(1) Regeringen föreslår att riksdagen godkänner den överenskommelse om familjemedlemmar och makar som ingicks med Förenta staterna den 24 juli 2025. Propositionen innehåller också ett förslag till en så kallad blankettlag, genom vilken de bestämmelser i överenskommelsen som hör till området för lagstiftningen sätts i kraft. Dessutom föreslås det att utlänningslagen ändras.
(2) Finland har sedan 1996 en gällande överenskommelse om familjemedlemmar och makar med Förenta staterna (FördrS 13/1996). Överenskommelsen omfattar inte arbete för familjemedlemmar till anställda vid Försvarsmakten som arbetar i Natouppdrag. Målet med överenskommelsen är i likhet med den gällande överenskommelsen att göra det möjligt för familjemedlemmar till dem som enligt överenskommelsen betraktas som anställda vid diplomatiska och konsulära beskickningar och representationer vid internationella organisationer och dessutom den nya personalkategorin Natopersonal att arbeta i Förenta staterna utan att behöva avstå från sin diplomatstatus eller någon annan särskild ställning i de fall där ett sådant avstående enligt den mottagande statens praxis annars skulle vara en förutsättning för arbete. På motsvarande sätt garanterar Finland förutsättningarna för förvärvsarbete i Finland för familjemedlemmar i motsvarande position från Förenta staterna. Den aktuella överenskommelsen ersätter överenskommelsen från 1996.
(3) Utrikesutskottet välkomnar att överenskommelsen om familjemedlemmar och makar med Förenta staterna uppdateras på det sätt som föreslås. Överenskommelsen med Förenta staterna är den första som också omfattar Natopersonal. I nuläget har Finland gällande överenskommelser om familjemedlemmar och makar med Kanada, Storbritannien, Ungern, Chile, Serbien, Vietnam, Israel, Argentina, Sydafrika, Colombia, Peru, Indien, Brasilien, Namibia och Ukraina. En överenskommelse med Uruguay undertecknades den 18 november 2024, men den har ännu inte trätt i kraft. Förhandlingar om överenskommelser med Australien och Kazakstan pågår.
(4) Överenskommelserna om familjemedlemmar och makar omfattar enligt definitionerna i huvudsak makar samt medföljande minderåriga barn eller barn i beroendeställning till personer som är ackrediterade vid beskickningarna, men de har praktisk betydelse främst med tanke på makarnas möjligheter att förvärvsarbeta. Överenskommelserna gäller inte familjemedlemmar som är medborgare i eller varaktigt bosatta i den mottagande staten.
(5) Överenskommelsen innehåller närmare bestämmelser om villkoren för arbete, tillståndsförfarandena och arbetande familjemedlemmars status. I enlighet med överenskommelsen är familjemedlemmar i regel skyldiga att i den mottagande staten betala inkomstskatt och socialskyddsavgifter på lön för förvärvsarbete som utövas där. Den mottagande statens nationella lagstiftning tillämpas på förvärvsarbetet.
(6) I propositionen föreslås det dessutom att 81 a och 81 b § i utlänningslagen (301/2004) ändras. Enligt överenskommelsen ska rätten att arbeta beviljas familjemedlemmar, utan krav på utredning om ett arbetserbjudande i den mottagande staten. Det förutsätter ändringar i utlänningslagen, eftersom uppgifter om jobberbjudanden enligt den gällande lagen har varit en förutsättning för beviljande av uppehållstillstånd som inbegriper rätt att arbeta.
(7) Vid utskottets sakkunnigutfrågning konstaterades det att Försvarsmakten i fråga om personal som tjänstgör utomlands har lyft fram utmaningarna som gäller sysselsättningen av makar och konstaterat att situationen kommer att medföra betydande utmaningar för rekryteringen av personal till Natouppdrag i framtiden. Utrikesutskottet anser det vara viktigt att statsrådet aktivt försöker påverka sysselsättningen av makar till anställda såväl vid beskickningar i utlandet som i Natouppdrag genom att ingå överenskommelser om makar. Makens möjligheter till förvärvsarbete under en utlandsstationering kan ofta vara ett betydande incitament för tjänstemännen att tjänstgöra utomlands.
(8) Utskottet framhåller också att överenskommelser om familjemedlemmar och makar främjar målen i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) och diskrimineringslagen (1325/2014) samt utrikesministeriets och försvarsförvaltningens familjepolitiska mål.
(9) Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar.