1 §
Långsiktigt mål för skötseln av de offentliga finanserna
Målet för skötseln av de offentliga finanserna är att skuldsättningen i den offentliga sektorn ska vara högst 60 procent i förhållande till bruttonationalprodukten och på lång sikt högst 40 procent. Skötseln av de offentliga finanserna ska bidra till att detta mål uppnås.
2 §
Medelfristig plan som grundar sig på EU-lagstiftningen
När statsrådet har utnämnts ska det utan dröjsmål upprätta en medelfristig plan i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1263 om en effektiv samordning av den ekonomiska politiken och om multilateral budgetövervakning samt om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1466/97. Utkastet till den medelfristiga planen ska ingå i regeringsprogrammet.
3 §
Uppställande av mål som styr skötseln av de offentliga finanserna
Skötseln av de offentliga finanserna ska styras med av statsrådet uppställda mål för statsförvaltningens och lokalförvaltningens sammanlagda nominella saldo. Ett fyraårigt mål för valperioden ska ställas upp i början av valperioden för valperiodens sista år. Ett åttaårigt valperiodsövergripande mål ska ställas upp före mitten av valperioden i form av ett genomsnittligt saldo för den kommande perioden på åtta år.
Statsrådet ska
1) ställa upp saldomålen så att de främjar iakttagandet av de referensvärden för underskott och skuld som anges i protokoll nr 12 till fördragen om Europeiska unionens funktionssätt,
2) ställa upp saldomålen så att de uppfyller åtminstone de åtaganden som anges i planen enligt 2 §,
3) ställa upp saldomålet för valperioden så att det främjar uppnåendet av det valperiodsövergripande saldomålet, och
4) ställa upp det valperiodsövergripande saldomålet, om inte bestämmelserna i 1 eller 2 punkten förutsätter uppställande av ett mer krävande saldomål, så att skuldsättningen i den offentliga sektorn i förhållande till bruttonationalprodukten beräknas minska under en referensperiod som omfattar de åtta följande kalenderåren i riktning mot det långsiktiga mål för de offentliga finanserna som nämns i 1 § med i genomsnitt minst 0,75 procentenheter per år eller förbli lägre än målet.
Statsrådet ska i början av valperioden tillsätta en parlamentarisk arbetsgrupp för beredning av det valperiodsövergripande mål som ska ställas upp under samma valperiod samt det mål för valperioden som ska ställas upp nästa valperiod.
Från villkoren i 2 mom. 3 och 4 punkten kan avvikas tillfälligt i exceptionella krissituationer som statsrådet inte kan påverka och som har en betydande inverkan på de offentliga finanserna, förutsatt att avvikelsen inte äventyrar hållbarheten i de offentliga finanserna på lång sikt. Den finanspolitiska övervakare som avses i 7 § ska göra en bedömning av grunderna för avvikelsen, avvikelsens varaktighet och omfattning samt dess inverkan på hållbarheten i de offentliga finanserna.
4 §
Plan för de offentliga finanserna och statsbudget
Statsrådet ska upprätta en plan för de offentliga finanserna för valperioden utan dröjsmål efter att en plan enligt 2 § har upprättats. Planen ska innehålla det saldomål för valperioden som avses i 3 § och åtgärder för uppnående av målet. Statsrådet justerar varje år planen för de offentliga finanserna för de följande fyra åren.
Det valperiodsövergripande mål som avses i 3 § ska ställas upp vid den justering av planen för de offentliga finanserna som görs i mitten av valperioden.
Saldomålet för valperioden och planen för de offentliga finanserna ska beaktas vid beredningen av statsbudgeten.
5 §
Statsrådets bedömning av om det mål som styr skötseln av de offentliga finanserna under valperioden har uppnåtts
Statsrådet ska åtminstone i samband med den årliga justeringen av planen för de offentliga finanserna och beredningen av budgetpropositionen göra en helhetsbedömning av huruvida det saldomål för valperioden som ställts upp med stöd av 3 § har uppnåtts.
Statsrådet ska vidta de åtgärder som statsrådet anser behövliga för att korrigera de offentliga finansernas stabilitet och hållbarhet, om det av helhetsbedömningen framgår att saldomålet för valperioden inte kommer att uppnås eller att det beräknade nominella saldot för det innevarande eller följande året i förhållande till bruttonationalprodukten är lägre än -2,5 procent i fråga om de offentliga finanserna som helhet, eller om Europeiska kommissionen eller Europeiska unionens råd i samband med den multilaterala övervakningen av medlemsstaternas ekonomiska politik har bedömt att det finns en risk att Finland avviker från den nettoutgiftsbana som rådet godkänt för Finland med stöd av den förordning som avses i 2 §.
