2
Nuläge och bedömning av nuläget
Lagstiftningen om invasiva främmande arter
Med invasiv främmande art avses enligt artikel 3 i EU:s förordning om invasiva främmande arter en främmande art som har konstaterats hota eller negativt inverka på biologisk mångfald och relaterade ekosystemtjänster. Invasiva främmande arter är globalt sett ett av de största hoten mot den biologiska mångfalden. Främmande arter är också den största bakomliggande orsaken till att inhemska arter dör ut. En del invasiva främmande arter orsakar så stor skada för den biologiska mångfalden att det krävs gemensamma bekämpningsåtgärder på EU-nivå. De främmande arter som konstaterats vara invasiva på EU-nivå ingår i EU:s förteckning över invasiva främmande arter, vilken kommissionen genom genomförandeakter ska anta.
I EU:s förordning om invasiva främmande arter föreskrivs det dessutom om invasiva främmande arter av medlemsstatsbetydelse. Enligt artikel 12 i förordningen får medlemsstaterna upprätta en nationell förteckning över invasiva främmande arter av medlemsstatsbetydelse. I 11 § i lagen om främmande arter finns kompletterande bestämmelser om invasiva främmande arter av nationell betydelse. I 1 mom. i den paragrafen föreskrivs det att som en invasiv främmande art av nationell betydelse betraktas en invasiv främmande art som inte ingår i unionsförteckningen och som på grundval av tillgängliga vetenskapliga belägg kan orsaka betydande skada för den biologiska mångfalden eller annan skada på vilda organismer eller medföra fara för hälsa eller säkerhet. Enligt 3 mom. i den paragrafen får det genom förordning av statsrådet utfärdas närmare bestämmelser om de arter som är invasiva främmande arter av nationell betydelse eller om de artgrupper vars arter är invasiva främmande arter av nationell betydelse. I statsrådets förordning om hantering av risker orsakade av invasiva främmande arter (704/2019) anges de invasiva främmande arter som ingår i den nationella förteckningen.
Både i EU:s förteckning över invasiva främmande arter och i den nationella förteckningen ingår flera däggdjursarter. Enligt den nationella förteckningen är bland annat mink, sobel och stenmård invasiva främmande arter. I EU:s förteckning över invasiva främmande arter ingår i sin tur bland annat mårdhund och bisam.
Mårdhundens skadliga inverkan
Mårdhunden lades till i EU:s förteckning över invasiva främmande arter 2019. Mårdhundens skadliga inverkan baserar sig på dess negativa effekter på den biologiska mångfalden. Mårdhunden förstör bland annat markhäckande fåglars ägg, dödar fågelungar och vuxna fåglar samt stör bara med sin blotta närvaro fåglarnas häckningsfrid och inledandet av häckningen. Även hotade groddjur och kräldjur lider av predation från mårdhund. Det finns flera undersökningar om artens skadliga inverkan på den biologiska mångfalden både i Finland och internationellt (till exempel Dahl, Åhlén 2019; Kauhala, Kowalczyk 2011 samt Mikkola-Roos, Nurmi, Väänänen 2005).
En effektiv begränsning av mårdhundsstammen är särskilt viktig också med tanke på förhindrande av spridning av sjukdomar såsom rabies och parasitsjukdomar. Om rävens dvärgbandmask sprider sig till Finland försvåras användningen av vilda bär, och dess spridning skulle ha en mycket stor inverkan på bland annat bärplockningen och livsmedelssäkerheten.
Mårdhunden är mycket utbredd i naturen i Finland. Finlands mårdhundstam härstammar från individer som spred sig till Finland från det forna Sovjetunionen på 1930- och 1940-talen. Fram till ungefär mitten av 1970-talet hade mårdhunden spridit sig till nästan hela Södra Finland och Mellersta Finland. Numera är mårdhunden spridd över hela landet, utom nordligaste Lappland. Mårdhunden är allätare, vilket förbättrar livskraften hos stammen. Mårdhundsstammen kan förbli livskraftig även när tillgången på animalisk föda är liten.
Ingen exakt uppskattning av mårdhundsstammens storlek finns att tillgå. Fångstmängderna och de observationer av mårdhund som rapporterats till den portal för främmande arter som Naturresursinstitutet upprätthåller ger dock en fingervisning om stammens storlek. Fångsten av mårdhund har ökat stadigt under de senaste årtiondena. I början av 1980-talet uppgick den årliga fångsten av mårdhund till cirka 20 000 individer, medan den numera uppgår till och med till 200 000 individer. Antalet observationer av mårdhund är mycket stort i hela landet, med undantag av Lappland. Det finns uppskattningsvis hundratusentals mårdhundar i Finland.
