RESOLUTION MSC.550(108) (ANTAGEN DEN 23 MAJ 2024) ÄNDRINGAR I KAPITEL II-2 OCH V I 1974 ÅRS INTERNATIONELLA KONVENTION OM SÄKERHETEN FÖR MÄNNISKOLIV TILL SJÖSS SJÖSÄKERHETSKOMMITTÉN SOM ERINRAR OM artikel 28 b i konventionen om Internationella sjöfartsorganisationen, som gäller kommitténs ansvarsområde, SOM DESSUTOM ERINRAR OM artikel VIII b i 1974 års internationella konvention om säkerheten för människoliv till sjöss (SOLAS) ("konventionen"), som gäller det tillämpliga förfarandet för ändring av bilagan till konventionen med undantag av bestämmelserna i kapitel I, SOM HAR BEHANDLAT, vid sitt hundraåttonde möte, ändringar i konventionen vilka föreslagits och delgivits i enlighet med artikel VIII b i i konventionen, 1ANTAR i enlighet med artikel VIII b iv i konventionen ändringar i konventionen, vilkas text ingår i bilagan till denna resolution, 2BESTÄMMER, i enlighet med artikel VIII b vi led 2 bb i konventionen, att dessa ändringar ska anses såsom godtagna den 1 januari 2024 om inte mer än en tredjedel av de fördragsslutande regeringarna i konventionen eller fördragsslutande regeringar, vilkas handelsflottor sammanlagt har minst 50 procent av världshandelsflottans bruttodräktighet, före detta har underrättat generalsekreteraren om att de invänder mot ändringarna, 33 UPPMANAR de fördragsslutande regeringarna i konventionen att beakta att i enlighet med artikel VIII b vii led 2 i konventionen träder ändringarna i kraft den 1 januari 2026 efter att de blivit godtagna i enlighet med stycke 2, 44 BER generalsekreteraren, i det syfte som anges i artikel VIII b v i konventionen, sända till alla fördragsslutande regeringar i konventionen bestyrkta kopior av denna resolution och av texten på ändringarna i bilagan, 55 BER VIDARE generalsekreteraren sända kopior av denna resolution och dess bilaga till de medlemmar i organisationen som inte är fördragsslutande regeringar i konventionen. BILAGA ÄNDRINGAR I 1974 ÅRS INTERNATIONELLA KONVENTION OM SÄKERHETEN FÖR MÄNNISKOLIV TILL SJÖSS KAPITEL II-2 KONSTRUKTION - BRANDSKYDD, BRANDDETEKTERING OCH BRANDBEKÄMPNING Del B Förebyggande av bränder och explosioner Regel 4 Antändningssannolikhet 1I slutet av punkt 2.1.7 stryks ordet "och", och i slutet av punkt 2.1.8 ersätts "." med ordet ", och". 2Efter den nuvarande punkt 2.1.8 fogas till punkten en ny underpunkt med följande: ".9bränsle som levererats till fartyg och som används ombord får inte äventyra fartygssäkerheten eller inverka negativt på maskineriets funktion eller vara skadlig för manskapet." Del C Brandsläckning Regel 7 Detektering och larm 5Skydd för bostads- och arbetsutrymmen samt kontrollrum 3Punkt 5.2 ersätts med följande: "5.2Krav som gäller fartyg som tar mer än 36 passagerare Ett fast system för branddetektering och brandlarm ska installeras och anordnas så att det meddelar om rök i arbetsutrymmen, kontrollrum och bostadsutrymmen inklusive korridorer, trapphus och utrymningsvägar i bostadsutrymmena. Rökdetektorer behöver inte installeras i badrum och kök avsedda för privat bruk. I utrymmen där ingen brandrisk finns eller där brandrisken är låg, såsom tomma utrymmen, offentliga toaletter, koldioxidrum och andra motsvarande utrymmen, behöver inget fast branddetekterings- och brandlarmsystem installeras. När detektorer som installerats i hytter aktiveras ska de förmå avge eller orsaka ett hörbart larm i de utrymmen där de är placerade." 4Del 5.5 (Lastfartyg) ersätts med följande: "5.5Lastfartyg (Kraven enligt punkt 5.5 tillämpas på fartyg byggda den 1 januari 2026 eller senare. Fartyg byggda före den 1 januari 2026 ska uppfylla de tidigare kraven enligt punkt 5.5.) På lastfartyg ska bostads- och arbetsutrymmen samt kontrollrum skyddas med fasta system för branddetektering och brandlarm och/eller med automatiska sprinklersystem och system för branddetektering och brandlarm enligt följande, beroende på vilken skyddsmetod som valts enligt punkt 9.2.3.1:
5.5.1
Metod I C Ett fast system för branddetektering och brandlarm ska installeras och anordnas så att det meddelar om rök i bostadsutrymmens korridorer, trapphus och utrymningsvägar samt i alla kontrollrum och lastkontrollrum.
