Coronavirusepidemin och åtgärderna för att begränsa den har mycket snabbt och kraftigt minskat den ekonomiska aktiviteten och därmed försämrat företagens finansiella ställning och ekonomiska verksamhetsförutsättningar. Det har på kort tid lett till såväl ökad arbetslöshet som permitteringar både i företag och i kommuner.
Enligt arbetslöshetskassorna och Folkpensionsanstalten kan det på grund av det stora antalet ansökningar förekomma dröjsmål i verkställigheten av utkomstskyddet för arbetslösa, vilket leder till fler ansökningar om allmänt bostadsbidrag och utkomststöd. Riksdagen förutsatte i sitt svar (RSv 32/2020 rd) på propositionen med förslag till lagar om temporär ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa, lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner och lagen om arbetslöshetskassor (RP 38/2020 rd — ShUB 5/2020 rd) att regeringen omedelbart utreder hur behandlingen av utkomstskyddsförmåner kan göras smidigare och säkerställer att arbetslöshetskassorna och Folkpensionsanstalten kan verkställa förmånerna på så sätt att förmånerna kan betalas ut med en gång. I samband med den andra tilläggsbudgeten för 2020 godkände riksdagen ett tillägg på 41 miljoner euro till Folkpensionsanstalten och 20 miljoner euro till arbetslöshetskassorna för att trygga förmånsbehandlingen under den exceptionella situation som covid-19-viruset orsakat.
Syftet med propositionen är att göra behandlingen av ansökningar om arbetslöshetsförmåner smidigare vid Folkpensionsanstalten och arbetslöshetskassorna. Enligt propositionsmotiven ska Folkpensionsanstalten och arbetslöshetskassorna minska på sådana arbetsmoment som inte är motiverade under den snabba och betydande ökningen av antalet permitterade och arbetslösa i samband med epidemin. Det gäller i synnerhet de ändringar som föreslås i arbetsmarknadsstödet. Målet är också att de som ansöker om arbetslöshetsförmån snabbare än för närvarande och vid behov också för längre tid än hittills ska beviljas utkomstskydd för arbetslösa. Därigenom minskar behovet att ansöka om utkomststöd.
I propositionen föreslås temporära ändringar i beloppen på arbetslöshetsförmånerna i syfte att förenkla och förtydliga bestämmelserna och på så sätt minska den arbetsmängd som behandlingen av förmånsansökningar kräver och behovet av rådgivning. Ändringarna bedöms göra det lättare att sätta in mer personalresurser uttryckligen på utbetalning av förmåner.
Vid jämkning av arbetslöshetsförmånen i samband med inkomst av företagsverksamhet föreslås det i propositionen att inkomsterna av företagsverksamheten ska uppskattas på basis av den sökandes egen anmälan. Dessutom föreslås ett temporärt undantag från tillämpningen av så kallad kalkylerad inkomst och särskild jämkningsperiod vid jämkning av en arbetslöshetsförmån. Regeringen föreslår också att behovsprövningen för arbetsmarknadsstöd samt det partiella arbetsmarknadsstödet slopas temporärt. Dessutom föreslås det att en arbetslöshetsförmån temporärt och på basis av en ansökan ska kunna betalas ut i förskott för högst sex månader. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med ändringar.
Under beredningen har också förfarandet med en väntetid för arbetsmarknadsstöd bedömts i ett läge där antalet ansökningar om arbetsmarknadsstöd ökar kraftigt. Folkpensionsanstalten har bedömt att ett temporärt undantag från fastställande av väntetid minskar det manuella arbetet vid behandlingen av ansökningar. Vid beredningen ansågs det inte ändamålsenligt att genomföra ändringen. Även ett temporärt slopande av väntetiden kan leda till en kraftig ökning av ansökningarna om arbetsmarknadsstöd och därmed en ökning av utgifterna för arbetsmarknadsstöd i en situation där antalet ansökningar om arbetsmarknadsstöd även annars förväntas öka (RP, s. 23).
Enligt ett yttrande från Folkpensionsanstalten ger de lättnader som görs vid jämkning enligt 2 § 1 punkten i lagförslaget inte tillräcklig nytta för verkställandet om det inte samtidigt införs en temporär lindring av den nämnda väntetiden för arbetsmarknadsstöd. Enligt arbetslöshetskassornas samorganisation motsvarar ändringen av jämkningsförfarandet arbetslöshetskassornas önskemål om hur bestämmelserna om jämkning bör utvecklas, men det är bättre att ändringarna görs bestående efter noggrann beredning. Enligt inkommen utredning minskar lagförslaget förmånshandläggarnas manuella arbete i vissa särskilda situationer där det också föreligger stor risk för misstag. Utskottet föreslår därför att 2 § godkänns utan ändringar.
Folkpensionsanstalten anser i sitt yttrande att det temporära slopandet av behovsprövning och partiellt arbetsmarknadsstöd enligt 3 och 4 § i lagförslaget inte minskar utan snarare ökar Folkpensionsanstaltens arbetsbörda. Utskottet föreslår därför att 3 och 4 § stryks ur lagförslaget och att ikraftträdandebestämmelsen i den föreslagna 6 § och paragrafnumreringen ändras på grund av det.
Utskottet anser det fortsatt vara viktigt att verkställigheten av utkomstskyddet för arbetslösa görs smidigare och snabbare, bland annat genom att utreda hur uppgifterna i inkomstregistret kan utnyttjas bättre än i nuläget.