2.1
Nationell lagstiftning
Grunderna för försörjningsberedskapsavgiften
I lagen om tryggande av försörjningsberedskapen (1390/1992) föreskrivs bland annat om finansieringen av försörjningsberedskapen. Enligt lagen ska Försörjningsberedskapscentralen sköta försörjningsberedskapsfonden som står utanför statsbudgeten och till vilken försörjningsberedskapsavgiften bokförs som inkomst.
Närmare bestämmelser om avgiften finns i lagen om punktskatt på flytande bränslen (1472/1994), nedan bränsleskattelagen, och i lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996), nedan elskattelagen. Enligt de ovannämnda lagarna tas det ut försörjningsberedskapsavgift för drivmedel och uppvärmningsbränslen samt för elström i samband med energibeskattningen och som en del av den totala skattesatsen för energibeskattningen (här i fortsättningen ”skattenivå” som är den term som fortfarande används i den här lagstiftningen nationellt). Från ingången av 1997 utvidgades tillämpningsområdet för försörjningsberedskapsavgiften till att inte bara omfatta punktskatt på flytande bränslen utan också punktskatt på elström och vissa bränslen och samtidigt sänktes försörjningsberedskapsavgiften för de flytande bränslen som redan tidigare omfattades av försörjningsberedskapsavgiften. Efter det har nya produkter inkluderats i försörjningsberedskapsavgiften, senast vid ingången av 2023.
Försörjningsberedskapsavgiften gäller den skattepliktiga förbrukningen av bränslen och el, varvid den inte omfattar exempelvis processanvändningen inom industrin, bränslen för den kommersiella flyg- och sjötrafiken, fast biomassa samt bränslen för elproduktion. Avgiften gäller inte heller tallolja eller torv. Försörjningsberedskapsavgiften gäller både fossila bränslen och biodrivmedel.
Trots sitt namn är försörjningsberedskapsavgiften en skatt. I enlighet med 1 § i bränsleskattelagen och 1 § i elskattelagen intäktsförs avgiftsintäkterna inte i statsbudgeten utan i en försörjningsberedskapsfond utanför statsbudgeten. Skatteförvaltningen tar ut försörjningsberedskapsavgiften i samband med annan energibeskattning och intäktsför den i försörjningsberedskapsfonden.
Avgiftens storlek
Bestämmelser om försörjningsberedskapsavgiftens storlek för olika bränslen och för el finns i skattetabellerna i bilagorna till bränsleskattelagen och elskattelagen på samma sätt som i fråga om den övriga energibeskattningen. Försörjningsberedskapsavgiftens storlek är inte för närvarande logisk när det gäller förhållandet mellan olika energiprodukter eller mellan energiprodukterna och elen. Försörjningsberedskapsavgiftens storlek är i fråga om energiprodukter följande: motorbensin och ersättande biobränslen 0,68 cent per liter, lätt brännolja och dieselolja och ersättande biobränslen 0,35 cent per liter, tung brännolja 0,28 cent per kilogram, flytgas och bioflytgas 0,11 cent per kilogram, stenkol 1,18 euro per ton samt naturgas och biogas 0,084 euro per megawattimme. Skatten på el har på basis av användningsändamålet för elen indelats i två skatteklasser, där försörjningsberedskapsavgiften i båda skatteklasserna är 0,013 cent per kilowattimme.
Försörjningsberedskapsavgiften är enhetsbaserad och följer inte priserna på elström eller energiprodukter. Försörjningsberedskapsavgiftens andel av priserna varierar avsevärt både över tid samt mellan energiprodukter och elström beroende på att nivån på försörjningsberedskapsavgiften är olika.
Av den totala skatten på fossil motorbensin är försörjningsberedskapsavgiften 0,9 procent, medan den är endast 0,6 procent av skatten på fossil dieselolja. Förutom att ingen försörjningsberedskapsavgift tas ut för torv och tallolja är avgiften i förhållande till den totala skattenivån minst för flytgas och flygpetroleum. När det gäller energiprodukter är försörjningsberedskapsavgiften högst för förnybar biobrännolja som används vid uppvärmning och för förnybar biogas. I den lägre elskatteklassen är försörjningsberedskapsavgiftens andel mer än en femtedel av den totala skattenivån.
Försörjningsberedskapsavgiftens andel av de effektiva totala skattenivåerna kan bli mångfaldig när energiskattenivån har sänkts, såsom vid samproduktion av el och värme, eller till exempel vid återbäring av energiskatt inom jordbruket. Sänkningarna och skatteåterbäringarna gäller i sådana fall inte försörjningsberedskapsavgiften, utan den ska betalas till fullt belopp.