Man har strävat efter att begränsa mårdhundens utbredning särskilt i sådana områden där den risk den utgör för mångfalden är störst, såsom på våtmarker eller vid viktiga fågelvatten. Mårdhunden sprider sig från Finland till Sverige, och därför har Sverige och Norge redan i flera års tid finansierat åtgärder för effektiv bekämpning av mårdhund vid Finlands gräns.
Fångst av främmande däggdjursarter
Enligt 16 § 1 mom. i lagen om främmande arter får en fågel- eller däggdjursart som kommit ut i miljön och som utgör en invasiv främmande art som ingår i unionsförteckningen eller en invasiv främmande art av nationell betydelse, fångas eller dödas med tillämpning av det som i jaktlagen eller med stöd av den föreskrivs om fångst och dödande av icke fredade fåglar och däggdjur.
I 49 § i jaktlagen (615/1993) finns bestämmelser om fångstredskap och fångstmetoder. Enligt 1 mom. i den paragrafen ska icke fredade djur fångas eller dödas så att människor, husdjur, vilt eller fredade djur inte utsätts för fara. I 3 mom. i den paragrafen föreskrivs det att när motordrivna fortskaffningsmedel används för fångst eller dödande av icke fredade djur ska de begränsningar som anges i 32 § 1 och 2 mom. iakttas. I 1 mom. i den paragrafen föreskrivs det att ”Vilt får inte i fångstsyfte skrämmas eller spåras med luftfartyg eller med motordrivna fordon som rör sig på marken eller isen eller med fartyg eller båtar vilkas motor är i gång.”
Jaktlagen syftar till att säkerställa ett hållbart utnyttjande av viltarterna och göra det möjligt att avvärja olägenheter som orsakas av icke fredade arter. Det har ansetts att jakt inte ska vara alldeles för lätt för jägaren, utan att villebråd ska ha en rättvis möjlighet att undvika att bli fångade. Grunden för bekämpning av främmande arter skiljer sig väsentligt från detta. Vid bekämpningen av invasiva främmande arter strävar man efter kostnadseffektivitet och om möjligt efter att utrota främmande arter, dock åtminstone minimera arternas skadliga inverkan. Således har det i vissa fall ansetts motiverat att föreskriva undantag från bestämmelserna i jaktlagen när det gäller fångst av invasiva främmande arter.
Riksdagen har betonat vikten av effektiv fångst av mårdhund och mink i jord- och skogsbruksutskottets betänkande (JsUB 8/2015 rd) om regeringens proposition som gäller förslaget till lag om främmande arter (RP 82/2015 rd). I betänkandet sågs det som angeläget att tillåta användning av vissa hjälpmedel som är förbjudna enligt jaktlagen så att till exempel mink och mårdhund kan jagas effektivare.
I lagen om främmande arter föreskrivs också vissa undantag från bestämmelserna i jaktlagen. Enligt 16 § 3 mom. i lagen om främmande arter är det tillåtet att avvika från den begränsning i fråga om bebyggelse som avses i 25 § 1 mom. i jaktlagen när det gäller skjutande av däggdjuret i den fälla som det fångats i. En främmande däggdjursart som fångats i en fälla får således trots vad som föreskrivs i jaktlagen skjutas på närmare avstånd än 150 meter från en sådan byggnad i vilken någon bor. Av de fångstmetoder som är förbjudna enligt 33 § i jaktlagen tillåts med stöd av 16 § 4 mom. i lagen om främmande arter siktanordningar för nattskytte vilka elektroniskt förstorar eller omvandlar bilden, artificiella ljuskällor och anordningar för belysning av målet samt speglar och andra bländande anordningar samt mekaniska anordningar som åstadkommer ljud.
Vid fångst av främmande arter ska förbudet enligt 13 § i lagen om djurvälfärd (693/2023) mot att orsaka djuren onödig smärta eller onödigt lidande iakttas. Också bestämmelserna och begränsningarna i naturvårdslagen (9/2023) ska iakttas vid fångst av främmande arter. I 49 § 1 mom. 5 punkten i naturvårdslagen föreskrivs det att det i nationalparker och naturreservat är förbjudet att fånga, döda eller ofreda vilda ryggradsdjur eller förstöra deras bon och att fånga eller samla ryggradslösa djur. I 50 § 3 mom. i naturvårdslagen föreskrivs det dock att det är tillåtet att fånga och döda mink och mårdhund i enlighet med 7 kap. i jaktlagen också i nationalparker och naturreservat. Förbudet i 70 § i naturvårdslagen att störa fridlysta arter ska iakttas vid fångst av främmande arter. Det är förbjudet att störa arter, i synnerhet under förökningstiden och på viktiga rastplatser under flyttningen.
