Kiitos, arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä hallituksen esitys, jolla on tarkoitus toimeenpanna EU:n poliittisen mainonnan avoimuutta ja kohdentumista koskeva asetus. Tämä asetus on annettu viime vuonna, ja asetushan tulee nyt voimaan 10.10. kuluvaa vuotta. Asetus on sellaisenaan sovellettavaa lainsäädäntöä, mutta tämä edellyttää muun muassa valvonnan järjestämistä ja siihen liittyvän lainsäädännön toimeenpanoa täällä Suomessa.
Tässä asetuksessa on ollut pitkät neuvottelut, aloitettu jo viime hallituskaudella, ja siinä on ollut tarkoituksena, mikä on hyvä tarkoitus, torjua tiedon manipulointia ja ulkomaista sekaantumista vaaleihin sekä varmistaa, että kansalaiset voivat tunnistaa poliittiset mainokset ja ymmärtää, kuka niiden takana on ja ovatko ne jotenkin kohdennettuja ja valikoituja. Suomi on tukenut näitä tavoitteita lähtökohtaisesti, ja tietysti sitä, että tämä eurooppalainen demokratia toimii ja kansalaiset saavat tietoa, ja ensinnäkin tietysti on todella tärkeää tämä hybridivaikuttamisen ja vaalivaikuttamisen torjunta. Suomi oli iloinen siitä, että esimerkiksi hallinnollisen taakan kohtuullistaminen pienille mediatoimijoille tuli sitten näihin lopullisiin asetuskirjoihin. Ja kuten kerroin, tämä asetus on suoraan sovellettavaa lakia, ja tämä tulee jatkossa näkymään kaikissa poliittisissa kampanjoissa.
Tässä, arvoisa puhemies, tulee palveluntarjoajille velvoitteita niin avoimuudesta kuin huolellisuudesta ja tiedon antamisesta ja säilyttämisestä ja mainosten merkitsemisestä. Jatkossa maksullisiin poliittisiin mainoksiin on palveluntarjoajan huolehdittava, että siinä on selkeä ilmoitus, kuka mainoksen on maksanut, mikä on sen tarkoitus, paljonko kampanjaan käytettiin rahaa ja kenelle se kohdistettiin. Tämän julkaisijan tulee myös toimittaa nämä yhteiseen EU:n tulevaisuudessa perustamaan rekisteriin. Rahoittajat, puolueet ja ehdokkaat vastaavat pyydettyjen tietojen antamisesta ja niiden todenperäisyydestä, mutta pääsääntöisesti nämä velvoitteet kohdistuvat palveluntarjoajiin, kuten juurikin medioihin ja erilaisiin media-alustoihin.
Jatkossa kaikkien poliittisen mainonnan palveluiden tarjoamiseen liittyvät keskeiset tiedot siis, kuten se, mihin kampanjaan palvelu tarjottiin ja mitkä olivat niistä muodostuneet kulut, on säilytettävä seitsemän vuoden ajan ja jaettava tarvittaessa viranomaisille ja asetuksen erikseen määrittelemille toimijoille, kuten tutkijoille ja toimittajille. Asetus tuo myös poliittiseen verkkomainontaan tietosuoja-asetusta tarkentavia henkilötietojen käytön lisärajoituksia ja ‑ehtoja, muun muassa suostumuksia ja erityisten henkilöryhmien käyttökielto mainonnan profiloinnissa, että minkälaisia profilointimerkintöjä voidaan laittaa. Jatkossa kiellettyjä profiloinnin elikkä mainoksen kohdentamisen kriteereitä ovat poliittisten mielipiteiden, uskonnon, terveystietojen ja muiden arkaluontoisten tietojen käyttö mainosten kohdentamisessa ja myös se, että niitä ei voi kohdentaa alaikäisille ja ei-äänioikeutetuille henkilöille. Asetus pyrkii myös estämään poliittisten mainospalveluiden tarjoamisen kolmansien maiden, kuten esimerkiksi Venäjän, toimijoille vaalien ja kansanäänestysten alla vaatimalla, että palveluntarjoajat saavat tarjota palveluitaan vain EU:n sisäisille toimijoille tietyn aikaikkunan sisällä vaaleista ja äänestyksistä. Kolmen kuukauden aikana ennen vaaleja EU:ssa toimivat ja omistetut yritykset voivat julkaista poliittista mainontaa.
