1.1
Lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån
5 §. Räntestödslåntagare. Det föreslås att ett nytt 2 mom. fogas till paragrafen. Enligt förslaget ska ett lån kunna godkännas som räntestödslån också i fråga om andra samfund än offentliga samfund och bolag som ägs av dem utan att ARA har utsett samfundet till ett allmännyttigt bostadssamfund. Det är trots det endast s.k. vanliga fastighetsaktiebolag som kan komma i fråga. Ett sådant bolags enda verksamhetsområde ska vara att låta bygga, äga och hyra ut ett sådant hyresbostadsobjekt som avses i räntestödslagen, bolaget ska av grundad anledning kunna antas bedriva långsiktig hyresbostadsverksamhet till rimliga kostnader och bolaget ska bedömas ha tillräckliga förutsättningar att återbetala räntestödslånet. Ett fastighetsaktiebolag kan alltså låta bygga endast ett objekt som finansieras med räntestödslån. Objektet kan trots det bestå av flera hus. Fastighetsaktiebolaget får hyra ut de bostäder bolaget äger direkt till de boende, men det är inte tillåtet att hyra ut dem till exempelvis en mellanhand som i sin tur bedriver hyresverksamhet. Fastighetsaktiebolag eller ömsesidiga fastighetsaktiebolag vars aktier ger ägarna rätt att besitta vissa lägenheter i de byggnader bolaget äger kan inte godkännas som låntagare. I de objekt som beviljas räntestödslån får det också finnas ett litet antal affärslokaler, om kommunens planbestämmelser kräver det.
ARA undersöker separat om det sökande bolaget uppfyller de krav som nämns ovan. Om bolaget uppfyller förutsättningarna, godkänner ARA det som räntestödslåntagare. När ARA fattar sitt beslut om godkännande, kan centralen också beakta andra omständigheter som är väsentliga för den verksamhet som understöds, t.ex. hur objektets ekonomi fungerar, de boendes ställning och boendesäkerhet och hur det statliga stödet kanaliseras till de boende. Sådana omständigheter är bl.a. kraven enligt räntestödsförordningen på att den som genomför projektet är solid och till fullo betalar de förskottsinnehållningar och andra förpliktelser som ankommer på arbetsgivaren. Med hjälp av dessa krav säkerställer man att räntestödslån inte beviljas sådana aktörer som bara strävar efter vinst och efter att dra nytta av statsstödet också i den övriga verksamheten.
När ARA beslutar att bevilja en låntagare räntestödslån påförs denne samtidigt skyldighet att tillhandahålla allmännyttiga tjänster enligt kommissionens beslut. Låntagaren ska då svara för produktionen och underhållet av hyresbostäder som till skäliga priser tillgodoser behoven för boende som valts ut på sociala grunder. Momentet anger inte några begränsningar i fråga om låntagarbolagens ägare. Detta vore motiverat med tanke på insynen i systemet och på en likvärdig och icke-diskriminerande behandling av aktörerna. I princip vilken sammanslutning som helst kan grunda ett fastighetsaktiebolag och få räntestödslån, om inte den övriga lagstiftningen eller sammanslutningens verksamhetsfält lägger hinder i vägen.
Enligt lagen om Kommunernas garanticentral (487/1996) får Kommunfinans Abp bevilja lån till sammanslutningar som anges av statliga myndigheter och som hyr ut eller producerar och håller bostäder på sociala grunder. Att ARA ska godkänna räntestödslåntagaren tillsammans med kraven på låntagarbolagets verksamhet och begränsningarna i fråga om användning och överlåtelse av bostäderna utgör garanti för att de krav som anges i lagen om Kommunernas garanticentral på att myndigheterna ska godkänna låntagaren och på att låntagarens ska utöva social bostadsproduktion uppfylls också i fråga om räntestödslåntagare som inte utsetts till allmännyttiga samfund. Därmed kan Kommunfinans Abp bevilja lån också till sådana låntagare.