Användning av obemannade luftfartyg vid fångst
För att bekämpa främmande arter strävar man kontinuerligt efter att utveckla kostnadseffektivare metoder. När det gäller mårdhund har användning av obemannade luftfartyg, dvs. drönare, visat sig vara en särskilt lovande metod för att spåra mårdhundar under fångsten. Metoden har testats på Åland, vars lagstiftning (
jaktlag 1985:31
) möjliggör användning av drönare under hela fångsten. Forststyrelsen och Finlands viltcentral har i samband med ett projekt som gäller främmande rovdjur inom ramen för Helmi-programmet utrett möjligheterna att använda drönare vid fångst av mårdhund. I projektet har man utnyttjat drönare med vilka man har genomfört flygningar för att söka i vassområden i olika typer av fågelvatten. I försöken har man observerat att man med hjälp av drönare snabbt kan fastställa mårdhundssituationen i vassområden om vädret är bra för kartläggning och i bästa fall kan man få nästan full säkerhet om förekomsten av mårdhund i sådana områden.
Med hjälp av drönare kan mårdhund lokaliseras i terrängen innan hunden skickas ut på uppdrag. Därefter kan jägaren följa händelserna med hjälp av drönarens kamera, och när hunden når mårdhunden kan jägaren snabbt komma till platsen för att utföra avlivningen. Drönare utrustade med värmekamera har i försöken visat sig vara mycket bra hjälpmedel i synnerhet i sjöar med omfattande vassbälten, där det kan gömma sig till och med många mårdhundar. Utifrån försöken har man kunnat konstatera att mårdhundar avlägsnats från vassar i otillräcklig grad tidigare. På många ställen har detta sannolikt lett till att det blivit kvar ett växande bestånd av mårdhund just i vassen, även om fångsten i området annars skulle vara effektiv.
Användning av drönare är med stöd av den gällande jaktlagen tillåten för lokalisering av djur. Det torde ändå inte vara vanligt att utnyttja drönare vid jakt för att lokalisera djur. Enligt lagen är det efter lokaliseringen inte tillåtet att i fångstsyfte spåra djur med drönare. Det här grundar sig på 32 § 1 mom. i jaktlagen enligt vilket vilt inte får i fångstsyfte skrämmas eller spåras med luftfartyg eller med motordrivna fordon som rör sig på marken eller isen eller med fartyg eller båtar vilkas motor är i gång. Bestämmelsen i fråga tillämpas på främmande däggdjurs- och fågelarter med stöd av 16 § i lagen om främmande arter. Den gällande lagstiftningen gör det inte möjligt att avvika från den nämnda bestämmelsen i jaktlagen. Genom att i lagen om främmande arter föreskriva om undantag från det i 32 § 1 mom. i jaktlagen föreskrivna förbudet mot spårning med luftfartyg kan man utnyttja en bekämpningsmetod som visat sig vara bra vid fångst av främmande däggdjursarter, såsom mårdhund. Drönare gör jakten effektivare och främjar välbefinnandet hos hundar som utför uppdrag i terräng under krävande förhållanden, eftersom hundarna då inte behöver slumpmässigt söka jaktbytet. Kostnadseffektivitet uppstår också genom minskat antal timmar som krävs för fångst.
Vid användning av obemannade luftfartyg vid fångst av främmande arter ska dessutom lagstiftningen om flygning med luftfartyg beaktas. Användningen av obemannade luftfartyg regleras i kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/945 om obemannade luftfartygssystem och om tredjelandsoperatörer av obemannade luftfartygssystem och i kommissionens genomförandeförordning (EU) 2019/947 om regler och förfaranden för drift av obemannade luftfartyg. I fråga om luftfartyg som flygs i den öppna kategori som avses i genomförandeförordningen ska verksamheten bedrivas inom synhåll, flyghöjden får vara högst 120 meter och det obemannade luftfartyget ska flyga på ett säkert avstånd från människor. Om en drönare flygs till exempel i skogsterräng på ett sådant sätt att det är svårt att hålla det inom synhåll, behövs det för verksamheten ett sådant tillstånd till drift i den specifika kategorin som avses i EU-förordningen. Dessutom ska en fjärrpilot som använder obemannade luftfartygssystem i regel uppfylla vissa kompetenskrav. Dessutom innehåller förordningen bestämmelser om systemen för registrering av operatörer av obemannade luftfartygssystem. Användare som flyger drönare utrustade med kamera omfattas i regel av registreringsskyldigheten enligt förordningen.