5.5.2
Metod II C Ett typgodkänt automatiskt sprinkler-, branddetekterings- och brandlarmsystem som uppfyller relevanta krav enligt regelverket för brandsäkerhetssystem ska installeras och anordnas så att det skyddar bostadsutrymmen, kök och andra arbetsutrymmen med undantag för utrymmen där ingen betydande brandrisk uppkommer, såsom tomma utrymmen och sanitetsutrymmen. Ett fast system för branddetektering och brandlarm ska dessutom installeras och anordnas så att det meddelar om rök i bostadsutrymmens korridorer, trapphus och utrymningsvägar samt i alla kontrollrum och lastkontrollrum.
5.5.3
Metod III C Ett fast system för branddetektering och brandlarm ska installeras och anordnas så att det meddelar om brand i alla bostads- och arbetsutrymmen och om rök i bostadsutrymmens samtliga korridorer, trapphus och utrymningsvägar med undantag för utrymmen där ingen betydande brandrisk uppkommer, såsom tomma utrymmen och sanitetsutrymmen. Ett fast system för branddetektering och brandlarm ska installeras och anordnas så att det meddelar om rök i bostadsutrymmens korridorer, trapphus och utrymningsvägar samt i alla kontrollrum och lastkontrollrum. Regel 9 Avgränsning av bränder 6Skydd för lastutrymmens indelningar 5Punkt 6.1 stryks, och de följande punkterna numreras på nytt. Del G Särskilda krav Regel 20 Skydd av fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen
6
Rubriken för regel 20 ersätts med följande:
"Regel 20 Skydd av fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen samt väderdäck avsedda för transport av fordon" 1Syfte 7Punkt 1.1 ersätts med följande: ".1fartyget ska ha brandsäkerhetssystem med vilka fartyget i tillräcklig omfattning kan skyddas mot brandrisker som berör fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen samt väderdäck avsedda för transport av fordon. 2Allmänna krav 2.1Tillämpningsområde 8Efter den nuvarande punkt 2.1.2 fogas till punkten en ny underpunkt med följande: "2.1.3Fartyg byggda före den 1 januari 2026, inklusive fartyg byggda före den 1 juli 2012, ska även uppfylla reglerna 20.4.1.6 och 20.6.2.3 som antagits genom resolution MSC.550(108)." 3Förebyggande åtgärder mot antändning av brandfarliga ångor i slutna fordonsutrymmen, slutna ro-ro-utrymmen och specialutrymmen 9Punkt 3.1.5 ersätts med följande: "3.1.5Permanenta öppningar I lastfartyg ska permanenta öppningar i sidobordläggningen, gavlarna eller däcket ovanför utrymmen placeras så att en eldsvåda i ett lastutrymme inte äventyrar sådana stuvningsutrymmen, embarkeringsstationer för livbåtar, bostads- och arbetsutrymmen eller kontrollrum som är belägna i överbyggnader eller däckshus ovanför lastutrymmet. 4Detektering och larm 10Under den nuvarande rubriken för avsnitt 4 (Detektering och larm) infogas ett nytt stycke med följande: "Passagerarfartyg byggda före den 1 januari 2026, inklusive fartyg byggda före den 1 juli 2012, ska uppfylla kraven enligt punkt 4.1.6 senast den 1 januari 2028 eller vid den besiktning som utförs därefter." 4.1Fasta branddetekterings- och brandlarmsystem 11Avsnitt 4.1 (Fasta branddetekterings- och brandlarmsystem) ersätts med följande: "4.1Fasta branddetekterings- och brandlarmsystem Kraven enligt punkt 4.1.1–4.1.4 tillämpas enbart på passagerarfartyg som byggts den 1 januari 2026 eller senare. Passagerarfartyg som byggts före den 1 januari 2026, inklusive fartyg som byggts före den 1 juli 2012, ska uppfylla kraven enligt punkt 4.1.6 samt de tidigare kraven enligt punkt 4.1. Kraven enligt punkt 4.1.5 tillämpas på lastfartyg byggda den 1 januari 2026 eller senare. Lastfartyg byggda före den 1 januari 2026 ska uppfylla de tidigare kraven enligt punkt 4.1. 4.1.1
I fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen ska finnas ett särskilt identifierbart fast branddetekterings- och brandlarmsystem. Systemet ska överensstämma med kraven enligt regelverket för brandsäkerhetssystem.
4.1.1.1
Ett fast branddetekterings- och brandlarmsystem ska förmå detektera rök och värme i alla fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen. Administrationen kan godkänna att linjära värmedetektorer ska krävas som värmedetekteringssystem. Systemet ska snabbt förmå detektera eldsvådor. Detektorernas placering ska tillfredsställa administrationen med beaktande av effekten av ventilation och övriga relevanta faktorer. Efter installationen ska systemet testas under normala förhållanden, och dess reaktionstid ska som helhet tillfredsställa administrationen.
4.1.2
Om ett fast vattenbaserat zonutlösningssystem används i fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen, ska för sektionen för varje zonutlösningssystem anordnas ett identifierbart branddetekterings- och brandlarmsystem.
4.1.3
Ett branddetekterings- och brandlarmsystem ska planeras så att systemets användargränssnitt framställer information på ett logiskt och entydigt sätt och möjliggör att förståelsen och beslutsfattandet är snabba och korrekta. I synnerhet numreringen av sektionerna i larmsystemet ska motsvara övriga system, såsom ett fast vattenbaserat brandsläckningssystem eller ett eventuellt videoövervakningssystem.
