Allmänt
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Miljöutskottet tillstyrker lagförslaget, men med vissa ändringar.
Enligt en ändring av avfallslagenMiUB 4/2018 rd — RP 195/2017 rd som trädde i kraft den 1 januari 2019 svarar kommunen i fråga om hanteringen av kommunalt för avfallet från boende och från kommunens förvaltnings- och serviceverksamhet. Kommunerna ska också fortsatt vara skyldiga att inom ramen för sin kapacitet i andra hand ordna annan avfallshantering än den som ingår i deras ansvar, om avfallsinnehavaren ber om det och det inte finns privat serviceutbud att tillgå. I samband med lagändringen godkände riksdagen ett utlåtande på förslag av miljöutskottet. Där förutsatte riksdagen att miljöministeriet skyndsamt bereder en proposition med förslag om en elektronisk marknadsplats för avfall och biprodukterRSv 42/2018 rd — RP 195/2017 rd. Syftet är i synnerhet att effektivisera verksamheten på marknaden för avfallshantering genom att hjälpa avfallsinnehavaren att primärt anlita avfallstjänster på den fria marknaden och i sista hand kommunen som avfallstjänst i andra hand.
Det primära syftet med propositionen är att i enlighet med uttalandet inrätta en plattform för avfall och biflöden. Plattformen avses bli en mötesplats för avfallsinnehavarna och de företag som tillhandahåller tjänster för avfallshantering. Den ska också medverka till efterfrågan på återvinningsmaterial och framväxten av tjänster för återvinning av avfall. Vidare ska den effektivisera marknaden för avfallshantering genom att hjälpa avfallsinnehavaren att primärt anlita avfallstjänster på den fria marknaden och i sista hand kommunen som avfallstjänst i andra hand. Med plattformen för avfall och biflöden kan man öppet och med insyn visa om det finns alternativ till kommunen som sekundär avfallstjänst. Dataplattformen behövs eftersom det annars är svårt att påvisa bristen på privat tjänsteutbud.
Skyldighet att använda dataplattformen för avfall och biflöden
Enligt propositionen ska avfallsinnehavaren försöka hitta en marknadsbaserad tjänst för sitt avfall genom att lägga ut en anbudsförfrågan på plattformen. De som tillhandahåller avfallshantering kan då erbjuda sina tjänster genom att svar på anbudsförfrågan. Om inget lämpligt anbud kommer in inom fristen på fjorton dagar, kan avfallsinnehavaren be kommunen om sekundär avfallstjänst via plattformen. Det går också att ingå avtal om tjänsten via plattformen. Grundtanken är att det ska vara enkelt och lätt att använda plattformen. Utskottet menar att en lätthanterlig plattform är en kritisk fråga för måluppfyllelsen och förutsätter att man satsar på en praktisk och lätt utformning. Det ska vara lika lätt att använda dataplattformen som att ringa ett samtal eller att skicka ett sms.
Enligt det nya 33 § 2 mom. uppkommer skyldigheten att via dataplattformen söka marknadsmässiga tjänster från ingången av 2020 om värdet av det årliga behovet av avfallstjänster i andra hand överstiger 2 000 euro och från ingången av 2023 om värdet överstiger 1 000 euro. Förfarandet gäller inte när avfallshanteringstjänster i andra hand behövs oförutsett och snabbt.
De kommunala tjänsterna i andra hand i form av service på småskaliga avfallsstationer och transporttjänster ligger årligen till största delen under ett värde på 2 000 euro. Utskottet understryker att de allra minsta avfallsinnehavarna undantas skyldigheten att använda dataplattformen. De är kvantitativt sett många och för en del av dem kunde skyldigheten medföra en orimligt stor administrativ börda och ett tryck på att behandla avfall på orationellt sätt. Utskottet är dock inte för en sänkt gräns till 1 000 euro ens för en övergångsperiod, eftersom det kan leda till att avfall behandlas på ett orationellt sätt. Eventuellt tryck på att handla oändamålsenligt hänger i första hand samman med minimifristen på fjorton dagar och inte med användningen av plattformen i sig. Vidare skulle det ställa stora krav på innehavarna av småskaligt avfall om de blev tvungna att informera om plattformen och ändrade procedurer. Utskottet föreslår därför att lagförslaget ändras enligt vad utskottet säger längre fram.
I de avfallsbehandlingsstjänster som kommunerna är skyldiga att tillhandahålla i andra hand utgör kundrelationerna inom ramen för 2 000 euro i snitt 39 procent av kunderna och de står för i snitt bara 6 procent av den totala faktureringen. Detta enligt uppgifter i detaljmotiven till propositionen. Av kunderna inom den småskaliga avfallsstationsservicen utgör kunderna under 2 000 euro 40 procent av alla kunder och 6—8 procent av den totala omsättningen. I områden där avfallstransporterna ordnas av kommunen har ungefär 90 procent av kunderna med transporter som tillhandahålls som kommunal avfallshantering i andra hand ett årligt värde på hanteringen som ligger under 2 000 euro. Det motsvarar ungefär 7 procent av den totala faktureringen för de avfallshanteringstjänster som kommunerna tillhandahåller med stöd av skyldigheten att ordna avfallshantering i andra hand.