Avgiftens storlek är inte heller logisk till exempel med tanke på energiinnehållet i olika energiprodukter. Såsom framgår av figur 1 är försörjningsberedskapsavgiften för drivmedel högst för sådana bränslen som ersätter fossil motorbensin och fossilt diesel och som ofta är biobaserade. Försörjningsberedskapsavgifterna för naturgas och elström som används i trafiken är låga. När det är fråga om bränslen för uppvärmning är försörjningsberedskapsavgiften högst för oljeprodukter och lägst för flytgas, naturgas och biogas samt torv, på vilken det inte tas ut någon försörjningsberedskapsavgift. Försörjningsberedskapsavgiften för elström är låg per energienhet också jämfört med många uppvärmningsbränslen, såsom brännolja.
Figur 1: Försörjningsberedskapsavgiftens storlek per energienhet 2025
2.2
Lagstiftningen i EU
Energiskattedirektivet
Beskattningen av drivmedel har förenhetligats i rådets direktiv 2003/96/EG om en omstrukturering av gemenskapsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet, nedan energiskattedirektivet. Energiprodukter enligt energiskattedirektivet är bland annat motorbensin, dieselolja, flytande biodrivmedel, lätt och tung brännolja, naturgas, stenkol och el.
Enligt energiskattedirektivet ska det på energiprodukter som släpps för förbrukning tas ut en minimiskatt för olika energiprodukter som medlemsstaterna, om de så önskar, får överskrida.
Punktskattedirektivet
Bestämmelser om det system för punktskatt som ska tillämpas i EU finns i rådets direktiv (EU) 2020/262 om allmänna regler för punktskatt, nedan punktskattedirektivet. Enligt artikel 1.2 i punktskattedirektivet får medlemsstaterna för särskilda ändamål påföra andra indirekta skatter på varor som omfattas av den harmoniserade punktbeskattningen, förutsatt att dessa skatter är förenliga med unionens regler om punktskatt eller mervärdesskatt i fråga om bestämning av skattebas, skatteberäkning, skattskyldighet och övervakning, men inte innefattar bestämmelser om undantag från skatteplikt. Försörjningsberedskapsavgiften infördes som en avgift som tas ut i samband med bränslebeskattningen innan det gällande finländska energiskattesystemet, som grundar sig på energiinnehåll och koldioxidutsläpp och som har EU:s godkännande, infördes.
2.3
Bedömning av nuläget
Grunderna för försörjningsberedskapsavgiften
Skattenivåerna för försörjningsberedskapsavgiften för olika bränslen och elström som tas ut i samband med energibeskattningen har fastställts före det nuvarande energiskattesystem som baserar sig på bränslenas energiinnehåll och koldioxidutsläpp under livscykeln. Avgiften har varit ett medel för finansiering av försörjningsberedskapen. Grunderna för försörjningsberedskapsavgiften, hur avgiften riktas och hur ändamålsenlig den är ur denna synvinkel har inte granskats under de senaste årtiondena. Det ingick ingen bedömning i exempelvis i statsrådets parlamentariskt beredda redogörelse om försörjningsberedskapen (Statsrådets publikationer 2022:59) eller i statsrådets beslut om målen med försörjningsberedskapen (568/2024).
Finland har ansetts vara ett föregångsland inom energibeskattningen i huvudsak på grund av att energibeskattningen objektivt sett bygger på bränslenas energiinnehåll (energiinnehållsskatt) och koldioxidutsläpp under livscykeln (koldioxidskatt). Den tredje komponenten i skattenivåerna, försörjningsberedskapsavgiften, är unik i EU och exceptionell i och med öronmärkningen av inkomsterna av avgiften i anslutning till annan finansiering än sådan som hänför sig till energiförbrukningen eller energimarknadens funktion.
Bestämningsgrunderna för försörjningsberedskapsavgiften följer inte heller någon viss logik som bygger på energiprodukternas egenskaper på samma sätt som vid annan energibeskattning. Skattenivån för försörjningsberedskapsavgiften varierar slumpmässigt mellan olika produkter. Exempelvis är avgiften för biobränsle högre i förhållande till energiinnehållet än avgiften för fossila bränslen. Å andra sidan varierar försörjningsberedskapsavgiftens andel av den totala skattenivån. I exempelvis den lägre elskatteklassen är försörjningsberedskapsavgiftens andel över en femtedel av den totala skattenivån. Försörjningsberedskapsavgiften följer således inte de klimat-, miljö- och energipolitiska mål som ställts för energibeskattningen. Samtidigt innebär detta att avgiften för närvarande inte uppfyller förutsättningarna enligt punktskattedirektivet när den fastställs på andra grunder än energibeskattningen. En förutsättning för att bibehålla försörjningsberedskapsavgiften som en del av den totala energiskattenivån är därmed att bestämningsgrunderna för försörjningsberedskapsavgiften ändras så att de blir mer enhetliga med bestämningsgrunderna för energibeskattningen.