Den nationella luftfartslagen (864/2014) innehåller bestämmelser om bland annat obemannad luftfart inom finskt territorium till den del det inte föreskrivs om den i EU-lagstiftningen eller i internationella förpliktelser som är bindande för Finland. Lagen innehåller bestämmelser om bland annat användningen av luftrum och meddelande av föreskrifter som gäller trafikregler för luftfart. Transport- och kommunikationsverkets föreskrifter kompletterar de nationella bestämmelser om luftfart som utfärdats på lagnivå. I Finland finns det flera områden där luftfart förbjudits och begränsats. Till dessa hör till exempel kärnkraftverk samt områden som är viktiga för försvaret, beredskapen och statsförvaltningen. Vid användning av luftfartyg ska det dessutom beaktas att flygning har begränsats i vissa naturskyddsområden. Bestämmelser om obemannad luftfart finns förutom i luftfartslagen också i lagen om transportservice (320/2017), där det bland annat föreskrivs om polisens tillsynsbefogenheter och om påföljder för förseelser som gäller obemannad luftfart.
Övergångsperiod som fastställs för nya främmande arter
I 11 § 3 mom. i lagen om främmande arter föreskrivs det om en övergångsperiod som kan fastställas för nya invasiva främmande arter av nationell betydelse. Enligt den gällande lagen får det genom förordning föreskrivas att något av de förbud som avses i 11 § 2 mom. 2 punkten i lagen om främmande arter inte under en övergångsperiod som anges i förordningen ska tillämpas på de individer av en art som innehavaren har fått i sin besittning före ikraftträdandet av förordningen. En sådan övergångsperiod får enligt lagen uppgå till högst två år från det att förordningen trätt i kraft. Övergångsperioder har fastställts för vissa nya arter. Till exempel fastställdes det en övergångsperiod på två år för rönnspirea och vitspirea när förteckningen över invasiva främmande arter kompletterades 2023.
Övergångsperioden på två år har ibland ansetts vara för kort till exempel för aktörer inom trädgårdsbranschen. Den nuvarande längsta övergångsperioden på två år har gjort det svårare att lägga till vissa nya växtarter i förteckningen över invasiva främmande arter av nationell betydelse. År 2023 ströks häggmispeln från den grupp nya arter som föreslogs tas med i den nationella förteckningen. Beslutet påverkades av att odlingen av häggmispel tills den uppnår försäljningsstorlek tar tre till fyra år och att odlingen av häggmispel vid tidpunkten för beredningen av ändringen av förordningen omfattade över en halv miljon plantor. Med beaktande av häggmispelns betydelse och omfattningen av de ekonomiska förlusterna för plantskole- och trädgårdsbranschen ansågs det att det krävs en längre övergångsperiod än två år för att ta med arten i den nationella förteckningen. Bland annat Taimistoviljelijät - Plantskoleodlarna ry framförde i samband med beredningen då att förbudet mot försäljning av häggmispel kommer att leda till omfattande ekonomiska förluster för branschen. Inkomsterna från försäljningen av plantorna skulle utebli, och dessutom skulle det uppstå förluster på grund av att kostnaderna för plantproduktion och lagring inte kan täckas med inkomsterna från försäljningen av plantorna. Generellt är kostnaderna för att avlägsna och utplåna osålda växter som har lagts till i förteckningen över invasiva främmande arter omkring 10–15 euro/planta när det gäller träd och omkring 0,25–0,6 euro/planta när det gäller buskar enligt uppskattning från Taimistoviljelijät - Plantskoleodlarna ry.
I EU:s förordning om invasiva främmande arter finns inga bestämmelser om övergångsperioder för invasiva främmande arter av nationell betydelse och inte heller bestämmelser om övergångsperioder för arter som läggs till i EU:s förteckning över invasiva främmande arter. För de främmande arter som ska läggas till i EU:s förteckning över invasiva främmande arter har kommissionen fastställt en övergångsperiod på högst fem år i genomförandeförordningen.
Källor:
Dahl, F. & Åhlén, P.A. (2019) Nest predation by raccoon dog Nyctereutes procyonoides in the archipelago of northern Sweden. Biological Invasions 21:743–755. https://doi.org/10.1007/s10530-018-1855-4
Kauhala, K. & Kowalczyk, R. (2011) Invasion of the raccoon dog Nyctereutes procyonoides in Europe: history of colonization, features behind its success, and threats to native fauna. Current Zoology 57:584–598.
Mikkola-Roos, M., Nurmi, J. & Väänänen, V.-M. (2005) Tulokaspedot lintuvesillä - minkin ja supikoiran pyynti parantaa kosteikkolintujen poikastuottoa huomattavasti. Metsästäjä 1:20-21.
5
Alternativa handlingsvägar
5.1
Handlingsalternativen och deras konsekvenser
Vid beredningen av propositionen har man bedömt olika alternativ när det gäller omfattningen av det undantag som ska föreskrivas i fråga om obemannade luftfartyg. Vid beredningen har man övervägt om undantaget från 32 § 1 mom. i jaktlagen ska utsträckas till att gälla fångst av alla främmande däggdjursarter eller om spårningen med obemannade luftfartyg ska begränsas till enbart fångst av mårdhund.
