Senast publicerat 04-12-2025 14:14

Regeringens proposition RP 185/2025 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om ädelmetallarbeten

PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

I denna proposition föreslås det att lagen om ädelmetallarbeten ändras. 

Enligt propositionen ska det i lagen göras ändringar som gäller bland annat definitioner, kraven för ädelmetallarbeten och tillsynsmyndighetens rättigheter. Därutöver ska det göras kompletteringar som motsvarar ändringarna i konventionen om kontroll och märkning av ädelmetallarbeten samt klarlägganden av vissa krav i konventionen. 

Lagen avses träda i kraft den 1 maj 2026. 

MOTIVERING

Bakgrund och beredning

1.1  Bakgrund

Bestämmelser om kraven för ädelmetallarbeten finns i lagen om ädelmetallarbeten (1029/2000) och statsrådets förordning om ädelmetallarbeten (1148/2000), nedan förordningen om ädelmetallarbeten , samt i konventionen om kontroll och märkning av ädelmetallarbeten (FördrS 17/1975), nedan ädelmetallkonventionen . Ädelmetallarbeten är bland annat smycken, prydnadsföremål och klockor som tillverkats av ädelmetall.  

Det ständiga utskottet för ädelmetallkonventionen godkände vid sitt sammanträde den 20 april 2018 ändringar i bilagorna till konventionen, vilka trädde i kraft den 1 januari 2019. Genom ändringarna godkändes följande nya CCM-finhaltsstämplar: platina Pt 500, 600 och 990, guld Au 417, 800 och 990, palladium Pd 990 och silver Ag 835, 958 och 990. Det är nödvändigt att föreskriva om de nya godkända finhalterna i såväl lagen som förordningen om ädelmetallarbeten, så att de nationella bestämmelserna motsvarar ädelmetallkonventionen. Det är också viktigt att det i lagen och förordningen görs ändringar med hjälp av vilka konsumenter och ekonomiska aktörer kan konstatera vilken ädelmetall ett arbete är tillverkat av. Det system som upprättats genom ädelmetallkonventionen är frivilligt. 

Säkerhets- och kemikalieverket har i sin tillsynsverksamhet upptäckt ett behov av vissa närmast tekniska ändamålsenliga ändringar i lagen om ädelmetallarbeten. Ändringsbehovet gäller definitionerna, kraven för ädelmetallarbeten och tillsynsmyndighetens rättigheter. 

Också förordningen om ädelmetallarbeten är i behov av ändringar på ovannämnda grunder. 

1.2  Beredning

Propositionen har beretts vid arbets- och näringsministeriet. 

Beredningsunderlaget till propositionen finns i den offentliga tjänsten på adressen https://tem.fi/sv/projekt-och-lagberedning med identifieringskoden TEM042:00/2025.  

Utkastet till proposition har publicerats i justitieministeriets utlåtandetjänst på adressen utlåtande.fi. Utkastet var på remiss mellan den 11 juni och den 1 augusti 2025. 

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om ädelmetallarbeten ska anmälas till Europeiska kommissionen i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535 om ett informationsförfarande beträffande tekniska föreskrifter och beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster. Efter anmälningen inleds en tre månader lång väntetid i enlighet med direktivet och före det kan propositionen inte godkännas. Godkännandet av propositionen måste skjutas upp ytterligare tre månader om kommissionen eller någon annan medlemsstat inom den tre månader långa väntetiden inkommer med ett detaljerat utlåtande enligt vilket den planerade åtgärden kan skapa hinder för tjänsternas fria rörlighet på den inre marknaden. Propositionen anmäldes till kommissionen i juli 2025 (2025/0357/FI). Kommissionen lämnade inga synpunkter och inget detaljerat utlåtande. Ingen medlemsstat lämnade något detaljerat utlåtande. Den tid under vilken direktivet anger att propositionen inte får godkännas gick ut den 9 oktober 2025. 

Nuläge och bedömning av nuläget

2.1  Konventionen om kontroll och märkning av ädelmetallarbeten (ädelmetallkonventionen)

De äldsta delarna av de gällande bestämmelserna om ädelmetallarbeten har sin grund i ädelmetallkonventionen från 1975. Konventionen består av en inledning, 15 artiklar och två tekniska bilagor. 

Finland är en av de ursprungliga konventionsstaterna. De övriga ursprungliga konventionsstaterna är Förenade kungariket, Norge, Portugal, Schweiz, Sverige och Österrike. Därefter har även Cypern, Danmark, Irland, Israel, Italien, Lettland, Litauen, Kroatien, Nederländerna, Polen, Serbien, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern anslutit sig till konventionen. För närvarande är konventionsstaterna totalt 22 till antalet. 

I konventionen upprättas ett system för fri rörlighet för ädelmetallarbeten mellan konventionsstaterna. En kontroll av ett ädelmetallarbete som utförts på behörigt sätt i ursprungslandet är giltig som sådan på marknaden i de övriga konventionsstaterna, förutsatt att kontrollen har utförts vid ett auktoriserat kontrollorgan. Ädelmetallkonventionen upprättade en inre marknad för ädelmetallarbeten vid en tidpunkt då det ekonomiska samarbetet i Västeuropa ägde rum inom två olika ekonomiska unioner, Europeiska ekonomiska gemenskapen (EEC) och Europeiska frihandelssammanslutningen (EFTA). Konventionen tillkom inom ramen för EFTA. 

I kapitel I i konventionen (Syftemål och verksamhetsprinciper) beskrivs det system för fri rörlighet för ädelmetallarbeten mellan konventionsstaterna som upprättas i konventionen. 

I kapitel II (Kontroll och sanktioner) åläggs konventionsstaterna att förvalta ett testningssystem, genom vilket ädelmetallarbetens överensstämmelse med konventionen kan säkerställas. 

Kapitel III innehåller bestämmelser om förvaltningen i anslutning till konventionen, för vilken det finns ett ständigt utskott. 

I slutbestämmelserna i kapitel IV föreskrivs det om anslutning till samt uppsägning och ratificering av konventionen. 

Det finns två bilagor till konventionen. I bilaga I definieras det vad som avses med ädelmetallarbeten enligt konventionen. I bilaga II beskrivs kontrollprocessen och kraven för kontrollorgan. 

Vid sitt sammanträde den 20 april 2018 godkände det ständiga utskottet ändringar i bilagorna till ädelmetallkonventionen. Ändringarna består närmast av preciseringar och nya CCM-finhaltsstämplar. I och med det ständiga utskottets godkännande togs följande nya finhaltsstämplar i bruk: platina Pt 500, 600 och 990, guld Au 417, 800 och 990, palladium Pd 990 och silver Ag 835, 958 och 990. 

Republikens president godkände den 23 november 2018 ändringarna i bilagorna till konventionen. Ändringarna sattes i kraft genom statsrådets förordning om ändringar i bilagorna till konventionen om kontroll och märkning av ädelmetallarbeten (FördrS 75/2018). Förordningen trädde i kraft den 1 januari 2019. 

2.2  Nationella bestämmelser

2.2.1  Lagen om ädelmetallarbeten

Den nationella lagstiftningen om ädelmetallarbeten reformerades på 1990-talet, vilket utmynnade i lagen om ädelmetallarbeten. Närmare bestämmelser har med stöd av lagen utfärdats genom statsrådets förordning om ädelmetallarbeten. I lagstiftningen beaktas vissa av de allmänna principerna i ädelmetallkonventionen samt de tekniska bestämmelserna i bilagorna till konventionen. 

