Motivering
Propositionen (RP 209/2018 rd) gäller ett avtal som Finland föreslås ingå med Nordatlantiska fördragsorganisationen (Nato) om Finlands deltagande i en utbildningsinsats i Irak under ledning av Nato.
I propositionen föreslås det att riksdagen godkänner Finlands deltagande i en Nato-ledd utbildningsinsats i Irak enligt det avtal som genom skriftväxling upprättats mellan Finland och Nato samt lagen om sättande i kraft av de bestämmelser i avtalet som hör till området för lagstiftningen. Genom skriftväxlingen mellan Finland och Nato utvidgas bestämmelserna i skriftväxlingsavtalet mellan Nato och Irak till att gälla också Finland som ett partnerland. Enligt 94 § 1 mom. i grundlagen krävs riksdagens godkännande för bl.a. sådana fördrag och andra internationella förpliktelser som innehåller bestämmelser som hör till området för lagstiftningen.
Utrikesutskottet har tidigare denna höst på grundval av statsrådets utredning (USP 18/2018 rd) behandlat Finlands deltagande i den Nato-ledda utbildningsinsats som avses i propositionen (RP 209/2018 rd) och lämnat ett utlåtande om detta (UtUU 10/2018 rd). I utlåtandet ansåg utskottet det motiverat att Finland deltar i insatsen på det sätt som sägs i propositionen.
Utrikesutskottet konstaterar att det ansåg statsrådets utredning (USP 18/2018 rd) om deltagandet i utbildningsinsatsen bristfällig till vissa delar (UtUU 10/2018 rd) och förutsatte att utrikesutskottet ska ges en utredning om truppernas egenskydd, insatsregler, juridiska status och utbildarnas uppdrag innan Finland sänder egentliga utbildare till insatsen. Utskottet tar därför ställning till propositionen med bland annat detta i åtanke.
Finland står i beråd att delta i Natoinsatsen med högst fem soldater och inledningsvis en stabsofficer. De personer som Finland sänder ut avses delta i insatsen i minst sex månader och denna tid kan förlängas. Bortdragande av trupper måste anmälas till befälhavaren för Natos Irakinsats minst tre månader på förhand, om inte annat avtalas. Av propositionen framgår det att det genom skriftväxling avtalas att de personer Finland sänder till insatsen överförs att lyda under befälhavaren för Natos styrkor i Europa i en operativ befälsrelation och under de av Nato godkända reglerna om användning av maktmedel. Skriftväxlingen ska också bekräfta t.ex. förfarandena i anknytning till krishanteringspersonalens straffrättsliga ansvar och avtalas om arrangemang kring utbyte av säkerhetsklassificerad information. Skriftväxlingen syftar också till att avtala om Finlands ansvar för finansieringen.
Utrikesutskottet konstaterar att det har behandlat läget i Irak ingående (UtUB 8/2018 rd) i samband med redogörelsen (SRR 4/2018 rd) om Finlands fortsatta deltagande i OIR-insatsen i Irak (Operation Inherent Resolve). Läget i Irak behandlas därför inte i samband med den nu aktuella propositionen. Utskottet upprepar emellertid sin ståndpunkt att Finland måste vara aktivt och såväl i de bilaterala relationerna som inom EU, FN och andra forum arbeta för att stabiliseringen av det irakiska samhället stöds på alla plan.
Utbildningsinsatsens viktigaste mål och innehåll
Enligt uppgift till utrikesutskottet har informationen om uppgifterna, aktionsområdet och riskerna i insatsen preciserats. Insatsens syfte är att stödja utvecklingen av Iraks system för militär utbildning och att ge stöd på strategisk nivå för en reform av säkerhetssektorn. Insatsen koncentrerar sig på rådgivning i Iraks försvarsministerium, försvarshögskola och andra militära läroinrättningar samt i arméns skolor för olika vapenslag som är belägna inom insatsens aktionsområde. Insatsen kommer att koncentreras till områdena kring Bagdad, Taji och Besmaya.
Målet är att utbilda utbildare och relevanta myndigheter till en nivå där de förmår uppfylla vad deras uppgifter kräver och upprätthålla och leda en militär utbildningsinstitution självständigt. Soldaterna kommer inte att vidta stridsåtgärder och inte heller att agera samtidigt som de irakiska trupperna utför stridsoperationer. Enligt utredning till utrikesutskottet kommer insatsen inte heller att ge utbildning eller råd till sådana militära trupper eller grupperingar som inte står under den irakiska regeringens direkta kontroll. Utskottet omfattar försvarsutskottets ståndpunkt (FsUU 17/2018 rd) och menar att denna avgränsning är motiverad.
Insatsen kompletterar den mot IS riktade koalitionens OIR-insats och andra internationella aktörers verksamhet i Irak. De uppgifter som ska skötas inom ramen för insatsen är sådana där OIR-insatsen har bett om stöd från Natos sida. Utskottet fäster avseende vid att de internationella insatserna kompletterar varandra och framhåller vikten av att de fortgående koordineras för att undvika överlappningar.
