Motivering
         
         Suveränitet
         
         Enligt 15 a § i lagförslag 2 om ändring
            av gränsbevakningslagen fattar statsrådet beslut
            om att framställa en begäran till Gränsförvaltningsbyrån
            om utplacering av en snabb gränsinsatsenhet enligt rådets
            förordning om inrättandet av en europeisk byrå för
            förvaltningen av det operativa samarbetet vid Europeiska
            unionens medlemsstaters yttre gränser (förordningen
               om inrättande av en gränsförvaltningsbyrå)Rådets
            förordning (EG) nr 2007/2004 av den 26 oktober
            2004 om inrättande av en europeisk byrå för
            förvaltningen av det operativa samarbetet vid Europeiska unionens
            medlemsstaters yttre gränser. . I brådskande fall
            kan begäran också framställas av inrikesministern.
         
         
         Utifrån 35 a § i lagförslaget
            har de som hör till en snabb gränsinsatsenhet
            befogenhet att utföra uppgifter enligt kodexen om Schengengränserna.
            Enligt den behöriga förordningenEuropaparlamentets
            och rådets förordning (EG) nr 863/2007
            av den 11 juli 2007 om inrättande av en mekanism för
            upprättande av snabba gränsinsatsenheter och om ändring
            av rådets förordning (EG) nr 2007/2004
            vad beträffar den mekanismen och regleringen av gästande
            tjänstemäns uppgifter och befogenheter.  
            ska dessa gästande tjänstemän följa
            gemenskapens lagstiftning och den mottagande medlemsstatens nationella
            lagstiftning när de utför sina uppgifter och utövar
            sina befogenheter. De kan utföra uppgifter och utöva
            befogenheter bara enligt den mottagande medlemsstatens anvisningar
            och i regel när den mottagande medlemsstatens gränsbevakningsmän är
            närvarande. De gästande tjänstemännen
            har rätt att bära tjänstevapen, ammunition
            och övrig utrustning enligt vad som föreskrivs
            i lagstiftningen i deras hemstat. Men en mottagande medlemsstat
            kan förbjuda detta, om samma förbud gäller
            för dess egna gränsbevakningsmän.
         
         
         Bestämmelsen är betydelsefull för
            Finlands suveränitet enligt 1 § i grundlagen.
            Grundlagsutskottet har tidigare ansett att en överföring
            av bevakningen av de yttre gränserna och gränskontrollerna
            till en överstatlig gränsbevakningsmyndighet lätt
            betyder ett intrång i suveräniteten (GrUU 28/2002
            rd, s. 2/I). De föreslagna bestämmelserna
            betyder ändå inte att gränsbevakningen
            förs över helt och hållet och kan heller inte
            i övrigt anses ha avsevärd betydelse. Som utskottet
            tidigare har konstaterat begränsas bestämmelsernas
            räckvidd till tillfällig nödhjälp med
            gränskontroller och gränsbevakning på Finlands
            egen begäran. Enligt förordningen får
            en utländsk tjänsteman tillgripa maktmedel bara
            i närvaro av en behörig finsk tjänsteman.
            De utlänningar som ingår i enheterna står
            under likadant straffrättsligt tjänsteansvar som
            finska gränsbevakningsmän. Åtgärderna
            bör dessutom utifrån en explicit bestämmelse
            stå i rätt proportion till syftet.
         
         
         Detta medger inte att befogenheter som utövas självständigt
            flyttas över på utländska gränsinsatsenheter,
            utan det handlar om sådant internationellt samarbete som
            Finland utifrån 1 § 3 mom. i grundlagen
            deltar i för att säkerställa fred och
            mänskliga rättigheter (se GrUU 1/2007
               rd, s. 3/I och GrUU 56/2006
               rd, s. 3/I). Förslaget medför
            inga problem i konstitutionellt hänseende.
         
         
         Chefen för gränsbevakningsväsendet
            fattar enligt 15 b § i lagförslaget beslut
            om att ställa gränsbevakningsmän till
            snabba gränsinsatsenheters förfogande inom ramen
            för den nationella kvot som fastställts av inrikesministeriet.
            Begäran om att ställa gränsbevakningsmän
            och nödvändig utrustning till förfogande
            ska framställas av Europeiska unionens gränsförvaltningsbyrå. Beslut
            om gruppens storlek och i själva verket frågan
            om dess utstationering fattas efter nationellt övervägande,
            för en medlemsstat kan vägra utstationera en enhet
            om det exceptionella läget i medlemsstaten i betydande
            grad inverkar på utförandet av nationella uppgifter.
            Bestämmelserna kan därmed karaktäriseras
            som att Finlands internationella förpliktelser att delta
            i gränskontrollsamarbete inom Europeiska unionen alltid bestäms
            i relation till förmågan att trygga den nationella
            gränsbevakningen. Begränsningen inverkar inte
            på behandlingsordningen (jfr GrUU 1/2007
               rd).
         
         
         Tvångsmedel
         
         Gripande för att upprätthålla allmän
            ordning och säkerhet.
         
         
         Enligt lagförslag 2 i propositionen kompletteras 31 § med
            en hänvisning till 11 och 20 § i polislagen.
            I sak betyder ändringen att en gränsbevakningsman
            för att upprätthålla allmän
            ordning och säkerhet får rätt att gripa
            en person vid ett gränsövergångsställe
            antingen för att skydda personen själv eller för
            att skydda andra personer mot brott och störningar. I båda
            fallen är gripandet kortvarigt.
         
