2.1
Lagstiftning om hemvården och om tjänster som tillhandahålls i klientens hem
Med hemvård avses enligt 20 § i socialvårdslagen (1301/2014) den helhet som bildas av hemservice och de hemsjukvårdsuppgifter som omfattas av 25 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010). Enligt 19 § i socialvårdslagen avses med hemservice att fullgöra eller bistå vid fullgörandet av uppgifter och funktioner som hör till boende, vård och omsorg, upprätthållande av funktionsförmågan, vård och fostran av barn, uträttande av ärenden samt det övriga dagliga livet. Hemservice tillhandahålls på grund av sjukdom, förlossning, skada eller av någon annan liknande funktionsnedsättande orsak eller i en särskild familje- eller livssituation. Som stödtjänster som ingår i hemservicen tillhandahålls måltids-, klädvårds- och städservice och tjänster som främjar socialt umgänge.
I 25 § i hälso- och sjukvårdslagen förutsätts det att kommunen ordnar hemsjukvård för dem som bor i kommunen. Hemsjukvården genomförs enligt vård- och serviceplanen eller tillfälligt som multidisciplinär hälso- och sjukvårdsservice där patienten är bosatt, i dennes hem eller på en jämförbar plats.
Enligt regeringens proposition med förslag till socialvårdslag (RP 164/2014 rd) stöder och hjälper hemservicen när en klient på grund av sjukdom eller nedsatt funktionsförmåga behöver hjälp i hemmet för att klara av vardagssysslorna och personliga funktioner som att sköta hygienen.
De anställda inom hemservicen är i huvudsak närvårdare, hemvårdare och hemhjälpare. De anställda inom hemservicen följer också hur klienten mår och ger klienterna och de anhöriga råd i sådant som gäller servicen. I många kommuner får man service även på kvällar och under veckoslut, och det blir också allt vanligare med nattpatruller.
Hemsjukvården utför av läkare ordinerade sjukvårdsåtgärder hemma hos klienten, tar prover, övervakar medicinering och följer hur klienten mår. Även mycket krävande sjukvård, t.ex. vård i livets slutskede, kan ordnas hemma. I hemsjukvårdens arbete ingår också att stödja de anhöriga. De anställda inom hemsjukvården är i huvudsak utbildade sjukskötare och närvårdare.
Enligt 21 § 4 mom. i socialvårdslagen avses med serviceboende boende och service som ordnas i en servicebostad. Servicen omfattar vård och omsorg enligt klientens behov, verksamhet som upprätthåller och främjar funktionsförmågan, måltids-, klädvårds-, bad- och städservice samt tjänster som främjar delaktighet och socialt umgänge. Inom serviceboende med heldygnsomsorg ordnas tjänster enligt klientens behov dygnet runt.
Syftet med lagen om service och stöd på grund av handikapp (380/1987) är enligt lagens 1 § att främja de handikappades förutsättningar att leva och vara verksamma som jämbördiga medlemmar av samhället samt att förebygga och undanröja olägenheter och hinder som handikappet medför. Kommunerna ska enligt 3 § sörja för att tjänster och stöd för handikappade ordnas så att de till innehållet och omfattningen är sådana som behovet i kommunen påkallar. Vid anordnande av service och stöd enligt den lagen ska klientens individuella hjälpbehov beaktas.
Enligt 4 § i lagen om service och stöd på grund av handikapp ska service och stöd enligt lagen ordnas, om en handikappad inte med stöd av någon annan lag får sådan service eller sådant stöd som är tillräckligt och lämpligt för honom eller henne. För personer som avses i 1 § i lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda (519/1977) ska dock den service och det stöd som personens handikapp påkallar i första hand ordnas enligt lagen om service och stöd på grund av handikapp till den del som dessa åtgärder är tillräckliga och lämpliga med hänsyn till personens servicebehov samt även i övrigt förenliga med hans eller hennes intresse.
Lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda innehåller enligt lagens 1 § bestämmelser om specialomsorger för dem som på grund av medfödd eller i utvecklingsåldern erhållen sjukdom eller skada hämmats eller störts i sin utveckling eller sina psykiska funktioner och som inte med stöd av någon annan lag kan få den service de behöver. Syftet med specialomsorgerna är att hjälpa en person att reda sig i det dagliga livet, självständigt förtjäna sitt uppehälle och anpassa sig i samhället samt att tillförsäkra personen den vård och omsorg av annat slag som han eller hon behöver. I 2 § föreskrivs det om de tjänster som hör till specialomsorgerna.