4.1.4
På ett väderdäck avsett för transport av fordon ska finnas ett fast branddetekterings- och brandlarmsystem. Det fasta branddetekteringssystemet ska snabbt förmå detektera en eldsvåda var som helst inom området. Detektorernas typ, sekvensering och placering ska tillfredsställa administrationen med beaktande av effekten av väderleksförhållanden, de hinder lasten utgör och övriga relevanta faktorer. Under olika arbetsskeden, såsom under lastning och lossning samt under gång, kan olika inställningar användas för undvikande av falska alarm.
4.1.5
I lastfartyg ska fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen utrustas med fasta branddetekterings- och brandlarmsystem som uppfyller kraven enligt regelverket för brandsäkerhetssystem. Ett fast branddetekteringssystem ska snabbt förmå detektera en eldsvåda. Detektorernas, avståndet mellan dem och deras placering ska tillfredsställa administrationen med beaktande av effekten av ventilation och övriga relevanta faktorer. Efter installationen ska systemet testas under normala förhållanden, och dess uppstartshastighet ska som helhet tillfredsställa administrationen.
4.1.6
I passagerarfartyg byggda före den 1 januari 2026, inklusive fartyg byggda före den 1 juli 2012, ska fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen utrustas med fasta branddetekterings- och brandlarmsystem som uppfyller kraven enligt regelverket för brandsäkerhetssystem. Ett fast branddetekteringssystem ska snabbt förmå detektera en eldsvåda. Ett fast branddetekterings- och brandlarmsystem ska meddela om rök och värme i alla fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen. I detta sammanhang ska värmedetektorerna uppfylla de krav på avstånd och täckningsområden som tillämpas på rökdetektorer. Värmedetektorer förutsätts endast om en rökdetektor redan finns i utrymmet."
4.3 Specialutrymmen 12Punkt 4.3.1 ersätts med följande: "4.3.1I specialutrymmen ska en effektiv brandpatrullering anordnas." 13.Efter det nuvarande avsnitt 4.3 (Specialutrymmen) infogas ett nytt avsnitt 4.4 med följande: "4.4Videoövervakning Kraven enligt punkt 4.4.1 och 4.4.2 tillämpas på fartyg byggda den 1 januari 2026 eller senare. Passagerarfartyg byggda före den 1 januari 2026 som innehåller fordonsutrymmen, specialutrymmen eller ro-ro-utrymmen, inklusive fartyg byggda före den 1 juli 2012, ska uppfylla kraven enligt punkt 4.4.1 och 4.4.2 senast den 1 januari 2028 eller vid den besiktning som utförs därefter." 4.4.1
I fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen i passagerarfartyg ska placeras ett effektivt videoövervakningssystem för kontinuerlig övervakning av utrymmena. Systemet ska ha beredskap för omedelbar uppspelning, med hjälp av vilken en eldsvåda kan lokaliseras så snabbt som möjligt. I utrymmena ska installeras kameror som täcker hela utrymmet, och som är placerade så högt att man efter lastning ser över lasten och fordonen.
4.4.2
De videor som tas upp av det övervakningssystem som installerats i fartyget ska kunna spelas upp kontinuerligt i ett bemannat kontrollrum eller i en säkerhetscentral under minst sju dagars tid i ro-ro-passagerarfartyg byggda den 1 januari 2026 eller senare och under 24 timmars tid i existerande ro-ro-passagerarfartyg byggda före den 1 januari 2026, inklusive fartyg byggda före den 1 juli 2012. Nära videomonitorn ska det tydligt framföras hur området för varje videokamera och sektionen för det fasta vattenbaserat brandsläckningssystem som skyddar samma utrymme motsvarar varandra. Manskapet förutsätts inte följa med videobilden kontinuerligt."
5 Strukturell brandsäkerhet 14Avsnitt 5 (Strukturell brandsäkerhet) ersätts jämte noter med följande: "5Strukturell brandsäkerhet och anordnande av öppningar Detta avsnitt tillämpas på passagerarfartyg som byggts den 1 januari 2026 eller senare. Passagerarfartyg byggda före den 1 januari 2026 ska uppfylla de tidigare kraven enligt avsnitt 5. 5.1 Strukturell brandsäkerhet 5.1.1
I passagerarfartyg som tar mer än 36 passagerare ska de skott och däck som bildar avgränsningar av specialutrymmen och ro-ro-utrymmen isoleras enligt klass A-60. Om en sådan avgränsning på andra sidan gränsar till ett i regelpunkt 9.2.2.3 definierat utrymme i klass (5), (9) eller (10), kan dock den lägre klass A-0 tillämpas. Om brännoljetankar är placerade nedanför specialutrymmen eller ro-ro-utrymmen, kan den lägre klass A-0 tillämpas i fråga om brandmotstånd.
5.1.2
Om ett specialutrymme eller ett ro-ro-utrymme har delats med skottdäck, ska de däckens brandklass fastställas utifrån det fasta vattenbaserade brandsläckningssystemets kapacitet och anordning. Om området ovanför och under ett visst däck inte samtidigt kan täckas av ett fast vattenbaserat brandsläckningssystem, ska däcket överensstämma med klass A-30 och alla ramper och dörrar mellan däcken ska vara tillverkade av stål och planerade så att de är så täta som möjligt.
