Senast publicerat 14-02-2023 17:57

Punkt i protokollet PR 167/2022 rd Plenum Tisdag 14.2.2023 kl. 14.04—16.53

6. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om transport av farliga ämnen och till lagar som har samband med denRegeringens proposition till riksdagen om komplettering av regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om transport av farliga ämnen och till lagar som har samband med den (RP 220/2021 rd)

Regeringens propositionRP 220/2021 rd
Regeringens propositionRP 231/2022 rd
Utskottets betänkandeKoUB 26/2022 rd
Första behandlingen
Andre vice talman Juho Eerola
:

Ärende 6 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger kommunikationsutskottets betänkande KoUB 26/2022 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Utskottets ordförande, ledamot Kymäläinen, varsågod. 

Debatt
15.31 
Suna Kymäläinen sd 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä vaarallisten aineiden kuljetusta koskevasta laista. Aluksi haluan jälleen kiittää valiokuntaa hyvästä yhteistyöstä tämän laajan lakipaketin käsittelyssä. Lain tarkoituksena olisi ehkäistä ja torjua vahinkoja ja vaaraa, jota vaarallisten aineiden kuljetus saattaa aiheuttaa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. Laki sisältäisi säännökset eri kuljetusosapuolten vastuista sekä viranomaisten tehtävistä ja toimivaltuuksista. 

Nyt käsittelyssä oleva sääntelykokonaisuus koskee vaarallisten aineiden kuljetusten valmistelua, toteuttamista ja turvallisuuden varmistamista tiellä, raideliikenteessä, ilma-aluksessa sekä kappaletavaran kuljetuksessa vesialueilla. Liikenne- ja viestintävaliokunta on yhdistänyt täydentävän hallituksen esityksen käsittelyn alkuperäisen hallituksen esityksen käsittelyyn ja yhdistänyt esitysten säännökset yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi täydentävässä esityksessä tarkoitetulla tavalla. 

Asiantuntijakuulemisissa esityksiä on pidetty kokonaisuutena hyvänä ja onnistuneena uudistuksena. Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää esitysten tavoitteita erittäin kannatettavina ja katsoo, että aiempaa selkeämpi sääntelykokonaisuus on omiaan helpottamaan kuljetusten toteuttamista, edistämään niiden turvallisuutta ja vähentämään myös ympäristövahinkojen syntymisen todennäköisyyttä. 

Keskeistä on kuljetusten osapuolten vastuiden aiempaa yksiselitteisempi määritteleminen, muun muassa lähettäjän vastuun osalta, sekä viranomaisten tehtävien aiempaa selkeämpi sääntely. Liikenne- ja viestintävirastolle ehdotettua tehtävää viranomaisvalvonnan koordinaattorina on asiantuntijakuulemisessa pidetty hyvänä ja perusteltuna. Valiokunta pitää hyvänä, että vaarallisten aineiden kuljetuksesta annettua lainsäädäntöä päivitetään vastaamaan toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia ja samalla selkeytetään lain rakennetta ja sääntelyn sisältöä. Valiokunta pitää myös nyt käsittelyssä olevia hallituksen esityksiä hyvin valmisteltuina. Sääntelyn tavoitteiden saavuttamiseksi valiokunta painottaa kuljetusten valvonnan toimivuuden keskeistä merkitystä. 

Saadun selvityksen mukaan rikosoikeudellisen järjestelmän piiriin tulee sisällyttää vain moitittavampi käyttäytyminen. Sen sijaan vähemmän haitallisiin ja moitittaviin tekoihin on tarkoituksenmukaista liittää rikosoikeudellisten sanktioiden sijasta hallinnollisia maksuseuraamuksia. Täydentävässä hallituksen esityksessä ehdotetaan lakiehdotuksen seuraamussääntelyn uudistamista siten, että vaarallisten aineiden kuljetusten osalta luovuttaisiin rikosoikeudellisesta järjestelmästä kokonaan ja rikosoikeudelliset sanktiot muutettaisiin hallinnollisiksi rangaistusluonteisiksi seuraamuksiksi, liikennevirhemaksuksi ja seuraamusmaksuksi. 