Låntagare som inte utsetts till allmännyttiga samfund kan inte jämna ut de hyror som tas ut för bostäderna. Utjämning av hyror är också enligt gällande räntestödssystem tillåtet bara mellan sådana räntestöds- eller aravafinansierade bostäder som tillhör en och samma ägare. I propositionen med förslag till lag om ändring av lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån och till vissa andra lagar (RP 99/2015 rd, RSv 93/2015 rd) som riksdagen godkände hösten 2015 konstateras det att med ”en och samma ägare” avses ett hyreshussamfund som äger bostäderna direkt eller som förvaltar bostäderna på basis av aktier i ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag. Eftersom ett fastighetsaktiebolag som inte utsetts till allmännyttigt samfund endast får äga ett räntestödsobjekt och måste hyra ut bostäderna direkt till de boende, är bolaget inte ”en och samma ägare” till något annat objekt och får därför inte heller jämna ut de hyror som tas ut för bostäderna med de hyror som tas ut för bostäder i ett objekt som ägs av något annat bolag som eventuellt ingår i samma koncern.
Dessutom justeras numreringen av punkterna i 1 mom. så att den beaktar att punkt 2 slopades genom lag 736/2004, och omnämnandet av Statens bostadsfond ändras till att motsvara den gällande regleringen enligt vilken verkets namn är Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. I den svenska språkdräkten görs dessutom vissa språkliga ändringar.
9 §. Räntestödslån för hyresbostäder. Enligt förslaget ska det till 1 mom. 5 punkten tilläggas att sådana bolag som inte utsetts till allmännyttiga bostadssamfund inte kan beviljas räntestödslån för ombyggnad. Med andra ord kan räntestödslån för ombyggnad också i fortsättningen vid sidan av kommuner och andra offentliga samfund beviljas endast allmännyttiga bostadssamfund och sådana bolag där dessa har bestämmande inflytande. Vidare ska de ställen i 3 mom. där Statens bostadsfond nämns ändras så att de följer den gällande regleringen, enligt vilken verkets namn är Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. Till övriga delar ändras paragrafen inte, bortsett från vissa språkliga korrigeringar i den svenska språkdräkten.
18 §. Befrielse från begränsningar. Det föreslås att 1 mom. ändras så att ett objekt som finansierats med räntestödslån kan befrias från begränsningar som gäller användning och överlåtelse även då lånefordran inte har kunnat säkerställas vid indrivning på exekutiv väg eller vid en överlåtelse som sker på frivillig väg. Om en lånefordran inte har kunnat säkerställas vid indrivning på exekutiv väg eller vid överlåtelse på frivillig väg, är ett villkor för befrielse från begränsningarna alltså inte att lånet återbetalas eller att staten befrias från borgensansvaret. Att en del av lånet inte har kunnat drivas in på exekutiv väg eller vid en sådan överlåtelse på frivillig väg som Statskontoret har godkänt ska därmed inte längre utgöra något hinder för befrielse från begränsningarna. En försäljning av objektet vid en indrivning på exekutiv väg ska vara möjlig, liksom att Statskontoret säljer en hyresbostad eller ett hyreshus på frivillig väg, om de kreditförluster detta föranleder staten beräknas bli mindre genom ett sådant förfarande än genom en indrivning på exekutiv väg. Statskontoret bedömer från fall till fall vilket realiseringssätt som är det bästa. Genom ändringen säkerställs det att de objekt som befrias från begränsningarna säljs till bästa möjliga pris, vilket tryggar statens fordringar. I övrigt motsvarar paragrafen gällande lag, bortsett från vissa språkliga ändringar och att omnämnandet av Statens bostadsfond ändras till att motsvara den gällande regleringen enligt vilken verkets namn är Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet.
24 §. Allmännyttighet. Syftet med bestämmelserna om allmännyttighet är att trygga att statligt stöd kanaliseras till det verksamhetsfält det är avsett för, alltså till den sociala bostadsmarknaden och till boende som valts på socioekonomiska grunder. De medel som flyter in till allmännyttiga bostadssamfund ska i första hand användas till underhåll av det sociala bostadsbeståndet, dvs. till sådant som bostadsreparationer och bibehållandet av en lägre hyresnivå samt till nyproduktion av allmännyttiga bostäder. Det syfte som nämns ovan nås genom den helhet bestämmelserna om allmännyttighet och de objektsspecifika användnings- och överlåtelsebegränsningarna utgör. Ett annat syfte med bestämmelserna om allmännyttighet är att säkerställa att de samfund som äger ett av staten subventionerat socialt bostadsbestånd kan bedriva en ändamålsenlig och öppen verksamhet. Också att den samfundsvisa betalningen av avkastning är rimlig är en väsentlig del av allmännyttigheten. Genom bestämmelserna om allmännyttighet säkerställs det att de statliga stöden för social bostadsproduktion uppfyller EU-rättsreglerna om statligt stöd enligt vilka de ska ge mottagarsamfundet en skälig avkastning och riktas på rätt sätt, samtidigt som snedvridning av konkurrensen förhindras.