5.2 Anordning av öppningar i fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen 5.2.1
Öppningar i sidobordläggning, gavlar och däck ovanför ro-ro-utrymmen ska placeras så att brandsläckning i ro-ro-utrymmet inte äventyrar
.1förvaringsområden för livbåtar, .2embarkerings- och samlingsstationer inklusive tillträde till stationerna, .3bostadsutrymmen och kontrollrum samt arbetsutrymmen som normalt används i överbyggnader och däckshus ovanför ro-ro-utrymmet. Öppningar är inte tillåtna i något däck som är beläget direkt under dessa objekt och inom ett säkerhetsavstånd på minst 6,0 meter mätt vågrätt. 5.2.2
Detta krav gäller inte öppningar som är försedda med stängningsanordningar, såsom ramper och dörrar. Ramper och dörrar ska vara av stål på alla däck som är belägna direkt nedanför bostadsutrymmen, kontrollrum och arbetsutrymmen som normalt används, och minst uppfylla klass A-0 på alla däck som är belägna direkt under embarkerings- och samlingsstationer för livbåtar.
5.2.3
Öppningar godkänns dock i ro-ro-utrymmen som är belägna under bostadsutrymmen, kontrollrum och arbetsutrymmen som normalt används, om fartygsskrovets brandmotstånd, inklusive fönster och dörrar, uppfyller klass A-60 på ett rektangulärt område som vågrätt avgränsas 6,0 m föröver och akteröver mätt från öppningen och lodrätt minst två däcksplan ovanför det däck där öppningen finns. Fönster i klass A-0 kan jämställas med fönster i klass A-60, om de skyddas av ett vattenbaserat brandsläckningssystem vars vattenförsörjning är minst 5,0 l/min per kvadratmeter. Insugsöppningar för ventilationen ska planeras så att föroreningsrisken är så liten som möjligt*
_____________ *Se reglerna 5.2, 8.2, 9.7.1.5 och 20.3.1.4. 5.2.4
Öppningar avsedda för maskinell ventilation av ro-ro-utrymmen och specialutrymmen är tillåtna nedanför bostadsutrymmen, arbetsutrymmen och kontrollrum som är belägna nedanför överbyggnader, om öppningen skyddas med en stängningsanordning till vilken tillträde sannolikt inte hindras vid brand i ro-ro-utrymmena och som kan stängas från en lättillgänglig plats. Stängningsanordningen ska vara av stål eller något annat brandbeständigt material. Sådana öppningar är inte tillåtna nedanför livbåtar, nödgeneratorer och ventilationsöppningar till maskinrum.
5.2.5
Trots det som anges ovan ska ventilationsöppningar som betjänar maskineri som används som fartygets huvudmaskiner och för energiproduktion och reservkraft placeras så att föroreningsrisken till följd av eldsvåda i ett ro-ro-utrymme eller specialutrymme förblir så liten som möjligt.
5.3Anordnande av väderdäck avsedda för transport av fordon 5.3.1
På väderdäck avsedda för transport av fordon ska relevanta arrangemang vidtas för att en eldsvåda som utvecklats på dem inte ska äventyra
.1förvaringsområden för livbåtar och livflottar, .2embarkerings- och samlingsstationer inklusive tillträde till stationerna, och .3 bostadsutrymmen, kontrollrum och arbetsutrymmen som normalt används som är belägna i överbyggnader och däckshus som gränsar till väderdäcket. 5.3.2
I bostadsutrymmen och kontrollrum samt i arbetsutrymmen som normalt används i överbyggnader och däckshus som gränsar till väderdäck ska relevanta arrangemang vidtas för att vågrätt skilja dem från fordonsfiler genom ett säkerhetsavstånd över 6,0 meter.
5.3.3
Säkerhetsavståndet kan minskas till 3.0 meter om brandmotståndet hos de avgränsningar som finns inom 6,0 meter är av klass A-60, inklusive fönster och dörrar. Alternativt kan avgränsningar av klass A-0 godkännas om de skyddas med ett vattenbaserat brandsläckningssystem med en vattenförsörjning på mints 5,0 l/min per kvadratmeter.
5.3.4
Livbåtar och embarkerings- och samlingsstationer, inklusive tillträde till dem, ska skyddas av ett säkerhetsavstånd över 12,0 meter. Säkerhetsavstånden mäts vågrätt.
5.3.5
Trots det som anges ovan ska ventilationsöppningar som betjänar maskineri som används som fartygets huvudmaskiner och för energiproduktion och reservkraft placeras så att föroreningsrisken till följd av eldsvåda på ett däck avsett för transport av fordon förblir så liten som möjligt.