Lakivaliokunta piti lausunnossaan LaVL 31/2022 täydentävässä hallituksen esityksessä omaksuttuja seuraamussääntelyyn liittyviä ratkaisuja asianmukaisina ja perusteltuina ja piti ehdotettua sääntelyä myös täsmällisenä, tarkkarajaisena ja oikeasuhtaisena. Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää hyvänä ja perusteltuna, että alkuperäistä esitystä muutettiin täydentävällä hallituksen esityksellä nimenomaan seuraamusjärjestelmän osalta. Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy lakivaliokunnan lausunnossaan esittämiin näkemyksiin ja on tehnyt esitykseen lakivaliokunnan ehdottamat muutokset. 

Reittirajoituksia koskevan sääntelyn osalta valiokunta pitää hyvänä, että sääntelyä yksinkertaistetaan ja yhtyy asiantuntijakuulemisessa esitettyyn näkemykseen, jonka mukaan kiellot ja rajoitukset olisi jatkossa tarpeen tuoda kaikkien saataville sähköisessä ja helppokäyttöisessä muodossa. 

Asiantuntijakuulemisissa on pidetty myös välttämättömänä, että laissa tarkoitettuihin valvonta- ynnä muihin vastaaviin viranomaistehtäviin osoitetaan riittävät resurssit. Esityksen myötä muun muassa Liikenne- ja viestintävirastolle tulee saadun selvityksen mukaan merkittäviä uusia tehtäviä. Valiokunta yhtyy tältä osin asiantuntijoiden näkemykseen ja korostaa, että lain tavoitteiden toteutumiseksi on erittäin tärkeää, että lisääntyvien tehtävien myötä viranomaisten rahoituksesta ja resursoinnista pidetään huolta. 

Siirtymäaikojen osalta valiokunta toteaa, että asiantuntijakuulemisissa on korostettu, että nyt käsittelyssä oleva esitys edellyttää muutoksia muun muassa poliisin tietojärjestelmiin ja että näiden muutosten toteuttamiseen tarvitaan aikaa. Valiokunta pitääkin perusteltuna, että lain voimaantulossa huomioidaan tämänkaltaiset tarpeet, ja katsoo, että lain on tarkoituksenmukaista tulla voimaan aikaisintaan 1. syyskuuta 2023. Lisäksi valiokunta pitää hyvänä ehdotettuja siirtymäsäännöksiä, jotka turvaavat Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien suorittaman vaarallisten aineiden häiriöttömän kuljetuksen siihen saakka, kunnes puolustusministeriössä valmisteilla oleva vaarallisten aineiden kuljetuksia koskeva lainsäädäntö saadaan voimaan. 

Lakivaliokunta katsoi myös lausunnossaan, että uuden seuraamussääntelyn tehokkuutta ja varoittavuutta on välttämätöntä seurata samassa yhteydessä, kun uuden vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain vaikuttavuutta seurataan kokonaisvaltaisesti lain tultua voimaan. Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy lakivaliokunnan näkemykseen ja korostaa lain vaikutusten seurannan keskeistä merkitystä.  

Valiokunta on tehnyt esitykseen eräitä pienehköjä muutoksia sekä lakiteknisiä korjauksia. Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy hallituksen esityksiin sisältyvät lakiehdotukset osin muutettuna.  

Arvoisa puhemies! Mietintö on yksimielinen.  

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Näin. — Ja edustaja Autto.  

15.37 
Heikki Autto kok :

Arvoisa puhemies! Suomi on maailman turvallisin maa, ja sellaisena me haluamme Suomen pitää tulevaisuudessakin. On todella tärkeää, että suomalaiset voivat luottaa siihen, että kun vaarallisia aineita käsitellään tai niitä välivarastoidaan ja varastoidaan, niin kaikki tehdään viimeisen päälle turvallisesti. On hienoa, että eduskunta voi nyt hyväksyä tämän uuden lainsäädännön vaarallisten aineiden kuljetuksesta, jolla pyritään tätä luottamusta yhteiskuntaan ja sen turvallisuuteen lujittamaan. 