Paragrafens 1 mom. motsvarar till innehållet huvudsakligen den gällande lagen. Kravet i 4 punkten frångås dock. Det förutsätts alltså inte i fortsättningen att ett allmännyttigt samfund bara ska få överlåta de bostäder som befriats från användnings- och överlåtelsebegränsningarna eller aktier eller andelar som berättigar till besittning av dem till den hyresgäst som bor i bostaden eller till ett samfund i vars verksamhet det ingår att erbjuda hyresbostäder. Enligt den gällande bestämmelsen får bostäder, aktier eller andelar överlåtas också till andra, om det i området inte finns efterfrågan på hyresbostäder av ifrågavarande typ, eller om det finns andra vägande skäl att sälja vissa av dem. Bestämmelsen tillåter alltså redan i nuläget relativt fritt att överlåtelser görs, men den har gett upphov till osäkerhet hos aktörerna. Därför slopas bestämmelsen.
En annan ändring i 1 mom. är att numreringen ändras så att den beaktar dels att 4 punkten stryks genom detta förslag, dels att 7 punkten upphävts genom lag 736/2004. Momentet innehåller enligt förslaget alltså bara 6 punkter. Också hänvisningen till 5 § 1 mom. 3 punkten i det inledande stycket ändras till en hänvisning till 5 § 1 mom. 2 punkten i enlighet med den ändrade numreringen.
Bestämmelsen i 2 mom. stryks. Eftersom bestämmelsen i 1 mom. 4 punkten om överlåtelse av objekt som befriats från begränsningar enligt förslaget slopas, blir också 2 mom. om överlåtelse av delägarbostäder betydelselöst. I lagen om delägarbostäder som finansieras med räntestödslån för hyresbostäder (232/2002) föreskrivs särskilt om överlåtelse av delägarbostäder.
I det nya 2 mom. föreskrivs det att om samfundet inte utsetts till ett allmännyttigt bostadssamfund, ska endast 1 mom. 2 och 3 punkten tillämpas på bostadssamfundet. Samfundet ska alltså offentligt meddela att bostäderna kan sökas, och samfundet får inte heller betala annat än skälig avkastning till ägaren på de medel som denne placerat i samfundet. Begränsningen av utbetalning av avkastning ska alltså vara objektspecifik när det gäller samfund som inte utsetts till allmännyttiga samfund. Det maximibelopp som får betalas i avkastning och närmare beräkningsgrunder föreskrivs genom förordning av statsrådet också när det gäller låntagare som inte är allmännyttiga.
I den svenska språkdräkten görs vissa språkliga ändringar.
25 §. Allmännyttighet i en koncern. Det föreslås att ett nytt 2 mom. fogas till lagen. Enligt förslaget ska sådana samfund som inte har utsetts till allmännyttiga bostadssamfund inte behandlas som tillhörande den helhet som bildas av de allmännyttiga samfunden i koncernen. Dessutom ändras namnet på lagen om användning, överlåtelse och inlösen av aravahyresbostäder och aravahyreshus i 1 mom. 2 punkten. Lagen heter numera aravabegränsningslagen. Också hänvisningen till 5 § 1 mom. 3 punkten i 1 mom. ändras till en hänvisning till 5 § 1 mom. 2 punkten i enlighet med den ändrade numreringen av punkterna i det momentet. I övrigt ska paragrafen motsvara den gällande lagen, men i den svenska språkdräkten görs vissa språkliga ändringar.
26 §. Tillsyn över allmännyttigheten. Enligt propositionen ska 1 mom. preciseras så att ARA:s övervakning av allmännyttigheten vid sidan av de samfund som utsetts till allmännyttiga samfund och de samfund som avses i 25 § också ska gälla bolag som inte utsetts till allmännyttiga samfund, men i vilka ett sådant samfund har bestämmande inflytande. De skyldigheter som gäller allmännyttighet i 24 § gäller förutom allmännyttiga samfund också sådana samfund i vilka ett allmännyttigt samfund har direkt bestämmande inflytande enligt bokföringslagen. Dessa samfund har emellertid inte uttryckligen nämnts i tillsynsbestämmelserna i 26 §. Därför införs ett omnämnande av dem i 26 § 1 mom., där det också anges att de omfattas av ARA:s tillsynsbefogenhet. Ändringen utvidgar inte det tillämpningsområde för bestämmelserna om allmännyttighet som föreskrivs i 24 och 25 §. Sist i 1 mom. tas det dessutom in ett omnämnande av att ARA också övervakar den verksamhet som bedrivs av nya räntestödslåntagare som inte utsetts till allmännyttiga samfund till den del de omfattas av de förpliktelser som gäller allmännyttighet i 24 §. ARA ska alltså övervaka dessa bolags betalning av avkastning och att de offentligt ska meddela att bostäderna kan sökas.