6 Släckning 6.1Fasta släckningsanläggningar 15Det inledande stycket efter den nuvarande rubriken för avsnitt 6.1 (Fasta släckningsanläggningar) ersätts med följande: "(Kraven enligt punkt 6.1.1 och 6.1.2 tillämpas på fartyg byggda den 1 juli 2014 eller senare. Fartyg byggda före den 1 juli 2014 ska uppfylla de tidigare kraven enligt punkt 6.1.1 och 6.1.2. Kraven enligt punkt 6.2.1 och 6.2.2 tillämpas på ro-ro-passagerarfartyg byggda den 1 januari 2026 eller senare. Passagerarfartyg byggda före den 1 januari 2026 som innehåller fordonsutrymmen, specialutrymmen eller ro-ro-utrymmen, inklusive fartyg byggda före den 1 juli 2012, ska uppfylla kraven enligt punkt 6.2.3 senast den 1 januari 2028 eller vid den besiktning som utförs därefter.)" 16Efter det nuvarande avsnitt 6.1 (Fasta släckningsanordningar) infogas följande nya avsnitt 6.2, och följande avsnitt (Handbrandsläckare) och punkterna i det numreras på nytt som följer:
”6.2
Fast vattenbaserat brandsläckningssystem på väderdäck avsedda för transport av fordon 6.2.1
I passagerarfartyg ska installeras ett fast släckningssystem som baseras på vattenkanoner, som täcker de väderdäck som är avsedda för transport av fordon. Vattenkanonerna ska överensstämma med bestämmelserna i regelverket för brandsäkerhet.
6.2.2
I passagerarfartyg där en fast vattenbaserat brandsläckningssystem har som täcker de väderdäck som är avsedda för transport av fordon har installerats ska finnas ett avloppssystem. Systemet ska dimensioneras så att det avlägsnar minst 125 procent av den sammanlagda vattenförsörjningen såväl från vattenkanonerna som från det antal sprutmunstycken som krävs för brandslangar.
6.2.3
I passagerarfartyg byggda före den 1 januari 2026, inklusive fartyg byggda före den 1 juli 2012, ska installeras ett fast brandsläckningssystem som baseras på vattenkanoner, som täcker de väderdäck som är avsedda för transport av fordon. Vattenkanonerna ska placeras så att en obehindrat skydd av de fordonen på det område av väderdäcket som är avsett för transport av fordon kan säkerställas i mån av möjlighet. Vattenkanonernas funktion ska säkerställas med säkra korridorer eller med fjärrstyrning, så att den inte äventyras om en eldsvåda uppkommer inom det område vattenkanonerna skyddar. Varje vattenkanons kapacitet ska vara minst 1 250 l/min. Administrationen kan tillåta mindre genomströmningshastigheter, om kravet på genomströmningshastighet inte är praktiskt till följd av fartygets storlek och arrangemang. Administrationen kan också tillåta alternativa arrangemang för fartyg i vilka ett fast vattenbaserat brandsläckningssystem baserat på vattenkanoner redan har installerats före den 1 januari 2026."
17Efter det nuvarande avsnitt 6 (Släckning) infogas ett nytt avsnitt 7 jämte noter som följer:
"7
Beslutsfattande (Kraven enligt avsnitt 7 tillämpas på passagerarfartyg som byggts den 1 januari 2026 eller senare.) I passagerarfartygs fordonsutrymmen, specialutrymmen och ro-ro-utrymmen, där fasta sprinklersystem med vattenspridning under tryck har installerats, ska i däcken under och ovanför utrymmena samt i lodräta avgränsningar placeras relevanta skyltar och märkningar med vilkas hjälp det fasta brandsläckningssystemets sektioner lätt kan identifieras. De relevanta skyltarna och märkningarna ska anpassas till manskapets typiska sätt att röra sig, med beaktande av de hinder last eller fasta anordningar utgör. Nummerskyltarna för sektionerna ska tillverkas av luminiscerande material.* Den numrering av sektionerna som framförs inne i ett utrymme ska motsvara de identifieringsuppgifter för sektionernas ventiler och sektionerna som används i säkerhetscentralen eller i ett kontinuerligt bemannat kontrollrum. _________________ * Se kapitel 11 i regelverket om brandsäkerhetssystem om bedömning och testning av luminiscerande material." Regel 23 Säkerhetscentral på passagerarfartyg 6Övervakning och uppföljning av säkerhetssystem 18Punkt 6.10 ersätts med följande: ".10branddetekterings- och brandlarmsystem," KAPITEL V SJÖFARTSSÄKERHET Regel 31 Meddelanden om fara 19Efter det nuvarande 1 stycket infogas följande nya punkter jämte noter: "2.1 Befälhavaren för ett fartyg som råkat ut för att lastcontainrar förlorats ska på behörigt sätt, omedelbart och så uttömmande som möjligt underrätta fartyg i närheten, närmaste kuststat och flaggstaten om händelsen. 2.2 Om ett fartyg som avses i punkt 2.1 överges eller om inget meddelande kan fås från ett sådant fartyg eller om meddelandet är ofullständigt, ska företaget såsom det definieras i regel IX/1.2, i så stor utsträckning som möjligt uppfylla de skyldigheter som enligt denna regel ankommer på befälhavaren. 2.3 Flaggstaten ska, sedan den mottagit ett meddelande enligt punkt 2.1, underrätta Organisationen om att containrarna förlorats.* _____________ *Se dokumentet Notification and circulation through the Global Integrated Shipping Information System (GISIS) (resolution A.1074(28)). 