2.2
2.2 Parkering och parkeringstillstånd i vissa kommuner i Finland för tjänster som tillhandahålls i hemmet
Tjänster som tillhandahålls i hemmet produceras såsom tjänster både av kommuner och av privata företag och föreningar. Det är okänt hur många arbetstagare i Finland som i kommuner, företag och föreningar utför tjänster som tillhandahålls i hemmet. Det är känt att behovet av tjänsterna ökar bl.a. i och med att servicestrukturen inom social- och hälsovården ändras och befolkningen åldras. Enligt t.ex. Statistikcentralens befolkningsprognos (Statistikcentralen; https://www.stat.fi/til/vaenn/2012/vaenn_2012_2012-09-28_tie_001_sv.html) kommer över 65-åringarnas andel av befolkningen att stiga från nuvarande 18 till 26 procent fram till år 2030 och till 28 procent före 2060.
Enligt utredningen av Helsingfors stad har det i samarbete mellan social- och hälsovårdssektorn och stadsmiljösektorn planerats olika åtgärder för att underlätta parkeringsproblemen för dem som gör hembesök. Under 2019 tas det i bruk ett optimeringsprogram som är avsett för ruttplanering för personalen inom hemvården. Programmet planerar service som motsvarar klienternas behov och lägger upp en optimal rutt för hur arbetstagaren kan ta sig till klienten. I fortsättningen blir det vid planeringen av rutterna antagligen möjligt att bättre beakta parkeringsmöjligheterna där hembesöken görs.
Hemvården i Helsingfors gör hembesök till fots, med cykel, med elcykel, med kollektivtrafik eller med bil, och då har arbetstagaren beviljats rätt att använda egen bil eller hyrbil. För personalen inom hemvården går det åt arbetstid till att söka parkeringsplatser och därför kan det göras färre hembesök. I Helsingfors centrum är det inte möjligt att göra hembesök med bil, eftersom det inte finns parkeringsmöjligheter. Under kvällar och nätter är situationen ännu mer besvärlig, eftersom i praktiken alla parkeringsplatser är upptagna.
I många förortsområden grundar sig parkeringssystemet på en tomtspecifik skyldighet att ordna parkeringsplatser. Gatorna i förortsområdena hör ofta till en parkeringsförbudszon, där tidsbegränsad parkering för gäster och kunder är tillåten endast på särskilt angivna ställen. Man har försökt hitta enskilda lösningar på problemet. Hemvården och anhöriga till klienterna förhandlar från fall till fall med husbolagen om specialtillstånd för parkering. Husbolagen har inte i någon större utsträckning tillåtit parkering för hemvårdens bilar, även om någon som bor i huset behöver hemvårdstjänster.
Helsingfors stad har inget parkeringstillstånd för hemvård. Staden beviljar parkeringstillstånd för företag, som de anställda inom hemvården utnyttjar. Tillståndet ger rätt att parkera på områdets parkeringsplatser för boende. Det är möjligt att lösa in ett tillstånd för samtliga områden. Ett företag eller ett offentligt samfund kan beviljas högst fem tillstånd per verksamhetsställe. På tillståndet kan registreringstecknet för en enda bil anges.
Inom Helsingfors stads social- och hälsovårdssektor produceras hemvård för äldre, långtidssjuka och konvalescenter inom helheten för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänsterna, inom vilken hemvården är organiserad i åtta geografiska områden. Dessutom ges hemsjukvård till äldre av en ny rehabiliterande bedömningsenhet, vars klienter är personer som kommer hem från sjukhus och som eventuellt är i behov av hemvård. I Helsingfors produceras hemservicen för barnfamiljer av rådgivningsbyrån vid enheten för välbefinnande och hälsa för barnfamiljer, som hör till helheten för familje- och socialtjänster, samt av enheten för hemservice för barnfamiljer, som finns i anslutning till familjearbetet. I Helsingfors är hemsjukhuset en del av verksamheten vid Helsingfors sjukhus.
I tabellen anges antalet anställda inom Helsingfors stads social- och hälsovårdssektor som gör hembesök 2019.
