Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 9 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger ekonomiutskottets betänkande EkUB 14/2015 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen.
Ledamot Turunen varsågod.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallitus esittää muutettavaksi maksulaitoslakia, maksupalvelulakia sekä Finanssivalvonnasta annettua lakia. Tarkoituksena on panna täytäntöön korttipohjaisista maksutapahtumista veloitettavista siirtohinnoista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus. Finanssivalvonnasta annettuun lakiin lisättäisiin säännökset asetuksen rikkomiseen sovellettavista hallinnollisista seuraamuksista. Finanssivalvonta nimettäisiin asetuksessa tarkoitetuksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi, jonka tehtävänä olisi valvoa asetuksen noudattamista. Hallituksen esityksessä maksupalvelulakiin lisättäisiin informatiivinen säännös mahdollisuudesta saattaa asetuksen soveltamiseen perustuva maksunsaajan ja maksupalveluntarjoajan välinen riita tuomioistuimen ulkopuolisen riidanratkaisuelimen ratkaistavaksi.
Talousvaliokunta esittää yksimielisesti lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina. Talousvaliokunta toteaa, että siirtohinta-asetuksen tavoitteena on harmonisoida maksukorttien käyttöön liittyvää sääntelyä ja edistää näin rajat ylittävää kauppaa sekä uusien toimijoiden ja maksusovellusten markkinoillepääsyä.
Asetuksen keskeisiä ehdotuksia ovat siirtohinnoille asetettavat maksimiarvot: pankkikorttimaksuilla enintään 0,2 prosenttia ja luottokorttimaksuilla enintään 0,3 prosenttia maksutapahtuman arvosta. Asetettavat kattohinnat ovat pankkikorttien osalta hieman kansallisesti sovellettuja korkeammat. Suomessa on ollut lisäksi käytössä erilaisia siirtohintaleikkureita, jotka ovat pitäneet siirtohinnat kohtuullisella tasolla myös suurien korttimaksujen osalta. Talousvaliokunta toteaa myös, että hallituksen esityksessä on päädytty siihen, että Suomen markkinoiden erityispiirteet huomioon ottaen ei ainakaan vielä tässä vaiheessa ole tarkoituksenmukaista hyödyntää annettua kansallista harkintavaltaa. Kansallisten markkinoidemme kannalta keskeisimmät asetuksen sallimat optiot liittyvät kansallisia pankki- ja luottokorttitapahtumia koskeviin siirtohintoihin. Talousvaliokunta yhtyy hallituksen esityksen arvioihin tässä asiassa. Valiokunta pitää valitettavana, ettei Suomen neuvottelutavoitteena ollut senttimääräisen ylärajan asettaminen siirtohinnoille toteutunut. EU-sääntely johtaa siihen, että suurista korttimaksuista perittävä euromääräinen siirtohinta on huomattavasti pieniä korttimaksuja suurempi.
Valiokunta pitää myös tärkeänä, että uuden sääntelyn vaikutuksia markkinoihin seurataan ja saatujen kokemusten perusteella vaikutetaan aktiivisesti mahdollisten puutteiden poistamiseksi. Talousvaliokunta toteaa, että kansalliseksi maksupalveluntarjoajia valvovaksi viranomaiseksi nimetään Finanssivalvonta, jolla on sekä valvontavastuu että oikeus määrätä seuraamusmaksu asetuksen tiettyjen säännösten rikkomisesta. Finanssivalvonta tulisi jatkossa myös valvomaan, että palveluntarjoaja osoittaa riitatapauksissa toimielimen, jossa maksunsaajien ja palveluntarjoajien riidat ratkaistaan. Eduskunnan käsiteltävänä on parhaillaan erillinen hallituksen esitys, jossa kuluttajien käytettävissä olevaa vaihtoehtoista riidanratkaisumenettelyä kehitetään edelleen. Talousvaliokunnan mukaan kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliseen suhteeseen sovellettavien säännösten valvonta kuuluu jo voimassa olevan sääntelyn, eli siis kuluttajansuojalain ja maksupalvelulain, mukaisesti kuluttaja-asiamiehelle. Kuluttajilla on ollut käytettävissä vakiintuneet vaihtoehtoiset riidanratkaisuelimet.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1—3 i proposition RP 115/2015 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.