1.1
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering baserar sig användningen av skogarna på en aktiv skogsvård för många ändamål i enlighet med den nationella skogsstrategin 2035. Visionen för den nationella skogsstrategin 2035 är att eftersträva välmående skog och växande välfärd. Med tanke på genomförandet av skogsstrategin har det utarbetats en projektportfölj där de mest centrala åtgärderna för att uppnå skogsstrategins mål och delmål beskrivs. Projektportföljen består av tre spetsprojekt: skogens tillväxt, biodiversitet i ekonomiskogar samt skogsbranschens förnyelse och konkurrenskraft. Som åtgärder som främjar skogens tillväxt har antecknats bland annat skötsel av ungskog väl och i rätt tid samt åtgärdande av eftersatt skogsvård. Målet är att utöka skogsvården och säkerställa ett smidigt ibruktagande av incitamentsystemet.
Lagen om ett temporärt incitamentsystem för skogsbruket (71/2023, nedan lagen om ett temporärt incitamentsystem) har inte ännu trätt i kraft. I lagen finns det bestämmelser om grunderna och de allmänna villkoren för beviljande av stöd för skogsbruket. Stöden beviljas efter prövning. Incitamentsystemet innehåller följande stöd: stöd för vård av plantbestånd och ungskog, stöd för vitaliseringsgödsling, stöd för en plan för vård av torvmarksskog, stöd för vattenvårdsåtgärder och byggande av vägar på dikesrenar i torvmarksskog, stöd för skogsbrukets vägnät, miljöstöd, stöd för vård av skogsnaturen och stöd för hyggesbränning. På beviljande, utbetalning, tillsyn och andra motsvarande förfaranden som hänför sig till stöden tillämpas utöver den föreslagna lagen även statsunderstödslagen. Avsikten är att bestämmelser om ikraftträdandet av lagen utfärdas genom förordning av statsrådet efter att kommissionen har godkänt stöden inom incitamentsystemet, med undantag för stödet för vård av plantbestånd och ungskog. Kommissionen fattade beslut om godkännande av incitamentsystemet den 8 augusti 2023. Avsikten är att stöd för vård av plantbestånd och ungskog beviljas som så kallat stöd av mindre betydelse, vilket innebär att införandet av stödet i fråga inte förutsätter godkännande av kommissionen. I lagen om ett temporärt incitamentsystem nämns att den rättsliga grunden för statligt stöd av mindre betydelse är kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse, nedan de minimis-förordningen. Avsikten är att den förordningen ska ersättas med en ny förordning av kommissionen i december 2023, och därför behöver lagen om ett temporärt incitamentsystem ändras.
En ministerieförordning kommer att utfärdas med stöd av lagen om ett temporärt incitamentsystem. När förordningen var på remiss fäste justitieministeriet uppmärksamhet vid hur det i lagen och i ministerieförordningen föreskrivs om de uppgifter som ska ingå i protokollet över förhandlingar om miljöstödsavtal.
1.2
Beredning
Regeringens proposition har beretts vid jord- och skogsbruksministeriet.
Utkastet till proposition var på remiss 16.6–4.8.2023. Utlåtanden om propositionen begärdes av följande instanser: Bioenergi rf, närings-, trafik- och miljöcentralerna, Finsk Energiindustri rf, Etämetsänomistajien liitto ry, agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet, fakulteten för naturvetenskaper och forstvetenskaper vid Östra Finlands universitet, Kemijärvi samfällda skog, Koneyrittäjät ry, Kuusamo samfällda skog, Naturresursinstitutet, Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK ry, METO - Skogsbranchens experter rf, Vetenskapspanelen för skogsbioekonomi, Metsän jatkuvan kasvatuksen yhdistys Silva ry - Föreningen för kontinuitetsskogsbruk Silva rf, Metsäpalvelutyönantajat ry, Metsäteho Oy, Skogsindustrin rf, justitiekanslern, justitieministeriet, Posio samfällda skog, Pääkaupunkiseudun metsänomistajat PKMO ry, Livsmedelsverket, Salla samfällda skog, Finlands sågindustri rf, Finlands klimatpanel, Finlands naturskyddsförbund rf, Finlands naturpanel, Finlands skogscentral, Finlands viltcentral, Suomen yhteismetsät ry, Finlands miljöcentral, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf, Industrifacket rf, arbets- och näringsministeriet, Statskontoret, finansministeriet, WWF Finland, miljöministeriet och Österbottens svenska producentförbund rf.
Utlåtanden lämnades av Etämetsänomistajien liitto ry, Kuusamo samfällda skog, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, METO – Skogsbranschens experter rf, Skogsindustrin rf, Pääkaupunkiseudun metsänomistajat PKMO ry, Finlands naturskyddsförbund rf, Finlands skogscentral, Suomen yhteismetsät ry och Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf. Dessutom meddelade Finsk Energiindustri rf, Naturresursinstitutet, justitieministeriet, Livsmedelsverket, finansministeriet och miljöministeriet att de inte har något att yttra om propositionen.
Beredningsunderlaget till propositionen finns i den offentliga tjänsten på adressen https://valtioneuvosto.fi/sv/projekt med identifieringskoden MMM018:00/2023.