         
         De föreslagna nya befogenheterna är ett ingrepp
            i den personliga friheten som är tryggad i 7 § i
            grundlagen. Bestämmelsen avser dels att skydda en persons
            egen hälsa och säkerhet, dels andra personers
            motsvarande intressen. Det finns acceptabla argument för
            bestämmelsen och dess räckvidd är begränsad.
            Villkoren för åtgärderna regleras i detalj
            i polislagen. Bestämmelsen medför inga problem
            i konstitutionellt hänseende. Utskottet inskärper
            i alla fall att ingrepp i den personliga friheten förutsätter
            att de tjänstemän som har rätt till åtgärderna
            får särskild utbildning (se också GrUU
               17/1998 rd).
         
         
         Teleavlyssning.
         
         Utifrån 41 § i lagförslag
            2 och 5 a kap. 2 § i lagförslag 4 har
            en gränsbevakningsman rätt att utföra
            teleavlyssning enligt tvångsmedelslagen också när
            gränsbevakningsväsendet utreder grovt ordnande
            av olaglig inresa och anknytande människohandelsbrott.
         
         
         Enligt 10 § 2 mom. i grundlagen är
            brevhemligheten, telefonhemligheten och hemligheten i fråga
            om andra förtroliga meddelanden okränkbar. Med
            stöd av 3 mom. kan det genom lag bestämmas om
            begränsningar i meddelandefriheten som är nödvändiga
            för att utreda brott som äventyrar samhällets
            eller individens säkerhet. Grovt ordnande av olaglig inresa
            inbegriper redan enligt rekvisitet antingen tillfogande av svår kroppsskada,
            allvarlig sjukdom eller försättande i livshotande
            läge eller att brottet har begåtts som ett led
            i en organiserad kriminell sammanslutnings verksamhet. Människohandel
            och grov människohandel i bestämmelsen inbegriper
            också mycket allvarliga gärningar som riktar sig mot
            en enskild människas säkerhet och hälsa.
            En gränsbevakningsmans befogenheter begränsas dessutom
            av att teleövervakning och teleavlyssning redan enligt
            bestämmelsens formulering är tillgängliga
            bara när grovt ordnande av olaglig inresa hänger
            samman med ovannämnda människohandelsbrott. 
         
         
         Bestämmelserna kräver inte i sig några
            kommentarer med avseende på 10 § i grundlagen
            (jfr GrUU 13/2004 rd). Av rättssäkerhetshänsyn är det
            enligt utskottets mening ändå inte acceptabelt
            att föreslagna 41 § i sak helt bygger
            på generella hänvisningar till polis-, förundersöknings-
            och tvångsmedelslagen och att bestämmelsen är
            skriven bara med tanke på gränsbevakningsmannens
            befogenheter. Av konstitutionella skäl är det
            därför viktigt att paragrafens 2 mom. kompletteras
            med att förfarandena enligt 5 a kap. i tvångsmedelslagen
            ska tillämpas också när tvångsmedlen
            i momentet används. Utskottet understryker också i
            detta sammanhang att gränsbevakningsmännen absolut
            bör få en adekvat utbildning i användningen
            av de nya tvångsmedlen som griper djupt in i integriteten.
         
         
         Teknisk övervakning.
         
         I 31 § i lagförslag 2 föreskrivs
            det att gränsbevakningsväsendet för genomförande
            av gränskontroller har rätt att i närheten
            av gränsen och vid ett gränsövergångsställe
            och i dess omedelbara närhet företa sådan
            teknisk övervakning som avses i polislagen inom områden
            som allmänheten har tillträde till och som inte
            omfattas av hemfriden. Bestämmelsen utvidgar området
            för gränsbevakningsväsendets rätt
            att företa teknisk övervakning, för nu
            gäller rätten bara den omedelbara närheten
            av gränsen och ett gränsövergångsställe
            och dess omedelbara närhet. I motiven till bestämmelsen
            nämns det att man på detta sätt bättre
            och mer kostnadseffektivt kan klarlägga den rådande
            gränssituationen på ett tillförlitligt
            sätt och i tid ingripa i faktorer som hotar gränssäkerheten.
            I motiven bedöms också hur omfattande de områden är
            där övervakning företas.
         
         
         Med teknisk övervakning avses fortlöpande eller
            upprepat iakttagande eller avlyssning med hjälp av en teknisk
            anordning av allmänheten, fordonsförare, fotgängare
            eller fordon och automatisk upptagning av ljud eller bild. En sådan befogenhet är
            betydelsefull framför allt med avseende på 10 § 1
            mom. i grundlagen som skyddar privatlivet. Utskottet noterar att
            den föreslagna räckvidden för befogenheten är
            ganska vidlyftigt definierad. Å ena sidan lindras omständigheten
            av att man utifrån 31 § 2 mom. alltid
            genom lämplig skyltning ska ge information om teknisk övervakning
            utanför gränsövergångsställen
            och gränszoner. Å andra sidan preciseras området
            i viss mån av att paragrafen fortfarande kräver
            att övervakningen ska ske "i närheten av gränsen".
            Så vitt utskottet kan se inverkar den föreslagna
            utvidgningen bedömd som en helhet inte på behandlingsordningen
            för lagförslaget.
         
         
         Tjänstemännens avgångsålder
         
         I 35 a § i lagförslag 1 ingår
            detaljerade bestämmelser om avgångsåldern
            för gränsbevakningsväsendets tjänstemän.
            En sådan omständighet bör utan vidare
            bestämmas på lagnivå. Bestämmelsen
            svarar mot utskottets tidigare ståndpunkt och föranleder
            därmed inga konstitutionella anmärkningar (se GrUU
               51/2006 rd, s. 8).