On tietysti tärkeää myös sitten huomata se, että valvovat viranomaiset tarvitsevat myös resursseja, jotta näitä hyviä lakeja voidaan panna toimeen ja ne toimivat kuten on suunniteltu. Mutta uskon, että tuleva eduskunta tulee huolehtimaan siitä, että esimerkiksi poliisilla valvovana viranomaisena on kykyä tästä tehtävästä suoriutua. 

Arvoisa puhemies! Tosiaan jos ajatellaan esimerkkejä maailmalta, kuinka kammottavia tilanteita voi aiheutua siitä, että vaarallisia aineita joko kuljetetaan väärin tai varastoidaan väärin — ajatellaan vaikka koko Libanonin kansantaloudenkin kaaokseen syössyttä, Beirutin satamassa tapahtunutta lannoiteaineiden räjähdystä, kuinka hirvittäviä inhimillisiä katastrofeja ne ovat, mutta vaikkapa tuon tapauksen kansantalouteen olleet tuhoisat vaikutukset ovat olleet vuosikausien mittaisia — niin on todella tärkeää, että suomalaiset voivat luottaa siihen, että meillä ollaan turvassa tämänkaltaisilta tapahtumilta. 

Sen vuoksi haluankin kiittää valiokunnan puheenjohtajaa mietinnön esittelystä ja kiittää valiokuntaa hyvästä työskentelystä tämän aika teknisenkin mutta valtavan tärkeän aiheen parissa, joka liittyy voimakkaasti arjen turvallisuuteen. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Ja edustaja Laakso. 

15.39 
Sheikki Laakso ps :

Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä oli aika hyvää myös se, että tämä pisti miettimään tiettyjä asioita. Itsellekin pälkähti päähän uusi juttu, millä saadaan näitä turvallisuuksia parannettua, ja aikomus onkin tehdä aloite. En enää lähde tälle hallitukselle sitä aloitetta tekemään. Jätän sen tuonne takataskuun odottamaan, jos äänestäjät vielä haluavat minut täällä nähdä, mutta tietysti aina, vaikka eivät haluaisikaan, minulla on hyviä kollegoita, joiden kautta voin asian sitten kuitenkin ajaa eteenpäin. Me tarvittaisiin oikeasti myös vähän sellaisia alueitakin etenkin kuljetuksessa mukana olevien aineiden ja vaarallisten aineiden suojaamiseksi. Elikkä aika paljon tuolla itse asiassa tälläkin hetkellä makailee kaikennäköisiä aineita pitkin huoltoasemien pihoja. Vähän aikaa sittenhän niitä kyllä makaili junavaunuissakin pitkin Mäntyharjun metsiä.  

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Autto. 

15.40 
Heikki Autto kok :

Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti myös tähän edustaja Laakson puheenvuoroon haluan tosiaan sen kommentoida, että kun edellä omassa puheenvuorossani peräänkuulutin sitä, että viranomaisilla pitää olla tietysti resursseja valvoa — ja näin tietenkin aina pitää oikeusvaltiossa olla — niin ennen kaikkeahan kyse on siitä, että Suomi on sellainen luottamusyhteiskunta, jossa jokainen meistä voi luottaa siihen, että hoidamme oman osamme asiallisesti. Ja on tietysti todella hienoa ja tärkeää, että Suomessa ne yritykset, jotka esimerkiksi kuljetusyrittäjinä vastaavat sitten siitä, että kuljetukset turvallisesti ja lainmukaisesti hoidetaan, toimivat pääosin erittäin vastuullisesti.  

