Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 3 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till förvaltningsutskottet.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnassa olemme viime kuukausina ja koko tänä aikana, kun olen muutaman vuoden perustuslakivaliokunnassa ollut, käsitelleet usein henkilötietoja ja erilaisia rekistereitä. Näissä keskusteluissa on tullut esille, että meillä on satoja säännöksiä tietosuojasta ja salassapidosta, joita viranomaisissa joudutaan käsittelemään päivittäin, ja ne lyövät usein toisiaan kasvoille ja se ongelma on todellinen. Jotenkin toivoisi, että meillä käytäisiin keskitetysti läpi, kuinka paljon meillä on erilaisia ristiin meneviä säädöksiä.
Tässä käsiteltävänä olevassa asiassa ei muuteta sinänsä sisältöä, mutta tämä aihe tuli minulle tässä mieleen ja tämä on hyvä kohta palauttaa tätä ongelmatiikkaa keskusteluun. Tulee mieleen esimerkiksi potilastiedot ja holhoustoimilaki ja niiden ristiriita. Olen niitä vuosia maistraatin lakimiehenä soveltanut. Holhoustoimilain mukaan edunvalvojan tehtävä on huolehtia siitä, että päämies elikkä tämä edunvalvottava saa riittävän hoidon ja huolenpidon, mutta siihen perusmuotoiseen tehtävään ei kuulu esimerkiksi se, että hän voisi antaa suostumuksen päämiehensä potilastietojen luovuttamiseen eteenpäin. Se aiheutti monesti ongelmallisia tilanteita ja piti tuomioistuimesta sitten hakea erillismääräyksiä. Siellä on myöskin salassapitosäännöksiä, ja välillä ei tiedä, mitä pykälää pitäisi soveltaa, ja viranomaiset ovat sairaaloissa, terveydenhoitoyksiköissä monesti ihmeissään.
Toivoisin enemmän keskustelua sellaisesta, että siellä viranomaisissa menee paljon aikaa tämän tyyppisten asioiden miettimiseen ja olisi ehkä syytä meidän perata tämä lainsäädäntö läpi niin, että saataisiin joku yleislaki ja keskitettyä näitä. Se on todellinen ongelma viranomaisissa, ja siihen menee paljon aikaa, ja ihmiset myös sitten välillä valittavat tai kantelevat niistä päätöksistä, ja se vie taas luotettavuutta viranomaisilta, ajatellaan, että siellä ei osata, vaikka kysymys on enemmän ristiriitaisista laeista.
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä käsitellään käytöstä poistuvaa Poliisiasiain tietojärjestelmä Patjaa, joka tällä hetkellä sisältää useita osarekistereitä, joita poliisi joutuu käytännössä käymään läpi esimerkiksi tarkistaessaan henkilötietoja, ja tämä on ollut aika työläs poliisin kannalta. Se vie paljon aikaa. Tämän korvaava Viranomaistietojärjestelmä Vitjahan oli tarkoitus ottaa käyttöön jo vuonna 2014, mutta valitettavasti nämä tietojärjestelmäuudistukset ovat käytännössä niin monimutkaisia, että tätä ei ole pystytty vieläkään viemään, ja nyt sen on tarkoitus vuoden 2018 alusta tulla käyttöön. Tähän liittyen näiden tietojen poistaminen tästä Poliisiasiaintietojärjestelmästä vaatii tällaisen teknisen muutoksen, koska tässä on tapahtunut tämä viivästyminen. Sen takia pidän tätä esitystä kannatettavana. Tämä on todellakin luonteeltaan hyvin tekninen mutta liittyy tärkeään viranomaisten tietojärjestelmäkokonaisuuteen, ja toivon nyt todella, että se saadaan sitten vuoden 2018 alusta hyvin toimivana käyttöön.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till förvaltningsutskottet.