2
Nuläge och bedömning av nuläget
Enligt 5 § i lagen om klientavgifter inom småbarnspedagogiken (1503/2016, nedan kallad klientavgiftslagen) får avgiften för småbarnspedagogik på heltid uppgå till högst det enligt avgiftsprocenten angivna beloppet av de månadsinkomster som överskrider den lägsta inkomstgränsen. Denna avgiftsprocent bestäms enligt familjens storlek. Kommunen kan dock bestämma den högsta avgiften enligt 7 § i klientavgiftlagen, om sökanden inte meddelar familjens inkomster.
Avgiftprocenterna och inkomstgränserna är enligt 5 § 2 mom. i lagen följande:
Familjens storlek, personer | Inkomstgräns, euro/månad | Högsta avgiftsprocent |
2 | 2 050 | 10,70 |
3 | 2 646 | 10,70 |
4 | 3 003 | 10,70 |
5 | 3 361 | 10,70 |
6 | 3 718 | 10,70 |
Enligt 5 § 3 mom. i lagen föreskrivs att om familjen består av fler än sex personer, så ska den inkomstgräns som ligger till grund för avgiften höjas med 138 euro för varje följande minder-åriga barn i familjen.
Om bestämmande av avgifter för syskon föreskrivs i 8 § i klientavgiftslagen. Om fler än ett barn i samma familj deltar i kommunal småbarnspedagogik, kan klientavgiften för det yngsta barnet i småbarnspedagogik på heltid bestämmas enligt 5 §. För nästa barn i åldersordningen i småbarnspedagogik på heltid kan en avgift bestämmas som är högst 50 procent av avgiften för det yngsta barnet. För varje följande barn ska avgiften vara högst 20 procent av avgiften för det yngsta barnet. Avgiften för andra barn än det yngsta barnet i familjen ska bestämmas utifrån den kalkylerade avgiften för småbarnspedagogik på heltid för det yngsta barnet.
Enligt 16 § 1 mom. i lagen om avgifter inom småbarnspedagogiken justeras inkomstgränserna i euro enligt 5 § 2 mom. och beloppet enligt 5 § 3 mom. i enlighet med förändringen i det allmänna inkomstnivåindexet. Undervisnings- och kulturministeriet har den 29 november 2019 meddelat om indexjusterade klientavgifter inom småbarnspedagogiken (1115/2019).
De gällande indexjusterade inkomstgränserna är fr.o.m. den 1 augusti 2020 följande:
Familjens storlek, personer | Inkomstgräns euro/mån. |
2 | 2 136 |
3 | 2 756 |
4 | 3 129 |
5 | 3 502 |
6 | 3 874 |
Den med allmänt inkomstnivåindex justerade höjningen av den inkomstgräns som ska användas vid bestämmandet av avgiften för familjer bestående av fler än sex personer och som avses i 5 § 3 mom. i lagen om klientavgifter inom småbarnspedagogiken är för varje följande minderårigt barn i familjen 144 euro från och med den 1 augusti 2020.
Den högsta avgiften för småbarnspedagogik per barn i kommunal småbarnspedagogik är 288 euro i månaden. Avgiften som tas ut för det andra barnet är högst 144 euro i månaden. Avgiften för familjens övriga barn är högst 58 euro. Den lägsta avgift som tas ut är 27 euro.
Vid sidan av kommunal småbarnspedagogik tillhandahåller även privata serviceproducenter småbarnspedagogiska tjänster. Klientavgiftslagen reglerar inte klientavgifterna inom den privata småbarnspedagogiken, utan serviceproducenten och vårdnadshavarna kommer överens om dem genom avtal. Vårdnadshavarna kan av Folkpensionsanstalten ansöka om stöd för privat vård enligt lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn. År 2019 betalades stöd för privat vård ut för 12 924 barn, vilket innebär att 5 procent av barnen som deltog i småbarnspedagogik omfattades av stödet. Med hjälp av servicesedlar ordnades småbarnspedagogik för 31 856 barn år 2019. Andelen barn som använde servicesedlar var 13 procent av alla barn i småbarnspedagogiken.
