Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 5 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet, som finansutskottet ska lämna utlåtande till.
För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Minister Satonen, presentationsanförande, varsågod.
Arvoisa rouva puhemies! Kyse on hallituksen esityksestä 99 laiksi kirjanpitolain ja tarkastuslain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan kirjanpitolakia täydennettäväksi kokonaan uudella luvulla, jota vastaavasti tilintarkastuslakia tarkistettaisiin tietyiltä osin. Ehdotuksella pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi yritysten tuloverotietojen julkistamisesta maakohtaisesti.
Ehdotus veroraportoinnista koskee vain kaikista suurimpia suomalaisyrityksiä ja konserneja. Tuloveronsa maakohtaiseen raportointiin velvoittavaan 750 miljoonan euron liikevaihtoon yltäviä yrityksiä tai konserneja on meidän maassamme arviolta noin viitisenkymmentä. Asianomaisille yrityksille aiheutuvat raportointikustannukset voidaan arvioida yritysten kokoon nähden melko vähäisiksi, sillä kohteena ovat tiedot, jotka sisältyvät yrityskirjanpitoon itsessään. Kyse on näiden tietojen kokoamisesta yhtenäiseksi raportiksi samaan tapaan, mikä jo koskee maakohtaista raportointia verottajan tarpeisiin voimassa olevien säännösten nojalla. Tarve uuden tiedon keräämiselle jää näin rajalliseksi.
Koska ehdotuksen tavoitteena on mahdollistaa avoimuus ja läpinäkyvyys, julkistettavat tuloveroraportit asetettaisiin ja pidettäisiin yleisesti saatavilla tilinpäätöstietojen tavoin. Direktiivin mukaisella läpinäkyvyydellään tuloveroraportointi vahvistaa näin yhteiskuntavastuuta tuodessaan julki kansalaisille ja muille sidosryhmille sen, miten yritykset tukevat hyvinvointia veronmaksullaan eri maissa.
Vaikka direktiivi rajaa julkistamisvelvoitteen yksinomaan osakeyhtiömuotoisiin yrityksiin, hallitus ehdottaa samojen velvoitteiden ulottamista Suomessa myös vastaavan kokoisiin osuuskuntiin. Näin saataisiin julkistettava informaatio pysymään yhdenmukaisena harjoitetun liiketoiminnan oikeudellisesta muodosta riippumatta. Tämä neutraliteettiperiaate on sama kuin mikä koskee hallituksen aikaisempaa esitystä 20/23 kestävyysraportoinnista tältä syksyltä. Ehdotus sinänsä ei välittömästi vaikuttaisi verokertymään.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Säännöksiä tietojen julkistamisesta sovellettaisiin tilikausiin, jotka alkavat ensi vuoden kesäkuun jälkeen. Niille yrityksille, joilla tilikautena on kalenterivuosi, tästä ehdotuksesta seuraa, että raportointi alkaa tilivuoden 2025 tiedoista, joita koskeva raportti tulee julkaistavaksi vuonna 2026. — Kiitos.
Kiitokset ministerille esittelystä. — Ja nyt ei ole pyydettyjä puheenvuoroja, joten keskustelu on päättynyt.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet, som finansutskottet ska lämna utlåtande till.