Nyt on hyvä huomata, että meillä on vuonna 27 vaalit, ja on hyvä, että meillä on aikaa tässä tätä niin sanotusti harjoitella, meillä kaikilla poliittisilla toimijoilla. Komissio tulee antamaan näistä tarkentavia ohjeita ja on antanutkin. Tämä asetuksen valvonta tulee Valtiontalouden tarkastusvirastolle pääsääntöisesti, mutta esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa onkin hankalampi tilanne. Siellä on jo tänä vuonna vaaleja, niin että siellä on jo aikamoinen kiire näiden asioiden kanssa.
Arvoisa puhemies! Tämän asetuksen toimeenpano edellyttää tämän hallituksen esityksen jäsenvaltioilta, ja tässä hallituksen esityksessä nimenomaan järjestellään tätä valvontaa. Mutta halusin tuossa aluksi vähän avata sitä asetusta, koska eihän siitä mitään ymmärrä, jos minä kerron vain nämä valvontajärjestelyt ja kukaan ei tiedä, mitä siinä valvotaan. Siksi avasin tuota, mikä tietysti nyt ei ole enää keskustelun kohteena suoranaisesti, koska siihen me emme voi vaikuttaa, kun se on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä.
Esityksessä tosiaan ehdotetaan säädettäväksi uusi laki poliittisen mainonnan avoimuutta ja kohdentumista koskevan Euroopan unionin asetuksen noudattamisen valvonnan järjestämisestä. — Nämä ovat aina tällaisia nimihirviöitä, meinaa kieli mennä solmuun. — Kuten tuossa aikaisemmin sanoin, pääasialliseksi valvontaviranomaiseksi esitetään Valtiontalouden tarkastusvirastoa, ja siinä laissa säädetään tarkastusviraston tiedonsaanti- ja tarkistusoikeuksista ja oikeudesta määrätä seuraamusmaksu. Muita toimivaltaisia viranomaisia olisivat tietosuojavaltuutettu tietyissä asioissa ja Liikenne- ja viestintävirasto, joiden toimivaltuuksia ehdotetaan täydennettäväksi viranomaisten välisen yhteistyön ja tiedonvaihdon osalta.
Verkon välityspalvelujen valvonnasta annetun lain muutoksella siirrettäisiin tietosuojavaltuutetulta verkkoalustoilla näytettävän yhteiskunnallisen ja poliittisen mainonnan avoimuuteen liittyviä valvontatehtäviä Valtiontalouden tarkastusvirastolle. Näin poliittisen mainonnan asetuksen ja EU:n jo aikaisemmin antaman digipalveluasetuksen noudattamisen valvonta nimenomaan poliittisen mainonnan osalta olisi mahdollisimman selkeää ja yhdenmukaista.
Ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain ja puoluelain muutoksilla kumottaisiin voimassa oleva vaalimainoksen maksajan nimen julkistamista koskeva säätely, sillä nyt asetus säätelee sen, ja sitä on noudatettava. Lisäksi rinnakkainen säätelyhän aiheuttaisi aika kummallisia soveltamistilanteita, ja asetus menee aina edelle.
Valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain muutoksella uhkasakkolautakuntaa koskeva sääntely kumottaisiin ja virastoon perustettaisiin seuraamuslautakunta, joka jatkossa määräisi kaikki viraston seuraamusmaksut ja tuomitsisi maksuun viraston asettamat uhkasakot.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain muutoksella vaalirahoitusta koskeva salassapitosäännös ulotettaisiin myös poliittisen mainonnan asetuksen noudattamisen valvontaan. Tällä käytännössä varmistetaan se, että nykyisen julkisuuslain vaalirahoitusta koskeva salassapitosäännös toteutuu myös jatkossa. Ja muita teknisiä liitelakimuutoksia on myös tehty. — Kiitos teille.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia, ministeri. — Edustaja Hänninen, olkaa hyvä.