Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Vi går till frågorna. — Ledamot Ranne, varsågod.
Arvoisa puhemies! Suomalaiset perus- ja ammattiopetus ansaitsevat kunnianpalautuksen. Perussuomalaiset esittelivät maanantaina toimenpiteitä, joilla siihen päästään. Me haluamme vaatimustasot kuntoon: hylätty on annettava, jos taso ei muuhun riitä. Kännykät kuuluvat reppuihin, koulutyö on rauhoitettava oppimiseen. Poliittiset ja ideologiset kokeilut on unohdettava. Viime vuosien uudistusvauhti on ollut yliampuvaa. Rajat ovat rakkautta. Koulurauha kuuluu kaikille ja edellyttää, että kuri, järjestys ja auktoriteetti palautetaan kouluihin. Se on lasten ja nuorten etu. Muun muassa näistä linjauksistamme on tullut paljon kiittävää palautetta juuri opettajilta ja alan ammattilaisilta. Kuunnelkaa heitä. He pitävät toimenpiteitämme erittäin kannatettavina. Oletteko tutustuneet perussuomalaisten linjauksiin ja oletteko valmiit ottamaan nämä kiitetyt ideat käyttöön, opetusministeri Andersson?
Ministeri Andersson, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! On erittäin ilahduttavaa ja tervetullutta, että kaikki suomalaiset eduskuntapuolueet ovat kiinnostuneita suomalaisesta koulutuksesta ja myöskin haluavat turvata työrauhan kouluissa. Siihen vaikuttaa ennen kaikkea koulutuksen rahoitus, sillä koulutuksen rahoitus määrää sen, minkäkokoiset luokat meillä on ja paljonko meillä on opetusalan ammattilaisia siellä kouluissa nuorten kanssa työskentelemässä. Ja tältä osinhan hallitus on vahvistanut pysyvää rahoitusta melkein 300 miljoonalla varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen osalta ja sen lisäksi jakanut myöskin 300 miljoonaa tasa-arvorahoitusta.
Mitä tulee arvosanoihin, on syytä painottaa sitä, että poliitikot eivät päätä siitä, mitä arvosanoja oppilaille annetaan. Itse pidän aika outona, jos päättäjät ilmoittavat tavoitteekseen sen, että suomalaisia lapsia pitäisi enemmän jäädä luokalle. Minun mielestäni meidän tehtävä on [Puhemies koputtaa] ennen kaikkea huolehtia oppimisen tuen [Puhemies: Kiitoksia!] kuntoon laittamisesta, jotta mahdollisimman harva lapsi jäisi luokalle.
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Edustaja Ranne, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Ministerille ensin: Nämä linjaukset ovat vuodelta 18. Olisitte voineet huomioida ne jo silloin. Raha ei ratkaise, jos te laskette rimaa opetuksessa.
Tuoreen kyselyn mukaan yli puolet Helsingin kouluissa työskentelevistä on kokenut väkivalta‑ ja uhkatilanteita, jopa 95 prosenttia, melkein kaikki. Tuoreen uutisen mukaan vihjeitä kouluilla tapahtuvasta huumeiden käytöstä ja välittämisestä tulee pääkaupunkiseudun poliisille jatkuvasti. Tällaiseen on oltava nollatoleranssi, eikä ongelmia saa hyssytellä kouluissa. Valitettavasti on todettava, että nämäkin ongelmat korostuvat kouluissa, joissa on maahanmuuttajataustaisten osuus erittäin suuri. Lisäraha ei siis ratkaise tätäkään, jos ongelmia tuottavaa maahanmuuttopolitiikkaa ei muuteta. Edes suomalainen koulu ei kestä tällaista liian suurta väestöpohjan moninaistumista, eikä sen tarvitsekaan kestää.
Arvoisa ministeri, nämä väkivalta‑ ja muun rikollisuuden ongelmat [Puhemies koputtaa] suomalaisissa kouluissa ovat kärjistyneet kaudellanne. Tunnustatteko, että meni pieleen? Aiotteko te tehdä muutoksia maahanmuuttopolitiikkaan?
Arvoisa puhemies! Tällä kaudella ei ole millään tavalla laskettu rimaa, mitä tulee opetuksen vaatimuksiin suomalaisissa kouluissa. Tämä on täysin virheellinen väittämä. Tällä hallituksella on päinvastoin panostettu siihen, että me ollaan vahvistettu koulutuksen rahoitusta kaikilla koulutusasteilla aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen saakka.
Mitä tulee nuorten pahoinvointiin, niin ainakin itse olen tässä salissa puhunut siitä useampaan otteeseen ja myöskin painottanut sitä, että kaikkien suomalaisten päättäjien pitäisi olla huolissaan siitä, miten suomalaiset nuoret tällä hetkellä voivat, ja myöskin olla valmiita panostamaan niihin ennaltaehkäiseviin toimiin, joilla me pidetään huolta nuorten hyvinvoinnista. Minä olen vieraillut erittäin monessa yläkoulussa viimeisten kuukausien aikana ja voin sanoa, että se keskeisin viesti, mikä sieltä tulee, liittyy nuorten mielenterveyspalveluiden kriisiin. Ne palvelut eivät toimi, ja se näkyy koulujen ja oppilaitosten arjessa, niissä paikoissa, joihin lapset ja nuoret tulevat joka ikinen päivä.