Riktande av försörjningsberedskapsavgiften
Med tanke på försörjningsberedskapen hänför sig försörjningsberedskapsavgiften inte i någon särskilt omfattande utsträckning till produkter som är av betydelse med tanke på försörjningsberedskapen, utan den har utifrån finansieringsbehovet bara varit en finansieringsmetod.
I samband med att försörjningsberedskapsavgiften utvidgades till att gälla också produkter som avses i elskattelagen (RP 225/1996 rd) konstaterades det att det är motiverat att ta ut försörjningsberedskapsavgift för de funktioner som tryggas med hjälp av i huvudsak de insamlade medlen. Trots detta tas försörjningsberedskapsavgift fortfarande ut endast för energiförbrukningen. Skattebasen för försörjningsberedskapsavgiften är dock inte den totala energiförbrukningen utan endast den skattepliktiga energiförbrukningen. Därför omfattas en betydande del av energiförbrukningen inte av insamlingen av finansieringen av försörjningsberedskapsavgiften. Skattefri energiförbrukning är till exempel primär användning inom industrin, bränslen för elproduktion, kommersiell flyg- och sjötrafik såväl internationellt som inom Finland, användning av biomassa för uppvärmning, en del av användningen av torv för uppvärmning samt småskalig produktion av biogas och el. Skattebasen för energibeskattningen, och därmed också för försörjningsberedskapsavgiften, fastställs utifrån energiskattedirektivet samt nationella energi- och klimatpolitiska val och andra politiska val. Däremot har finansieringen av försörjningsberedskapen inte varit en faktor som bestämmer skattebasen för energibeskattningen i Finland.
Av den energiförbrukning som försörjningsberedskapsavgiften gäller varierar dess andel avsevärt mellan olika energiprodukter och el och är ologisk med tanke på försörjningsberedskapens finansieringsbehov, vilket fortfarande inverkar på vem som betalar försörjningsberedskapsavgiften och därmed finansierar försörjningsberedskapen.
Trafikens andel av skatteintäkterna av försörjningsberedskapsavgiften är för närvarande nästan 60 procent. Industrins andel är cirka 15 procent och hushållens andel av annan energiförbrukning än trafik cirka 10 procent.
Intäkter av försörjningsberedskapsavgiften
Intäkterna av försörjningsberedskapsavgiften var som högst på 2010-talet, nästan 48 miljoner euro på årsnivå. Intäkterna har ökat och sjunkit beroende på mängden skattepliktig förbrukning av olika energiprodukter och el. År 2024 uppgick intäkterna till 38 miljoner euro och enligt finansministeriets prognos kommer intäkterna år 2026 att vara något över 36 miljoner euro. Intäkterna av försörjningsberedskapsavgiften har under de senaste tio åren minskat reellt med mer än en fjärdedel. Utifrån finansministeriets prognoser om förbrukningen av olika energiprodukter minskar intäkterna till drygt 33 miljoner euro fram till 2030 enligt de nuvarande avgiftsgrunderna.
Försörjningsberedskapsavgiften tas ut endast för skattepliktig förbrukning av bränslen och el, varvid finansieringsbeloppet för försörjningsberedskapen ändras beroende på hur hushållen eller näringslivet förbrukar den energi som enligt energibeskattningen är skattepliktig och hur stor försörjningsberedskapsavgiften är vid respektive energiförbrukning. Skattebasen för försörjningsberedskapsavgiften minskar i takt med att energieffektiviteten förbättras, och intäkterna minskar i och med att förbrukningen sjunker till en nivå där försörjningsberedskapsavgiften är lägre eller där ingen avgift tas ut. I fråga om uppvärmningsbränslen minskar skatteutfallet av försörjningsberedskapsavgiften till exempel när andelen fast biomassa som står utanför energibeskattningen ökar. Skatteutfallet minskar också när värmeproduktionen övergår till värmeproduktion som inte baserar sig på förbränning, såsom värmepumpar, eftersom försörjningsberedskapsavgiften för elström är lägre än för bränslen. När det gäller flytande drivmedel ökas å andra sidan intäkterna av försörjningsberedskapsavgiften av övergången från fossila bränslen till förnybara bränslen, eftersom försörjningsberedskapsavgiften per energienhet för förnybara bränslen är större än för fossila bränslen. Då leder alltså till exempel den ökade distributionsskyldigheten för biodrivmedel till ökade intäkter av försörjningsberedskapsavgiften.