Vårdpersonal sammanlagt | Sjukskötare, terapeuter och läkare | Andra vårdare |
Hemvård för äldre och konvalescenter 1 731 | 336 | 1 395 |
Rehabiliterande bedömningsenheten 82 | 58 | 24 |
Hemsjukhuset 90 | 89 | 1 |
Hemservice för barnfamiljer 78 | 0 | 78 |
Sammanlagt 1 981 | 483 | 1 498 |
Det är svårt att göra en bedömning av antalet personer som arbetar inom de köpta tjänsterna. Det är också svårt att bedöma antalet på grund av att det utförs mycket deltidsarbete inom branschen.
De 198 bilar som används av social- och hälsovårdsväsendet i Helsingfors har hyrts av Helsingfors stads affärsverk för byggtjänster. Av dessa används 24 av hemsjukhuset, 12 av den rehabiliterande bedömningsenheten och 162 av hemvården. Hemservicen för barnfamiljer använder inga hyrbilar. Rätt att använda egen bil för arbetsuppgifterna har beviljats 30 personer som arbetar inom hemvården. Hemsjukhuset eller hemservicen för barnfamiljer har inte rätt att använda egen bil.
Utöver bilarna använder hemvården i Helsingfors 55 elcyklar, och anskaffning av ytterligare 40 elcyklar planeras. Cirka 300 cyklar används inom hemvården. Avsikten är att pröva elsparkcyklar inom hemvården under hösten 2019.
Tammerfors stad har för närvarande 936 anställda inom hemvården. Staden känner inte till antalet anställda inom den privata serviceproduktionen.
I Tammerfors används ett inofficiellt parkeringstillstånd för hemvården. Det berättigar dock inte till kostnadsfri parkering eller parkering som strider mot trafikreglerna. Tillstånden har löpande numrering och det förs bok över dem. Tillstånden är försedda med ett telefonnummer för eventuell kontakt. Ungefär 400 tillstånd används; dessa inkluderar tillstånden för fältarbetarna inom hemvården, nattpatrullen och resurspolen samt tillstånden för några läkare inom hemvården och tillståndet för en specialarbetare inom den arbetsgrupp som arbetar med missbruksproblem och mental hälsa.
I Tammerfors används också flera andra parkeringstillstånd:
tillstånd för boendeparkering
tillstånd för gästparkering (försök i områdena F, G, J och K)
parkeringstillstånd för företag
parkeringstillstånd för företag Z
parkeringstillstånd för arbetsresa (försök i områdena F, G, J och K)
parkeringstillstånd för bilar i samanvändning.
En förare som framför ett fordon och som har löst in ett parkeringstillstånd har rätt att avvika från det parkeringsförbud, den parkeringsbegränsning eller den parkeringsavgift som anges med vägmärke, om detta har angetts med en tilläggsskylt. Ett tillstånd garanterar inte en parkeringsplats, utan det ger endast rätt att avvika från ett parkeringsförbud. Tillståndet gäller endast på de angivna platserna.
Ett företag som erbjuder hemvård i Tammerfors kan lösa in ett parkeringstillstånd för företag. Tillstånd kan beviljas för person- och paketbilar, mopedbilar samt specialbilar och motorcyklar som väger högst 3 500 kilogram, om fordonen används i samband med företagets verksamhet. Om fordonet inte faktiskt används i trafiken gäller tillståndet inte. Tillstånd beviljas inte enbart för arbetsresor. Företagen kan lösa in högst tio tillstånd per år, och till ett tillstånd får det fogas högst tre registreringstecken åt gången. Ett parkeringstillstånd ger rätt att parkera endast ett fordon åt gången. Ett tillstånd kan lösas in för 12 månader åt gången.
Ett företag eller en anställd som ansöker om parkeringstillstånd i Tammerfors ska registrera sig i systemet eParking. Den som ansöker om parkeringstillstånd för företag ska använda arbetsplatsens e-postadress för registreringen. Att registrera sig i och att använda systemet eParking kostar inget för kunden. I samband med registreringen av företag och anställda kontrolleras det att tillståndsvillkoren uppfylls, vilket innebär att behandlingen kan ta 1–5 vardagar. Efter registreringen ansöker man om parkeringstillstånd i systemet eParking. Parkeringstillståndet träder i kraft genast när avgiften har betalats.
Tillstånden beviljas och övervakas med hjälp av en elektronisk applikation. Det behöver inte finnas någon identifikationsskylt på fordonet, t.ex. ett klistermärke eller en lapp. Man kan också registrera sig i tjänsten och köpa parkeringstillstånd vid stadsmiljösektorns kundtjänst som finns i anslutning till servicestället Frenckell.
