Senast publicerat 05-12-2025 12:06

Punkt i protokollet PR 121/2025 rd Plenum Torsdag 4.12.2025 kl. 16.00—22.09

8. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner samt till lag om upphävande av 10 a § 3 mom. i lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen

Regeringens propositionRP 122/2025 rd
Utskottets betänkandeFvUB 27/2025 rd
Första behandlingen
Andre vice talman Tarja Filatov
:

Ärende 8 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger förvaltningsutskottets betänkande FvUB 27/2025 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. 

Den allmänna debatten börjar. — Ledamot Hänninen. 

Debatt
21.58 
Juha Hänninen kok :

Arvoisa puhemies! Jokainen suomalainen on yhdenvertainen, arvokas ja yhteiskuntamme oikeutettu jäsen. Tavoitteemme on vahvistaa entisestään kansalaisten yhdenvertaisuutta ja turvata julkisten palvelujen saavutettavuus koko maassa. Erityisen merkittävä tämä uudistus on Pohjois-Suomessa, jossa pitkät välimatkat, harva asutus ja palveluiden keskittäminen ovat vuosien varrella tehneet asioinnista vaikeaa monelle. Yhteiset asiakaspalvelupisteet turvaavat sen, että myös pohjoisen kuntien asukkailla Oulusta Kuusamoon ja aina Lapin pienimpiin kyläkeskuksiin saakka on yhdenvertaiset mahdollisuudet saada valtion palvelut ilman kohtuuttomia matkoja. Samalla kun Suomi etenee kohti digitaalisten palveluiden ensisijaisuutta, on välttämätöntä huolehtia siitä, ettei yksikään ihminen jää kehityksen ulkopuolelle. Tälläkin hetkellä meillä on etenkin iäkkäitä kansalaisia, joilla ei ole riittäviä digitaitoja. Siksi tarvitsemme lainsäädäntöä, joka takaa käyntiasioinnin vähimmäistason ja kokoaa valtion palveluja vahvaksi, kustannustehokkaaksi verkoksi. 

Arvoisa puhemies! Lakiesityksen ytimessä on valtion asiakaspalvelumalli, jossa palvelut saatetaan kansalaisten ulottuville yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin. Tämä uudistus on olennainen osa valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamista, jolla tavoitellaan 50 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä ilman, että heikennämme palveluiden laatua tai saavutettavuutta. Uudelle Lupa- ja valvontavirastolle annettaisiin koordinaatiovastuu varmistaa, että uudistus toteutuu hallitusti ja että palveluverkko muodostuu toimivaksi. 

Hallintovaliokunnassa totesimme, että esitys vastaa hyvin erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin ja tukee koko maan palvelutakuuta. Samalla on syytä korostaa, että Pohjois-Suomen merkitys koko maan huoltovarmuudelle ja turvallisuudelle kasvaa vuosi vuodelta. Toimivat asiakaspalvelupisteet ovat osa tätä kokonaisuutta. Ne vahvistavat ihmisten arjen turvallisuutta mutta myös viranomaisten kykyä toimia poikkeusoloissa. Kun väestö ikääntyy ja digipalvelut yleistyvät, juuri pohjoisen alueella tarvitaan vahvinta tukea asioinnin saavutettavuuteen. Tämä uudistus rakentaa luotettavan palveluverkon, joka kestää häiriötilanteet ja varmistaa, että yhteiskuntamme on läsnä kaikkialla Suomessa, siis myös siellä, missä välimatkat ovat pisimmät. 

Arvoisa puhemies! Tämä laki on tärkeä siksi, että se yhdistää kaksi asiaa, jotka eivät useinkaan kulje käsi kädessä: kustannustehokkuuden ja kansalaisten palveluiden yhdenvertaisen saavutettavuuden ja saatavuuden. Se on sosiaalisesti vastuullinen ja taloudellisesti viisas ratkaisu. Tämän esityksen myötä Suomi ottaa askeleen kohti aidosti koko maan kattavaa palvelulupausta. Pohjoisen asukkaiden näkökulmasta viesti on selvä: te ette ole yksin, saati unohdettuja. Hallitus tekee sitä, mitä tässä ajassa tarvitaan: turvaa ihmisten arkea, vahvistaa palveluita ja käyttää verovaroja järkevästi. — Kiitos, arvoisa puhemies. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Hoskonen, poissa. Edustaja Jukkola, olkaa hyvä. 

22.03 
Janne Jukkola kok :

Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Haluan lähettää terveiset kaikille valtion virastoille ja toimijoille, joiden vastuulla on suomalaisen arjen sujuvuus. Asiakaspalvelu ei ole pelkkä osa toimintaa, sen tulisi olla yksi sen kulmakivistä. Kun kansalainen asioi virastossa, hänellä tulee olla mahdollisuus selkeään, ennakoitavaan ja joustavaan palveluun. Siksi on tärkeää, että virastoissa kehitetään ajanvarausmahdollisuuksia, vahvistetaan toimivia digipalveluja ja varmistetaan, että asiointi on helppoa riippumatta asiakkaan taustasta tai osaamisesta. 

On syytä muistaa, että jokaisen päätöksen, jokaisen prosessin ja jokaisen palvelun ytimessä on ihminen. Meidän tulee aina kysyä, ketä varten tätä työtä teemme. Toivon, että palveluiden kehittämisessä pidämme tämän ajatuksen keskiössä ja rakennamme yhdessä hallinnon, joka toimii kansalaisia varten selkeästi, joustavasti ja kunnioittavasti. — Kiitos. 

Riksdagen avslutade den allmänna debatten. 

Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1 och 2 i proposition RP 122/2025 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.