Den försörjningsberedskapsavgift som är bunden till den skattepliktiga energiförbrukningen innebär att beloppet av finansieringen av försörjningsberedskapen varierar enligt förändringarna i den skattepliktiga energiförbrukningen och inte till följd av finansieringsbehoven inom försörjningsberedskapen. Den skattepliktiga energiförbrukningen är beroende av ekonomiska konjunkturer (i synnerhet el i den lägre elskatteklassen) samt till exempel vädret (i synnerhet el i den allmänna elskatteklassen och bränslen för värmeproduktion), energipriserna, energi-, trafik- och miljöpolitiska lösningar samt utvecklingen av energieffektiviteten och den övriga tekniska utvecklingen. Av tabell 1 framgår att de årliga förändringarna inom energiskattebasen är stora och att intäkterna av försörjningsberedskapsavgiften inte är stabila.
Tabell 1: Utvecklingen av poster som är centrala med tanke på skattebasen för försörjningsberedskapsavgiften
Den framtida utvecklingen av energiskattebasen är förenad med stor osäkerhet. Den största osäkerheten gäller hur den totala elförbrukningen kommer att utvecklas, men också utvecklingen av förbrukningen av skattepliktiga bränslen är förenad med osäkerhet. Osäkerhetsnivån kan beskrivas till exempel genom att jämföra stamnätsbolaget Fingrids prognos från september 2025 för elförbrukningen 2030 och 2035. Enligt det scenario som ligger till grund för Fingrids nätplanering är den totala elförbrukningen 159 terawattimmar år 2035. I det scenario med lägre känslighet som baserar sig på gjorda investeringar och anslutningsavtal, är den totala elförbrukningen 104 terawattimmar år 2035. Skillnaden i den totala elförbrukningen mellan scenarierna är 53 procent år 2035.
Avvikelserna i prognoserna för energiskatteinkomsterna under budgetåret och ramperioden jämfört med utfallet har i regel varit små på samma sätt som i fråga om övriga punktskatter. Detta beror i huvudsak på att även om de årliga ändringarna i skattebasen för energibeskattningen, på det sätt som beskrivs ovan, är ganska stora, är de i huvudsak förutsebara på kort sikt. Dessutom följs skattebasen samt förbrukningen av olika energiprodukter och el upp, bedöms och förutspås i realtid på en mycket detaljerad nivå. Däremot är prognoserna på längre sikt oundvikligen förenade med betydande osäkerhetsfaktorer. När det gäller energiprodukter kommer skattebasen enligt prognoserna att som helhet klart minska på lång sikt. Däremot kommer skattebasen för el att öka. Som helhet innebär prognoserna att skatteintäkterna från den nuvarande försörjningsberedskapsavgiften sannolikt kommer att minska både nominellt och reellt på medellång sikt.
Utvecklingen av energiskattebasen kommer bland annat att påverkas av den kommande utsläppshandel för bränsledistributörer som ökar kostnaderna för användningen av fossila uppvärmnings- och drivmedel.
Öronmärkning av försörjningsberedskapsavgiften
Försörjningsberedskapsavgiften är en öronmärkt skatt vars intäkter inte inflyter i statsbudgeten, utan avgiften intäktsförs direkt i försörjningsberedskapsfonden som står utanför budgeten. Enligt den starka huvudprincipen för statsbudgeteringen är skatteinkomsterna icke-öronmärkta, vilket innebär att öronmärkningen av försörjningsberedskapsavgiftens inkomster utgör ett undantag från detta.
Öronmärkningen av inkomsterna leder till att beslutsfattandet och budgeteringen blir mindre effektiva och flexibla och att riksdagens budgetmakt försvagas, eftersom de öronmärkta skatteintäkterna inte upptas i statsbudgeten. Öronmärkningen gör också uppföljningen av utgifterna otydlig och förhindrar en bedömning av anslagsbehovet i situationer som förändras snabbt. I ett normalt förfarande fattas detaljerade beslut på anslagssidan separat från beslut som hänför sig till beskattningen. När skatteinkomsterna ökar eller sjunker, ökar eller sjunker den öronmärkta finansieringen på motsvarande sätt, vilket ofta inte är önskvärt eller ändamålsenligt. Intäkterna av den på förhand fastställda öronmärkta skatten kan avvika från det uppskattade och motsvarar således inte finansieringsbehovet. Öronmärkningen kan också leda till att skattehöjningarna dimensioneras genom anslagsbehovet, vilket inte nödvändigtvis är ändamålsenligt med tanke på målen för skatten till exempel de politiska mål som ställts för energibeskattningen.
Effektiviteten och flexibiliteten i beslutsfattandet och budgeteringen försvagas ytterligare av att den öronmärkta inkomstbasen för försörjningsberedskapsavgiften inte har ett direkt samband med de försörjningsberedskapsbehov som uppstår och som finansieras med hjälp av den, på det sätt som beskrivs ovan.