Senast publicerat 04-06-2021 19:00

Punkt i protokollet PR 73/2015 rd Plenum Tisdag 1.12.2015 kl. 13.59—17.09

15. Regeringens proposition till riksdagen om godkännande av en överenskommelse med Ryssland om internationell vägtrafik och samt med förslag till lag om sättande i kraft av de bestämmelser i överenskommelsen som hör till området för lagstiftningen och om tillämpning av överenskommelsen

Regeringens propositionRP 85/2015 rd
Utskottets betänkandeKoUB 8/2015 rd
Dels enda, dels andra behandlingen
Andre vice talman Paula Risikko
:

Ärende 15 på dagordningen presenteras dels för enda, dels för andra behandlingen. Först fattar riksdagen vid enda behandlingen utgående från kommunikationsutskottets betänkande KoUB 8/2015 rd beslut om överenskommelsen och sedan vid andra behandlingen om lagförslaget. 

Debatt
16.05 
Kari Kulmala ps :

Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi muun muassa tienkäyttömaksujen perimisen teiden käytöstä myös ulkomaisilta kuljetusyrittäjiltä. Tämä on erittäin toivottu ja odotettu uudistus, joka viimeinkin saadaan voimaan. Esitys osaltaan parantaa suomalaisen kuljetusyrittäjän kilpailukykyä ulkomaisiin kuljetusyrittäjiin nähden. Esitys edistää myös yritystoimintaa vähentämällä kustannuksia tavarakuljetuksissa ja helpottamalla taksiliikennettä maiden välillä. 

Tiemaksut ovat mainittuina Suomen hallitusohjelmassa. Kuten valiokuntakin toteaa, tämä esitys toteutuessaan selkiyttää Suomen ja Venäjän välistä maantieliikennettä ja poistaa turhia liikenteen esteitä. On hyvä, että myös venäläisen taksiliikenteen osalta sopimus selkiyttää nykytilannetta. Tällä hetkellä tätä on ollut erittäin vaikea valvoa, mutta nyt tästäkin tulee helpommin valvottavaa ja näin voidaan paremmin estää harmaata taloutta. 

Valiokunta katsoi osaltaan, että sopimus ei ole kaikilta osin sopusuhtainen eikä tasapainoinen. Näillä valiokunta tarkoitti muun muassa Suomessa ja Venäjällä sallittuja painoja ja mittoja. Suomessa sallitut painot ovat Venäjällä sallittuja korkeammat, ja eroja on paitsi maksimikokonaispainoissa myös laskemistavassa. Tämä vaikuttaa kuljetuskustannuksiin varsinkin Venäjällä käytössä olevan ylipainolupajärjestelmän kautta. Pitää kuitenkin muistaa, että Venäjällä ja Suomessa ajoneuvot punnitaan pääsääntöisesti eri lailla. Suomessa ajoneuvo punnitaan ajoneuvo kerrallaan ja Venäjällä edelleen lähinnä akseli kerrallaan. Tämä luo venäläisessä punnitustavassa merkittäviä virheitä kuljettajan ja kuljetusyrittäjän tappioksi. 

Pidän myös hyvänä sitä, että valiokunta on ottanut kantaa venäläisten ajoneuvojen polttoainemäärään. Polttoaineen enimmäismäärä tulisi todellakin rajoittaa 400 litraan. Tällöin kuljettaja joutuisi hankkimaan polttoainetta myös Suomesta, ja se osaltaan vaikuttaisi kabotaasiliikenteen harjoittamiseen erityisesti eteläisessä Suomessa. 

Arvoisa rouva puheenjohtaja! Pidän tätä hallituksen esitystä hyvänä. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen godkände överenskommelsen i proposition RP 85/2015 rd. Riksdagen godkände lagförslaget i proposition RP 85/2015 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Andra behandlingen av lagförslaget avslutades. Ärendet slutbehandlat.