Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 5 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger lagutskottets betänkande LaUB 10/2025 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslaget. — Debatt. Ledamot, utskottets ordförande Eerola, varsågod.
Arvoisa rouva puhemies! Esittelen nyt lakivaliokunnan yksimielisen mietinnön tästä Eurojust-asiasta. Tässä on siis kyse Suomen osallistumisesta tällaisen Euroopan unionin rikosoikeudellisen yhteistyön viraston elikkä Eurojustin toimintaan annetun lain elikkä siis Eurojust-lain muuttamisesta.
Tämä kyseessä oleva laki sisältää Eurojustia koskevaa Euroopan unionin asetusta täydentävät kansalliset säännökset. Eurojust-asetus on suoraan sovellettavaa oikeutta, ja asetusta täydentävä voimassa oleva kansallinen laki sitten puolestaan sisältää säännöksiä muunkin muassa kansallisesta jäsenestä ja hänen toimivallastaan, kansallisista yhteyshenkilöistä ja Eurojust-asioiden kansallisesta koordinoinnista ja yhteistyöstä sekä vielä kansallisen jäsenen tietojensaannista ja oikeudesta käsitellä henkilötietoja.
Tässä käsiteltävän hallituksen esityksen taustalla vaikuttaa se, että vuonna 2023 annetulla EU:n asetuksella tätä Eurojustia koskevan asetuksen sekä tietojenvaihtoa terrorismirikoksista koskevan neuvoston päätöksen sisältämiä tietojenvaihtoa koskevia määräyksiä muutettiin sillä viisiin, että jäsenvaltioiden oikeudellista velvoitetta jakaa näistä terrorismirikoksista koskevia tietoja Eurojustin kanssa selkeytettiin tiedonjaon tehostamiseksi. Samalla terrorismirikoksia koskevaa tietojen vaihtoa Eurojustin piirissä koskevat määräykset siirrettiin edelleen neuvoston päätöksestä tähän Eurojust-asetukseen.
Asetukseen tehtiin lisäksi vielä uudistettavan Eurojustin asianhallintajärjestelmän edellyttämät muutokset, ja sitten esityksen mukaan asetusta täydentäviä kansallisen lain säännöksiä muutetaan vastaavilta osin. Nämä ehdotettavat muutokset koskettavat tätä Eurojust-lain 6 ja 8 §:ää, ja ne ovat lähinnä oikeudellista tilannetta selventäviä.
Eurojust-asetuksen muutoksen kanssa samaan aikaan hyväksytyllä direktiivillä puolestaan ajantasaistettiin neuvoston päätöksen sisältämiä henkilötietojen suojaa koskettavia erilaisia määräyksiä. Tämän asetuksen muutoksen johdosta jatkossa neuvoston päätöstä sovelletaan terrorismitapauksia koskevaan tietojenvaihtoon vain ja ainoastaan Europolin kanssa. Tämän esityksen mukaan direktiivin täytäntöönpano ei edellytä mitään suurempia lainsäädäntömuutoksia.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi vielä tämän Eurojust-lain kansallisen jäsenen avustajan toimikauden pituutta koskevaa säännöstä muutettavaksi joustavammaksi sillä viisiin, että avustajan toimikausi on enintään viisi vuotta ja sitä voidaan sitten myöskin uusia.
Tämän hallituksen esityksen ja edelleen saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää tätä esitystä ihan tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Lakivaliokunta puoltaa tähän esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä täysin muuttamattomana. — Kiitoksia.
Kiitos. — Ja sitten edustaja Hoskonen.
Arvoisa rouva puhemies! Lyhyesti vain sen verran, että on hyvä, että Europolin ja yleensä viranomaisten yhteistyötä parannetaan Euroopan sisällä, ja se, että se toimii nopeasti ja automaattisesti.
Esimerkiksi kansainvälisen rikollisuuden torjunnassa, mitä Europol tekee ansiokkaasti ja mihin myös Suomen viranomaiset ansiokkaasti ymmärtääkseni osallistuvat, tien pitää olla aina sileä ja helppo kulkea, koska ikävä kyllä tämä maailma ei ole enää kovin hyvä paikka. Toisaalta sitten niitähän, jotka haluavat tehdä laittomuuksia, ei yleensä sido mitkään lait eivätkä määräykset. Näin ollen viranomaisten tulee olla pari askelta edellä heitä. Tiedustelun pitää olla mahdollisimman kattavaa ja yhteiseurooppalaista, koska ne, mitkä esimerkiksi huumerikollisuuteen liittyvät, eivät rajoitu yhteen maahan vaan ne ovat koko Euroopan kattavia hankkeita.
On hyvä, että tämä on edennyt. Ja sekin, että myös tavallisten ihmisten tietoja suojataan niin että heidän tietonsa eivät joudu väärään yhteyteen, on hyvä asia.
Eli tämä on ymmärrykseni mukaan, kuten valiokunnan puheenjohtaja omassa hyvässä puheenvuorossaan kuvasi, hyvä hanke. Toivottavasti tällä edistetään sitä, että Eurooppa on hieman turvallisempi paikka elää verrattuna eiliseen päivään.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslaget i proposition RP 52/2025 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslaget avslutades.