6 §
Korrigeringsmekanism
Den finanspolitiska övervakare som avses i 7 § ska regelbundet göra och offentliggöra en helhetsbedömning av uppnåendet av det saldomål som styr de offentliga finanserna under valperioden. I bedömningen beaktas särskilt om statsrådet vidtagit de åtgärder som specificeras i planen för de offentliga finanserna eller åtgärder med motsvarande konsekvenser för de offentliga finanserna och om det beräknade nominella saldot i fråga om de offentliga finanserna som helhet för det innevarande eller följande året i förhållande till bruttonationalprodukten är lägre än -2,5 procent. Om den finanspolitiska övervakaren utifrån sin helhetsbedömning anser att saldomålet inte nås och det inte finns godtagbara grunder för att avvika från målet, ska övervakaren för statsrådet lägga fram en beräkning av omfattningen av de korrigerande åtgärder som behövs och en tidsplan för dem.
Om statsrådet inte vidtar de åtgärder som den finanspolitiska övervakaren lagt fram med stöd av 1 mom., ska statsrådet offentligt motivera sitt förfarande inom två månader från det att den finanspolitiska övervakaren lagt fram sin bedömning.
Om Europeiska unionens råd i enlighet med artikel 126.6 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt har avgjort att Finland har ett alltför stort underskott, ska statsrådet vidta åtgärder i enlighet med de rekommendationer som rådet med stöd av artikel 126.7 i fördraget har gett Finland eller åtgärder med motsvarande konsekvenser för de offentliga finanserna inom den tid som anges i rekommendationerna samt lämna en redogörelse om detta till riksdagen. Redogörelsen ska innehålla en utredning om de lagstiftningsåtgärder och andra åtgärder som behövs.
Om Europeiska unionens råd i enlighet med artikel 126.9 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt har fattat ett beslut som gäller Finland eller vidtagit åtgärder enligt artikel 126.11 i fördraget, ska statsrådet ge ett meddelande om ytterligare åtgärder som behövs.
7 §
Övervakning och åtgärder med anledning av ställningstaganden utifrån övervakningen
Rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken övervakar efterlevnaden av denna lag. Bestämmelser om rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken finns i lagen om rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken (/).
Om statsrådet inte vidtar de åtgärder som rådet för bedömning av den ekonomiska politiken föreslår med stöd av 1 § 2 mom. 1, 3, 4 eller 6 punkten i lagen om rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken, ska statsrådet offentligen motivera sitt förfarande inom två månader från det att den finanspolitiska övervakaren lagt fram sin bedömning.
8 §
Finansministeriets prognostisering
Chefen för den avdelning vid finansministeriet som ansvarar för prognostiseringen avgör efter föredragning självständigt ärenden som gäller de prognoser för den makroekonomiska utvecklingen som ligger till grund för budgetpropositionen och planeringen av de offentliga finanserna.
9 §
Bemyndigande att utfärda förordning
Statsrådet får genom förordning utfärda bestämmelser om uppställande av de finanspolitiska mål som ska användas vid statsrådets fleråriga planering av den offentliga sektorns och dess undersektorers inkomster, utgifter, underskott, skuld och motsvarande omständigheter, om de prognoser, den statistik och övriga uppgifter som ska användas för att uppställa målen och utvärdera måluppfyllelsen och om planeringen av de behövliga statsrådsåtgärderna för att uppnå målen.
10 §
Ikraftträdande
Denna lag träder i kraft den 20. Bestämmelserna i 3 § 2 mom. 3 punkten, bestämmelsen i 5 § 2 mom., enligt vilken statsrådet ska vidta de åtgärder som statsrådet anser behövliga för att korrigera de offentliga finansernas stabilitet och hållbarhet, om det beräknade nominella saldot för det innevarande eller följande året i förhållande till bruttonationalprodukten är lägre än -2,5 procent i fråga om de offentliga finanserna som helhet, och bestämmelsen i 6 § 2 mom. andra meningen, enligt vilken den finanspolitiska övervakaren i sin bedömning särskilt beaktar om det beräknade nominella saldot i fråga om de offentliga finanserna som helhet för det innevarande eller följande året i förhållande till bruttonationalprodukten är lägre än -2,5 procent, träder dock i kraft den 1 januari 2031. Bestämmelserna i 3 § 2 mom. 4 punkten träder i kraft den 1 januari 2033.
Det valperiodsövergripande mål som avses i 3 § 1 mom. ska ställas upp första gången i den första planen för de offentliga finanserna för valperioden 2027 som avser åren 2027—2033.