I bedömningen har det fästs vikt vid fångstmetodens användbarhet i fråga om olika främmande arter samt vid fångstmetodens ändamålsenlighet vid bekämpning av främmande däggdjursarter. Den framtida tekniska utvecklingen och framtidens behov har också beaktats i bedömningen. Propositionens mål att effektivisera fångsten av främmande däggdjursarter och därigenom stärka den biologiska mångfalden har varit en relevant faktor i avvägningen mellan olika alternativ.
Spårning med drönare i fångstsituationer effektiviserar för närvarande i princip endast fångsten av mårdhund. Andra främmande däggdjursarter som förekommer i Finland är bland annat mink och varghund. I fråga om minken är spårning med drönare för närvarande inte till hjälp vid fångsten. Minken kan efter att den upptäckts försvinna ur drönarens synfält, och i och med att minken är ett litet djur är det mycket svårt att upptäcka den på nytt. Varghundar i sin tur rör sig snabbt långa sträckor, och nuvarande drönare klarar i regel inte av att följa efter djuret.
Man kan dock förvänta sig att anordningarna fortsätter utvecklas. Inom några år kan tekniken ha utvecklats så att spårning med drönare också skulle vara till nytta vid fångst av andra främmande däggdjursarter än mårdhund. Samtidigt är det möjligt att nya främmande däggdjursarter anländer till Finland. Milda vintrar blir allt vanligare i och med klimatförändringen och kan antas leda till att många främmande arter klarar sig allt bättre. Användningen av drönare kan effektivisera fångsten av sådana eventuella nya främmande arter. Den effektiva fångstmetoden i fråga om nya främmande däggdjursarter följer samtidigt principen om förutseende och förebyggande. Förebyggande av spridning är det kostnadseffektivaste sättet att bekämpa främmande arter och minska de skador de orsakar.
Bland annat tvättbjörnen är en art som bedömts kunna sprida sig till Finland under de närmaste åren. Spårning med drönare skulle lämpa sig för fångst av tvättbjörn. Den har liksom mårdhunden fastställts som en invasiv främmande art inom hela EU. Så vitt man vet förekommer tvättbjörnen ännu inte i den finska naturen. Under gynnsamma förhållanden kan stammen växa snabbt och om den sprids till följd av klimatförändringen eller förs in i landet på grund av människan kan tvättbjörnen snabbt växa till och med till en tät stam, särskilt i stadsområden. Tvättbjörnen orsakar liknande skador som mårdhunden. Arten är allätare och försvagar fågel- och grodbestånden. Tvättbjörnen kan sprida till exempel rabies, leptospiros, valpsjuka och parasitmasken Baylisascaris procyonis (spolmask hos tvättbjörn), som kan orsaka livshotande sjukdom även hos människan.
I fråga om alla främmande däggdjursarter är målet att utrota beståndet av arten eller åtminstone minimera skadorna. Det är motiverat att möjliggöra en effektiv fångstmetod i fråga om alla främmande däggdjursarter. Om bestämmelsen om utnyttjande av drönare begränsas till att gälla endast mårdhund, kommer behovet av att utvidga undantaget sannolikt att aktualiseras inom den närmaste framtiden. Utifrån dessa utgångspunkter har det ansetts vara det mest ändamålsenliga alternativet att föreskriva om undantaget så att det gäller alla främmande däggdjursarter. I propositionen föreslås således en bestämmelse om att ett däggdjur som avses i 16 § i lagen om främmande arter får spåras med obemannat luftfartyg, med avvikelse från det som föreskrivs i 32 § 1 mom. i jaktlagen.
Vid beredningen har man också bedömt behovet av att reglera drönarnas flyghöjd när de utnyttjas vid fångst. Det ansågs dock inte finnas något behov av begränsningar, eftersom drönare vid fångst i regel flygs på en sådan höjd att drönarna inte stör fåglar eller andra arter. Det har också konstaterats att det är mycket svårt att övervaka begränsningar av flyghöjden eller verifiera flyghöjden. Också behovet av och ändamålsenligheten med tidsmässiga begränsningar i anslutning till utnyttjandet av drönare har bedömts. Tidsmässiga begränsningar försvårar fångsten av mårdhund och andra främmande däggdjursarter, vilket minskar den nytta verksamheten kan ha för den biologiska mångfalden. Det bästa alternativet med tanke på den biologiska mångfalden är att främmande däggdjursarter kan avlägsnas från naturen så effektivt som möjligt.
