1.2
Elektroniskt körkort
Eftersom EU:s körkortslagstiftning inte har identifierat andra intyg över körrätt än de körkort som avses ovan skulle EU-lagstiftningen behöva ändras innan någon annan form av körkort kan användas bland medlemsstaterna. Elektroniska körkort erkänns inte heller i konventionerna om vägtrafik. Olika aktörer har dock inlett projekt med målet att bana väg för ett införande av elektroniska körkort. Sammanslutningen av europeiska registreringsmyndigheter (EReg) har en arbetsgrupp för mobila körkort som våren 2018 föreslog att körkortsdirektivet ändras i syfte att tillåta införande av sådana körkort. En arbetsgrupp inom Internationella standardiseringsorganisationen (ISO) förbereder en standard för mobila körkort som beräknas bli färdig senast hösten 2020. Olika projekt som möjliggör digitala körkort har inletts även i Norden.
Trafiksäkerhetsverket har utvecklat en mobil applikation för körkortsuppgifter under namnet Mobilt körkort som en del av appen Autoilija. Mobilt körkort är en frivillig tilläggstjänst för körrättsinnehavare. Målet är att körkortsappen ska kunna användas för visning av körrätt och för liknande syften där man nu kan använda körkortet. Applikationen har utvecklats av Trafiksäkerhetsverket enligt den s.k. livscykelmodellen, som innebär att krav, behov av riktlinjer och eventuella risker i fråga om digital säkerhet och databehandling identifieras redan i förstudiefasen. Lösningarna har specificerats i samband med planeringen av arkitekturen, då man också identifierat och planerat nödvändiga tester i utvecklingsarbetet samt revisioner och annan övervakning av överensstämmelsen med kraven. Utlåtanden om applikationens dataskydd, datasäkerhet och arkitektur har getts i enlighet med livscykelmodellen. Implementeringen har bedömts genom de angivna kontrollpunkterna i modellen och utlåtandena. Datasäkerheten och dataskyddet följs upp och testas riskbaserat.och man rapporterar regelbundet om deras status i samarbete med de experter som producerar tjänsten. För de mest sannolika avvikelserna finns det en överenskommelse om ansvarsfördelning och förfaringssätt.
Finland har inte någon allmän lagstiftning om identitetshandlingar och därmed har det inte heller fastställts vilka identitetshandlingar som är officiella. Dessutom benämns handlingarna på olika sätt i olika lagar. Körkortet är en handling som visar körrätten, Körkort godtas inte som identitetshandling för att styrka personens identitet vid ansökan om t.ex. pass eller identitetskort. De enda identitetshandlingar som kan användas för ansökan är ett giltigt pass eller identitetskort samt främlingspass och resedokument för flykting enligt utlänningslagen (301/2004) (statsrådets förordning om pass och identitetskort (1167/2016)). Körkort godtas inte heller som identitetshandling vid ansökan om identifieringsverktyg enligt 17 § i lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster (617/2009). 17 § har ändrats genom lag (533/2016), som på denna punkt träder i kraft vid ingången av år 2019. En leverantör av identifieringsverktyg får till och med den 31 december 2018 också använda ett giltigt körkort som har beviljats efter den 1 oktober 1990 av en myndighet i en medlemsstat i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Körkort godtas dock för styrkande av personens identitet t.ex. på röstningsställen (vallagen 714/1998, 75 § 2 mom., RP 175/1995 rd, s. 27). Enligt 40 § i alkohollagen (1102/2017) godtas körkort också när den som köper alkoholdrycker eller vistas på ett serveringsområde ska styrka sin ålder. Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården anger redan i sina anvisningar att ett mobilt körkort kan godtas jämte det traditionella när en person ska styrka sin ålder enligt 40 § i alkohollagen.
Både i och utanför Finland är körkortets godtagbarhet beroende av att körrätten kan kopplas till en viss person utöver det att uppdaterad och korrekt körrättsinformation visas. Därför har körkortet bl.a. en bild på personen och andra personuppgifter. Mobilt körkort är en elektronisk handling som utfärdas av körkortsmyndigheten och visar uppdaterad information om personens körrätt och personuppgifter.
I praktiken godtas körkort i många butiker, restauranger och andra konsumenttjänster för att styrka personens identitet. Körkort har använts för att styrka identiteten t.ex. vid uthämtning av paket, för ålderskontroll vid köp av olika produkter med åldersgräns, för anmälan vid läkarbesök, som stamkundskort baserat på körkortets streckkod och för visning av körrätt när man hyr bil eller tar i bruk en samåkningsbil. Den elektroniska körkortsapplikationen har också testats för dessa syften. Det mobila körkortet är utformat så att det fungerar i liknande situationer som det traditionella. Målet vid utvecklingen av körkortsapplikationen har varit att den ska kunna användas i så många mobila enheter och operativsystem som möjligt. Körkortsuppgifterna förmedlas från Trafiksäkerhetsverkets trafik- och transportregister och appens säkerhet har ägnats särskild uppmärksamhet. Lösningarna har bedömts utifrån deras säkerhet och tillförlitlighet samt även granskats av en extern utvärderare för att kunna identifiera och åtgärda eventuella risker. Trafiksäkerhetsverket kommer i egenskap av körkortsmyndighet att garantera uppgifternas tillförlitlighet och appens funktionssäkerhet. Med en kompatibel enhet kan körkortsappen användas av alla som har en gällande körrätt, en finländsk personbeteckning och ett giltigt medel för stark autentisering. Inloggning till uppgifterna sker med bankkoder eller mobilcertifikat. Dessutom skyddas uppgifterna med användarens åtkomstkod. Utöver stark autentisering krävs det att användaren godkänner användningsvillkoren innan appen används. Med villkoren regleras åliggandena, rättigheterna och skyldigheterna för den som tillhandahåller appen och för dem som använder den. Användningsvillkoren informerar om appen och användningen. Genom att godkänna villkoren ger användaren sitt samtycke till att personuppgifter från trafik- och transportregistret behandlas i appen. Användaren kan läsa om appen och användningsvillkoren på Trafiksäkerhetsverkets webbplats. Vid sidan av körkortsuppgifterna har appen funktioner för kontroll av körkortets autenticitet och giltighet, vilket i praktiken sker genom visuella säkerhetsdetaljer och en lösning som möjliggör starka kontroller i registret (QR-kod). Säkerhetselementen kompletterar varandra och garanterar hög tillförlitlighet och stor användbarhet i olika situationer. Trafiksäkerhetsverket kommer att vidareutveckla säkerhetsdetaljerna och tillför appen nya säkerhetselement även i fortsättningen.
Propositionen i förhållande till EU:s allmänna dataskyddsförordning
Bestämmelser om laglig behandling av personuppgifter finns i artikel 6 i den allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG). Behandlingen av personuppgifter är laglig endast om åtminstone ett av villkoren i artikeln uppfylls. I ingressen (skäl 45) anges att behandling som grundar sig på en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige eller behandling som krävs för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning, bör ha en grund i unionsrätten eller i en medlemsstats nationella rätt. Dataskyddsförordningen medför inte något krav på en särskild lag för varje enskild behandling. Det kan räcka med en lag som grund för flera behandlingar som bygger på en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige eller om behandlingen krävs för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning. Behandlingens syfte fastställs i den rättsliga grunden för behandlingen.
Med anledning av den förestående tillämpningen av dataskyddsförordningen såg grundlagsutskottet det som motiverat att på vissa punkter justera sin tidigare ståndpunkt till lagstiftningen om skyddet för personuppgifter (GrUU 14/2018 rd). Utskottet anser att dataskyddsförordningens detaljerade bestämmelser, som tolkas och tillämpas i enlighet med de rättigheter som garanteras i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna, över lag utgör en tillräcklig rättslig grund även med avseende på skyddet för privatlivet och personuppgifter enligt 10 § i grundlagen. Korrekt tolkade och tillämpade motsvarar bestämmelserna i förordningen enligt utskottets uppfattning också den nivå på skyddet för personuppgifter som bestäms utifrån Europakonventionen. Således är det inte längre av konstitutionella skäl nödvändigt att speciallagstiftningen inom förordningens tillämpningsområde heltäckande och detaljerat föreskriver om behandling av personuppgifter.
Utskottet menar att det i princip räcker med att bestämmelserna om skydd för och behandling av personuppgifter är harmoniserade med dataskyddsförordningen. Utskottets uppfattning är att de detaljerade bestämmelserna i förordningen gör det möjligt att i fråga om myndighetsverksamhet lagstifta betydligt mer generellt om skydd för och behandling av personuppgifter jämfört med vår nuvarande nationella regleringsmodell. Utskottet har bedömt att den gällande lagstiftningen om personuppgifter är mycket tungrodd och komplicerad och hänvisat till att det enligt utskottets praxis är särskilt viktigt med en tydlig reglering i fråga om denna typ av bestämmelser som har kopplingar till de grundläggande fri- och rättigheterna och som gäller fysiska personers normala dagliga aktiviteter (se GrUU 31/2017 rd, GrUU 45/2016 rd, s. 3, och GrUU 41/2006 rd, s. 4/II). Även med tanke på tydligheten bör man förhålla sig restriktivt när det gäller att införa nationell speciallagstiftning. Sådan lagstiftning bör vara avgränsad till nödvändiga bestämmelser inom ramen för det nationella handlingsutrymme som dataskyddsförordningen medger.
Trafiksäkerhetsverket behandlar som myndighet personuppgifter för att fullgöra en lagstadgad förpliktelse (art. 6.1 c). I lagen om transportservice (320/2017) föreskrivs det om Trafiksäkerhetsverkets trafik- och transportregister, som innehåller uppgifter om tillstånd för verksamhetsutövare, trafikmedel och persontillstånd. Lagen har bestämmelser om vilka upgifter som införs i registret, deras förvaringstid och utlämning av dem. I lagen om transportservice har den allmänna dataskyddsförordningens bestämmelser om personuppgifter anpassats nationellt på ett sätt som förordningen tillåter. Körkortsuppgifterna i körkortsappen förmedlas från trafik- och transportregistret. Den rättsliga grunden för behandling av körkortsuppgifter i appen är det samtycke som en starkt autentiserad användare ger när han eller hon godkänner tjänstens användningsvillkor. Villkoren informerar appens användare om att samtycket utgör den rättsliga grunden för behandlingen.
1.3
Erkännande av utländska körkort
Körkort utfärdade i EU:s medlemsstater och stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) erkänns ömsesidigt i Finland. Körkorten ger rätt att köra här och de kan bytas ut mot ett motsvarande finländskt körkort utan ny förarexamen, om personen har sin vanliga vistelseort i Finland.
Körkort beviljade i andra stater som Finland har erkänt godkänns med vissa begränsningar. Dessa körkort kan ha beviljats i s.k. konventionsstater eller andra stater. Konventionsstaterna har tillträtt den i Genève år 1949 (FördrS 11/1959) eller den i Wien år 1968 ingångna konventionen om vägtrafik (FördrS 30/1986). Enligt en särskild överenskommelse jämställs också körkort beviljade i Hongkong, Macao och Taiwan med konventionsstaternas körkort. En konventionsstats körkort ger rätt att köra i Finland i två år efter det att innehavaren bosatte sig här varaktigt. Körkort med körrätt för fordon i kategori B och motorcykel kan bytas ut mot ett motsvarande finländskt körkort utan ny förarexamen, om övriga krav för beviljande av körkort uppfylls och personen har sin vanliga vistelseort här. Körkort beviljade i andra stater än konventionsstater erkänns mer begränsat. För körning här godkänns bara motsvarande körkort för motorcykel och fordon i kategori B, och körrätten gäller bara i ett år från inresan. Om personen har införts i befolkningsregistret kan tidsfristen dock inte vara längre än ett år från införandet i registret. För att byta ut dessa körkort mot ett finländskt körkort krävs alltid ny förarexamen.
EU- och EES-ländernas och konventionsländernas körkort följer en i stort sett enhetlig kategorisering och körkortsmodeller som utgår från den. Körkorten godkänns enligt kategoriseringen. Fysiska körkort beviljade i övriga stater omfattas av ytterligare krav på antecknad information och eventuell översättning av körkortet, om modellen och kategoriseringen inte motsvarar den som avses ovan. I sådana fall förutsätter ett godkännande att informationen på det nationella körkortet är skriven med latinska bokstäver och anger vilka fordon körkortet ger rätt att framföra. Eftersom dessa körkort saknar en enhetlig kategorisering räcker det inte att kategorin bara anges med t.ex. en bokstav. Alternativt kan den information som avses ovan framgå av en översättning som åtföljer körkortet och som har gjorts av en auktoriserad translator eller annars kan anses tillförlitlig. Som en sådan översättning ska man enligt kommunikationsutskottet (KoUB 23/2017 rd) t.ex. kunna godkänna en översättning gjord av en översättare av saktext och myndighetstext som inte är auktoriserad men som i övrigt kan anses tillförlitlig eller en översättning gjord av ett översättningsprogram som en biluthyrningsfirma själv använder. Enligt lagen kan översättningen göras på finska, svenska, norska, danska, engelska, tyska eller franska. Målet har varit att harmonisera kraven med dem som ställs i Norden.