I 1 kap. om allmänna bestämmelser i lagen om ädelmetallarbeten föreskrivs det om tillämpningsområde och definitioner. Lagen tillämpas på ädelmetallarbeten som är avsedda att användas eller som i väsentlig mån används för enskild förbrukning. Vanliga produkter som tillverkas av ädelmetaller är smycken, bordssilver och bestick. 

I lagen avses med ädelmetall fint guld, fint silver, fin platina och fint palladium och med ädelmetallarbete ett föremål som helt eller delvis har tillverkats av ädelmetaller eller legeringar av dessa. 

I 2 kap. i lagen finns det bestämmelser om krav för ädelmetallarbeten, stämplar och ansvar, kontroll och certifiering av produkterna och godkännande och övervakning av ett kontrollorgan. Bestämmelserna i 3 § utgör grunden för ädelmetallarbetens överensstämmelse med kraven. I paragrafen föreskrivs det om minimihalten för ädelmetallarbeten. Om finhaltsstämpel och om de finhalter som är högre än minimihalten och som ska stämplas föreskrivs det i förordningen om ädelmetallarbeten. Finhaltsstämpeln visar den finhalt av ädelmetall som har uppgetts. Om stämplarna, godkännandet och registreringen av dem och andra tillåtna märkningar samt om förutsättningarna för att ett kontrollorgan ska kunna godkännas föreskrivs det närmare i förordningen om ädelmetallarbeten. Ett kontrollorgan kan användas för att påvisa ett ädelmetallarbetes överensstämmelse med kraven, men kontroller är inte obligatoriska. 

I 3 kap. i lagen finns det bestämmelser om tillsyn. Tillsyn över efterlevnaden av lagen utövas av Säkerhets- och kemikalieverket. Den högsta ledningen och styrningen av tillsynen hör till arbets- och näringsministeriets uppgifter. I syfte att övervaka att lagen om ädelmetallarbeten följs har Säkerhets- och kemikalieverket rätt att få tillträde till ställen där ädelmetallarbeten samt delar av och material till sådana tillverkas, lagras, säljs, repareras och kontrolleras. För övervakningen har Säkerhets- och kemikalieverket rätt att få nödvändiga prover av ädelmetallarbeten samt delar av och material till sådana av tillverkare, importörer, försäljare och lagerhållare samt av kontrollorgan. 

I 4 kap. i lagen finns det bestämmelser om tvångsmedel och påföljder. I 13 § finns en straffbestämmelse som gäller brott mot bestämmelserna om ädelmetallarbeten. Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlåter att fullgöra en skyldighet i fråga om kraven för ädelmetallarbeten enligt 3 eller 4 § i lagen om ädelmetallarbeten eller inte iakttar ett förbud, krav eller åläggande som Säkerhets- och kemikalieverket har meddelat med stöd av 11 § i lagen, ska för brott mot bestämmelserna om ädelmetallarbeten dömas till böter, om inte strängare straff för gärningen bestäms någon annanstans i lag. 

I 5 kap. i lagen finns det bestämmelser om utlämnande av sekretessbelagda uppgifter, sökande av ändring i beslut av kontrollorgan, överklagande av ministeriets och tillsynsmyndighetens beslut och ömsesidigt erkännande. 

I fråga om ett beslut som fattats av ett kontrollorgan får omprövning begäras på det sätt som anges i förvaltningslagen (434/2003). I fråga om ett beslut som meddelats med anledning av begäran om omprövning får ändring sökas på det sätt som anges i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Beslutet ska iakttas trots att ändring har sökts, om inte besvärsmyndigheten beslutar något annat. Bestämmelser om överklagande av beslut som ministeriet eller tillsynsmyndigheten fattat finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Bestämmelser om överklagande av beslut som gäller föreläggande och utdömande av vite samt föreläggande av hot om avbrytande och verkställighet av hot om avbrytande finns i viteslagen (1113/1990). 

I 17 § i lagen om ädelmetallarbeten föreskrivs det om ömsesidigt erkännande. Ädelmetallarbeten som har stämplats i en annan stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet godkänns i Finland, om konsumenterna får information utgående från stämplarna på motsvarande sätt som utgående från de stämplar som nämns i 4 § i lagen. Enligt 18 § i lagen utfärdas närmare bestämmelser om verkställigheten av lagen genom förordning av statsrådet. 

Ädelmetallarbeten har inte harmoniserats i EU:s produktreglering. På ädelmetallarbeten tillämpas varken lagen om anmälda organ för vissa produktgrupper (278/2016) eller lagen om konstaterande av tillförlitligheten hos tjänster för bedömning av överensstämmelse med kraven (920/2005). 

2.2.2  Statsrådets förordning om ädelmetallarbeten

I förordningen om ädelmetallarbeten föreskrivs det om avgränsning av tillämpningsområdet för lagen och förordningen om ädelmetallarbeten och om förening av ädelmetaller, metaller och andra ämnen. Förordningen innehåller också bestämmelser om de stämplar som kan användas i ädelmetallarbeten. Dessa är kontrollorganets kontrollstämpel samt namn-, finhalts-, års- och ortsstämpel. Vidare innehåller förordningen bestämmelser om finhalter som ska stämplas, stämpling av arbeten och kontrollorganskraven. 

I samband med ändringen av lagen om ädelmetallarbeten ska det i förordningen om ädelmetallarbeten göras de ändringar som ädelmetallkonventionen förutsätter samt tekniska ändringar. 

2.2.3  Tillämpning av konsumentskyddslagen inom ädelmetallbranschen

Konsumentskyddslagen (38/1978) är den allmänna lag som reglerar konsumentskyddet. 

I motiveringen till lagen om ädelmetallarbeten (Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om ädelmetallarbeten, RP 130/2000 rd) lyfts konsumentskyddet fram, trots att det inte nämns i själva lagtexten. I den allmänna motiveringen konstateras att det med normeringen eftersträvas att konsumentens intressen ska kunna tryggas, eftersom det är omöjligt för konsumenten att skilja mellan produkter med olika finhalter. I avsnittet om det dåtida nuläget konstateras det att man med kontrollen i första hand försöker trygga konsumenternas intresse när de skaffar sig ädelmetallarbeten som är värdefulla till priset, långvariga till bruksåldern och har ett bestående värde. 

Av bestämmelserna i konsumentskyddslagen är den allmänna bestämmelsen om fel i 5 kap. 13 § tillämplig på den nuvarande kontrollen av ädelmetallarbeten. Bestämmelsen i 13 § 2 mom. 2 punkten är tillämplig på ädelmetallarbeten vars finhalt inte överensstämmer med lagen om ädelmetallarbeten. 

2.2.4  Ömsesidigt erkännande av produkter inom EU

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/515 om ömsesidigt erkännande av varor som är lagligen saluförda i en annan medlemsstat och om upphävande av förordning (EG) nr 764/2008, nedan förordningen om ömsesidigt erkännande av varor , styr i första hand myndigheters förfaranden när de ska tillämpa principen om ömsesidigt erkännande. Myndigheterna ska i sin verksamhet beakta skyldigheterna enligt förordningen, till exempel vid bedömning av varor.  

Principen om ömsesidigt erkännande tillämpas i situationer där en medlemsstat har infört nationella krav på en vara genom lagstiftning eller myndighetsföreskrifter och dessa krav inte har harmoniserats inom EU. 

Expertgruppen för ömsesidigt erkännande av varor vid Europeiska kommissionen har behandlat ädelmetallarbetens ställning i förhållande till förordningen om ömsesidigt erkännande av varor. Målet för såväl EU:s bestämmelser om den inre marknaden som ädelmetallkonventionen är att upprätta en fungerande inre marknad, men man har emellertid upptäckt praktiska problem vid samordningen av målen. När det gäller ädelmetallarbeten har kommissionen identifierat hinder för den fria rörligheten för varor, problem med ömsesidigt erkännande och skillnader i stämplingsförfaranden mellan EU:s medlemsstater. Ärendet utreds och behandlas vidare vid kommissionen i samarbete med företrädare för ädelmetallkonventionen. 

2.3  Bedömning av nuläget

I nuläget motsvarar inte den nationella lagstiftningen helt bestämmelserna i ädelmetallkonventionen. Bland annat definitionen av en CCM-stämpel samt bemyndigande och tillsyn i fråga om det kontrollorgan som gör CCM-stämplingar saknas, och bestämmelserna om finhalterna av ädelmetall och märkning av metallen motsvarar inte till alla delar konventionen. 

Vid tillverkning av ädelmetallarbeten legeras ädelmetall med andra metaller. Andra metaller kan användas som en del av ett ädelmetallarbete, om delarna stämplas separat, till exempel med en METAL-stämpel. En definition av dessa andra metaller saknas i lagen. En definition av andra metaller behövs också för att det i förordningen om ädelmetallarbeten föreskrivs om förening av material. 

I ädelmetallkonventionen fastställs metallernas inbördes ädelhetsgrad. Utifrån detta kan det föreskrivas om stämpling av arbeten där olika ädelmetaller har förenats. Metallernas inbördes ädelhetsgrad behöver också fastställas i den nationella lagstiftningen. 

Definitionen av ädelmetallarbete är oklar i lagen, vilket i sin tur gör det oklart hurdana påståenden som kan förenas med olika arbeten på marknaden. För närvarande är definitionen av ädelmetallarbete så bred att den omfattar alla arbeten som överhuvudtaget innehåller ädelmetall. Som ädelmetallarbete kan ändå inte saluföras ett arbete vars ädelmetallhalt inte är tillräcklig för stämpling. Det är viktigt att konsumenten kan särskilja ädelmetallarbeten från sådana arbeten vars ädelmetallhalt är lägre och som enligt bestämmelserna inte kan säljas som ädelmetallarbeten. 

I 8 § i lagen om ädelmetallarbeten föreskrivs det om tillsynsmyndighetens rättigheter, men i den paragrafen nämns ingen rätt för tillsynsmyndigheten att utföra behövliga kontroller på ställen där ädelmetallarbeten samt delar av och material till sådana tillverkas, lagras, säljs, repareras och kontrolleras. I bestämmelsen nämns endast tillträde till ovannämnda ställen, vilket kan vara mångtydigt. Bestämmelsen behöver preciseras när det gäller kontroller. 

Enligt de gällande bestämmelserna kan tillsynsmyndigheten ålägga den ansvariga parten att ersätta kostnaderna för kontroll och undersökning av ett ädelmetallarbete som inte motsvarar kraven endast om myndigheten fattar ett beslut i ärendet. Det föreslås att kostnaderna för anskaffning, testning och undersökning av arbetet ska vara direkt utsökbara om arbetet inte stämmer överens med kraven och den bristande överensstämmelsen är betydande. 

Bestämmelser om godkännande och registrering av namnstämplar, anmälan om ändringar och bekräftande av registrering finns i förordningen om ädelmetallarbeten. Det är ändamålsenligt att överföra bestämmelserna till lagen om ädelmetallarbeten. Bestämmelserna behöver också preciseras och uppdateras. 

Genom processen för bekräftande av registreringen av namnstämplar strävar tillsynsmyndigheten efter att säkerställa att stämplar som företagen registrerat inte upphör att gälla i onödan. Det är inte möjligt att återinföra föråldrade mönstrade namnstämplar i registret, om registreringen har upphört. Bestämmelserna om bekräftandeprocessen och återinförande i registret bör preciseras samtidigt som de överförs till lagen om ädelmetallarbeten. 

Det är svårt att utifrån identifiera metallen i ett ädelmetallarbete. Samtliga ädelmetaller som fastställs i lagen kan förekomma som ljusgrå metaller, även guld, om det har legerats till vitguld. För närvarande kan ädelmetaller kännas igen på siffran i finhaltsstämpeln, men om antalet möjliga siffror i finhaltsstämpeln utökas, är metallen inte längre igenkännbar. Ädelmetall är den viktigaste faktor som påverkar ett arbetes pris och måste kunna identifieras utan misstag. 

Målsättning

Syftet med propositionen är att komplettera lagstiftningen om ädelmetallarbeten så att den bättre motsvarar kraven enligt ädelmetallkonventionen. Dessutom syftar propositionen till att genomföra vissa tekniska ändringar och preciseringar som Säkerhets- och kemikalieverket i tillsynsverksamheten har upptäckt att det finns ett behov av eller som verket i övrigt har ansett vara ändamålsenliga. Det krävs ändringar i såväl lagen som förordningen om ädelmetallarbeten. 

Förslagen och deras konsekvenser

4.1  De viktigaste förslagen

I lagen om ädelmetallarbeten finns det bestämmelser om minimihalterna för ädelmetallarbeten och i förordningen om ädelmetallarbeten om tillåtna finhalter i en finhaltsstämpel. Det har gjorts ändringar som gäller CCM-finhaltsstämplar i bilagorna till ädelmetallkonventionen. Ändringarna trädde i kraft den 1 januari 2019. För att de nya finhalterna enligt stämplarna ska motsvara de nationella finhaltsstämplarna måste de nya finhalterna tas in i den nationella lagstiftningen. De nya finhalterna påverkar också minimihalten för platina. 

I 2 § i lagen om ädelmetallarbeten finns det bestämmelser om definitioner. Till definitionen av ädelmetall i 2 § 1 punkten fogas enligt förslaget ett omnämnande av ädelmetallernas inbördes ädelhetsgrad. Till paragrafen fogas dessutom en 1 a-punkt, enligt vilken med metall avses andra metaller än ädelmetaller. Definitionen av ädelmetallarbete i 2 § 2 punkten kompletteras enligt förslaget med ett omnämnande av föremål som har tillverkats av legeringar av ädelmetaller och andra metaller. Till paragrafen fogas dessutom en 7 punkt, som innehåller en definition av ädelmetallkonventionen. Med ädelmetallkonventionen avses den i Wien den 15 november 1972 ingångna konventionen om kontroll och märkning av ädelmetallarbeten. 

I 3 § i lagen om ädelmetallarbeten föreskrivs det om minimihalterna för ädelmetallarbeten som släpps ut på marknaden eller säljs. Det föreslås att omnämnandet av den tillåtna minimihalten av fin platina ändras i paragrafen så att den är 500 tusendelar av massan i en platinalegering. De andra ändringarna i de tillåtna finhaltsstämplarna genomförs som ändringar i förordningen om ädelmetallarbeten. Till paragrafen fogas enligt förslaget nya 3 och 4 mom., där skillnaden mellan ädelmetallarbeten och arbeten som innehåller mindre ädelmetall än ett ädelmetallarbete preciseras och förfarandena för att släppa ut eller sälja sådana arbeten på marknaden görs tydligare. 

Till förteckningen över de stämplar som används i ädelmetallarbeten i 4 § 1 mom. i lagen om ädelmetallarbeten fogas enligt förslaget en CCM-stämpel. Samtidigt ska bemyndigandet att utfärda förordning preciseras i 4 § 4 mom. 

Bestämmelserna om godkännande och registrering av namnstämpel i 6 § i förordningen om ädelmetallarbeten ska upphävas. I stället föreslås det att bestämmelserna ska uppdateras och överföras till lagen om ädelmetallarbeten. Till lagen fogas enligt förslaget en ny 4 a § om godkännande av namnstämpel och en ny 4 b § om namnstämpelregistret och de uppgifter som ska föras in i registret. Därutöver fogas det till lagen en ny 4 c § om anmälan om ändringar och en ny 4 d § om återinförande av en namnstämpel i registret. 

Det föreslås att det till 5 § i lagen om ädelmetallarbeten fogas ett nytt 2 mom. som innehåller bestämmelser om användning av CCM-stämpel. Ett ädelmetallarbetes överensstämmelse med kraven enligt ädelmetallkonventionen ska enligt förslaget kunna påvisas genom kontroller som utförs av ett kontrollorgan och certifieras med en CCM-stämpel på det sätt som överenskommits i ädelmetallkonventionen. 

Hänvisningen till 5 § i 6 § 1 mom. i lagen ska enligt förslaget ändras så att tillsynsmyndigheten även godkänner ett kontrollorgan för utförande av CCM-kontroller och CCM-stämplingar. 

Det föreslås att det till 7 § 2 mom. i lagen fogas ett omnämnande av tillsynen över efterlevnaden av förordningen om ädelmetallarbeten och ädelmetallkonventionen. 

I 8 § i lagen finns det bestämmelser om tillsynsmyndighetens rättigheter. Det föreslås att det till 8 § 1 mom. fogas en ny 3 punkt som innehåller bestämmelser om tillsynsmyndighetens rätt att få stämpelprover av innehavaren av en namnstämpel samt av kontrollorganet. Till momentet fogas också enligt förslaget en ny 4 punkt, enligt vilken tillsynsmyndigheten ska ha rätt att utföra behövliga kontroller annanstans än i utrymmen som används för boende av permanent natur. 

Det föreslås att rubriken för 9 § i lagen ”Myndigheternas samarbete” ändras till ”Handräckning”, eftersom den bättre beskriver bestämmelsens innehåll. Bestämmelsens ordalydelse ska också ändras så att tillsynsmyndigheten ska ha rätt att på begäran få handräckning av polisen och Tullen för övervakningen av att lagen om ädelmetallarbeten följs och för verkställigheten av lagen. Omnämnandet av import av ädelmetallarbeten från ett område utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet stryks som onödigt. 

I 10 § 1 punkten i lagen föreslås det att ordalydelsen tullmyndigheterna ändras till Tullen. 

Det föreslås att 11 § 3 punkten i lagen ändras så att tillsynsmyndigheten får ålägga en ekonomisk aktör att ersätta kostnaderna för anskaffning, testning och undersökning av ett arbete, om arbetets bristande överensstämmelse med kraven är betydande. 

I 15 § föreslås det att 1 punkten ändras så att ordalydelsen tullmyndigheterna blir Tullen och 2 punkten ändras så att termen ädelmetallkonventionen används. 

4.2  De huvudsakliga konsekvenserna

4.2.1  Konsekvenser för näringsidkarna

De föreslagna ändringarna i lagen om ädelmetallarbeten och förordningen om ädelmetallarbeten kan anses ha positiva konsekvenser för företagens verksamhet. Skillnaden mellan ädelmetallarbeten och metallarbeten som släpps ut på marknaden och säljs ska bli tydligare. 

Förslaget minskar företagens administrativa börda vid registrering. I fortsättningen ska företag inte genom en ansökan till tillsynsmyndigheten behöva anmäla att registreringen av en namnstämpel upphör. Ansökan ska göras endast om företaget vill att registreringen ska förnyas efter tidsfristen på tre år. Om tillsynsmyndigheten avslutar registreringen av en stämpel med anledning av att ingen ansökan om förnyad registrering kommit in, har företaget enligt förslaget möjlighet att ansöka om att stämpeln återinförs i registret. Enligt de gällande bestämmelserna kan en stämpel inte återinföras, om registreringen har upphört. Den föreslagna ändringen gör det i synnerhet möjligt att återinföra föråldrade mönstrade stämplar. Ändringen tryggar företagarnas intressen. 

Genom den föreslagna ändringen utökas antalet tillåtna finhalter av ädelmetall, vilket gör det möjligt för företagen att på marknaden släppa ut ett bredare utbud av ädelmetallarbeten med olika finhalter. 

Den föreslagna ändringen av definitionen av ädelmetallarbete gör det möjligt för företagare att på marknaden släppa ut arbeten vars finhalter av ädelmetall inte är tillräckliga för att de ska kunna stämplas som ädelmetallarbeten. Sådana arbeten får inte heller i framtiden säljas som ädelmetallarbeten, men de kan emellertid släppas ut på marknaden, så länge som de inte marknadsförs med termer som guld, silver, platina eller palladium och de inte marknadsförs som ädelmetallarbeten. 

Tydligare krav för stämplingarna underlättar till exempel företagens produktplanering och importen av ädelmetallarbeten. 

Tillsynsmyndighetens rätt att för sin övervakning få stämpelprover av innehavaren av en namnstämpel eller den som ansöker om en namnstämpel ökar inte företagens ekonomiska börda, eftersom stämpelprovet kan ges till exempel på en bit av metall och medför inga nämnvärda kostnader för företaget. 

Det föreslås att förordningen om ädelmetallarbeten ändras så att det i förordningen föreskrivs om märkning av det kemiska tecknet för ädelmetallen i finhaltsstämpeln. Det ska bli obligatoriskt att förse finhaltsstämpeln med det kemiska tecknet, eftersom samma finhalt tillåts för två eller flera ädelmetaller. I framtiden kan man alltså inte längre utifrån finhalten sluta sig till vilken ädelmetall det är fråga om. Om ett företag redan tidigare har använt en finhaltsstämpel där ädelmetallen i fråga kan identifieras på formen för bottnen, ställs det inga nya krav på finhaltsstämpeln. Om ädelmetallen däremot inte framgår av finhaltsstämpeln, ska företaget byta ut sin finhaltsstämpel mot en stämpel med formad botten eller stämpla arbetet med det kemiska tecknet för metallen. En sådan extra stämpling behöver inte göras, om stämplingen leder till att arbetet tar skada eller om stämpling inte är möjligt på grund av utrymmesbrist. De sistnämnda företagen orsakas kostnader för att låta tillverka nya stämpelverktyg samt för stämplandet. Detsamma gäller också för importörer. Extra stämpling behöver inte heller göras i sådana fall som avses i 14 § i förordningen om ädelmetallarbeten (så kallade lätta arbeten). 

Det är svårt att uppskatta hur stor del av företagarna som behöver låta tillverka nya stämpelverktyg och vad kostnaderna för det är. Det saknas närmare uppgifter om hurdana finhaltsstämplar företagarna använder. 

Finska tillverkare använder redan stämplar med formade bottnar. Konsekvenserna bedöms vara större för importerade arbeten. En företagare behöver ändå inte avlägsna en stämpel med fel form för bottnen, men i sådana fall ska stämplingen förses med det kemiska tecknet. Engångskostnaden för anskaffning av en ny stämpel är ungefär 200–300 euro. Att stämpla importerade arbeten med en ny stämpel är en fortlöpande utgift. Importören kan be tillverkaren förse arbetena med en ny stämpel vid tillverkningen. På det sättet uppstår det inga nya kostnader vid importen av arbeten, eftersom det inte finns något behov av stämpling. 

Om ett företag bryter mot lagen om ädelmetallarbeten och säljer arbeten som inte stämmer överens med kraven, får tillsynsmyndigheten ålägga företaget att ersätta arbetet till gängse pris samt kostnaderna för undersökning. 

4.2.2  Konsekvenser för konsumenterna

Ädelmetallarbeten är dyra och arbetets pris påverkas mest av det material som använts. Mer arbeten som innehåller ädelmetall kan släppas ut på marknaden med anledning av de föreslagna finhaltsändringarna och ändringarna i definitionen av ädelmetallarbete. Konsumentskyddet förblir på en hög nivå och till och med förbättras när konsumenten med hjälp av finhaltsstämpeln tydligt kan se vilket material ett arbete har tillverkats av. 

Vid köp kan konsumenten lättare och mer tillförlitligt skilja mellan ädelmetallarbeten och metallarbeten, eftersom det enligt förslaget tydligt ska anges vad finhalten för arbetet är och huruvida det är fråga om ett arbete som uppfyller kraven för ett ädelmetallarbete. Det är förbjudet att använda termerna ädelmetallarbete, guld, silver, platina och palladium i marknadsföringen, om finhaltskraven för ädelmetallarbeten inte uppfylls. 

4.2.3  Konsekvenser för statsfinanserna och myndigheterna

Den föreslagna regleringen har inga konsekvenser för statsfinanserna. 

Den i lagen om ädelmetallarbeten avsedda tillsynsmyndigheten är Säkerhets- och kemikalieverket. Enligt den föreslagna regleringen ska Säkerhets- och kemikalieverket ha rätt att av innehavaren av en namnstämpel eller den som ansöker om en namnstämpel samt av kontrollorganet få stämpelprover samt ha rätt att utföra behövliga kontroller annanstans än i utrymmen som används för boende av permanent natur. Enligt den gällande lagstiftningen har tillsynsmyndigheten rätt att få tillträde till ställen där ädelmetallarbeten samt delar av och material till sådana tillverkas, lagras, säljs, repareras och kontrolleras. De två ovannämnda rättigheterna är nya, men det bedöms att de kommer att användas endast i ringa grad inom tillsynsverksamheten och att nya resurser därmed inte behövs. 

Dessutom föreslås det bestämmelser om godkännande av kontrollorgan för CCM-stämpling, om övervakning av kontrollorgan och CCM-stämplade arbeten på marknaden och om underlättande av avslutande av registreringar av namnstämplar. Det ovannämnda har inga särskilda konsekvenser för Säkerhets- och kemikalieverkets verksamhet och inga nya resurser behövs. 

Alternativa handlingsvägar

Alternativa handlingsvägar övervägdes inte. 

5.1  Lagstiftning i utlandet

5.1.1  Inledning

I allmänhet kan det konstateras att regleringen av och tillsynen över ädelmetallarbeten har ordnats på mycket likartade sätt inom Norden. Sverige, Norge, Danmark och Finland har alla anslutit sig till ädelmetallkonventionen. I Norden är kontroller enligt ädelmetallkonventionen frivilliga. 

Bland konventionsstaterna är kontroller frivilliga även i Österrike. Kontroller är obligatoriska i Cypern, Förenade kungariket, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Kroatien, Nederländerna, Polen, Portugal, Serbien, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern. I Israel är kontroller obligatoriska för guldarbeten. I Schweiz är kontroller obligatoriska för klockor, men frivilliga för smycken. 

5.1.2  Sverige

I Sverige ansvarar Näringsdepartementet för ädelmetallbranschen. Tillsynsmyndighet är SWEDAC, vars ansvarsområde inbegriper ackreditering och marknadskontroll. RISE Research Institutes of Sweden är ett forskningsinstitut med brett verksamhetsområde, vilket bland annat innefattar metrologi. Till helheten hör också enheten Ädelmetallkontroll, som utför analyser av finhalten av guld och silver som en kommersiell tjänst. 

Lagen (1999:779) om handel med ädelmetallarbeten gäller ädelmetallarbeten som har tillverkats av guld, silver eller platina. De stämplar som används i ädelmetallarbeten är desamma som i Finland – namnstämpel, finhaltsstämpel, ortsmärke och årsbeteckning. Arbeten som tillverkats av guld eller platina ska vara försedda med finhaltsstämpel och registrerad namnstämpel, men ortsmärke och årsbeteckning är inte obligatoriska. Namnstämpel behövs inte, om arbetet är försett med en kontrollstämpel från ett ackrediterat kontrollorgan. Kontrollstämpel är alltså inte obligatoriskt. Det pågår en reform av lagstiftningen om ädelmetallarbeten. 

5.1.3  Norge

I Norge ansvarar Nærings- og fiskeridepartementet för ädelmetallbranschen. Tillsynsmyndighet är Justervesenet, den nationella metrologiska myndigheten. Myndigheten utför själv de finhaltsanalyser som behövs för marknadskontroll, men har också enligt lag möjlighet att anförtro denna uppgift åt någon annan behörig aktör. 

Lov om varer av edelt metall (LOV-2010-09-03-52) gäller ädelmetallarbeten som har tillverkats av guld, silver eller platina. Arbetet ska ha en finhaltsstämpel och registrerad namnstämpel. 

5.1.4  Danmark

I Danmark ansvarar Erhvervsministeriet för ädelmetallbranschen. Tillsynsmyndighet är Sikkerhedsstyrelsen, som på många teknikområden ansvarar för marknadskontrollen med stöd av direktiven om produktsäkerhet. Kontrolltjänster för ädelmetaller tillhandahålls av Ædelmetalkontrol, en del av det kommersiella sektorsövergripande forskningsinstitutet FORCE Technology. 

Lov om ædle metaller og konfliktmineraler gäller guld, silver, platina och palladium. Arbeten ska ha en finhaltsstämpel samt en registrerad namnstämpel med hjälp av vilken tillverkaren, importören eller distributören av ädelmetallarbetet kan identifieras. Ädelmetallarbeten vars överensstämmelse med kraven har påvisats kan förses med Sikkerhedsstyrelsens kontrollstämpel. 

Remissvar

Utkastet till proposition har publicerats i justitieministeriets utlåtandetjänst på adressen utlåtande.fi. Utkastet var på remiss mellan den 11 juni och den 1 augusti 2025. 

Ett utlåtande lämnades av Säkerhets- och kemikalieverket. Miljöministeriet, justitieministeriet och Konkurrens- och konsumentverket meddelade att de inte har något att yttra i ärendet. Säkerhets- och kemikalieverket fäste i sitt utlåtande vikt vid bemyndigandet att utfärda förordning i 4 § 4 mom. i lagförslaget. Bestämmelsen preciserades så att det ska vara möjligt att genom förordning av statsrådet utfärda bestämmelser om andra krav för stämplar, andra tillåtna märkningar och godkännande av ortsstämplar. Dessutom föreslog Säkerhets- och kemikalieverket preciseringar i 4 a–4 d §. Preciseringarna gällde ordalydelsen i 4 a §, tidpunkten för inlämnande av ansökan om förnyande av registrering och avförande ur registret i 4 c § och delfåendet av meddelanden om att registreringen har upphört i 4 d §. Arbets- och näringsministeriet behandlade Säkerhets- och kemikalieverkets föreslagna preciseringar i samråd med verket. En del av preciseringarna togs in i propositionen. 

Specialmotivering

2 §.Definitioner . Det föreslås att det till paragrafen fogas två nya definitioner och att två av de befintliga definitionerna preciseras.  

Enligt förslaget ska 2 § 1 punkten preciseras så att ädelmetallerna nämns i ädelhetsordning. Platina är den ädlaste ädelmetallen och därefter följer guld, palladium och silver. 

Det föreslås att det till paragrafen fogas en ny 1 a-punkt där metall för tydlighetens skull definieras som något annat än ädelmetaller enligt 1 punkten. Med metall avses andra metaller än i 1 punkten avsedda ädelmetaller. 

Enligt förslaget ska 2 § 2 punkten preciseras så att ädelmetallarbete även avser föremål som har tillverkats av legeringar av ädelmetaller och andra metaller och som uppfyller kraven enligt 3 § i lagen. 

Det föreslås att det till paragrafen fogas en ny 7 punkt där ädelmetallkonventionen definieras. Med ädelmetallkonventionen avses den i Wien den 15 november 1972 ingångna konventionen om kontroll och märkning av ädelmetallarbeten (FördrS 17/1975). 

3 §.Krav . I paragrafen föreskrivs det om minimikraven för ädelmetallarbeten, det vill säga om minimihalterna. De ändringar i bilagorna till ädelmetallkonventionen som godkänts av det ständiga utskottet för konventionen trädde i kraft den 1 januari 2019. Genom ändringen godkändes nya CCM-finhaltsstämplar för användning. Finhalterna i dessa motsvarar emellertid inte de godkända finhaltsstämplarna i Finland. Det är ändamålsenligt att de nya finhalterna tas in i den nationella lagstiftningen, så att de i Finland godkända finhalterna motsvarar CCM-finhaltsstämplarna. Ändringarna påverkar också de tillåtna finhalterna enligt förordningen om ädelmetallarbeten .  

Det föreslås att 3 § 1 mom. 3 punkten ändras i fråga om minimihalten för platina. Som ädelmetallarbete får enligt förslaget endast ett sådant arbete släppas ut på marknaden och säljas som har tillverkats av en platinalegering som innehåller fin platina till minst 500 tusendelar av massan. 

Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 3 mom. där definitionen av ädelmetallarbete preciseras. Ett arbete som släpps ut eller säljs på marknaden och som innehåller platina, guld, palladium eller silver får enligt preciseringen kallas ett ädelmetallarbete endast om det uppfyller kraven för minimihalterna enligt 1 mom. 

Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 4 mom. om arbeten som innehåller mindre ädelmetall än de minimihalter som anges i 1 mom. När sådana arbeten släpps ut eller säljs på marknaden, får det enligt förslaget konstateras att arbetet innehåller ädelmetall, men samtidigt ska det tydligt konstateras att finhalten av ädelmetall är lägre än i ädelmetallarbeten. 

4 §.Stämplar och ansvar . I 1 mom. i paragrafen föreskrivs det om de stämplar som används i ädelmetallarbeten. Enligt förslaget ska den förteckningen utökas med den CCM-stämpel (Common Control Mark) som avses i ädelmetallkonventionen. Dessutom föreslås det att omnämnandet av registrering stryks i bestämmelsen om bemyndigande att utfärda förordning i 4 mom., eftersom bestämmelserna om registrering ska överföras till lagen om ädelmetallarbeten.  

4 a §.Ansökan om och registrering av namnstämpel . Den föreslagna paragrafen innehåller bestämmelser om ansökan om och registrering av namnstämpel, och är ny. Motsvarande bestämmelser finns för närvarande i 6 § i förordningen om ädelmetallarbeten, där de ska strykas. Bestämmelserna har även kompletterats.  

Enligt 1 mom. i den föreslagna paragrafen kan tillsynsmyndigheten, det vill säga Säkerhets- och kemikalieverket, på ansökan registrera en namnstämpel som uppfyller kraven för namnstämplar enligt 6 § i förordningen om ädelmetallarbeten. Namnstämpeln registreras för en viss tid på tre år åt gången. I ansökan ska ingå förslaget till namnstämpel, den verksamhetsutövare som ansöker om registrering av namnstämpeln, ett utdrag ur handelsregistret eller motsvarande uppgifter vars riktighet har intygats samt kontaktpersonernas kontaktuppgifter. 

I 2 mom. föreslås det bestämmelser om möjligheten för tillsynsmyndigheten att begära att den som gör ansökan lämnar också andra uppgifter som behövs för att bedöma om förutsättningarna för registrering uppfylls. 

4 b §.Namnstämpelregistret och de uppgifter som ska föras in i registret . Den föreslagna paragrafen innehåller bestämmelser om namnstämpelregistret och de uppgifter som ska föras in i registret, och är ny. Bestämmelser om registret finns för närvarande i 6 § i förordningen om ädelmetallarbeten. Dessa bestämmelser ska strykas i förordningen.  

I den föreslagna paragrafen föreskrivs det om det namnstämpelregister som Säkerhets- och kemikalieverket förvaltar och de uppgifter som ska föras in i registret. I namnstämpelregistret ska antecknas namnstämpeln och uppgifter om dess giltighet, uppgifter om den verksamhetsutövare som registrerat namnstämpeln, det vill säga namn, företags- och organisationsnummer, kontaktuppgifter och adress, samt kontaktpersonernas kontaktuppgifter, det vill säga namn, e-postadress och telefonnummer. 

4 c §.Anmälan om ändringar och förnyande av registrering . Den föreslagna paragrafen innehåller bestämmelser om anmälan om ändringar i uppgifterna i registret och förnyande av registrering, och är ny. Motsvarande bestämmelser finns för närvarande i 6 § i förordningen om ädelmetallarbeten, där de ska strykas.  

Enligt 1 mom. i den föreslagna paragrafen ska innehavaren av en namnstämpel skriftligen till Säkerhets- och kemikalieverket anmäla väsentliga ändringar i uppgifterna i registret. Innehavaren av en namnstämpel ska också ansöka om att registreringen förnyas innan tidsfristen på tre år går ut, om innehavaren vill att registreringen förlängs med en tid på tre år. 

Enligt 2 mom. i den föreslagna paragrafen ska registreringen upphöra att gälla när tidsfristen på tre år går ut, om inte registreringen förnyas. 

4 d §.Återinförande av en namnstämpel i registret . Den föreslagna paragrafen innehåller bestämmelser om återinförande av en namnstämpel i registret, och är ny.  

I 1 mom. i den föreslagna paragrafen föreskrivs det om rätten för innehavaren av en namnstämpel att hos tillsynsmyndigheten ansöka om att namnstämpeln återinförs i registret inom ett år från det att registreringen har upphört. Uppgift om att registreringen har upphört kan ges som ett vanligt meddelande till den kontaktperson som antecknats i namnstämpelregistret. 

Enligt 2 mom. i den föreslagna paragrafen ska tillsynsmyndigheten bedöma huruvida förutsättningarna för registrering uppfylls. Om det är fallet ska myndigheten förlänga registreringens giltighet med tre år. Trots bestämmelserna i 6 § i förordningen om ädelmetallarbeten kan det i namnstämpelregistret också återinföras namnstämplar som inte uppfyller de krav som tillämpas vid tidpunkten för återinförandet av namnstämpeln. Denna ändring gör det i synnerhet möjligt att återinföra mönstrade stämplar i registret. 

5 §.Kontroll och certifiering av produkterna . Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom. om användning av CCM-stämpel. Ett ädelmetallarbetes överensstämmelse med kraven enligt ädelmetallkonventionen ska enligt förslaget kunna påvisas genom kontroller som utförs av ett kontrollorgan och certifieras med en CCM-stämpel på det sätt som överenskommits i ädelmetallkonventionen. Definitionen av CCM-stämpel finns i föreslagna 5 a § i förordningen om ädelmetallarbeten.  

6 §.Godkännande och övervakning av ett kontrollorgan . Det föreslås att paragrafen ändras så att hänvisningen till 5 § också omfattar föreslagna 5 § 2 mom.  

7 §.De övervakande myndigheterna . Det föreslås att 2 mom. i paragrafen ändras så att grunderna för tillsynsmyndighetens befogenheter preciseras. Enligt förslaget övervakar tillsynsmyndigheten att såväl lagen som förordningen om ädelmetallarbeten samt ädelmetallkonventionen följs.  

8 §.Tillsynsmyndighetens rättigheter . Det föreslås att två nya rättigheter för tillsynsmyndigheten läggs till i 1 mom. i paragrafen.  

Till 1 mom. i paragrafen fogas enligt förslaget en ny 3 punkt, enligt vilken tillsynsmyndigheten ska ha rätt att få stämpelprover av innehavaren av en namnstämpel eller den som ansöker om en namnstämpel samt av kontrollorganet. Med stämpelprov avses en stämpel som stämplats på något annat än det ädelmetallarbete som ska kontrolleras. Ett stämpelprov kan vara till exempel en stämpel på en separat metallplatta. 

Till 1 mom. i paragrafen fogas enligt förslaget också en ny 4 punkt, enligt vilken tillsynsmyndigheten i syfte att övervaka att denna lag följs ska ha rätt att utföra behövliga kontroller annanstans än i utrymmen som används för boende av permanent natur. 

Vid kontroller enligt föreslagna 1 mom. 4 punkten i paragrafen ska 39 § om inspektioner i förvaltningslagen iakttas, även utan att det uttryckligen föreskrivs om det. Enligt 39 § i förvaltningslagen ska en myndighet bland annat underrätta en part om tidpunkten då en inspektion inleds, såvida syftet med inspektionen inte äventyras av en sådan underrättelse. Under inspektionens gång ska parten också om möjligt underrättas bland annat om inspektionens ändamål, hur den genomförs samt om fortsatta åtgärder. Inspektionen ska dessutom förrättas utan att inspektionsobjektet eller dess innehavare orsakas oskälig olägenhet. Även i övrigt ska principerna för god förvaltning i förvaltningslagen tillämpas. 

9 §.Handräckning . I paragrafen föreskrivs det om den handräckning som polisen och Tullen ska ge tillsynsmyndigheten för övervakningen av att denna lag följs och för verkställigheten av lagen. Det föreslås att rubriken för paragrafen ändras till Handräckning, eftersom det bättre beskriver innehållet i paragrafen. Termen tullmyndigheterna ska samtidigt ändras till Tullen. Omnämnandet av import av ädelmetallarbeten från ett område utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet ska strykas som onödigt.  

10 §.Rätt till information . Det föreslås att termen tullmyndigheterna i 1 punkten i paragrafen ändras till Tullen.  

11 §.Enprodukt som inte motsvarar kraven . Det föreslås att 3 punkten i paragrafen ändras så att den ekonomiska aktören kan åläggas att ersätta kostnaderna för anskaffning, testning och undersökning av arbetet, om arbetets bristande överensstämmelse med kraven är betydande. Det ska inte längre förutsättas att tillsynsmyndigheten tillämpar det förbud eller krav som avses i 1 eller 2 punkten i paragrafen.  

12 §.Vite och hot om tvångsutförande . I 1 mom. i paragrafen föreslås det att hänvisningen till viteslagen uppdateras. Gällande 2 mom. upphävs som överlappande reglering, eftersom motsvarande bestämmelse finns i viteslagen. I 3 mom. föreslås det att hänvisningen till 2 mom., som ska upphävas, stryks och att hänvisningen till den upphävda lagen om indrivning av skatter och avgifter i utsökningsväg (367/1961) ersätts med en hänvisning till lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007).  

15 §.Utlämnande av sekretessbelagda uppgifter . I 1 punkten i paragrafen föreslås det att termen tullmyndigheterna ändras till Tullen. Samtidigt ska ordalydelsen internationellt avtal som är bindande för Finland i 2 punkten ändras till ädelmetallkonventionen.  

Bestämmelser på lägre nivå än lag

8.1  Bemyndiganden att utfärda förordning

Statsrådets förordning om ädelmetallarbeten har utfärdats med stöd av 1 § 3 mom., 3 § 2 mom., 4 § 4 mom., 5 §, 6 § 1 och 2 mom. samt 18 § 1 mom. i lagen om ädelmetallarbeten. Förordningen innehåller närmare bestämmelser om tillämpningsområde, krav för ädelmetallarbeten, stämplar samt kontroll och certifiering. Därutöver föreskrivs det i förordningen om förfarandena och kraven för godkännande av ett kontrollorgan samt om de begränsningar och skyldigheter för kontrollorganet och tillsynsmyndigheten som gäller kontrollorganets verksamhet. 

Det föreslås inga ändringar i bemyndigandena att utfärda förordning i lagen om ädelmetallarbeten. 

Ikraftträdande

Det föreslås att lagen träder i kraft den 1 maj 2026. 

10  Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning

Enligt 8 § i lagförslaget ska tillsynsmyndigheten i syfte att övervaka att denna lag följs ha rätt att utföra behövliga kontroller annanstans än i utrymmen som används för boende av permanent natur. Den föreslagna bestämmelsen gäller inte utrymmen som omfattas av hemfriden, alltså behöver bestämmelsen inte bedömas med tanke på det i 10 § 1 mom. i grundlagen tryggade skyddet för hemfriden. 

I 18 och 27 § i självstyrelselagen för Åland (1144/1991) finns det bestämmelser om fördelningen av behörighet mellan landskapet Åland och riket. Den föreslagna regleringen gäller tillverkning och stämpling av ädelmetallarbeten och handel med föremål som innehåller ädelmetall, vilket enligt 27 § 20 punkten i självstyrelselagen för Åland hör till rikets lagstiftningsbehörighet. 

På de grunder som anges ovan uppfyller lagförslaget de krav som grundlagen ställer och lagen kan stiftas i vanlig lagstiftningsordning. 

Kläm 

Kläm 

Med stöd av vad som anförts ovan föreläggs riksdagen följande lagförslag: 

Lagförslag

Lag om ändring av lagen om ädelmetallarbeten 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om ädelmetallarbeten (1029/2000) 2 § 1, 2 och 6 punkten, 3 § 1 mom. 3 punkten, 4 § 1 och 4 mom., 6 § 1 mom., 7 § 2 mom., 8 § 1 mom., 9 §, 10 § 1 punkten, 11 § 3 punkten samt 12 och 15 §,  
av dem 2 § 1 punkten och 3 § 1 mom. 3 punkten sådana de lyder i lag 977/2008, 2 § 2 punkten sådan den lyder i lag 154/2005 och 15 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 696/2018, och  
fogas till 2 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 154/2005, 977/2008 och 1275/2010, en ny 1 a-punkt och en ny 7 punkt, till 3 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 977/2008, nya 3 och 4 mom., till lagen nya 4 a–4 d § samt till 5 § ett nytt 2 mom. som följer:  
2 §  Definitioner 
I denna lag avses med 
1) ädelmetall fin platina, fint guld, fint palladium och fint silver; platina är den ädlaste ädelmetallen och därefter följer guld, palladium och silver,  
1 a) metall andra metaller än ädelmetaller,  
2) ädelmetallarbete ett föremål som helt eller delvis har tillverkats av ädelmetaller eller legeringar av ädelmetaller och andra metaller och som uppfyller kraven enligt 3 §,  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
6) kontrollorgan en organisation som har konstaterats behörig och som har rätt att utföra de uppgifter som enligt denna lag ankommer på ett kontrollorgan,  
7) ädelmetallkonventionen den i Wien den 15 november 1972 ingångna konventionen om kontroll och märkning av ädelmetallarbeten (FördrS 17/1975).  
3 § Krav 
Som ädelmetallarbeten får endast sådana arbeten släppas ut på marknaden och säljas som har tillverkats av 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) en platinalegering som innehåller fin platina till minst 500 tusendelar av massan, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
När ett arbete som innehåller ädelmetall släpps ut eller säljs på marknaden, får det kallas ett ädelmetallarbete, platina, guld, palladium eller silver endast om det uppfyller kraven enligt 1 mom.  
När arbeten som inte uppfyller kraven enligt 1 mom. släpps ut eller säljs på marknaden, får det konstateras att arbetet innehåller platina, guld, palladium eller silver. Samtidigt ska det tydligt konstateras att finhalten av ädelmetall är lägre än i ädelmetallarbeten. 
4 §  Stämplar och ansvar 
Stämplar som kan användas i ädelmetallarbeten är kontroll-, CCM-, namn-, finhalts-, års- och ortsstämpel. 
Kläm 
Närmare bestämmelser om kraven för stämplarna, andra tillåtna märkningar och godkännande av ortsstämplar utfärdas genom förordning av statsrådet. 
4 a § Ansökan om och registrering av namnstämpel 
Tillsynsmyndigheten kan på ansökan registrera en namnstämpel, om namnstämpeln uppfyller kraven enligt en förordning som utfärdats med stöd av denna lag. Namnstämpeln registreras för en viss tid på tre år åt gången. I ansökan ska ingå 
1) förslaget till namnstämpel, 
2) den verksamhetsutövare som ansöker om registrering av namnstämpeln, 
3) ett utdrag ur handelsregistret eller motsvarande uppgifter vars riktighet har intygats, 
4) kontaktpersonernas kontaktuppgifter. 
Den som gör ansökan ska på begäran av tillsynsmyndigheten lämna också andra uppgifter som behövs för att bedöma om förutsättningarna för registrering uppfylls. 
4 b § Namnstämpelregistret och de uppgifter som ska föras in i registret 
Tillsynsmyndigheten för register över de namnstämplar myndigheten har godkänt ( namnstämpelregistret ).  
I namnstämpelregistret antecknas 
1) namnstämpeln och uppgifter om dess giltighet, 
2) namn, företags- och organisationsnummer samt kontaktuppgifter och adress för den verksamhetsutövare som registrerat namnstämpeln, 
3) namn, e-postadress och telefonnummer för kontaktpersonerna. 
4 c § Anmälan om ändringar och förnyande av registrering 
Innehavaren av en namnstämpel ska skriftligen anmäla väsentliga ändringar i de registeruppgifter som lämnats till tillsynsmyndigheten samt ansöka om att registreringen förnyas innan tidsfristen går ut, varvid registreringen förlängs med en tid på tre år. 
Registreringen upphör att gälla när tidsfristen på tre år går ut, om inte registreringen förnyas. 
4 d §  Återinförande av en namnstämpel i registret 
Innehavaren av en namnstämpel kan hos tillsynsmyndigheten ansöka om att namnstämpeln återinförs i registret inom ett år från det att registreringen har upphört. Uppgift om att registreringen har upphört kan ges som ett vanligt meddelande till den kontaktperson som antecknats i namnstämpelregistret. 
Tillsynsmyndigheten bedömer huruvida förutsättningarna för registrering uppfylls och förlänger registreringens giltighet med tre år, om förutsättningarna för registrering uppfylls. Trots vad som föreskrivs om förutsättningarna för registrering i en förordning som utfärdats med stöd av denna lag kan det i namnstämpelregistret också återinföras namnstämplar som inte uppfyller de krav som tillämpas vid tidpunkten för återinförandet av namnstämpeln. 
5 §  Kontroll och certifiering av produkterna 
Kläm 
Ett ädelmetallarbetes överensstämmelse med kraven enligt ädelmetallkonventionen kan påvisas genom kontroller som utförs av ett kontrollorgan och certifieras med en CCM-stämpel i enlighet med ädelmetallkonventionen. 
6 §  Godkännande och övervakning av ett kontrollorgan 
Tillsynsmyndigheten godkänner ett kontrollorgan för utförande av uppgifter enligt 5 §. 
Kläm 
7 § De övervakande myndigheterna 
Kläm 
Tillsynsmyndigheten övervakar att denna lag, förordningar som utfärdas med stöd av lagen samt ädelmetallkonventionen följs. 
8 § Tillsynsmyndighetens rättigheter 
I syfte att övervaka att denna lag följs har tillsynsmyndigheten rätt att 
1) få tillträde till ställen där ädelmetallarbeten samt delar av och material till sådana tillverkas, lagras, säljs, repareras och kontrolleras, 
2) få nödvändiga prover av ädelmetallarbeten samt delar av och material till sådana av tillverkare, importörer, försäljare och lagerhållare samt av kontrollorgan, 
3) få stämpelprover av innehavaren av en namnstämpel eller den som ansöker om en namnstämpel samt av kontrollorganet, 
4) utföra behövliga kontroller annanstans än i utrymmen som används för boende av permanent natur. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
9 § Handräckning 
Tillsynsmyndigheten har rätt att på begäran få handräckning av polisen och Tullen för övervakningen av att denna lag följs och för verkställigheten av lagen. 
10 § Rätt till information 
Utan hinder av de sekretessbestämmelser som gäller utlämnande av uppgifter har tillsynsmyndigheten för övervakningen av att denna lag följs rätt att 
1) av Tullen få namnet på importören av ett ädelmetallarbete samt uppgifter som gäller ädelmetallarbetets typ, antalet arbeten och tidpunkt för importen vid import från ett område utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, 
Kläm 
11 § En produkt som inte motsvarar kraven 
Om det vid tillsynen konstateras att ett ädelmetallarbete inte uppfyller kraven enligt 3 eller 4 §, har tillsynsmyndigheten rätt att 
Kläm 
3) ålägga den ekonomiska aktören att ersätta kostnaderna för anskaffning, testning och undersökning av arbetet, om arbetets bristande överensstämmelse med kraven är betydande. 
12 § Vite och hot om tvångsutförande 
Tillsynsmyndigheten kan förena ett förbud, krav eller åläggande som myndigheten har meddelat med stöd av denna lag med vite eller hot om tvångsutförande. Bestämmelser om vite och hot om tvångsutförande finns i viteslagen (1113/1990). 
De kostnader som avses i 11 § 3 punkten är direkt utsökbara. Bestämmelser om deras indrivning finns i lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007). 
15 § Utlämnande av sekretessbelagda uppgifter 
Den som vid utförandet av uppdrag som hänför sig till tillsynen över att denna lag iakttas har tagit del av uppgifter om en enskilds, en sammanslutnings eller en stiftelses ekonomiska ställning, företagshemlighet eller om en enskilds personliga förhållanden får trots bestämmelserna om sekretess i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) lämna ut uppgifterna till 
1) åklagar- och polismyndigheterna och Tullen för utredning av brott, 
2) sådana utländska organ och inspektörer som avses i ädelmetallkonventionen, i de fall då den konventionen förutsätter detta. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 1 maj 2026. 
Om ett ädelmetallarbete har stämplats och släppts ut på marknaden eller saluförts före ikraftträdandet av denna lag, tillämpas på arbetet de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. 
Behandlingen av ett ärende som gäller ansökan om eller godkännande eller registrering av namnstämpel och som är anhängigt hos tillsynsmyndigheten vid ikraftträdandet av denna lag slutförs med iakttagande av de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors den 4 december 2025 
Statsminister Petteri Orpo 
Arbetsminister Matias Marttinen