Vid beredningen av propositionen har man också bedömt olika alternativ i fråga om den längsta övergångsperiod som föreskrivs för nya främmande arter. Det har ansetts behövligt att förlänga övergångsperiodens maximilängd från nuvarande två år, för att en alltför kort övergångsperiod inte ska utgöra ett hinder för att lägga till nya arter i den nationella förteckningen över invasiva främmande arter. I fråga om övergångsperiodens maximilängd var alternativen som övervägdes tre, fyra och fem år. Det som talar för en kortare övergångsperiod på tre år är att ju snabbare de förbud som gäller invasiva främmande arter träder i kraft, desto effektivare är bekämpningen av dem. En övergångsperiod på tre år är en måttlig förlängning jämfört med den nuvarande längsta övergångsperioden på två år. För en längre övergångsperiod talar det faktum att möjligheten till en längre övergångsperiod med säkerhet främjar att nya arter läggs till i förteckningen så att den blir heltäckande. En del arter riskerar att inte tas med i den nationella förteckningen över invasiva främmande arter, om intressentgrupperna eller andra centrala aktörer upplever att övergångsperioden är oskäligt kort. Det är viktigt att nya främmande arter läggs till i förteckningen i ett tidigt skede för att de ska kunna bekämpas innan de får en bred spridning.
Utifrån avvägningen av alternativen kom man fram till att det är ändamålsenligt att föreskriva en maximilängd på tre år för övergångsperioden. En övergångsperiod på tre år främjar propositionens mål att göra den nationella förteckningen över invasiva främmande arter mer heltäckande, dock utan att onödigt mycket försvåra arbetet med att förebygga skador orsakade av främmande arter. Eftersom övergångsperioden på tre år ska utgöra ett undantag begränsas den i princip till de situationer där den är nödvändig för att arten ska läggas till i den nationella förteckningen över invasiva främmande arter. Övergångsperiodens maximilängd på tre år gör således förteckningen över invasiva främmande arter mer heltäckande.
5.2
Lagstiftning och andra handlingsmodeller i utlandet
Lagstiftningen om användning av drönare varierar från land till land. I en del av de länder som granskats finns det ingen lagstiftning om användning av drönare vid fångst av främmande arter. Av de nordiska länderna har Sverige, Norge och Danmark förbjudit att drönare eller motsvarande elektroniska anordningar används till att söka efter och spåra vilt. I Norge är det tillåtet för myndigheterna att utnyttja drönare till att söka efter sårat vilt och bekämpa främmande arter. I Estland och Lettland finns ingen lagstiftning om användning av drönare vid jakt eller vid fångst av främmande arter.
I de länder som granskats finns det inga bestämmelser om maximilängden på övergångsperioderna i fråga om den nationella förteckningen. För enskilda arter eller artgrupper har det dock föreskrivits en övergångsperiod på högst fem år.
5.2.1
Sverige
Mårdhunden förekommer endast i liten utsträckning i Sverige. Uppskattningsvis finns det ett tjugotal mårdhundar i Sveriges natur. Således har frågan om användning av drönare vid fångst av mårdhund inte varit aktuell där.
I Sverige är det inte tillåtet att använda drönare under jakt. Enligt 31 § i jaktlagen (
1987:259
) i Sverige får jakt inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådan fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får enligt den lagen inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar.
Bestämmelsen tillämpas också på fångst av främmande däggdjursarter.
I juni 2024 sände Landsbygds- och infrastrukturdepartementet i Sverige på remiss en promemoria inklusive förslag till bestämmelser om tillåtande av användning av drönare vid jakt på vildsvin. Syftet med ändringen är att minska skador som vildsvin orsakar i jordbruket och trafiken. Enligt förslaget ska jakt efter vildsvin med hjälp av drönare tillåtas endast i sådana områden där vildsvin typiskt sett orsakar skador, såsom på jordbruksmark. Den nya regleringen är fortfarande under beredning, dvs. det slutliga innehållet i ett eventuellt lagförslag är osäkert.
Förordningen (2018:1939) om invasiva främmande arter innehåller bestämmelser om myndigheternas ansvarsfördelning vid bekämpning av främmande arter. Förordningen innehåller bestämmelser som kompletterar EU:s förordning om invasiva främmande arter. Enligt förordningen svarar Länsstyrelsen för utrotningsåtgärderna för alla arter som finns i EU:s förteckning, med undantag av arter med stor spridning i Sverige. Förordningen innehåller inga bestämmelser om användning av obemannade luftfartyg eller andra anordningar vid bekämpning av främmande arter.
I den nationella förordningen föreskrivs det inte om övergångsperioder för nya invasiva främmande arter av nationell betydelse. I Sverige har ingen nationell förteckning över invasiva främmande arter ännu godkänts.
