Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 4 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger förvaltningsutskottets betänkande FvUB 2/2015 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslaget.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan annettavaksi uusi laki eurooppalaisesta alueellisen yhteistyön yhtymästä, ja tässä esityksessä on siis otettu huomioon muuttuneen lainsäädännön edellyttämät muutostarpeet, ja tarkoituksena on saattaa eurooppalaista alueellista yhteistyöyhtymää koskeva kansallinen lainsäädäntö vastaamaan unionin lainsäädännön muutoksia. Vaikka tämä yhtymäasetus on suoraan velvoittavaa oikeutta, tarvitaan lisäksi kansallisia säännöksiä, jotta asetusta voidaan soveltaa tehokkaasti käyttöön.
Yhtymä on tarkoitettu keinoksi, jolla helpotetaan rajat ylittävää alueellista yhteistyötä aluekehityksen alalla ja ylipäätään vähennetään jäsenvaltioiden alue- ja paikallisviranomaisten kohtaamia ongelmia poikkeavien kansallisten lainsäädäntöjen vuoksi. Keskeisimmät muutokset liittyvät yhtymän perustamisen helpottamiseen ja sääntelyn selkiyttämiseen, ja myös kolmansien maiden mahdollisuudet osallistua yhtymään laajentuvat.
Työ- ja elinkeinoministeriö on tämän valmistellut, ja ihan konkreettisesti tässä valiokunta mietinnössään katsoo, että kun Suomessa ei ole tällä hetkellä eurooppalaisen alueellisen yhteistyön yhtymiä eikä Suomi ole jäsenenä muussa maassa rekisteröidyssä yhtymässä, niin selvityksen perusteella juurikin tämän uuden lainsäädännön perusteella voisi olla aikaisempaa suuremmat mahdollisuudet yhteistyöhön. Esimerkkinä mainitaan nämä kolme rajat ylittävää ohjelmaa, joiden puitteissa lakiehdotusta voidaan soveltaa, ja myös nämä Venäjän suuntaiset ENI CBC -yhteistyöohjelmat voisivat selvityksen mukaan hyödyntää tätä sääntelyä.
Tämä hallintovaliokunnan mietintö on yksimielinen.
Arvoisa puhemies! Etenkin rajaseudulla valtakunnan rajat ylittävän yhteistyön kautta voitaisiin hallinnoida esimerkiksi ihmisten turvallisuuteen ja terveyteen liittyvien palvelujen järjestämistä. Etenkin harvaan asutuilla alueilla, rajaseudun alueilla, leveämmät hartiat palveluiden järjestämisvastuussa voisivat merkitä myös kansainvälistä yhteistyötä. Peräänkuulutan luovia, alueellisista tarpeista lähteviä ratkaisuja. Lakiesitys tuo tähän lisää mahdollisuuksia.
Samalla haluan muistuttaa siitä, että vaikka nyt puhutaan lähinnä EU:n sisärajoilla tapahtuvasta yhteistyöstä, niin emme saa unohtaa lähialueyhteistyötä suuren itäisen naapurimme kanssa. Kansainvälisistä suhdanteista riippumatta tarvitsemme lähialueyhteistyötä myös Venäjän suuntaan.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslaget i proposition RP 8/2015 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslaget avslutades.