § 3 mom. I stället tas i paragrafens 5 mom. in ett bemyndigande att utfärda förordning om den beskattning som ska läggas till grund för dagsbotsbeloppet. Meningen är att senare utfärda en förordning av statsrådet i vilken det föreslås bli föreskrivet att den beskattning som ska läggas till grund för dagbotsbeloppet är den senaste beskattning som slutförts vid utgången av föregående oktober månad eller före det. Utkastet till förordning bifogas propositionen. Enligt uppgift till utskottet säkerställer detta en jämlik behandling av de skattskyldiga, eftersom det garanterar att det skatteår som läggs till grund för dagbotsbeloppet är detsamma för alla personer som bötfälls vid en viss tidpunkt. I praktiken betyder detta att gällande praxis fortsätter. Ändringen underlättar också en eventuell användning av beskattningsuppgifter i realtid vid beräkning av dagsbotsbeloppet i framtiden, eftersom detta senare kan beaktas genom att ändra förordningen i stället för lagen.
Sammantaget sett anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte och tillstyrker lagförslaget utan ändringar.
Lagutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var