Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Kustbanan, järnvägen mellan Helsingfors och Åbo, är utan tvekan en av de viktigaste delarna av infrastrukturen i södra Finland. Därför bör banan grundförbättras och kapaciteten ökas. En viktig åtgärd skulle vara att bygga dubbla spår på en del av sträckorna. De här åtgärderna skulle vara helt i linje med den av den tidigare riksdagen godkända Trafikpolitiska redogörelsen (2012), som slår fast att vi ska satsa på att förbättra befintlig infrastruktur i stället för att bygga nytt.
Kustbanan är en oersättlig livsnerv för västra Nyland och alla kommuner som ligger invid Kustbanan. Goda trafikförbindelser är en förutsättning för att man skall kunna bo, arbeta och verka i Västra Nyland. Området har över 100 000 invånare varav tusentals arbetar inom metropolområdet. Då huvudstadsregionen växer så ökar också behovet av bostäder — ett behov som västra Nyland såväl kan, som vill, svara på. För att området ska utvecklas och bli ett reellt boendealternativ för allt flera måste det finnas pålitliga, effektiva och miljövänliga sätt att röra sig till och från regionen, något som Kustbanan kan erbjuda. Kustbanan är en viktig länk inte enbart mellan västra Nyland och metropolen, utan också mellan kommunerna i regionen, samt mellan Åboregionen och huvudstadsregionen. Längs Kustbanan finns det också flera industri- och hamnområden som är beroende av goda förbindelser på såväl räls som väg.
Ett sätt att lösa problemen skulle vara att bygga dubbla spår på åtminstone de sträckor som är hög-trafikerade. Med fler spår skulle kapaciteten kunna ökas. Därtill behövs grundförbättringar på en del sträckor. Detta skulle möjliggöra fler tågturer och snabbare förbindelser. Därför behövs det nu en utredning om vilka förbättringar man bör göra på Kustbanan och vad de kostar, så att man snabbt kan komma igång med förbättringsarbetena.
Vi föreslår därför