2.4 Varje befälhavare som blir varse att en eller flera lastcontainrar driver till havs ska på behörigt sätt, omedelbart och så uttömmande som möjligt underrätta fartyg i närheten och närmaste kuststat om iakttagelsen." 20De nuvarande styckena 2, 3 och 4 numreras på nytt som stycke 3, 4 och 5. Regel 32 Minimiinnehållet i meddelanden om fara 21Efter det nuvarande 2 stycket (Tropiska cykloner) infogas ett nytt stycke som följer: "3Förlust eller upptäckt av lastcontainrar .1Förlust av lastcontainrar från fartyg Det är klart att alla detaljer kanske inte är tillgängliga när den preliminära anmälan sker. Befälhavaren ska meddela alla senare och/eller kompletterande uppgifter så snart som möjligt efter den preliminära anmälan. Av anmälan ska framgå: .1 Allmänt -Typen av anmälan: Förlust av lastcontainrar från fartyg -Tidpunkt (Universal Coordinated Time) och datum -Fartygets identifieringsuppgifter (IMO-nummer/namn/anropssignal/MMSI-nummer) -Avsändare: Fartygets befälhavare eller kontaktuppgifter till den företrädare som gör anmälan på befälhavarens vägnar -Mottagare: Närmaste kuststat till händelseplatsen och flaggstaten -Anmälans nummer: I kronologisk ordning, om nya anmälningar görs efter den första anmälan om förlust av lastcontainrar En grundlig undersökning av händelsen ska företas genast när det är säkert och möjligt. Antalet eller det uppskattade antalet förlorade lastcontainrar ska kontrolleras. En anmälan som innehåller det kontrollerade antalet betecknas som slutlig och sänds till samma mottagare. .2Anmälan om position* Position i grader longitud och latitud eller exakt bäring och distans i distansminuter från ett klart identifierbart landmärke (om möjligt) -Fartygets position när lastcontainrarna förlorades, eller -Om fartygets position när lastcontainrarna förlorades inte är känd, fartygets uppskattade position när lastcontainrarna förlorades, eller -Om fartygets uppskattade position när lastcontainrarna förlorades inte är känd eller kan fastställas, fartygets position när förlusten av lastcontainrarna upptäcktes. _____________ * Här kan mekaniska, elektroniska och/eller visuella hjälpmedel användas, med vilka platsen där lastcontainrarna förlorades kan anmälas nästan i realtid, om sådana är tillgängliga. .3 Det sammanlagda eller uppskattade antalet förlorade lastcontainrar i tillämpliga delar: .4 Typen av gods i lastcontainrarna: -Farliga ämnen: Ja/Nej -FN-nummer (om känt) .5 Beskrivning av de förlorade lastcontainrarna, om tillgänglig och möjlig: .1Lastcontainrarnas mått (t.ex. 20 fot), .2Typen av lastcontainrar (t.ex. kylcontainrar), och .3Antalet eller det uppskattade antalet tomma lastcontainrar. .6Om tillgängligt och möjligt, kan befälhavaren bl.a. lämna följande tilläggsuppgifter: -Beskrivning av lasten enligt förteckningen över farliga ämnen (i tillämpliga delar) -Beskrivning av eventuellt lastläckage -Vindens riktning och styrka -Havsströmmens riktning och styrka -De förlorade lastcontainrarnas uppskattade färdriktning och fart -Sjögång och våghöjd .2Iakttagelser av lastcontainrar som driver till havs .1 Allmänt -Typ av anmälan: Iakttagelser av lastcontainrar som driver till havs -Tidpunkt (Universal Coordinated Time) och datum -Fartygets identifieringsuppgifter (IMO-nummer/namn/anropssignal/MMSI-nummer) -Avsändare: Fartygets befälhavare -Mottagare: Närmaste kuststat till platsen för iakttagelsen .2 Anmälan om position Tidpunkt (Universal Coordinated Time), datum och de iakttagna containrarnas position i grader latitud och longitud eller exakt bäring och distans i distansminuter till ett klart identifierbart landmärke (om möjligt) .3 Det sammanlagda antalet iakttagna lastcontainrar .4Om tillgängligt och möjligt, kan befälhavaren bl.a. lämna följande tilläggsuppgifter: -Lastcontainrarnas mått (t.ex. 20 fot) -Typen av lastcontainrar (t.ex. kylcontainrar) -Beskrivning av eventuellt lastläckage -Vindens riktning och styrka -Havsströmmens riktning och styrka -De iakttagna lastcontainrarnas uppskattade färdriktning och fart -Sjögång och våghöjd " 22De nuvarande styckena 3, 4 och 5 numreras på nytt som stycke 4, 5 och 6. *** RESOLUTION MEPC.383(81) (antagen den 22 mars 2024) ÄNDRINGAR I 2004 ÅRS INTERNATIONELLA KONVENTION OM KONTROLL OCH HANTERING AV FARTYGS BARLASTVATTEN OCH SEDIMENT Ändringar i regel A-1 och B-2 (användning av elektroniska dagböcker) KOMMITTÉN FÖR SKYDD AV DEN MARINA MILJÖN SOM ERINRAR OM artikel 38 a i konventionen om Internationella sjöfartsorganisationen, som gäller de uppgifter som kommitté för skydd av den marina miljön som anförtros den i internationella konventioner om förhindrande och minskning av förorening från fartyg, SOM ÄVEN ERINRAR OM artikel 19 i 2004 års internationella konvention om kontroll och hantering av fartygs barlastvatten och sediment (barlastvattenkonventionen), i vilken ändringsförfarandet