Mutta on erittäin tärkeää myös, että yhteiskunta antaa sitten sitä arvostusta vastavuoroisesti yrittäjille ja yrittäjien työntekijöille, jotka siitä huolehtivat, että kaikki menee turvallisesti ja niin kuin lainsäätäjä on tarkoittanut. Tässä mielessä tämä edustaja Laakson esiin tuoma asia on myös tärkeä, se, että vaikkapa kaupunkien ympäristöissä, tärkeiden satamien läheisyydessä, liikenteen solmukohdissa tulee olla asialliset tilat sille, että siellä voidaan sitten todella ajoneuvoja turvallisesti pysäköidä, siellä on sekä asialliset sosiaalitilat että erilaiset muut huoltotilat ajoneuvojen kuljettajille, ja kaikki tapahtuu tavalla, joka antaa sen arvon niille työntekijöille, jotka sitten käytännössä huolehtivat siitä turvallisuuden takaamisesta näitä vaarallisiakin aineita kuljetettaessa. Se on myös tärkeä asia, joka on seuraavan eduskunnan ja tulevan hallituksen ja tulevan ministerin syytä pitää mielessä.  

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Ja valiokunnan puheenedustaja, edustaja Kymäläinen. 

15.42 
Suna Kymäläinen sd :

Arvoisa puhemies! Todellakin tässä ehkä kun mietintöä esittelee, se kuulostaa kovin tekniseltä, ja tässä tosiaan on kysymys osiltaan teknisestä muutoksesta, mutta erittäin laaja alaisesta sellaisesta, jota on pitkään valiokunnassa tehty. Kuitenkin vaikka tämä on laaja ja niin poispäin ja tekninenkin, tämä tulee jokaisen tiellä liikkuvan arkeen, eli tämä on meille jokaiselle myöskin arkipäiväistä, kun tuolla tieliikenteessä olemme. Sen vuoksi on tärkeää, että on selkeät rajat ja määräykset sille, kuinka ja miten vaarallisia aineita tieliikenteessä liikkuu.  

Tietenkin viranomaisten osalta on tosi tärkeää, että muun muassa Rajan ja Puolustusvoimien, joilla on tarvetta kuljettaa vaarallisia aineita, liikennöinti tapahtuu häiriöttömästi ja muille ongelmia aiheuttamatta.  

Tästä tietenkin tärkeimmässä keskustelussa on liikenneturvallisuus ylipäätänsä, se, että pystymme ehkäisemään turhia kuolemia ja onnettomuuksia, joita pahimmillaan vaaralliset aineet tieliikenteessä onnettomuustilanteessa tuottavat. Samoin ympäristökatastrofeja — joihin edustaja Autto tässä jo ansiokkaasti viittasikin. Tämänkaltaisia esimerkkejä on raideliikenteen puolella, ja tässähän me käsittelemme laaja-alaisesti vaarallisten aineiden kuljettamista, emme vain tieliikenteessä, johon ehkä tässä alkupuolella puheenvuorossa viittasin. Ympäristökatastrofit ovat monta kertaa peruuttamattomia. Ne tuovat luontokatoa ja voivat aiheuttaa paljon vahinkoa, ja niitä kansantaloudellisiakin vahinkoja.  

Ei ole vähäistä sekään, että kyseessä on omaisuudensuoja, ettei turhanpäiten tule yrittäjille ongelmia tai muuta, ja sen takia on tärkeää, että nyt tässä laissa on määritelty viranomaisten ja yrittäjien ja toimijoiden vastuut ja velvollisuudet selkeästi. 

Riksdagen avslutade den allmänna debatten. 

Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1 i propositionerna RP 220/2021 rd och RP 231/2022 rd sammanfört enligt betänkandet. Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 3—14 och 16—20 i proposition RP 220/2021 rd och lagförslag 2, 15 och 21 i proposition RP 231/2022 rd enligt betänkandet. Riksdagen instämde i utskottets förslag att lagförslag 2, 15 och 21 i proposition RP 220/2021 rd förkastas. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.