Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Eloranta.
Arvoisa puhemies! Korkealaatuisen suomalaisen osaamisen ytimessä ovat osaavat opettajamme. Tällä viikolla Opettajain Ammattijärjestö OAJ kertoi huolestuttavia uutisia siitä, että reilusti yli puolet opettajista on alkanut harkita alan vaihtoa. Suurimpana syynä arvioidaan olevan kasvanut työmäärä liittyen erityisesti korona-ajan poikkeusolojen takia kasvaneisiin oppilaiden oppimis- ja hyvinvointivajeisiin ja niiden paikkaamiseen. Kesällä ilmestynyt kouluterveyskysely kertoo, että lasten ja nuorten yksinäisyys, ahdistuneisuus ja masentuneisuus ovatkin kasvaneet ja lisänneet muun muassa koulupoissaoloja kasvattavaa hyvinvointivajetta. Kysynkin opetusministeriltä: millä tavoin hallitus tuo helpotusta tähän huolestuttavaan tilanteeseen kouluissamme niin, että sekä opettajien työtaakka helpottuisi että oppilaiden hyvinvointi paranisi?
Ministeri Andersson.
Arvoisa puhemies! Tämä on vakava viesti, ja siihen myös suhtaudutaan erittäin vakavasti. Tämä hallitushan on myöntänyt erillistä korona-avustusta koulutuksen järjestäjille ja kouluille yhteensä yli 200 miljoonaa euroa, joista äskettäin on tehty aivan tuoreimmat päätökset varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen järjestäjille. Ja näiden rahojen idea on se, että saataisiin palkattua nyt tässä tilanteessa ylimääräisiä erityisopettajia, ohjaajia, saataisiin pienennettyä ryhmäkokoja tilanteessa, jossa on akuutti tarve vastata tähän kasvaneeseen oppimis- ja hyvinvointivajeeseen.
Sen lisäksi ollaan nyt alettu pilotoimaan tällaista uutta sitouttavan kouluyhteisötyön mallia, mallia, joka on kehitetty yhteistyössä opettajien kanssa ja jonka tavoitteena on ehkäistä koulupudokkuutta sillä, että saadaan sellaisia aikuisia lisää kouluihin, joilla ei ole opetusvelvollisuutta, eli heidän työaikansa ei mene opettamiseen vaan heillä on aikaa kohdata nuoria ja selvittää heidän elämäntilanteeseensa liittyviä ongelmia. Ja minun toiveeni opetusministerinä on se, [Puhemies koputtaa] että me vielä löydettäisiin rahoitusta, jolla me saataisiin tämä vakinaistettua tämän hallituskauden aikana.