Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Vi tycker att målet med vår beskattning bör vara att samla in tillräckligt med pengar för att kunna upprätthålla vårt nordiska välfärdssamhälle. Skatter bör uppbäras effektivt och rättvist och grunda sig på betalningsförmåga. Beskattningen ska också motivera till arbete och företagande, den bör främja ekonomisk tillväxt och sysselsättning. Bara genom en hållbar tillväxt och en hög sysselsättningsgrad, som genererar skatteintäkter kan välfärdssamhället garanteras, även på lång sikt.
Den beskattningsbara inkomsten bestäms i stats- och kommunalbeskattningen på basis av bruttoinkomsten och på avdrag som görs på den. Skatterna på all förvärvsinkomst bestäms utgående från den beskattningsbara inkomsten samt de skattesatser och avgifter av skattenatur som tillämpas på den. Genom grundavdraget som stöder dem med mindre inkomster blir kommunalskatten till vissa delar progressiv.
En hög inkomstskatt har negativ effekt på köpkraften och sysselsättningen. Därför bör inkomstskatten vara så låg som de ekonomiska förutsättningarna tillåter. Samtidigt bör inkomstbeskattningen basera sig på progressivitet, så att de som tjänar mera även betalar mera skatt. Skattepolitiken ska utgå från att det alltid ska löna sig att arbeta.
Finlands position på World Economic Forums lista på världens mest konkurrenskraftiga länder har nyligen sjunkit igen. Vår konkurrens kraft är inte tillräckligt bra och det ser vi bland annat genom att vår exportökning är långsammare än tillväxten på våra exportmarknader, enligt företagarna i Finland. Det finns därmed alltså goda skäl att reformera vår ekonomi. En av grundförutsättningarna är att det alltid ska vara lönsamt att ta emot jobb och att jobba. För att nå det målet krävs flera åtgärder. En av dem är att sänka skatten på arbete. Genom en sänkt skatt minskar risken för olika flitfällor och tröskeln för att ta emot jobb sjunker. Vi vill genomföra en skatteväxling som sänker skatten på arbete och ökar skatten på konsumtion. Det gör vi genom att sänka skatten på arbete med en procentenhet i de tre lägsta skatteklasserna och med en halv procentenhet i den högsta skatteklassen. Vi sänker även skatten för pensionärer och personer som lever på stöd. Totala summan av höjningen av mervärdesbeskattningen ska motsvara summan för inkomstskattesänkningen. Därför är det viktigt för oss att en inkomstskattesänkning går hand i hand med att en höjning av mervärdesskatten, som vi även föreslår. Därför vill vi genom vår skatteväxling minska intäkterna för skatter på förvärvs- och kapitalinkomster med 419 000 000 euro.
Vi föreslår därför