5.2.2
Norge
Användning av drönare vid jakt är med stöd av 21 § i Norges jaktlag (
lov om jakt og fangst av vilt LOV-1981-05-29-38
) förbjuden såväl vid fördrivning som vid lokalisering och spårning av vilt. Det är också förbjudet att söka efter sårat vilt med drönare, med undantag av eftersök som utförs av myndigheterna. Förbudet gäller också främmande arter, med undantag för när främmande arter bekämpas i syfte att förhindra skador.
Bestämmelser om främmande arter finns i lagen om biologisk mångfald (
Lov om forvaltning av naturens mangfold LOV-2009-06-19-100
) och i förordningen om främmande arter (
Forskrift om fremmede organismer FOR-2015-06-19-716
). I 16 § i lagen om biologisk mångfald föreskrivs det om fångst av vilt, laxfisk och insjöfisk. Paragrafen innehåller bestämmelser om att beslut om tillstånd för fångst av vilt fattas i enlighet med jaktlagen. Bestämmelsen i fråga gäller också främmande arter. Således är bestämmelserna i jaktlagen också tillämpliga på fångst av främmande arter. Förordningen om främmande arter innehåller inga bestämmelser om fångst av främmande arter.
Lagstiftningen om främmande arter innehåller inga bestämmelser om övergångsperioder för nya främmande arter. I Norge har det dock föreskrivits om övergångsperioder för enskilda arter.
5.2.3
Danmark
I den danska jaktlagstiftningen förbjuds elektroniska anordningar, inklusive drönare, för lokalisering av vilt. Enligt 25 § i Danmarks jakt- och viltvårdslag (
Jagt- og vildtforvaltningsloven, 265/2019
) får jakt inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel och luftfartyg. Med stöd av jakt- och viltvårdslagen har det utfärdats en föreskrift om utsättning av vilt, jaktmetoder och jaktredskap (
Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, 118/2017
). I 11 § i föreskriften finns bestämmelser om förbud mot att använda elektroniska anordningar för att lokalisera vilt, inklusive värmesökare och anordningar med elektronisk bildförstärkning. Vissa undantag tillåts dock i samband med bekämpningen av skadliga köttätande däggdjur. Bland annat ljudförstärkande anordningar och handkikare med termisk avbildning får användas vid fångst av mårdhund och tvättbjörn.
I Danmark finns det bestämmelser om en nationell förteckning över invasiva främmande arter i den nationella genomförandeförordningen om förebyggande och hantering av introduktion och spridning av invasiva främmande arter som finns upptagna i EU:s förteckning samt om en nationell förteckning över handelsförbud för främmande arter osv. (
Bekendtgørelse om forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter på EU-listen og om en nationell liste med handelsforbud m.v. over for invasive arter, 1122/2018
). Genomförandeförordningen innehåller ingen allmän bestämmelse om övergångsperioder för arter som ingår i den nationella förteckningen, såsom om övergångsperiodens längd. I 11 § i förordningen föreskrivs det dock om övergångsperioder för enskilda arter. Bland annat i fråga om gullrisarter föreskrivs det en övergångsperiod på ett år, medan det i fråga om vresrosen föreskrivs en övergångsperiod på tre år.
5.2.4
Estland
I Estland innehåller jaktlagen eller den övriga lagstiftningen inga bestämmelser om användning av drönare vid jakt eller vid fångst av främmande arter. Det är förbjudet att använda artificiella ljuskällor vid jakt, men miljömyndigheten kan tillåta att dessa redskap används för att begränsa att sjukdomar sprids via vilt. Miljömyndigheten kan också tillåta användning av värmekameror och anordningar för mörkerseende, men för närvarande är det inte tillåtet att använda dem.
Bestämmelser om främmande arter finns i Estlands naturvårdslag (
Looduskaitseseadus
), men i den finns inga bestämmelser om fångst av främmande arter. Med stöd av lagen har det utfärdats en förordning där de nationellt invasiva främmande arterna fastställs. Förordningen innehåller inga bestämmelser om övergångsperioder för nya främmande arter.
7
Specialmotivering
3 §.Förbud mot att släppa ut främmande arter i miljön.
I 2 mom. 5 punkten i den gällande paragrafen hänvisas det till den upphävda lagen om skydd för växters sundhet (702/2003). Hänvisningen ändras så att det hänvisas till den gällande växtskyddslagen (1110/2019).
11 §.Invasiva främmande arter av nationell betydelse.