Vid utfrågningen av sakkunniga har det sagts att den finländska stabsofficeren ska arbeta som förbindelseofficer. Detta är en viktig uppgift, menar utskottet, i synnerhet när det gäller att säkerställa koordinering och undvika överlappningar. Finlands deltagande i såväl OIR-insatsen som i Natos utbildningsinsats markerar uppgiftens betydelse också från en nationell synpunkt.
Enligt utredning kommer jämställdhetsaspekten och verkställandet av FN:s säkerhetsråds resolution 1325 att beaktas i operationen. Detta är mycket angeläget, menar utskottet. Det är enligt utskottet dessutom viktigt att fästa uppmärksamhet vid kännedom om både humanitär rätt och de mänskliga rättigheterna.
Enligt vad utrikesutskottet erfar kommer partnerländerna Sverige och Australien att delta i utbildningsinsatsen vid sidan av Finland.
Truppernas rättsliga ställning och mandat
Utbildningsinsatsens juridisk grund vilar på en begäran om stöd från Iraks regering per brev den 12 februari 2018 till Nato och på en tidigare korrespondens 2016 mellan Nato och Iraks regering som ledde till inrättandet av Natos försvars- och säkerhetsuppbyggande verksamhet i Irak (Defence Capacity Building, DCB). Den senare skriftväxlingen gäller samtidigt som ett arrangemang som ska motsvara ett avtal om truppernas rättsliga ställning (SOFA) inom ramen för den nya utbildningsinsatsen. Också partnerskapsländernas deltagande i insatsen sker utifrån denna skriftväxling. Skriftväxlingen kompletteras efter behov, om det under insatsens gång visar sig nödvändigt.
Finlands deltagande i Natos Irakinsats ska avtalas genom skriftväxling mellan Finland och Nato. Skriftväxlingen utgör ett avtal om Finlands deltagande i insatsen. Genom avtalet utvidgas bestämmelserna i skriftväxlingsavtalet mellan Nato och Irak till att gälla också Finland som ett partnerland. I skriftväxlingen har det avtalats att Irak fullt ut beviljar Natos personal privilegier, immunitet och lättnader i enlighet med Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser (FördrS 3 och 4/1970) jämställbara med dem som ges diplomatiska företrädare stationerade i Irak. Irak har också förbundit sig att underlätta villkoren för visum och tull för Natos personal. I skriftväxlingen har det avtalats att militärer i Natopersonalen får bära sin nationella militäruniform och inneha och bära vapen, om deras nationella bestämmelser tillåter detta. Utrikesutskottet har informerats om att arrangemangen kring truppernas rättsliga ställning kan jämställas med sedvanliga avtal om detta (Status of Forces Agreement, SOFA), som i allmänhet läggs till grund för deltagande i internationella krisinsatser.
Regler för användning av maktmedel, egenskydd
Insatsen utgår från att maktmedel ska användas endast i ett sådant självförsvarssyfte som grundar sig på rätten till individuellt självförsvar enligt internationell rätt. Nationellt grundar sig rätten till individuellt självförsvar på nödvärn enligt strafflagen (39/1889). Enligt insatsreglerna för användning av maktmedel får insatsen också försvara sina baser och skydda sin personal och insatskritisk materiel. Iraks regering och Nato har avtalat om insatsens principer för användning av maktmedel i enlighet med det som sägs ovan. För Finlands del finns det bestämmelser om användning av maktmedel i 27 § i lagen om militär krishantering. Utskottet har informerats om att insatsens regler för användning av maktmedel är typiska för utbildningsinsatser av det här slaget.
Enligt utredning är utbildningsinsatsen på allmän nivå kopplad till den bredare referensramen för koalitionen mot IS, men fungerar ändå som självständig insats i sin egen kommandokedja. När det gäller egenskydd för baserna samt logistik sägs det i propositionen att operationen om möjligt ska stödja sig på OIR-insatsens trupper och att arrangemang för denna samverkan planeras som bäst. Utskottet konstaterar att utbildningsinsatsen sker i en omvärld där det finns skäl att grundligt bereda sig på alla typer av hotbilder. Egenskyddets tillräcklighet måste fortgående bedömas, eftersom det kan ske snabba förändringar i insatsområdet.
Slutsats
Utskottet anser att det har fått tillfredsställande svar på de frågor som ställdes (UtUU 10/2018 rd) i samband med behandlingen av statsrådets utredning om deltagandet i den Nato-ledda utbildningsinsatsen (USP 18/2018 rd). Enligt den bedömning som framkommit när sakkunniga hörts uppfyller det avtalsarrangemang som nu ska godkännas de sakliga krav som kan ställas inför Finlands deltagande.