I det nya 2 mom. sammanställs bestämmelserna i de gällande 2 och 3 mom. ARA och en av den befullmäktigad person har enligt momentet rätt att av de i 1 mom. avsedda samfunden och av deras revisorer få de uppgifter som behövs för övervakningen. Dessutom ska samfunden i förväg informera ARA om sådana omständigheter som kan inverka på om allmännyttighetsförpliktelserna enligt 24 § uppfylls. I den gällande bestämmelsen ställs detta krav endast på samfund som utsetts till allmännyttiga samfund, men det är motiverat att också alla samfund som omfattas av allmännyttighetsförpliktelserna och samfund som hör till den allmännyttiga delen i en koncern ska ge motsvarande information. Det räcker naturligtvis att ett av dessa samfund meddelar ARA om väsentliga omständigheter. Också nya räntestödslåntagare som inte utsetts till allmännyttiga samfund ska ge information till den del det är fråga om betalning av avkastning och skyldigheten att offentligt meddela att bostäder kan sökas.
Innehållet i 3 och 4 mom. är nytt. Enligt 3 mom. ska ARA uppmana samfund som avses i 1 mom. att rätta till sitt förfarande, om samfundet handlar i strid med de förpliktelser gällande allmännyttigheten som föreskrivs i 24 §. Bestämmelsen omfattar alltså förutom den del av koncernen som angetts som allmännyttig också nya låntagarsamfund som inte utsetts till allmännyttiga samfund, om det är fråga om betalning av avkastning eller skyldigheten att offentligt meddela att bostäder kan sökas. Om ett samfund, trots ARA:s uppmaning och inom en skälig tidsfrist inte rättar till situationen, kan ARA fatta ett förvaltningsbeslut enligt vilket samfundet åläggs att följa bestämmelserna om allmännyttighet eller meddelas ett förbud mot att genomföra åtgärder som strider mot bestämmelserna om allmännyttighet. De åtgärder som avses kan vara t.ex. företagsarrangemang, alltså arrangemang som ändrar företagets ägarstruktur eller att en del av företagets affärsverksamhet överförs till ett annat bolag. Det kan också vara fråga om t.ex. medels överföring i form av koncernbidrag. Enligt det nuvarande 3 mom., som enligt förslaget delvis ska ingå i 2 mom., ska allmännyttiga samfund också i nuläget i förväg meddela ARA om t.ex. företagsarrangemang, medels överföring och andra omständigheter som kan inverka på förutsättningarna att uppfylla allmännyttighetsförpliktelserna. I fortsättningen får ARA uttrycklig behörighet att förbjuda sådana förfaranden, oavsett om de kommer till ARA:s kännedom genom det nämnda anmälningsförfarandet eller baserar sig på den tillsyn som ARA utövar på eget initiativ. Det kan t.ex. vara fråga om att den allmännyttiga delen av koncernen har för avsikt att överföra bostäder som omfattas av användnings- och överlåtelsebegränsningar eller aktier som medför rätt att besitta sådana bostäder från ett bolag till ett annat i syfte att dela upp det statligt subventionerade bostadsbeståndet i mindre företagskomplex, även om avsikten med bestämmelserna om allmännyttighet är större bostadsbestånd för att säkerställa en hyresutjämning i ägarens samtliga objekt och därmed trygga en rimlig hyresnivå och att samfunden förblir ekonomiskt solida. Ett annat exempel är när ett samfund med hjälp av koncernbidrag försöker överföra avkastning till samfund som står utanför det allmännyttiga samfundet eller den allmännyttiga delen av koncernen, så att det belopp som delas ut överstiger det belopp som den allmännyttiga koncerndelen maximalt får dela ut i avkastning. Enligt den föreslagna bestämmelsen kan ARA förbjuda sådana företagsarrangemang eller förelägga samfundet att återta ett sådant koncernbidrag.