preciseras och organisationens kommitté för skydd av den marina miljön ges i uppgift att överväga ändringar som de fördragsslutande parterna godtar, SOM HAR BEHANDLAT, vid sitt åttioförsta möte, förslag till ändring av regel A-1 och B-2 i barlastkonventionen i fråga om användning av elektroniska dagböcker, ANTAR i enlighet med artikel 19.2 c i barlastvattenkonventionen ändringar i regel A-1 och B-2, vilkas text ingår i bilagan till denna resolution, BESTÄMMER i enlighet med artikel 19.2 e led II i barlastvattenkonventionen att ändringarna ska anses såsom godtagna den 1 april 2025 om inte mer än en tredjedel av de fördragsslutande parterna före detta har underrättat generalsekreteraren om att de invänder mot ändringarna, BER de fördragsslutande parterna att notera att ändringarna i enlighet med artikel 19.2 f led II träder i kraft den 1 oktober 2025 efter att de blivit godtagna i enlighet med stycke 2, BER generalsekreteraren att i enlighet med artikel 19.2 d i barlastvattenkonventionen sända bestyrkta kopior av denna resolution och av ändringarna i bilagan till alla fördragsslutande parter i BWM-konventionen, BER VIDARE generalsekreteraren att sända kopior av denna resolution och dess bilaga till de medlemmar i organisationen som inte är fördragsslutande parter i barlastvattenkonventionen, BER VIDARE generalsekreteraren att upprätta en konsoliderad och verifierad text av barlastvattenkonventionen. BILAGA ÄNDRINGAR I INTERNATIONELLA KONVENTIONEN OM KONTROLL OCH HANTERING AV FARTYGS BARLASTVATTEN OCH SEDIMENT (Användning av elektroniska dagböcker) Regel A-1 Definitioner Efter det nuvarande 8 stycket infogas ett nytt 9 stycke som följer: 9 " Med elektronisk dagbok avses en anordning eller ett system som administrationen godkänt, som används för elektronisk registrering av varje åtgärd i fråga om barlastvatten i enlighet med denna konvention, i stället för en dagbok i pappersform. " Regel B-2 Barlastvattendagbok Punkt 1 ersätts med följande: 1 "Varje fartyg ska om bord ha en barlastvattendagbok, som kan vara en elektronisk dagbok eller som kan ingå i en annan dagbok eller ett annat system, som minst ska innehålla de uppgifter som anges i bihang II. Administrationen godkänner elektroniska dagböcker med beaktande av de riktlinjer organisationen utarbetat. " Punkt 5 ersätts med följande: 5 "Alla åtgärder i fråga om barlastvatten ska fullständigt och omedelbart antecknas i barlastvattendagboken. Alla anteckningar ska signeras av den befattningshavare som är ansvarig för åtgärden, och varje fullskriven sida ska signeras av befälhavaren, eller om det är fråga om en grupp av elektroniska anteckningar ska befälhavaren verifiera den vid rätt tidpunkt. Anteckningarna i barlastvattendagboken ska vara på fartygets arbetsspråk. Om det inte är engelska, franska eller spanska, ska anteckningarna innehålla en översättning till något av dessa språk. När anteckningar på ett officiellt språk i den stat vars flagg fartygets har rätt att föra också används, ska de ha företräde i fall av tvist eller meningsskiljaktighet. " *** RESOLUTION MEPC.384(81) (antagen den 22 mars 2024) 1973 ÅRS INTERNATIONELLA KONVENTION TILL FÖRHINDRANDE AV FÖRORENING FRÅN FARTYG, SÅDAN DEN LYDER ÄNDRAD GENOM 1978 ÅRS PROTOKOLL Ändringar i protokoll I till MARPOL-konventionen (förfaranden för anmälan om förlust av containrar) KOMMITTÉN FÖR SKYDD AV DEN MARINA MILJÖN SOM ERINRAR OM artikel 38 a i konventionen om Internationella sjöfartsorganisationen, som gäller de uppgifter som kommitté för skydd av den marina miljön som anförtros den i internationella konventioner om förhindrande och minskning av förorening från fartyg, NOTERAR artikel 16 i 1973 års internationella konvention till förhindrande av förorening från fartyg, sådan den lyder ändrad genom 1978 års protokoll (MARPOL), i vilken ändringsförfarandet preciseras och organisationens behöriga organ ges i uppdrag att överväga och anta ändringar, HAR BEHANDLAT, vid sitt åttioförsta möte, förslag till ändringar i protokoll I till MARPOL-konventionen, som gäller förfaranden för anmälning av förlust av containrar. ANTAR i enlighet med artikel 16.2 d i MARPOL-konventionen ändringar i protokoll I till MARPOL-konventionen, vilkas text ingår i bilagan till denna resolution, BESTÄMMER i enlighet med artikel 16.2 f led III i MARPOL-konventionen att dessa ändringar ska anses såsom godtagna den 1 juli 2025 om inte minst en tredjedel av de fördragsslutande parterna eller fördragsslutande parter vilkas handelsflottor sammanlagt har minst 50 procent av världshandelsflottands bruttodräktighet, före detta har underrättat generalsekreteraren om att de invänder mot ändringarna, BER de fördragsslutande parterna att notera att ändringarna i enlighet med artikel 16.2 g led II i MARPOL-konventionen träder i kraft den 1 januari 2026 efter att de blivit godtagna i enlighet med stycke 2, BER generalsekreteraren att