Motivering
         
         Systemet med tillstånd till fortsatt handläggning
            och utvidgning av systemet
         
         
         År 2011 infördes ett system med tillstånd
            till fortsatt handläggning. Systemet gäller fullföljd av
            talan från tingsrätt till hovrätt. Det
            tillämpas på tvistemål och brottmål
            enligt noggrant fastställda lagbestämmelser. En
            fullskalig rättegång i dessa ärenden,
            dvs. att ärendet avgörs på basis av en
            huvudförhandling och den bevisning som tagits emot där,
            förutsätter tillstånd till fortsatt handläggning.
            Tillstånd till fortsatt behandling ska beviljas bland annat
            om det finns anledning att betvivla att tingsrättens domslut är
            riktigt eller om det inte är möjligt att bedöma
            riktigheten utan att tillstånd till fortsatt handläggning
            meddelas. Förutsättningarna för tillstånd
            till fortsatt handläggning bedöms utifrån
            ett skriftligt material. Om tillstånd inte beviljas står
            tingsrättens avgörande fast.
         
         
         I propositionen föreslås att systemet med
            tillstånd till fortsatt handläggning utvidgas
            så att alla tvistemål och ansökningsärenden
            samt fler brottmål än i dag omfattas av systemet.
            Propositionen grundar sig på reformprogrammet för rättsvården
            för åren 2013-2025. Utvidgningen av systemet syftar
            framför allt till inbesparingar inom justitieförvaltningen,
            men samtidigt eftersträvas en utveckling av rättssystemet. 
         
         
         Utskottet konstaterar att utvidgningen av systemet med tillstånd
            till fortsatt handläggning är en betydande reform
            såväl principiellt som i praktiskt hänseende.
            Systemet omfattar för närvarande cirka 37 procent
            av alla ärenden som kommer in till hovrätterna,
            medan det i fortsättningen kan täcka upp till
            80-90 procent. Systemet kommer alltså att utgöra
            huvudregeln i samband med ändringssökande. 
         
         
         Grundlagsutskottet anser i sitt utlåtande (GrUU
               59/2014 rd) att den föreslagna utvidgningen
            av systemet med tillstånd till fortsatt handläggning
            i princip är möjlig med avseende på 21 § i
            grundlagen. Grundlagsutskottet fäster avsevärd
            vikt vid att systemet med tillstånd till fortsatt handläggning
            inte i sig begränsar rätten att söka ändring.
            Vidare fäster grundlagsutskottet vikt vid de positiva erfarenheterna
            av det nuvarande tillståndssystemet och vid att det bidrar till
            att förkorta den totala tiden för handläggning av
            processerna samtidigt som det uppfyller kraven på en rättvis
            rättegång. Enligt grundlagsutskottet kan lagförslagen
            i propositionen behandlas i vanlig lagstiftningsordning.
         
         
         Lagutskottet menar att den föreslagna ändringen
            kan understödas också ur ett rättspolitiskt
            perspektiv. Enligt inkommen utredning har systemet med tillstånd
            till fortsatt handläggning på det hela taget fungerat
            tämligen väl. En utvidgning av systemet är
            därför ett naturligt steg. Det anmärkningsvärda är
            närmast att utvidgningen sker så snabbt, dvs.
            endast cirka fyra år efter att systemet infördes.
            Detta bör ses mot bakgrund av de klart försämrade
            statsfinanserna och den därmed sammanhängande
            strävan att nå ekonomiska inbesparingar också inom
            justitieförvaltningen. Reformen syftar alltså till
            inbesparingar, men det finns enligt utskottet också sakargument,
            eftersom det rör sig om en tämligen välmotiverad
            utveckling av rättssystemet. Genom reformen förflyttas
            rättegångens tyngdpunkt till tingsrätten
            och ökar hovrätternas möjligheter att fokusera
            på sin huvuduppgift, dvs. att kontrollera riktigheten i
            tingsrättens avgörande och vid behov korrigera
            eventuella felaktigheter. Detta påverkar också rättegångens
            längd och kostnaderna för den. 
         