I lagen föreskrivs om den högsta avgift som tas ut för småbarnspedagogik. Kommunen kan, om den så vill, ta ut lägre avgifter än de som föreskrivs i lagen men då ska kommuninvånarna behandlas jämlikt. Kommunen kan om den så vill agera på så sätt att den erbjuder alla barn i en viss ålder, t.ex. femåringar, småbarnspedagogik på deltid kostnadsfritt eller för en avgift som är enligt lag bestämda minsta avgift. För den överstigande tiden av småbarnspedagogik kan kommunen ta ut en avgift som den bestämmer om, men avgiften får ändå inte överstiga den avgift för barn som bestämts enligt lag.
Enligt statistiken i Tilastoraportti 33/2020 från Institutet för hälsa och välfärd deltog 253 727 barn i småbarnspedagogiken 2019. Antalet motsvarar ungefär 77 procent av de 1—6 åriga barnen i befolkningen. Det finns stora skillnader i fråga om antalet barn som deltar i småbarnspedagogik beroende på barnens ålder. Barn under ett år är i huvudsak hemma om föräldrarna är på föräldraledighet eller vårdledighet. Av barnen under 1 år deltog 434 (0,9 procent) i småbarnspedagogik, av ettåringarna deltog 17 907 i småbarnspedagogik, vilket är 37,2 procent av befolkningen i motsvarande ålder, och av tvååringarna deltog 69,1 procent i småbarnspedagogik. Av femåringarna omfattades inemot 91 procent av småbarnspedagogik. Utöver förskoleundervisningen omfattades också 82,1 procent av sexåringarna av småbarnspedagogik.
Om barnfamiljer och klientavgifterna inom småbarnspedagogiken
Enligt Statistikcentralens uppgifter fanns det 558 000 barnfamiljer i Finland vid utgången av 2019. Till barnfamiljer räknas familjer med minst ett barn under 18 år. Till barnfamiljerna hörde 38 procent av befolkningen. Den vanligaste familjeformen bland barnfamiljer var fortfarande en familj där föräldrarna är ett gift par av olika kön, vilket var fallet för 57 procent av alla barnfamiljer. I 20 procent av barnfamiljerna bestod föräldrarna ett sambopar. Andelen barnfamiljer som bestod av mamma och barn var också 20 procent. Det fanns fortfarande få barnfamiljer som bestod av pappa och barn, bara tre procent. Bland barnfamiljerna fanns 593 gifta par av samma kön och 245 registrerade par. Andelen barnfamiljer med ett barn var 43 procent, med två barn 39 procent och med tre barn 13 procent. Det genomsnittliga antalet barn var 1,84. I ombildade familjer var antalet barn något fler än i barnfamiljer i allmänhet. Det fanns 50 600 ombildade familjer vid utgången av 2019.
Cirka hälften av barnfamiljerna har åtminstone ett barn under 7 år. År 2019 fanns det sammanlagt 265 618 barnfamiljer med barn under 7 år. Av dessa familjer har 66 procent ett barn under 7 år, medan 29 procent har två barn under 7 år och 4,8 procent tre eller fler barn under 7 år.
Enligt registermaterialet i mikrosimuleringsmodellen SISU, som förvaltas av Statistikcentralen, betalade finländska barnfamiljer som hade barn inom den småbarnspedagogik som finansieras av kommunen 2017 i genomsnitt (median) 1 700 euro per år i klientavgifter inom småbarnspedagogiken. I hushåll med en vårdnadshavare låg medianinkomsten under inkomstgränsen för avgifter för småbarnspedagogik, och därför betalade den genomsnittliga ensamförsörjaren inte klientavgift för småbarnspedagogiken. Inkomstnivån för ensamförsörjare är lägre än för hushåll med två vårdnadshavare, och därför är även klientavgifterna i genomsnitt lägre. Familjer med två vårdnadshavare och två barn betalade i genomsnitt 2 500 euro per år i klientavgifter för småbarnspedagogiken.