Ett parkeringstillstånd ger rätt att parkera endast ett fordon åt gången. Registreringstecknet för det fordon som ska parkeras ska vara aktiverat i systemet eParking.
Om flera registreringstecken har fogats till parkeringstillståndet ska aktiveringen göras med registreringstecknet för det fordon som parkeras. Aktiveringen kan göras i systemet eParking eller genom en applikation som kan laddas ned från App Store i telefoner av modellen iPhone eller i Google Play på smarttelefoner med operativsystemet Android.
Om uppgifterna i anslutning till parkeringstillståndet ändras ska tillståndshavaren omedelbart uppdatera uppgifterna på nätet eller vid stadsmiljösektorns kundservicesställe i anslutning till servicestället Frenckell.
Parkeringstillståndets giltighet och rätten att använda det upphör omedelbart när något av villkoren för tillståndet inte uppfylls.
Åbo stad har för närvarande 662 anställda inom hemvården. Staden har ingen utkontrakterad hemvård, men det finns ungefär 300 klienter med servicesedlar. Tjänsterna för dessa klienter ordnas av olika producenter av de tjänster som kan betalas med servicessedlar. En grov uppskattning av antalet anställda hos privata producenter är ca 100.
I Åbo används system för både boendeparkering och företagsparkering och staden beviljar inte hemvården separata tillstånd för parkering. För privata företag som producerar hemvårdstjänster är villkoren för att få ett parkeringstillstånd följande:
företagets verksamhetsställe ligger inom det aktuella området, och det finns ett under en månad gammalt intyg från fastighetsägaren över detta,
fordonet ägs eller innehas enligt fordonsregistret av företaget eller en anställd,
om bilen tillhör en anställd ska det visas upp ett intyg över anställningsförhållandet samt över att företaget betalar ersättning för användning av bilen.
Ett verksamhetsställe beviljas högst tre tillstånd, och för ett tillstånd beviljas parkeringstillstånd för högst tre fordon.
Registreringstecknen för tre fordon kan antecknas i tillståndet men endast ett fordon åt gången får parkeras. Tillståndet ska placeras väl synligt innanför vindrutan. Parkeringsplatser anvisade för företagsparkering är särskilt utmärkta med tilläggsskyltar; all gatuparkering är inte till för boende- och företagsparkering.
Uleåborgs stad beviljar inga avgiftsfria parkeringstillstånd för gatuområdet. I staden används ett tillstånd för boendeparkering. Med tillståndet kan man parkera på vissa ställen utan avgift eller tidsbegränsning. Det används färre än 50 tillstånd för boendeparkering årligen. Det är möjligt att få tillstånd för företagsparkering för samanvända bilar i offentligt bruk. Tillståndet berättigar till avgiftsfri parkering på parkeringsplatser som administreras av staden. Tillståndet garanterar dock inte en ledig parkeringsplats.
Att märka ut vissa platser för en enskild grupp är inte en hållbar lösning och det stöder inte heller stadens mål att effektivisera parkeringsbeläggningen. I centrum bör man också främja hållbara färdsätt inom hemvården, i synnerhet cykling.
Den primära parkeringsplatsen för hemvården bör finnas på tomten. Man ska parkera på de gästplatser som finns på tomterna. För gästplatsernas spelregler ansvarar de fastigheter som finns på tomten eller i kvarteret. Uleåborgs stads välfärdstjänster har ingått avtal med disponenter i olika husbolag. Genom avtalen har parkeringstillstånd beviljats bl.a. på husbolagens gårdar. I samband med parkering i centrum ska allmänna parkeringsplatser och parkeringsanläggningar utnyttjas. På avgiftsbelagda platser kan parkeringen skötas med de mobila betalningsapplikationer som finns.
De avlönade inom Uleåborgs stads egen hemvård uppgår i medeltal till ungefär 400 personer i månaden. I Uleåborg finns det cirka 30 privata producenter av hemvård (köpta tjänster och servicesedel). År 2018 producerade privata serviceproducenter sammanlagt 46 procent av timmarna inom hemvården. Uleåborgs stad känner inte till antalet anställda hos de privata serviceproducenterna.
Uleåborgs stads egen hemvård använder 18 leasingbilar. Dessutom använder de anställda sina egna bilar och cyklar samt sådana gemensamma cyklar och elcyklar som arbetsgivaren skaffat.