         
         Sammantaget sett anser utskottet att propositionen är
            behövlig och tillstyrker lagförslagen med de ändringar
            och kommentarer som följer.
         
         
         Tvistemål och ansökningsärenden 
         
         I tvistemål behövs i dag tillstånd
            till fortsatt handläggning i de fall där förlustvärdet
            i ett fordringsmål är 10 000 euro eller mindre.
            Enligt propositionen ska tillstånd i fortsättningen
            alltid behövas för omprövning i tvistemål
            eller ansökningsärenden. Utskottet förordar ändringen
            med hänsyn till att tillämpningsområdets
            gällande avgränsning i fråga om förlustvärdet
            i tvistemål har visat sig såväl svårtolkad
            som konstgjord. Genom utvidgningen kommer tillståndssystemet likväl
            att omfatta ännu mer omfattande och komplicerade ärenden,
            vilket leder till att också tillståndsprövningen
            blir mer krävande än tidigare. 
         
         
         Genom ändringen kommer också ärenden
            som gäller vård och underhåll av barn
            att omfattas av systemet. Dessa frågor kan ha stor betydelse
            för parterna, vilket i och för sig talar för
            att de lämnas utanför tillståndssystemet.
            Utskottet menar trots det att det är i barnets intresse
            att ärendet avgörs så snabbt som möjligt.
            Om förhållandena förändras kan
            de nämnda ärendena gällande barn också anhängiggöras
            på nytt vid tingsrätten. Inte heller rättsskyddet
            förutsätter att omprövningen av sådana ärenden
            handläggs fullskaligt i hovrätten i en situation
            där det inte finns skäl att betvivla riktigheten
            av tingsrättens avgörande. Lagutskottet har därför
            inga invändningar på den här punkten. 
         
         
         Brottmål
         
         I brottmål behöver den svarande i dag tillstånd till
            fortsatt handläggning, om inte han eller hon har dömts
            till strängare straff än fängelse i fyra månader. Åklagaren
            och målsäganden behöver i sin tur tillstånd
            om besvären gäller ett brott för vilket
            straffet under de omständigheter som anges i åtalet
            inte är strängare än böter eller
            fängelse i högst två år. 
         
         
         Det föreslås nu att systemet ändras
            så att den svarande i brottmål behöver
            tillstånd till fortsatt handläggning, om inte
            han eller hon har dömts till strängare straff än
            fängelse i åtta månader och om han eller
            hon söker ändring i tillräknandet eller
            straffet. Åklagaren och målsäganden ska
            enligt propositionen däremot alltid behöva tillstånd
            till fortsatt handläggning när han eller hon söker ändring
            i tingsrättens dom. 
         
         
         I brottmål föreslås alltså betydligt
            strängare kriterier för tillstånd till
            fortsatt handläggning. Grundlagsutskottet föreslår
            därför i sitt utlåtande att lagutskottet ännu
            prövar om inte förfarandet med tillstånd
            till fortsatt handläggning bör begränsas
            när det gäller brottmål, till exempel
            så att ovillkorliga fängelsestraff undantas åtminstone
            till vissa delar, och vilken effekt det får för hur
            lämpligt och effektivt förfarandet i hovrätt är. 
         
         
         Lagutskottet anser dock att det inte är överensstämmande
            med principerna för val av straffart att i fråga
            om tillstånd till fortsatt behandling behandla villkorliga
            och ovillkorliga fängelsestraff olika. I valet av straffart
            beaktas nämligen mycket varierande faktorer som anknyter också till
            annat än huruvida brottet är ringa eller allvarligt.
            Att avgränsa tillämpningsområdet för tillståndssystemet
            till exempel till villkorliga fängelsestraff skulle därför
            inte nödvändigtvis leda till en rationell tillämpning
            av systemet. Det kunde i stället leda till att just de
            besvär som borde omfattas av systemet faller utanför.
            Utskottet konstaterar att frågan behandlades också i
            samband med införandet av systemet med tillstånd till
            fortsatt handläggning (se närmare LaUB 4/2010
               rd). 
         
         
         Propositionen har dock inte i tillräcklig grad beaktat
            målsägandens ställning eftersom denne alltid
            förutsätts behöva tillstånd
            till fortsatt handläggning. Det försvagar målsägandens ställning
            i rättsprocessen. Med hänvisning till det som
            sagts och till grundlagsutskottet utlåtande föreslår
            utskottet att bestämmelsen ändras så att
            en målsägande inte ska behöva tillstånd
            till fortsatt handläggning om inte heller den svarande
            behöver det. För tydlighetens skull är
            det motiverat att bestämma om förutsättningar
            för åklagarens tillstånd till fortsatt
            handläggning på motsvarande sätt. Utskottet
            föreslår att en ny bestämmelse (nytt
               3 mom.) om detta fogas till 25 a kap. 5 § i lagförslag
            1. Det är principiellt mycket viktigt att den svarande
            i ett brottmål under inga omständigheter har sämre
            rätt än åklagaren att föra ärendet
            till fullskalig prövning i hovrätten. Den föreslagna ändringen
            står inte i strid med detta. 
         
         
         För tydlighetens skull konstaterar utskottet att den
            ovan föreslagna ändringen inte innebär
            att behovet av tillstånd avgörs från
            fall till fall, utan behovet avgörs fortsättningsvis
            partspecifikt. Om till exempel en och samma målsägande
            yrkar på att villkorliga straff som ådömts
            två svarande ändras till ovillkorliga straff,
            och den ena svaranden dömts till fem månaders
            fängelsestraff och den andra till nio månaders
            fängelsestraff, behöver målsäganden
            tillstånd till fortsatt handläggning för
            den del av yrkandet som gäller domen mot den svarande som
            dömts till det lindrigare fängelsestraffet.
         
         
         Hörande av motparten
         
         Enligt gällande bestämmelser hörs
            i regel inte motparten till den som söker ändring
            i samband med prövning av tillstånd till fortsatt
            handläggning. Då systemet med tillstånd
            till fortsatt handläggning infördes ansåg
            utskottet att detta var motiverat, eftersom systemet inte är
            någon förhandsrättegång där
            det fattas avgörande beslut i överklagade ärenden,
            och eftersom inte bara den ändringssökande utan
            också motparten hörs i det fall att hovrätten
            beviljar tillstånd till fortsatt handläggning
            och ärendet tas upp till fullständig handläggning.
            Partens rättsskydd garanteras också av den låga
            tröskeln för att få tillstånd;
            om det under tillståndsförfarandet uppenbaras oklarheter
            ska tillstånd beviljas. Hovrätten kan dock vid
            behov uppmana ändringssökandens motpart att skriftligt
            bemöta besvären (25 a kap. 13 § i rättegångsbalken).
            Det kan bli aktuellt till exempel om den ändringssökande åberopar
            nya omständigheter. 
         
         
         I den nu föreliggande propositionen föreslås inga ändringar
            i bestämmelserna om hörande av den ändringssökandes
            motpart. Lagutskottet har med hänvisning till ovanstående
            inga invändningar på den här punkten.
            Det faktum att motparten kan höras vid behov kan anses
            tillräckligt också om det nuvarande systemet utvidgas. 
         
         
         Muntlig förhandling
         
         Enligt gällande bestämmelser avgör
            hovrätten i skriftligt förfarande frågan
            om tillstånd till fortsatt handläggning ska meddelas
            (25 a kap. 14 § 1 mom. i rättegångsbalken).
            I förfarandet med tillstånd till fortsatt handläggning
            ordnas i dag alltså ingen muntlig förhandling. 
         
         
         Behovet av muntlig förhandling har dock aktualiserats
            i och med att systemet med tillstånd till fortsatt handläggning
            utvidgas avsevärt och kommer att omfatta också andra än
            ringa ärenden. Muntliga förhandlingar kunde förbättra hovrättens
            möjligheter att besluta om beviljande eller avgränsning
            av tillstånd till fortsatt handläggning. Å andra
            sidan kunde det förlänga handläggningen
            av ärendena och höja parternas kostnader i de
            fall där tillstånd beviljas och ärendet
            förs till fullständig handläggning. Möjligheten
            till muntlig förhandling skulle också ge tillståndsförfarandet
            drag av förhandsrättegång, vilket man
            i det nuvarande tillståndssystemet försökt
            undvika. Avsikten är också att tröskeln för
            att bevilja tillstånd ska vara låg och att tillstånd
            ska beviljas om ärendet är förknippat
            med oklarheter. Som ovan konstaterats kan hovrätten dessutom
            alltid vid behov begära ett skriftligt bemötande
            av motparten. 
         
         
         Lagutskottet förordrar därför inte
            att möjligheten till muntlig förhandling införs
            i detta sammanhang. Det är dock skäl att följa
            hur tillståndsförfarandet fungerar efter utvidgningen. 
         
         
         Motivering av nekande tillståndsbeslut
         
         Europadomstolen fattade den 2 oktober 2014 ett avgörande
            (Hansen mot Norge) enligt vilket en fullföljdsdomstol i
            Norge inte tillräckligt hade motiverat sitt beslut att
            förkasta ansökan om besvärstillstånd.
            Det ansågs bryta mot artikel 6.1 i Europeiska konventionen
            om skydd för de mänskliga rättigheterna.
            Avgörandet har väckt debatt om huruvida negativa
            beslut om tillstånd till fortsatt handläggning
            ska motiveras mer detaljerat också i Finland. 
         
         
         Enligt 25 a kap. 17 § i rättegångsbalken
            föreskrivs att om tillstånd till fortsatt handläggning inte
            meddelas, ska det framgå av beslutet att samtliga de tillståndsgrunder
            som anges i 11 § har prövats, att tillstånd
            inte har meddelats och att tingsrättens avgörande
            står fast. Regeringen föreslår inga ändringar
            i den bestämmelsen, och i propositionen dryftas inte heller
            särskilt vilken betydelse Europadomstolens avgörande
            har för Finlands del. 
         
         
         Sammantaget anser lagutskottet dock att avgörandet
            i det norska fallet inte föranleder några allmänna
            eller föregripande slutledningar om behovet att ändra
            bestämmelserna i Finland. Situationen i Norge är
            speciell och Norges lagstiftning avviker från Finlands.
            Utskottet menar därför att det i detta sammanhang
            inte finns någon orsak att ändra de gällande
            bestämmelserna på denna punkt. För tydlighetens
            skull konstaterar utskottet också att 25 a kap. 17 § i
            rättegångsbalken inte hindrar att negativa tillståndsbeslut
            motiveras närmare, eftersom lagrummet endast föreskriver
            om minimikraven i fråga om motiveringen av negativa tillståndsbeslut.
            Utskottet anser också att negativa tillståndsbeslut
            hellre bör motiveras utförligt än summariskt.
         
         
         Konsekvenser för de olika rättsinstanserna 
         
         Utvidgningen av systemet med tillstånd till fortsatt
            handläggning betyder för hovrätternas
            del att flertalet ärenden kommer att förutsätta
            tillstånd för att de ska tas upp i en  fullskalig
            rättegång. Prövningen av huruvida tillstånd
            ska beviljas görs alltså i flesta ärenden
            utifrån skriftligt material. Antalet huvudförhandlingar
            kommer att minska till följd av ändringen, vilket
            besparar hovrätterna arbete. Denna inbesparing kan å andra
            sidan motverkas något av att förfarandet med tillstånd
            till fortsatt handläggning kommer att omfatta nya ärendegrupper
            och även mer komplicerade ärenden, där
            tillståndsprövningen kan vara mer krävande än
            i dag. Det kan trots detta antas att ändringen ger hovrätterna möjlighet
            till en mer ändamålsenlig och effektiv inriktning
            av resurserna. 
         
         
         Den föreslagna utvidgningen av tillståndsförfarandet
            medför att tyngdpunkten för rättskipningssystemet
            läggs på tingsrätterna. Det går
            i linje med de allmänt accepterade principerna och målen.
            Genom ändringen får tingsrättsprocessen ökad
            betydelse, vilket ställer högre krav på processens
            kvalitet och domskälen. Tingsrätternas verksamhetsförutsättningar
            och kapacitet måste därför säkerställas,
            så att de bland annat kan behandla ärenden i en
            förstärkt sammansättning eller i en sammansättning
            med tre domare oftare än i dag. Utskottet understryker
            därför att de eventuella inbesparingar som reformen
            ger också måste utnyttjas för att stärka
            tingsrätternas resurser. Vidare gäller det att
            satsa på tingsdomarnas utbildning och på utveckling
            av rutinerna vid tingsrätterna. 
         
         
         Enligt högsta domstolen kommer utvidgningen av systemet
            med tillstånd till fortsatt handläggning att ge
            domstolen mer arbete. Dessutom kommer högsta domstolen
            att belastas av fler ogrundade ansökningar om besvärstillstånd. Högsta
            domstolen har därför under utskottsbehandlingen
            av propositionen framfört att 2 kap. 9 § i rättegångsbalken
            i detta sammanhang bör ändras så att
            högsta domstolen kan handlägga ärenden
            som gäller tillstånd till fortsatt handläggning
            i en sammansättning med tre ledamöter, om högsta
            domstolen endast upphäver hovrättens dom och återförvisar ärendet
            till hovrätten för ny handläggning. Enligt
            högsta domstolen är det i dylika fall ur rättsskyddssynpunkt inte
            nödvändigt eller ändamålsenligt
            och inte heller motiverat med tanke på resursanvändningen
            att högsta domstolen efter beviljande av besvärstillstånd
            alltid ska behandla ärendena i en sammansättning
            med fem ledamöter. 
         
         
         Lagutskottet anser att det vid riksdagsbehandlingen av den nu
            aktuella propositionen inte är möjligt eller motiverat
            att ändra bestämmelserna om högsta domstolens
            sammansättning. En reform på den här
            punkten kräver normal beredning. Utskottet tar dock högsta
            domstolens farhågor på allvar. Konsekvenserna
            av utvidgningen av systemet på högsta domstolens
            funktionsförmåga och resurser måste därför
            följas noggrant. Vid behov måste snabba åtgärder
            vidtas för att rätta till problem. Lagutskottet
            ser det som viktigt att bestämmelserna om domstolarnas
            sammansättningar i klara fall utvärderas på ett övergripande
            plan.
         
         
         Avslutningsvis 
         
         Utvidgningen av systemet med tillstånd till fortsatt
            handläggning är viktig med tanke på utvecklingen
            av rättsvården. Reformerna inom rättsvården
            måste dock fortsätta. Lagutskottet vill därför
            fästa uppmärksamhet vid upptagningen av bevisning
            i tingsrätterna. När systemet med tillstånd
            till fortsatt handläggning infördes såg
            lagutskottet det som viktigt att man bedömer behovet av
            och möjligheterna att i tingsrätterna göra ljud-
            och bildupptagningar av utsagorna från personer som hörs
            i bevissyfte. Upptagningarna skulle sedan kunna användas
            av hovrätten i huvudförhandlingen som underlag
            för rättens bedömning av tilltron till
            bevisningen (LaUB 4/2010 rd). Utskottet
            såg det också som viktigt att väga in
            erfarenheterna av en motsvarande reform som genomförts
            i Sverige.
         
         
         Enligt utskottet uppfattning kan upptagningar vara till avgörande
            nytta för såväl domstolarna som parterna
            och vittnena. Å andra sidan kan det tekniska genomförandet
            kräva avsevärda ekonomiska investeringar. Samtidigt
            måste man beakta att den nu aktuella reformen minskar antalet huvudförhandlingar
            i hovrätterna, vilket betyder att också nyttan
            av upptagningarna minskar. 
         
         
         Införandet av ett system med upptagningar har beaktats
            i det medelfristiga målet för reformprogrammet
            för rättsvården, dvs. för åren
            2015-2019. Utskottet ser det som viktigt att frågan utreds
            i början av den nämnda tidsperioden och uppmanar
            därför till skyndsamma åtgärder.
            Utskottet föreslår ett uttalande i frågan (Utskottets förslag
               till uttalande).