Vid granskning av hushållens inkomstuppgifter används begreppet inkomstdecil. Där indelas befolkningen och hushållen utifrån inkomsterna i tio lika stora decilgrupper och varje inkomstdecil motsvarar 10 procent av befolkningen. Till den första decilen hör den tiondel som har de lägsta inkomsterna och till den sista decilen den tiondel som har de högsta inkomsterna.
Inkomstdeciler:
Hushållets årsinkomst, brutto (median) 2017
Inkomstdecil | Bruttoinkomster, €/år |
I | 12 200 |
II | 17 600 |
III | 23 300 |
IV | 33 400 |
V | 40 600 |
VI | 47 300 |
VII | 55 100 |
VIII | 64 700 |
IX | 79 200 |
X | 119 600 |
Justerat enligt materialet för 2017 ligger bruttoinkomsterna för de två inkomstdecilerna som har de lägsta inkomsterna under inkomstgränserna för småbarnspedagogik, och därför betalar barnfamiljer som hör till dessa inkomstdeciler i genomsnitt inte klientavgifter för småbarnspedagogik. I fråga om familjer som hör till den tredje inkomstdecilen är klientavgifterna inom småbarnspedagogiken i genomsnitt ca 600 euro per år. Familjer som hör till den fjärde inkomstdecilen betalar i genomsnitt 1 400 euro i klientavifter per år och barnfamiljer som hör till den femte inkomstdecilen betalar klientavgifter på 2 200 euro per år. För barnfamiljer som hör till den sjätte inkomstdecilen är de genomsnittliga avgifterna för småbarnspedagogik cirka 2 700 euro per år. Barnfamiljer som hör till inkomstdecilerna 7—10 och har barn inom den småbarnspedagogik som kommunen finansierar omfattas i genomsnitt av den högsta avgiften för småbarnspedagogiska avgifter och betalar årligen i genomsnitt 3 000—3 200 euro i klientavgifter inom småbarnspedagogiken.
När man granskar barnfamiljer med barn inom den småbarnspedagogik som kommunen finansierar utgjorde klientavgifterna inom småbarnspedagogiken år 2017 i genomsnitt 3 procent av barnfamiljernas disponibla inkomster. I de två inkomstdecilerna med de lägsta inkomsterna ligger familjernas inkomster i genomsnitt under inkomstgränserna för avgifterna för småbarnspedagogik och de avgifter för småbarnspedagogik som familjerna betalar utgör mindre än en procent av deras disponibla inkomster. För de barnfamiljer som hör till den tredje inkomsdecilen går i genomsnitt 2,1 procent av de disponibla inkomsterna till klientavgifterna. När det gäller barnfamiljer som hör till inkomstdecilerna 4—9 går i genomsnitt 3,5—5,1 procent av inkomsterna till klientavgifterna. För de barnfamiljer som hör till de 10 procent som har de högsta inkomsterna går i genomsnitt 2,5 procent av de disponibla inkomsterna till klientavgifterna.
Utnyttjandet av de kommunala småbarnspedagogiska tjänsterna varierar mellan olika inkomstdeciler. Enligt uppgifterna i registermaterialet för mikrosimuleringsmodellen SISU för 2017 omfattades i inkomstdecilerna 5—9 över 60 procent av barnen i rätt ålder för småbarnspedagogik (1—6 år) av kommunal småbarnspedagogik. I inkomstdecilen med de största inkomsterna var deltagandet i den småbarnspedagogik som kommunen finansierade något under 60 procent. På motsvarande sätt, när det gäller de barn som är i rätt ålder för småbarnspedagogisk verksamhet och som hör till den första och andra inkomstdecilen, som omfattar dem med låga inkomster, deltar ca 50 procent i kommunal småbarnspedagogisk verksamhet. I den tredje och fjärde inkomstdecilen deltar drygt 50 procent av barnen i den småbarnspedagogiska åldern i den småbarnspedagogik som kommunen finansierar.