I samtliga fall förutsätter ett godkännande av det utländska körkortet att gällande ålderskrav i Finland uppfylls och att innehavaren inte bodde varaktigt i Finland när körkortet beviljades samt att körkortet alltjämt är i kraft i det land där det har beviljats. Den föreslagna ändringen av körkortslagen gäller inte godkännande av utländska körkort på Åland eftersom landskapet har lagstiftningsbehörighet i fråga om vägtrafik enligt 21 § 1 mom. 21 punkten i självstyrelselagen (1144/1991).
1.4
Körkort beviljade på Färöarna och Grönland
Nordiska ministerrådets Gränshinderråd har uppmärksammat den ställning körkort beviljade på Färöarna och Grönland har i Norden och föreslagit ett godkännande av dessa genom ändring av den nordiska överenskommelse om körkort och registrering som ingicks år 1985 (FördrS 51/1986, Överenskommelse mellan Danmark, Finland, Norge och Sverige om ömsesidigt godkännande av körkort och av registrering av fordon). Gränshinderrådet lyfter särskilt fram att körkortet kanske inte kan bytas ut mot ett lokalt körkort när innehavaren bosätter sig varaktigt i landet.
Körkortslagen erkänner inte körkort beviljade på Färöarna och Grönland eftersom det de facto inte handlar om körkort beviljade i Danmark. Färöarna och Grönland är autonoma områden som formellt tillhör konungariket Danmark och de har rätt att bevilja egna körkort. Områdena hör inte till Europeiska unionen och är inte heller med i den nämnda nordiska överenskommelsen om körkort. Färöarna godkänner finländska körkort utan begränsningar. Ett finländskt körkort kan också bytas ut mot ett färöiskt om så önskas. Grönland godkänner finländska körkort för s.k. turistkörning i två månader. Om personen har kommit till Grönland för att arbeta ska körkortet dock bytas ut mot ett grönländskt.
Körkort beviljade på Färöarna och Grönland godkänns i Danmark under vissa förutsättningar. Körkort beviljade på Färöarna ger rätt att köra i Danmark och kan bytas ut mot ett danskt körkort utan ny förarexamen. Körkortet behöver inte bytas ut då innehavaren bosätter sig varaktigt i Danmark. Körkort beviljade på Grönland ger rätt att köra i Danmark bara om körkortsinnehavaren har sin vanliga vistelseort någon annanstans än i Danmark och de gällande danska kraven rörande minimiålder för körkort uppfylls. Om körkortsinnehavaren bosätter sig varaktigt i Danmark ska körkortet bytas ut mot ett danskt körkort inom 90 dagar. För att byta ut körkortet krävs ny förarexamen.
Färöarna tillämpar i stor utsträckning EU:s körkortslagstiftning och därför erkänns körkorten i vidare omfattning. Körkorten kan bytas ut utan ny förarexamen även i Norge, Island och Storbritannien. Enligt EU-lagstiftningen ska utfärdaren av det ursprungliga körkortet antecknas på det nya körkortet vid utbyte av tredjelandskörkort. När körkort utfärdade på Färöarna byts ut i Danmark antecknas Färöarna som utfärdare. Skälet till att körkort utfärdade på Grönland behandlas olika är enligt Danmark att körundervisningen och lagstiftningen om beviljande av körkort skiljer sig från den danska. I Norge kan de körkort för kategori B som fr.o.m. 1.1.1995 beviljats på Grönland bytas ut mot ett motsvarande körkort genom körprov. Körprovet ska utföras inom ett år från det att den vanliga vistelseorten blev en plats i Norge.
Gränshinderrådet anser att skillnaderna vid godkännande och utbyte av körkort kan leda till att den som flyttar till Sverige eller Finland måste skaffa sig möjlighet till ett svenskt eller finländskt körkort genom andra länders körkort. Enligt EU:s körkortslagstiftning, som tillämpas i alla länderna, kräver utbyte av körkort dock att innehavaren är varaktigt bosatt i det land som gör utbytet. Gränshinderrådet anser det inte befogat att på trafiksäkerhetsmässiga grunder kräva utbyte av körkort som har utfärdats på Färöarna eftersom Färöarna i stor utsträckning har beaktat körkortsdirektivets bestämmelser i sin lagstiftning. Därför föreslår rådet att dessa körkort ska omfattas av samma förfarande som de nordiska ländernas och EU- och EES-staternas körkort och att detta förverkligas genom ändring av den nordiska överenskommelse om körkort som ingicks år 1985.