Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 11 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet.
För remissdebatten reserveras också här till att börja med 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Vi inleder debatten. Ledamot Puisto, varsågod.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä numero 278/2022 vp käsitellään sijoituspalveluja, arvo-osuusjärjestelmää sekä selvitystoimintaa. Tällä toimeenpannaan EU-lainsäädäntöä, DLT-pilottiasetusta — distributed ledger technologies — eli niin kutsuttua hajautetun tilikirjan teknologiaan perustuvien markkinainfrastruktuurien pilottijärjestelmää. Yleensä markkinajärjestelmät ja markkinapaikat ovat keskitettyjä, mutta näissä hajautetuissa järjestelmissä on se, että ne ovat tosiaan hajautettuja, eli siinä on vain se tietty osapuoli, ja esimerkiksi jos sille osapuolelle tapahtuu jotain siellä toiminnassa, niin se verkko toimii hajautetusti.
Tässä varsinaisessa esityksessä on esitetty erilaisia näkökohtia lausuntopalautteeseen ja tekniikkaan. En mene niihin nyt sen syvällisemmin, syvennyn niihin sitten talousvaliokunnassa tarkemmin — olen toki lukenut ne läpi — mutta näin yleisenä huomiona ajattelisin, että nämä niin kutsutut DLT-teknologiat ovat hyvin mielenkiintoisia ja hyvinkin mahdollisesti osa tulevaisuutta, ja sen takia meidän pitää täällä eduskunnassakin seurata tämän kentän kehitystä varsin tarkkaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa sikäläinen arvopaperiviranomainen SEC on pitänyt tällaisia fintech-foorumeita aiheesta jo parikin kertaa aikaisemmin, missä on käsitelty näitä hajautettuja järjestelmiä. Ajatellaan yleisesti, että maksujärjestelmiä ja markkinapaikkoja voidaan tehostaa: ne voidaan saada toimimaan mahdollisesti reaaliajassa ja myös pienemmin kustannuksin.
Haluan myös kiinnittää huomiota siihen, että heinäkuussa esimerkiksi the Financial Times ‑talouslehti nosti varsin näkyvästi esiin artikkelin Briteistä, missä eri markkinaosapuolet katsoivat, että esimerkiksi sijoitusinstrumentteja, ‑rahastoja voitaisiin integroida tällaisiin järjestelmiin ja parantaa niiden kustannustehokkuutta. Nyt tämän kentän sääntely, jos ajattelee myös virtuaalivaroja yleisestikin, on hyvin oleellista eikä vähiten tämän viimeaikaisen, niin kutsutun FTX-skandaalin johdosta. Sääntelyä pitää tehdä pitkäjänteisesti, ja ajattelen, että se on tarpeen, ja tästä varmaan tulee pitkäkin prosessi. Sitä kehitetään Yhdysvalloissa ja myös täällä Euroopassa. Jotta koko tämä sääntely kaikilta sen näkökohdilta saadaan kehitettyä, niin näkisin, että siinä menee aika pitkä aika. Voidaan puhua ihan hyvin esimerkiksi paristakymmenestä vuodestakin, jotta se perusta saadaan tehtyä. Toki tätä työtä on aloitettu jo joitakin vuosia sitten. Käsittääkseni EU:sta tulee ensi vuonna myös lisää asetuksia tälle saralle, niin kutsuttu MiCA, virtuaalivarojen markkinoita koskeva säädös, ja sikälikin tätä on hyvä seurata ja talousvaliokunnan ja eduskunnan pysyä kärryillä näistä asioista. — Kiitoksia.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet.