​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

​​Visionen för demokratifostran och utvecklingsgruppen för demokratifostran


Under ledning av riksdagens kansli har det inrättats en utvecklingsgrupp för demokratifostran vars mål är att utveckla den finländska demokratifostran systematiskt, långsiktigt och över valperioderna. Målet är också att sprida information, idéer och planer kring demokratifostran mellan olika aktörer för demokratifostran. ​

Utvecklingsgruppen består av medlemmar från statsförvaltningen, organisationer och universitet. Ordförande för utvecklingsgruppen är Mikko Tujula, sakkunnig inom demokratifostran vid riksdagens kansli.
Utvecklingsgruppen inledde sin verksamhet genom att skriva en vision för hur den finländska demokratifostran borde utvecklas. Visionen finns nedan på svenska, och finns också tillgänglig på finska​, engelska​, enaresamiska (pdf), skoltsamiska (pdf) och nordsamiska (pdf).

​En vision för demokratifostran​​

​​Demokratifostran stärker demokratin och deltagandet

​Demokratin bygger på respekt för rättsstaten, yttrandefriheten, jämlikheten och de mänskliga rättigheterna. Demokratifostran behövs eftersom ett demokratiskt samhälle inte består och utvecklas av sig självt. Med tanke på den gemensamma framtiden är det viktigt att varje generation lär sig uppskatta, upprätthålla och utveckla demokratin och verka i ett demokratiskt samhälle.

På global nivå har demokratin försvagats, men i Finland är den tills vidare rätt stark. I internationell jämförelse är de finländska ungdomarna dock inte särskilt intresserade av traditionellt samhälleligt deltagande, och många globala utvecklingstrender utmanar demokratin. Dessutom har förtroendet för samhällets institutioner försvagats, de unga tror knappt på sina egna möjligheter att påverka och värderingar samt attityder har polariserats. Demokratifostran bör utvecklas för att kunna vända dessa utvecklingsförlopp till något positivt, som stärker demokratin och det samhälleliga deltagandet.

För att fostra till en demokratisk livsstil spelar utbildningen en central roll, även om den inte kan lösa alla samhällsproblem. Alla barn och unga nås via småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och andra stadiet. Därför fokuserar vi i denna vision särskilt på det pedagogiska arbetet, som görs i daghem, skolor och andra stadiets läroinrättningar.

Med tanke på demokratin är det viktigt att varje barn och ung person oberoende av bakgrund har verkliga och lika möjligheter att påverka och delta både i skolan och i samhället i stort, till exempel som en del av civilsamhällets verksamhet. Demokratifostran ska inte bestå av endast praktik eller skenpåverkan utan av riktig verksamhet, växelverkan och samarbete.

​​Vision: Demokratifostran förutsätter kunskap, vilja och handling

​Grunden för demokrati är tillförlitlig kunskap. Kunskap är nödvändig för att människor ska kunna delta och verka i ett samhälle, som präglas av tekniska, ekologiska och samhälleliga omvälvningar. Utöver kunskap behövs vilja. Demokratin bygger på människors vilja att skapa ett fritt, jämlikt och flerstämmigt samhälle. Med tanke på det demokratiska samhället är det viktigt att kunskap och vilja konkretiseras till handling, som upprätthåller och utvecklar samhället.

Demokratifostran bygger på tillförlitlig kunskap, vilja som stödjer demokratin och demokratisk handling. Dessa tre byggstenar utgör även grunden för vår vision.

​​Kunskap: Tillförlitlig kunskap är grunden för demokratin

Fostran och utbildning garanterar barn och unga tillgång till tillförlitlig kunskap och ger dem färdigheter att bedöma dess tillförlitlighet.

​Utbildningen stödjer en konstruktiv och kunskapsbaserad debattkultur, som gör det möjligt för alla att delta. I debattkulturen förenas kunskap och elevernas erfarenheter, olika perspektiv på samhället och förväntningar på framtiden. 

Barn och unga har förmåga till kritiskt tänkande och nödvändig kunskap om demokrati, mänskliga rättigheter, demokratisk verksamhet och samhällelig påverkan. Dessutom klarar de av att reflektera över tänkesätt och känslor, som påverkar samhällsverksamheten.

​Vilja: Demokratin bygger på människors vilja att skapa ett fungerande samhälle 

​​Fostran och utbildning stärker barnens och de ungas demokratiska värderingar och attityder.

Demokratifostran stärker viljan till mångsidig avvägning, kompromisser och respektfull debattkultur. För att skapa ett demokratiskt samhälle behövs växelverkan och dialog, vars syfte inte är att finna en enda riktig synvinkel eller att vara likstämmiga, utan att öka förståelsen och bygga upp förtroende.

Barn och unga vill förfara ansvarsfullt och hållbart i sitt liv och beakta det gemensamma bästa. De förbinder sig till en demokratisk livsstil och vill med respekt för de mänskliga rättigheterna delta i främjandet av frågor som de anser vara viktiga.

​Handling: Det demokratiska samhället utvecklas och upprätthålls genom handling

​​Demokratifostran är ett gemensamt mål för hela samhället. Samhällets strukturer och aktörer stödjer demokratiskt deltagande och erbjuder barn och unga verkliga möjligheter att vara med och påverka. De nuvarande och nya sätten att delta och påverka utvecklas aktivt.

Demokrati är en del av alla skolors och läroinrättningars strukturer och verksamhetskultur. I skolor och läroinrättningar förmedlas och produceras tillförlitlig kunskap och de ungas vilja att verka på ett demokratiskt och samhällskonstruktivt sätt stärks. Var och en ska kunna delta och utveckla sina demokratiska färdigheter i skolornas och läroinrättningarnas vardag och undervisningssituationer. Alla barn och unga får erfarenhet av olika sätt att påverka demokratiskt.

Barn och unga med olika bakgrund har lika möjligheter att aktivt delta i det samhälleliga beslutsfattandet och överväga framtidens lösningar.


Visionen för demokratifostran lanserades på den nationella demokratidagen den 23.9.2025. Aktörerna nedan har undertecknat visionen


- Riksdagens kansli

- Helsingfors universitet​

​- Förbundet för lärarna i historia och samhällslära FLHS r.f.

Östra Finlands universitet

- Jyväskylä universitet

Medborgararenan

​- Utvecklingscentralen Lärorik

- Kommunförbundet

- Ungdomssektorn r.f.

De ungas akademi

- Nuorten Suomi ry

- Justitieministeriet

- Lärarutbildningsforumet

- Undervisnings- och kulturministeriet

Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ​

​- Utbildningsstyrelsen

Studiecentralen Sivis

Uleåborgs universitet

- Plan International Finlands program för demokratifostran Muuttajat!

- Sitra

Civiltjänstcentralen

​- ​Åbo universitet

- Nyhetsmediernas förbund​

- Yle

- Åbo Akademi.

​​