Regeringen tänker — i strid med statsministerpartiets tidigare löften — sänka barnbidraget med 0,91 procent för att uppnå inbesparingar i de offentliga finanserna. I genomsnitt och på kort sikt har nedskärningen ringa effekter på de tillgängliga inkomsterna. På längre sikt, när priserna stiger, kommer den föreslagna sänkningen av barnbidragsnivån liksom slopandet av barnbidragets indexbindning som trädde i kraft i början av 2016 dock att minska barnbidragens köpkraft.
Vi får inte göra barnfamiljerna fattigare
Enligt Institutet för hälsa och välfärd har köpkraften när det gäller de inkomstöverföringar som är viktigast för barnfamiljer, såsom barnbidrag, föräldradagpenning och hemvårdsstöd, sackat efter den allmänna prisstegringen och inkomstökningen. I ungefär hälften av de barnfamiljer som ligger under fattigdomsgränsen finns ingen som förvärvsarbetar. Om största delen av familjens sammanlagda inkomster utgörs av olika inkomstöverföringar, är risken för barnfattigdom stor.
Enligt Institutet för hälsa och välfärds undersökning om barnfamiljers välfärd (Lapsiperheiden hyvinvointi 2014) visar sig bristande ekonomisk jämlikhet i barnens vardag i första hand som skillnader i möjligheterna till konsumtion och aktiviteter. Familjens låga inkomster kan leda till att barnen särbehandlas, utestängs och mobbas. Av Institutet för hälsa och välfärds kohortundersökning, som med hjälp av registermaterial följt upp barn födda 1987 fram till det att de fyllt 21 år, framgår det att antalet barn som är lågutbildade, får psykiska problem, omhändertas och gör sig skyldiga till mindre brott ökar om föräldrarna har fått utkomststöd under en längre tid. Samtidigt fick barnen problem med att klara sig ekonomiskt i vuxen ålder. Således har förhållandena i barndomen en betydande inverkan på den senare välfärden.
En sänkning av barnbidraget förväntas i fortsättningen öka utgifterna för utkomststöd. Ett ökat beroende av utkomststöd höjer sysselsättningströskeln i familjer med låga inkomster, eftersom stödet tas bort när inkomsterna ökar.
Frysningen av och nedskärningen i index för den grundläggande tryggheten gör att de orsaksbaserade sociala trygghetsförmånerna inte längre lika självklart kommer i första hand i relation till utkomststödet, som är den sista utvägen inom socialvården. En sänkning av barnbidragen har liknande effekter. Utgifterna för utkomststöd stiger när regeringen fryser index för de grundläggande trygghetsförmånerna och bostadsbidraget och samtidigt sänker barnbidragen. På sikt kommer de orsaksbaserade sociala trygghetsförmånerna och bostadsbidraget att förlora i betydelse och det behovsprövade och hushållsspecifika utkomststödet i stället bli viktigare för människors försörjning och boendeutgifter.
Det krävs en övergripande bedömning av barnfamiljernas ekonomi
Sakkunniga har under utfrågningen erinrat om att det inte är frågan om en enskild sparåtgärd, utan att de kumulativa effekterna av barnbidragets utveckling måste granskas i ett längre perspektiv. Barnbidragets realvärde har sjunkit sedan 1994 och den relativa nivån i förhållande till den allmänna inkomst- och lönenivån har sjunkit betydligt mer. Att barnbidraget bands till index 2011 förändrade inte nämnvärt situationen, eftersom indexhöjningarna frystes för åren 2013—2015. Under förra regeringsperioden sänktes barnbidraget med åtta procent, men sänkningen kompenserades för låg- och medelinkomstfamiljernas del genom ett temporärt skatteavdrag för åren 2015—2017. Avdraget slopas nästa år. Under innevarande regeringsperiod har bindningen till index övergetts helt.
Det ursprungliga syftet med barnbidraget var att jämna ut inkomsterna mellan barnfamiljer och barnlösa hushåll. Barnbidraget är en universell förmån som betalas till alla barnfamiljer och inte påverkas av familjernas inkomster. När barnbidraget inte längre följer vare sig pris- eller inkomstutvecklingen finns det anledning överväga hur bidraget bör utvecklas och huruvida det ursprungliga syftet kunde slopas. Vi anser, i likhet med det som framkommit under sakkunnigutfrågningen, att en sådan principiell förändring förutsätter en öppen samhällsdebatt och ett politiskt beslut. Att undan för undan försämra barnbidraget utan några konsekvensbedömningar är inte försvarligt.
Vi kan inte acceptera beslut som behandlar barnfamiljerna ojämlikt. Exempel på sådana beslut är, utöver nedskärningarna i förmånerna, fördubblingen av maxavgifterna för skolbarnens morgon- och eftermiddagsverksamhet, begränsningen av rätten till småbarnspedagogisk verksamhet samt nedskärningarna i utbildningen för barn och unga och särskilt i finansieringen av yrkesutbildningen på andra stadiet. Vi anser att nedskärningar i förmåner till och tjänster för barnfamiljer inte får göras utan föregående, uttömmande bedömningar. Vi förutsätter att regeringen gör en samlad bedömning av barnfamiljspolitiken och beaktar inte bara förmånerna och tjänsterna utan också åtgärderna för att samordna arbetet och familjelivet.