Till Björneborgs stads samarbetsområde för vård och omsorg hör Björneborgs stad, Sastmola kommun och Ulvsby stad. På området använder sig de som producerar tjänster som tillhandahålls i hemmet av så kallade zonparkeringslappar, dvs. stadens avgiftsbelagda parkeringstillstånd. De anställda inom hemvården beviljas tillstånd inom området för Björneborgs stads centrum enligt vad arbetsuppgifterna förutsätter. För serviceaffärsverkets del är tillståndet bilspecifikt. För företag inom hemvården säljs avgiftsbelagda parkeringstillstånd. Månadstillstånden administreras inom det egna parkeringstillståndssystemet, som inte medför några kostnader för staden.
Björneborgs stad har 350 anställda inom hemvården. År 2018 beviljades det sammanlagt 186 avgiftsfria parkeringstillstånd för 1 108 tillståndsmånader.
I Tusby används inget överenskommet och etablerat förfarande för parkering inom hemvården. När det gäller användning av utrymmet på gatorna i kommunen är det möjligt att i varje enskilt fall utreda om t.ex. gatuparkeringsplatser kan ordnas över huvud taget eller som tidsbegränsade platser på eller nära en adress som konstaterats vara problematisk. Hemvårdsenheterna har försökt förhandla direkt med fastigheterna om att underlätta parkeringen. Detta tillvägagångssätt har dock inte på ett heltäckande sätt löst de problem som har uppdagats.
Kommunen har inte beviljat parkeringstillstånd för kommunens hemvårdspersonal eller privata hemvårdsföretag. I Tusby används inget system för parkeringstillstånd. Hemvården i Tusby kommun har inte utrett möjligheten att få parkeringstillstånd för parkering på fastigheter där parkeringsövervakningen har överlåtits till ett privat övervakningsföretag.
Tusby kommun har 51 anställda inom hemvården, och dessa har 21 leasingpersonbilar och en cykel till sitt förfogande.
Esbo stad har inte något system för parkeringstillstånd, och för parkering inom hemvården beviljas inte heller några tillstånd. På hälsostationernas parkeringsområden har det dock reserverats några parkeringsplatser för parkering inom hemvården.
Esbo har ungefär 450 anställda inom hemvården. Av dessa är ca 400 kommunalt anställda. Varje dag besöker 220–280 anställda klienter i deras hem.
Kommunen använder 183 bilar för hemvården. De som arbetar för företag som säljer hemvårdstjänster rör sig med företagens bilar.
Utgångspunkten för ordnandet av parkeringen i Rovaniemi stad är att fastigheterna i första hand ansvarar för att tillgodose det behov av parkering som verksamheten i fastigheten medför. Bostadsaktiebolag har ofta lediga parkeringsplatser på gårdarna, men de är reserverade för de boendes personliga bruk.
På allmänna områden tillhandahåller staden i den utsträckning det är möjligt plats för parkering i samband med uträttande av ärenden och besök samt parkering för boende. Kommunens parkeringsplatser är i huvudsak gatuparkeringsplatser. I kärncentrum är parkeringen avgiftsbelagd, och utanför kärncentrum finns det i viss mån tidsbegränsad parkering som anges med parkeringsskiva. På dessa parkeringsplatser är parkeringstiden 2–4 timmar. I bostadsområdena är gatuparkering i regel tillåten. Den begränsas vid behov för att trygga underhåll, servicetrafik och räddningsväsendets behov. Tillstånd för boendeparkering används inte.
För parkering i anslutning till arbetsuppgifter finns det i Rovaniemi ett tillstånd för företagsparkering för vilket man betalar en månadsavgift, och det gör det möjligt att parkera två timmar med parkeringsskiva på avgiftsbelagda platser. Tillståndet används också av hemvården. En mer flexibel mobilbetalning håller på att tränga undan tillståndet för företagsparkering. Även hemservicen och stadens övriga egna funktioner har styrts till att använda mobilbetalning eller tillstånd för företagsparkering. Personalen använder funktionen easypark som installerats i arbetstelefonerna, och med hjälp av den kan parkering betalas via mobilen. Införandet av funktionen har underlättat parkeringen.
Rovaniemi stads tekniska service och parkeringsövervakning anser att allmänt föreskrivna parkeringsrättigheter för särskilda grupper är onödiga och ytterst besvärliga med tanke på övervakningen. För närvarande finns det undantag endast när det gäller parkering med parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättning och vissa övervakande myndigheters rättigheter att sköta tjänsteuppdrag. Parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättning missbrukas i betydande grad och att påvisa och ingripa i missbruket är problematiskt.