För själva verksamheten är det enligt utskottet av väsentlig betydelse att det föreslagna 33 § 2 mom. innehåller ett undantag från skyldigheten att använda dataplattformen, när ett omedelbart behov av kommunal avfallshantering i andra hand föranleds av någon annan orsak än oförutsebar brådska, som avfallsinnehavaren rimligen inte har kunnat förutse. Det kan enligt propositionen vara exempelvis olyckshändelser eller oförutsebara skador på maskiner eller anläggningar som är kritiska för avfallshanteringen. Utskottet understryker att också andra situationer där avfall med en gång måste hanteras på behörigt sätt kan betraktas som oförutsebara brådskande situationer. För att undvika att avfall hanteras på ett oändamålsenligt sätt är det viktigt att avfallsinnehavaren inte avvisas vid ankomsten till en anfallshanteringsanläggning till följd av en eventuell feluppskattning av värdet på en avfallspost. Överlag kan ingången till en avfallsanläggning inte vara den plats där man ska ta ställning till om situationen rimligen hade kunnat förutses. Det betyder enligt utskottet i praktiken att anläggningen måste ta emot avfallet.
Samtidigt understryker utskottet att det trots allt ingår i avfallsinnehavarens ansvar att bevaka om beloppet överskrids för att syftet med bestämmelsen inte ska urvattnas av undantaget vid brådska. Det kunde ha negativ effekt på möjligheterna att utveckla dataplattformen till ett användbart verktyg. Utskottet påpekar att lagförslaget tillåter att avfallsinnehavarna inspekteras i förekommande fall om det är uppenbart att de försummar sin skyldighet att använda dataplattformen. För myndigheterna är plattformen ett nytt verktyg för att följa upp och övervaka kommunal avfallshantering i andra hand.
Utskottet välkomnar att avfallsinnehavarna, om de vill, kan använda dataplattformen i alla situationer, också när värdet på en tjänst ligger under tröskelvärdet 2 000 euro. Vidare påpekar utskottet att avfallsinnehavaren vid mindre avfallsmängder som är undantagna skyldigheten att använda dataplattformen kan skicka en begäran om avfallshantering i andra hand direkt till den kommunala avfallsanläggningen precis som nu. Tanken är att dataplattformen så småningom ska bli ett så välfungerande och lätthanterligt verktyg att mikroföretagen och andra mindre avfallsinnehavare frivilligt vill använda det. Därmed kan de större målen bakom propositionen uppfyllas på frivillig väg, vilket utskottet anser viktigt. Kommunala avfallsanläggningar bör årligen också lämna ut data om den här typen av avfallshantering i andra hand på plattformen. Det skulle öka insynen och möjliggöra smidigare uppföljning och övervakning av avfallshantering i andra hand också i dessa fall. Det är viktigt att bevaka utvecklingen i det här hänseendet.
Minimifrist
Utskottet menar att minimifristen på fjorton dagar för att publicera en anbudsförfrågan på dataplattformen är en bra kompromiss för att uppfylla målen, som går i motsatta riktningar. Å ena sidan är målet att säkerställa att små och medelstora företag har adekvata möjligheter att reagera på anbudsförfrågningarna och å andra sidan att kommunal avfallshantering i andra hand ska vara tillgänglig inom en rimlig tid. Vanligen ser avfallshanterarna i förväg vilken typ av avfallshantering de behöver redan när de planerar verksamheten. Följaktligen kan en anbudsförfrågan ofta publiceras i god tid innan tjänsten behövs. Därmed bör fristen inte ställa till med några praktiska problem. Också ekonomiutskottet har understrukit detta och påpekat att fristen är bra för små aktörer som inte har resurser att bevaka dataplattformen varje dag.
Åtgärder för att utveckla den elektroniska plattformen
På dataplattformen kan man publicera meddelanden om olika typer av avfall och biflöden och tjänster som hör ihop med dem. Det gör det lättare att i framtiden titta på anmälda materialflöden efter region och materialtyp. Plattformen främjar således också materialåtervinning och cirkulär ekonomi och medverkar till att det uppstår industriella symbioser. Tanken är att dataplattformen ska kunna utvecklas och utvidgas i de kommande faserna. Plattformen införs i hela landet i april i år. Då hinner man testa plattformen och rätta till eventuella fel innan den blir obligatorisk den 1 januari 2020. Plattformen drivs av Motiva Oy, som är ett statligt bolag för hållbar utveckling.
I sitt utlåtande anser ekonomiutskottet dataplattformen vara extra viktig vid bedömning av eventuella marknadsbrister enligt 15 § i upphandlingslagen. Samtidigt framhåller ekonomiutskottet att den föreslagna lagen innehåller definitioner och gränsdragningar som det är svårt att förutse konsekvenserna av, trots att de är ett steg i rätt riktning. Ekonomiutskottet anser att avgränsningarna och definitionerna bör ändras om de visar sig vara oändamålsenliga eller om de ger upphov till marknadsstörningar.
I Finland finns det redan nu frivilliga elektroniska plattformar och system för exempelvis jordavfall och byggavfall. Avsikten är att utveckla handeln med dessa material. Fler plattformar är dessutom under utveckling. Arbetet med en del av plattformarna har subventionerats med offentliga medel och de har i vissa fall varit avgiftsbelagda. Vissa plattformar har försvunnit efter en kort tid eftersom de använts för lite. Det är viktigt att beakta dessa erfarenheter och redan från början satsa på att plattformarna är lätta att använda och har en attraktiv utformning för att de ska fungera smidigt och målen med dem ska kunna uppfyllas. För att förbättra tillgången till service inom avfallshantering gäller det alltså att på flera olika sätt motivera privata avfallshanteringsföretag att använda dataplattformen och erbjuda sina tjänster där. Avslutningsvis understryker utskottet att vi i fortsättningen behöver helt nya idéer om vi ska kunna höja återvinningsgraden.