6
Remissvar
På grund av att beredningstidtabellen var brådskande ordnades det i stället för en vanlig remissbehandling ett hörande om propositionen med de viktigaste intressentgrupperna. Till hörandet kallades följande aktörer: riksdagens justitieombudsmans kansli, justitiekanslersämbetet, social- och hälsovårdsministeriet, arbets- och näringsministeriet, finansministeriet, Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland, Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Regionförvaltningsverket i Östra Finland, Regionförvaltningsverket i Norra Finland, Regionförvaltningsverket i Lappland, Utbildningsstyrelsen, barnombudsmannen, diskrimineringsombudsmannen, Esbo stad, Helsingfors stad, Tavastehus stad, Idensalmi stad, Kemi stad, Kuusamo stad, Rovaniemi stad, Nyslotts stad, Sodankylä stad, Vanda stad, KT Kommunarbetsgivarna i Finland rf, Företagarna i Finland rf, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdet JHL rf, Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ rf, Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf, Tehy rf, Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf, Finlands Föräldraförbund rf, Hyvinvointialanliitto, Småbarnspedagikens Lärarförbund SLF rf.
Vid hörandet yttrade sig följande instanser: Esbo stad, Helsingfors stad, Idensalmi stad, Kemi stad, Kuusamo stad, Rovaniemi stad, Sodankylä stad, Vanda stad, Finlands Kommunförbund rf, Utbildningssektorns Fackorganisation OAJ rf, Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf, Tehy rf, Finlands Föräldraförbund rf,, Hyvinvointialanliitto, Småbarnspedagikens Lärarförbund SLF rf , Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL rf.
Dessutom lämnade Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf och Företagarna i Finland rf ett skriftligt utlåtande. Företrädaren för barnombudsmannens byrå anlände till hörandet, men yttrade sig inte.
Remissinstanserna ansåg allmänt att propositionens mål var goda, men oroade sig allvarligt över kommunernas ekonomiska situation. I många yttranden framfördes det att enbart allokeringen av samfundsskatten inte räcker till för att kompensera kommunerna för de kostnader som reformen medför eller för de investeringar som den ökade användningen av småbarnspedagogik medför. Det ansågs ha varit bättre att finansiera reformen genom att höja kommunernas statsandelsprocent. Dessutom förutsatte i synnerhet kommunerna att även kostnaderna för den ökade användningen av småbarnspedagogik kompenseras. En annan anledning till oro var möjligheten att klienterna inom den privata småbarnspedagogiken övergår till kommunal småbarnspedagogik.
I många yttranden framfördes oro över ställningen för privata producenter av småbarnspedagogiska tjänster. Utöver det belopp på 70 miljoner euro som nu föreslås i propositionen krävdes motsvarande höjningar av servicesedelns värde och stödet för privat vård av barn, eller så krävdes det att de disponibla medlen fördelas både på privat och offentlig verksamhet.
Många remissinstanser, såväl kommuner som organisationer, uttryckte oro över tillgången på personal som uppfyller behörighetsvillkoren i fortsättningen, när det kommer nya barn till småbarnspedagogiken. Att få personal som uppfyller behörighetsvillkoren är redan nu en utmaning. Man bekymrade sig också för om kvaliteten på småbarnspedagogiken ska kunna upprätthållas, trots det strama ekonomiska läget och den ökande användningen av småbarnspedagogik.
Med tanke på tidigt stöd till familjerna och pedagogiskt sett ansågs propositionen vara bra. Småbarnspedagogiken ansågs vara ett kostnadseffektivt sätt att stödja familjerna. Det ansågs också viktigt att avgiften inte utgör ett hinder för deltagande i småbarnspedagogik.
Utlåtandena kan läsas på adressen https://minedu.fi/hanke?tunnus=OKM051:00/2020