Arvoisa rouva puhemies! Hyvät edustajakollegat! [Edustajat poistuvat salista äänestysten jälkeen] — Älkää nyt lähtekö mihinkään. [Naurua — Puhemies koputtaa]
Viime hallituskaudella, loppuvuonna 2015, Suomessa toteutettiin kokeilu, jonka aikana auton vaihtaja sai hyvityksen vanhasta autosta vaihtaessaan sen uuteen autoon. Tällöin romutettavan auton tuli olla yli 10 vuotta vanha, ja sen tilalle tuli hankkia pienipäästöinen auto. Tuo kokeilu Juha Sipilän hallituksen aikana oli menestys, ja sen myötä uusittiin 8 000 autoa. Koska tuo ensimmäinen kokeilu ja kampanja toimivat hyvin, romutuspalkkio otettiin uudelleen käyttöön vuonna 2018. Tuolloin romutuspalkkiota käytettiin lähes 7 000 uuden auton hankintaan, ja silloin varatusta 8 miljoonan euron määrärahasta käytettiin noin 90 prosenttia. Raha tuli hyvään käyttöön.
Pääministeri Juha Sipilän hallituskaudella keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten johdolla luodulla romutuspalkkiojärjestelmällä haluttiin edistää siis autokannan uudistumista, vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä sekä parantaa liikenneturvallisuutta, ja romutuspalkkio toimi hyvin ja moitteetta.
Nykyinen, Sanna Marinin vasemmistohallitus päätti jatkaa sitä. Mutta mitä ihmettä — miten kaksi kertaa hyvin toiminut lainsäädäntö pystyttiin sotkemaan näin pahasti kuin nyt on käynyt? Miten kummassa Marinin hallitus ja liikenne- ja viestintäministeriö pystyivät möhlimään jo kahdesti käytetyn ja hyväksi havaitun järjestelmän? Käsittämätöntä. Traficom nimittäin tiedotti joulukuussa 2020, että uuden vähäpäästöisen auton hankintaan on mahdollista hyödyntää useista autoista saatavia 2 000 euron romutuspalkkioita. Traficom varmisti tiedon vielä 18.1.2021 erityisellä tiedotteella. Marinin hallituksen romutuspalkkiolaista nousi tämän jälkeen kohu, ja sen jälkeen, sen myötä, liikenne- ja viestintäministeriö lähetti muutamaa päivää myöhemmin, 22. tammikuuta, viestin Traficomille. Viestin saatuaan Traficom poisti hissun kissun oman tiedotteensa ja muutti viestiään 25.1.2021 kertoen, että yhden uuden vähäpäästöisen auton hankinnassa voikin hyödyntää vain yhden romutettavan auton tuomaa palkkiota.
No, yli 200 autonomistajaa ehti kuitenkin Traficomilta saamansa ohjeistuksen mukaan romuttaa useampia autoja voimassa olevan lainsäädännön mukaan, vaikka korvausta jälkikäteen päätettiinkin maksaa vain yhdestä. Traficom nimittäin tiedotti auton vaihtajille peräti lähes kahden kuukauden ajan, että romutuspalkkion voi saada useammasta kuin yhdestä autosta. Traficomin verotuspalvelun päällikkö Tuovi Valtonen vahvisti esimerkiksi Iltalehdelle 21.12.2020, että ”yhteen autoon voi todellakin käyttää useita romutustodistuksia”. Verotuspalvelun päällikkö vielä alleviivasi: ”Näin se on, vaikka sitä ei ole erityisesti mainostettu.” Hän jatkoi vielä, että ”toisaalta saadaanhan silläkin tavoin romuautoja poistettua liikenteestä”.
Marinin hallitus ja liikenne- ja viestintäministeriö tekivät sitten korjausehdotuksen lakiin kiireellä. Tammikuun puolivälissä kerrottiin, että hallitus esittää henkilöautojen romutuspalkkiota koskevan lain pikaista tarkentamista siten, ettei palkkioita voisi niputtaa. Joulukuun alussa voimaan astuneessa laissa ei siis ole määritelty lainkaan ylärajaa romutuspalkkion enimmäismäärälle eli tälle niin sanotulle niputtamiselle, ja tämä aivan lain mukaisesti mahdollisti useiden romutuspalkkioiden ketjuttamisen ja uuden vähäpäästöisen auton ostamisen teoriassa jopa pelkillä romutuspalkkioilla. Oliko se sitten oikein, sitä voi miettiä, mutta näin liikenne- ja viestintäministeriö lainsäädännössään päätti.
Tänään sitten eduskunta käsittelee tätä lainmuutosta. Lain 2 §:ään on lisätty momentti, jonka mukaan voidaan myöntää vain yksi romutuspalkkio. Laissa on siis ollut selvä virhe, porsaanreikä, tahaton tai jopa ehkä tarkoituksellakin tehty, mutta joka tapauksessa sitä nyt halutaan muuttaa.
Arvoisa puhemies! Jos liikenne- ja viestintäministeriön alainen Traficom ohjeistaa ihmisiä toimimaan voimassa olleen lain mukaan ja ihmiset sen mukaan toimivat, niin ei kai se voi olla yksittäisen ihmisen vika. Pidän aivan välttämättömänä, että Marinin hallitus, liikenne- ja viestintäministeriö ja Traficom tavalla tai toisella korvaavat huonon lainsäädäntönsä aiheuttamat taloudelliset menetykset ihmisille. Ennen lain korjausta jätetyt romutuspalkkiohakemukset tulee totta kai käsitellä voimassa olleen vuosien 2020— 2021 lainsäädännön mukaan. On niputtaminen sitten ollut oikein tai ei, niin ainakin se on ollut Marinin hallituksen ja liikenne- ja viestintäministeriön valmisteleman ja eduskunnan hyväksymän lain mukaista. Ja sitä, mikä on laki, tässä maassa on varmasti noudatettava.
Arvoisa puhemies! En ole lakimies, mutta olen oppinut tuntemaan epäselvyyssäännön kuten myös heikomman suojan sopimusoikeudessa, jossa tulkinta tehdään aina heikomman puolelle, ja pidän välttämättömänä, että tämä korvataan näille ihmisille, jotka ovat useamman auton nyt romuttaneet.
Ja loppuun, arvoisa puhemies, vielä nostan esille ajatuksen tämän romutuspalkkion uudistamiseksi. Minun mielestäni romutuspalkkio kannattaisi jatkossa antaa myös käytetyn auton hankkijalle. Kun vanhan auton vaihtaisi esimerkiksi 30 prosenttia pienipäästöisempään, niin se olisi liikenteen päästöjen kannalta erittäin kannatettavaa, ja siihen kannattaisi ohjata tämäntyyppistä tukea myös.
Arvoisa puhemies! Toivon, että nämä suomalaiset saavat oikeutta.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Edustaja Tolvanen.