Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av tobakslagen (RP 301/2018 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att tobakslagen ändras. Propositionen hänför sig till EU:s bestämmelser om systemet med spårbarhet och säkerhetsmärkning av detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter.
Med ändringarna genomförs kommissionens genomförandebeslut om tekniska standarder för säkerhetsmärkning som ska tillämpas på tobaksvaror. I tobakslagen införs bestämmelser om ett krav på oberoende för leverantörer av äkthetsdetaljer i säkerhetsmärkningar. Om Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården har anledning att tro att integriteten hos en äkthetsdetalj i en säkerhetsmärkning har manipulerats, har verket rätt att kräva att säkerhetsmärkningen ersätts eller ändras.
Detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter ska ha en unik identitetsmärkning som produkterna kan spåras med. Sådana märkningar ska vara utfärdade av en enhet som Finland utnämnt.
Lagen avses träda i kraft den 20 maj 2019.
Propositionen hänför sig till EU:s bestämmelser om ett system för spårbarhet och säkerhetsmärkning av detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter. Med ändringarna genomförs kommissionens genomförandebeslut om tekniska standarder för säkerhetsmärkning som ska tillämpas på tobaksvaror. Ändringarna möjliggör också att de förordningsbestämmelser utfärdas som krävs för att genomföra kommissionens beslut om tekniska standarder för säkerhetsmärkning.
EU-bestämmelserna avser att förhindra smuggling och illegal handel med tobaksvaror. Smugglingen och handeln orsakar medlemsstaterna stora ekonomiska förluster, eftersom de går miste om tullar, moms och punktskatter. Dessutom lockas i synnerhet personer med lite pengar, bland annat barn och mindre bemedlade, av tobaksprodukter som säljs skattefritt. Social- och hälsovårdsutskottet anser att man med de föreslagna bestämmelserna i stor utsträckning kan förhindra illegal handel med och smuggling av tobaksprodukter.
I propositionen fogas till 32 § ett krav på oberoende för leverantörer av äkthetsdetaljer i säkerhetsmärkningar. Vidare föreskrivs det att närmare bestämmelser om skyldigheter i fråga om leverantörers oberoende får utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. Det är enligt utskottet viktigt att den unika identitetsmärkningen på detaljhandelsförpackningar har utfärdats av en enhet som är utnämnd av social- och hälsovårdsministeriet och att en äkthetsdetalj i en säkerhetsmärkning tillhandahålls av en sådan tredje part som är oberoende av tobaksindustrin på det sätt som EU-reglerna kräver.
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) ska enligt förslaget ha rätt att ingripa om det finns anledning att misstänka att integriteten hos en äkthetsdetalj i en säkerhetsmärkning har manipulerats eller om den som tillhandahåller äkthetsdetaljen inte längre uppfyller kravet på oberoende. Enligt det föreslagna 87 § 1 mom. har Valvira rätt att av leverantörer av äkthetsdetaljer och deras eventuella underleverantörer få uppgifter med hjälp av vilka deras oberoende kan bedömas.
Enligt utskottet är det viktigt att de resurser som behövs för effektiv tillsyn över tobakslagen säkerställs när lagen verkställs.
32 §. Obligatorisk märkning av detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter.
Enligt den föreslagna 1 mom. 2 punkten ska identitetsmärkningar för att spåra detaljhandelsförpackningar bland annat vara utfärdade av en enhet som är utnämnd av Finland. Utskottet föreslår att bestämmelsen preciseras till att identitetsmärkningen ska vara utfärdad av en enhet som är utnämnd av social- och hälsovårdsministeriet.
60 §. Begränsningar i partihandel.
Enligt artikel 14.1 i kommissionens förordning om spårbarhet (EU) 2018/574 ska ekonomiska aktörer och aktörer vid första återförsäljningsställen ansöka om en identifieringskod för ekonomiska aktörer hos den behöriga id-utfärdaren i varje medlemsstat där de driver minst en anläggning. Enligt artikel 16.1 ska alla anläggningar, från tillverkningsstället till det första återförsäljningsstället, identifieras med en identifieringskod för en anläggning. För att detaljhandelsförpackningarnas faktiska leveransväg ska kunna fastställas, ska ekonomiska aktörer registrera bland annat när en förpackning har skickats till det första återförsäljningsstället. Det första återförsäljningsstället måste alltså kunna identifieras med en identifieringskod redan när tobaksprodukter säljs till stället. Detta för att den som bedriver partihandel ska kunna registrera uppgifterna i det primära informationssystemet.
Därför föreslår utskottet att 60 § 1 mom. i den gällande lagen ändras till att tobaksprodukter får säljas i parti bara till sådana aktörer som nämns i momentet och som har identifieringskoder enligt artiklarna 15 och 17 i kommissionens förordning om spårbarhet.
Ikraftträdandebestämmelsen.
Utskottet föreslår att ändringen i 60 § 1 mom. ska tillämpas på cigaretter och rulltobak från och med den 20 juli 2019 och på övriga tobaksprodukter från och med den 20 maj 2024.
Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var