Enligt det nya 4 mom. kan ARA förstärka en order eller ett förbud genom att för överträdelse av bestämmelserna om allmännyttighet förelägga samfundet samma slag av påföljd som för överträdelse av bestämmelserna om hyror enligt självkostnadsprincipen i enlighet med 13 d § 2 mom. i lagen. Om samfundet alltså i strid med kraven enligt 24 § inte, trots ARA:s order rättar till förfarandet inom skälig tid, kan ARA förbjuda samfundet att i samband med självkostnadshyra ta ut ränta som beräknas på den självfinansieringsandel som avses i 15 § 2 mom. 1 punkten och förbjuda låntagaren att betala avkastning enligt 24 § 1 mom. 3 punkten på de medel som ägaren investerat i samfundet. De påföljder som ARA kan ålägga är antingen ett förbud mot att ta ut ränta eller betala avkastning eller bäggedera. Om de bostäder som samfundet äger inte omfattas av bestämmelserna om bestämmande av hyra, gäller påföljden bara förbudet mot att betala avkastning. Förbudet får gälla i högst fyra års tid från ARA:s beslut. Dessutom kan ARA förbjuda att ett samfund och övriga samfund som hör till samma koncern beviljas nya stöd om samfundet bryter mot bestämmelserna om allmännyttighet. ARA kan alltså skjuta upp behandlingen av stödansökningar från ett sådant samfund och samfund inom samma koncern som bryter mot bestämmelserna om allmännyttighet tills samfundet rättar till situationen. Uppskovet kan gälla alla stöd där ARA är den myndighet som beviljar stöden. ARA ska fastställa dessa påföljder och deras giltighetstid från fall till fall med beaktande av proportionalitetsprincipen. Om försummelsen är ringa ska inga påföljder åläggas. I ARA:s beslut om påföljd får ändring sökas enligt lagens 41 §.
Omnämnandena av namnet Statens bostadsfond ska ändras i paragrafen så att det följer den gällande regleringen, enligt vilken verket heter Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. Hänvisningen till 5 § 1 mom. 3 punkten i 1 mom. ändras till en hänvisning till 5 § 1 mom. 2 punkten i enlighet med den ändrade numreringen av punkterna i det momentet. I den svenska språkdräkten görs vissa språkliga ändringar.
27 §. Återkallande av utseende. Hänvisningen till 5 § 1 mom. 3 punkten ändras till en hänvisning till 5 § 1 mom. 2 punkten i enlighet med den ändrade numreringen av punkterna i det momentet. Dessutom ska namnet Statens bostadsfond i paragrafen ändras så att det följer den gällande regleringen, enligt vilken verket heter Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. I övrigt ska paragrafen motsvara den gällande lagen, men i den svenska språkdräkten görs vissa språkliga ändringar.
27 a §. Avkastning som ska betalas till kommunen och andra offentliga samfund. Hänvisningen till 5 § 1 mom. 3 punkten i det inledande stycket i 1 mom. ändras till en hänvisning till 5 § 1 mom. 2 punkten i enlighet med den ändrade numreringen av punkterna i det momentet. Dessutom stryks hänvisningen till författningsnumret för lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån i 1 och 2 mom., eftersom det redan nämns i 25 §. I övrigt motsvarar paragrafen gällande lag, men dess ordalydelse ändras.
37 §. Inställande av betalningen av räntestöd. Hänvisningen till 5 § 1 mom. 3 punkten i 3 mom. ändras till en hänvisning till 5 § 1 mom. 2 punkten i enlighet med den ändrade numreringen av punkterna i det momentet. I övrigt ändras paragrafen inte, men dess ordalydelse preciseras.
41 §. Ändringssökande. Enligt förslaget ändras 3 mom. så att också påföljder enligt 26 § 4 mom., alltså förbud mot att ta ut ränta som beräknas på ägarens självfinansieringsdel, förbud mot betalning av avkastning på de medel som ägaren investerat i låntagarsamfundet och föreläggande av förbud mot att bevilja koncernen nya lån, kan överklagas hos högsta förvaltningsdomstolen utan besvärstillståndsförfarande. Dessa påföljder är särskilt viktiga med avseende på partens rättsskydd och de motsvarar de andra påföljder som nämns i 3 mom., som också de faller utanför regleringen om besvärstillstånd. I övrigt motsvarar paragrafen gällande lag, men omnämnandet i 1 mom. om att ansökan om omprövning av beslut ska begäras hos den myndighet som har meddelat beslutet ska strykas, eftersom det föreskrivs om saken i gällande förvaltningslag (434/2003). Även ordalydelsen i paragrafen ändras.