Inom hemvården finns det ett stort antal representanter för olika yrkesgrupper, och utöver av kommunens egna anställda produceras olika former av hemservice i allt högre grad av företag och enskilda näringsidkare. Parkeringsövervakningen anser att det är ytterst svårt att övervaka att tillstånden används korrekt. För att möjliggöra övervakning bör tillstånden innehålla uppgifter om både personen och fordonet. Trots detta är det i praktiken omöjligt att övervaka att tillståndet används endast i arbetsuppgifterna.
Genom parkeringsövervakningen har man kunnat avskaffa användningen av egna ”servicekörning”-skyltar. Det arbete som utförs på gatuområdet kräver alltid stadens tillstånd, och i det förutsätts det att arbetsområdet avgränsas. Om parkering blir allmänt tillåten för någon grupp av arbetstagare leder det lätt till en strävan efter att utvidga tolkningen av målgruppen.
Rovaniemi stad har ca 260 anställda inom hemvården. De har 14 bilar till sitt förfogande. Dessutom har privata serviceproducenter ungefär 100 anställda.
Jyväskylä stad konstaterar i sin utredning att det finns få sätt att lösa parkeringsproblemen på inom hemvården. Staden betonar förnuftiga lösningar och därför har de anställda tillgång till bl.a. elcyklar. På särskilt svåra områden i centrum går man mycket. Det finns inget system för parkeringstillstånd i Jyväskylä.
Jyväskylä stad har sedan oktober 2014 ett lokalt avtal mellan arbetsgivaren och personalorganisationerna om ersättning för parkeringsavgifter under tjänsteresor. För att få ersättning för parkeringsavgifter krävs tillstånd av chefen på förhand. Klientbetjäningsfunktionerna inom hemvården omfattas av detta avtal. En anställd inom hemvården har rätt att ansöka om ersättning för parkeringsavgiften med hjälp av en reseräkning genom att till räkningen foga en parkeringsbiljett eller ett kvitto på betalningen.
I Jyväskylä finns det ca 400 anställda inom hemvården, varav ca 300 är kommunalt anställda och ca 100 är anställda hos företag. De kommunalt anställda rör sig med 40 bilar och med elcyklar.
Vanda har tagit i bruk ett parkeringstillstånd för bilar i samanvändning. Det kan också kan fås för fordon som används i stadens tjänstekörning. En bil som är försedd med ett tillstånd kan parkeras på platser som markerats med en separat tilläggsskylt utan att parkeringsavgiften betalas eller den tidsbegränsning som vägmärket ålägger iakttas, dock i högst 48 timmar. För närvarande finns det avgiftsbelagda parkeringsområden i områdescentrumen i Vanda.
I Vanda används också en anvisning för dimensioneringen av boendeparkeringen i detaljplanerna, och i nya detaljplaner för flervåningshus förpliktar den till att utöver boendeparkering även anlägga korttidsparkering för hemservice och annan servicekörning i närheten av trappuppgångar. Det ska finnas minst en bilplats per 5 000 kvadratmeter våningsyta.
Hemvården i Vanda har inga särskilda rättigheter i fråga om parkering på gatuområdet. Möjligheterna att parkera är alltså desamma som för alla andra. På vissa privata områden finns det parkeringsplatser som är särskilt reserverade för hemvården. Man blir ofta tvungen att leta efter en laglig parkeringsplats, och den finns inte nödvändigtvis precis bredvid det ställe man ska till.
Vanda beviljar parkeringstillstånd för fordon på parkeringsplatser som är avsedda för bilar i samanvändning. De anställda inom hemvården har inga separata parkeringstillstånd. Tillstånd beviljas på ansökan för samanvända fordon i stadens tjänstekörning, och tillståndet berättigar till parkering endast på vissa ställen inom avgiftsbelagda områden. Dessa platser löser inte de behov som hemvården har, eftersom platserna sällan finns nära klienterna.
Vanda stad har ca 230 anställda inom hemvården. Antalet anställda är uppskattningsvis 20–30 bland dem som säljer hemvårdstjänster. Kommunen har köpt tjänster av 10 företag genom konkurrensutsättning. Kommunens anställda använder 62 bilar för hemvården. Dessutom använder de sina egna bilar och cyklar.