Det föreslås att bestämmelsen i 3 mom. om den genom förordning föreskrivna övergångsperiodens längd ändras. Enligt den gällande lagen får det genom förordning av statsrådet föreskrivas att något av de förbud som avses i 2 mom. 2 punkten i paragrafen inte under en övergångsperiod som anges i förordningen ska tillämpas på de individer av en art som innehavaren har fått i sin besittning före ikraftträdandet av förordningen. Det föreslås att bestämmelsen ändras så att denna övergångsperiod får uppgå till högst tre år i stället för nuvarande två år. Övergångsperioden på två år har ansetts vara onödigt kort till exempel i fråga om vissa arter som används inom plantskole- och trädgårdsbranschen. En övergångsperiod på tre år kan vara motiverad till exempel i en situation där en art har lång odlingstid eller där fastställandet av en art som invasiv främmande art av nationell betydelse medför betydande ekonomiska förluster för kommersiella aktörer. För att främja de mål som ligger till grund för lagen är det fortfarande ändamålsenligt att undvika att fastställa övergångsperioder. När en övergångsperiod behövs är det ändamålsenligt att fastställa en så kort övergångsperiod som möjligt. En övergångsperiod på tre år är avsedd att tillämpas undantagsvis. Genom att förlänga övergångsperiodens maximilängd till tre år kan man dock säkerställa att man inte låter bli att lägga till främmande arter i förteckningen över invasiva främmande arter av nationell betydelse på grund av en övergångsperiod som anses vara oskäligt kort. Det är ändamålsenligt att redan under övergångsperioden informera om skador som en främmande art som lagts till i förteckningen orsakar, så att arten används i så liten utsträckning som möjligt och utrotningsåtgärder vidtas redan under övergångsperioden. I gällande 3 mom. föreskrivs det också att det genom förordning av statsrådet får föreskrivas att det förbud som avses i 2 mom. 2 punkten eller en skyldighet enligt 4 eller 5 § inte ska tillämpas på en invasiv främmande art eller på användningen av den i visst syfte i hela landet eller i någon del av landet, om tillämpningen av förbudet eller skyldigheten inte kan anses motiverad för att minska sådan i 1 mom. avsedd skada eller fara som arten orsakar. Bestämmelsen preciseras i den finska versionen så att ordet ”soveltaminen” läggs till för att det på ett konsekvent sätt ska hänvisas till tillämpningen av förbudet eller skyldigheten. Genom ändringen undanröjs samtidigt diskrepansen mellan den finskspråkiga och den svenskspråkiga versionen av lagen.
14 §.Rätt att få uppgifter och utföra inspektion.
I 5 mom. i den gällande paragrafen finns en hänvisning till den upphävda tullagen (1466/1994). Hänvisningen ändras så att det hänvisas till den gällande tullagen (304/2016).
16 §.Fångst och dödande av fågel- eller däggdjursart som har kommit ut i miljön.
Det föreslås att en ny bestämmelse fogas till 3 mom. I momentet föreslås en bestämmelse om att ett däggdjur som avses i paragrafen får spåras med obemannat luftfartyg, med avvikelse från det som föreskrivs i 32 § 1 mom. i jaktlagen. Genom bestämmelsen blir det möjligt att spåra däggdjur som avses i paragrafen med obemannat luftfartyg, dvs. drönare. Med stöd av gällande lagstiftning är det på grund av det förbud som gäller luftfartyg i 32 § 1 mom. i jaktlagen inte tillåtet att spåra främmande däggdjursarter med drönare efter att däggdjuret har observerats. Bestämmelser om undantag från bestämmelsen i jaktlagen ska utfärdas på lagnivå.
I och med den föreslagna bestämmelsen blir det möjligt att spåra däggdjuret med hjälp av drönare under hela fångsten, dvs. i praktiken från observation av däggdjuret tills det dödas. Användningen av drönare vid spårning effektiviserar fångsten av främmande däggdjur, såsom mårdhund. Med hjälp av drönare är det möjligt att följa och upprätthålla lägesbilden under fångsten. Med hjälp av spårning kan en hund effektivare än för närvarande styras till den plats där en främmande art som ska fångas finns. I praktiken används vid fångsten drönare utrustade med både kamera och värmekamera, vilket gör det möjligt att identifiera arten. Vid användning av drönare ska det förbud att störa fridlysta arter som anges i 70 § i naturvårdslagen beaktas. Att flyga drönare får således inte orsaka skada bland annat för häckande fåglar. Det är särskilt viktigt att fångst om möjligt sker före fåglarnas häckningstid för att deras häckning ska lyckas bättre.
19 §.Ändringssökande.
I 1 mom. i den gällande paragrafen finns en hänvisning till den upphävda förvaltningsprocesslagen (586/1996). Det föreslås att hänvisningen ändras så att det hänvisas till den gällande lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Det rör sig om en hänvisning av informativ karaktär.
Hänvisningen till tullagen i 2 mom. ändras till en tydlig informativ hänvisning.