i enlighet med artikel 19.2 e i MARPOL-konventionen sända bestyrkta kopior av denna resolution och av ändringarna i bilagan till alla fördragsslutande parter i MARPOL-konventionen, BER VIDARE generalsekreteraren att sända kopior av denna resolution och dess bilaga till de medlemmar i organisationen som inte är fördragsslutande parter i MARPOL-konventionen. BILAGA ÄNDRINGAR I PROTOKOLL I TILL MARPOL-KONVENTIONEN (Förfaranden för anmälan av förlust av containrar) PROTOKOLL I - BESTÄMMELSER OM ANMÄLAN OM KRITISKA LÄGEN SOM GÄLLER SKADLIGA ÄMNEN Artikel V Rapporteringsförfaranden Efter den nuvarande 2 punkten infogas en ny 3 punkt som följer: "Om containrar förloras, ska en sådan anmälan som krävs i artikel II 1 led b göras i enlighet med de krav som gäller meddelanden om fara enligt kapitel V regel 31 och kapitel V regel 32 i 1974 års internationella konvention om säkerheten för människoliv till sjöss." *** | RESOLUTION MSC.550(108) (ADOPTED ON 23 MAY 2024) AMENDMENTS TO CHAPTERS II-2 AND V OF THE INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE SAFETY OF LIFE AT SEA, 1974 THE MARITIME SAFETY COMMITTEE, RECALLING Article 28(b) of the Convention on the International Maritime Organization concerning the functions of the Committee, RECALLING ALSO article VIII(b) of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974 ("the Convention"), concerning the amendment procedure applicable to the annex to the Convention, other than to the provisions of chapter I, HAVING CONSIDERED, at its 108th session, amendments to the Convention proposed and circulated in accordance with article VIII(b)(i) of the Convention, 1ADOPTS, in accordance with article VIII(b)(iv) of the Convention, amendments to the Convention, the text of which is set out in the annex to the present resolution; 2DETERMINES, in accordance with article VIII(b)(vi)(2)(bb) of the Convention, that the said amendments shall be deemed to have been accepted on 1 July 2025, unless, prior to that date, more than one third of the Contracting Governments to the Convention or Contracting Governments the combined merchant fleets of which constitute not less than 50% of the gross tonnage of the world's merchant fleet have notified the SecretaryGeneral of their objections to the amendments; 3INVITES Contracting Governments to the Convention to note that, in accordance with article VIII(b)(vii)(2) of the Convention, the amendments shall enter into force on 1 January 2026 upon their acceptance in accordance with paragraph 2 above; 4REQUESTS the Secretary-General, for the purposes of article VIII(b)(v) of the Convention, to transmit certified copies of the present resolution and the text of the amendments contained in the annex to all Contracting Governments to the Convention; 5ALSO REQUESTS the Secretary-General to transmit copies of this resolution and its annex to Members of the Organization which are not Contracting Governments to the Convention ANNEX AMENDMENTS TO THE INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE SAFETY OF LIFE AT SEA, 1974 CHAPTER II-2 CONSTRUCTION – FIRE PROTECTION, FIRE DETECTION AND FIRE EXTINCTION Part B Prevention of fire and explosion Regulation 4 Probability of ignition 1At the end of paragraph 2.1.7, the word "and" is deleted and at the end of paragraph 2.1.8, "." is replaced by "; and". 2The following new sub-paragraph is added after existing paragraph 2.1.8: ".9oil fuel delivered to and used on board ships shall not jeopardize the safety of ships or adversely affect the performance of the machinery or be harmful to personnel." Part C Suppression of fire Regulation 7 Detection and alarm 5Protection of accommodation and service spaces and control stations 3Paragraph 5.2 is replaced by the following:
"
5.2 Requirements for passenger ships carrying more than 36 passengers A fixed fire detection and fire alarm system shall be so installed and arranged as to provide smoke detection in service spaces, control stations and accommodation spaces, including corridors, stairways and escape routes within accommodation spaces. Smoke detectors need not be fitted in private bathrooms and galleys. Spaces having little or no fire risk such as voids, public toilets, carbon dioxide rooms and similar spaces need not be fitted with a fixed fire detection and fire alarm system. Detectors fitted in cabins, when activated, shall also be capable of emitting, or cause to be emitted, an audible alarm within the space where they are located." 4Section 5.5 (Cargo ships) is replaced by the following:
"
5.5Cargo ships (The requirements of paragraph 5.5 shall apply to ships constructed on or after 1 January 2026. Ships constructed before 1 January 2026 shall comply with the previously applicable requirements of paragraph 5.5.) Accommodation and service spaces and control stations of cargo ships shall be protected by a fixed fire detection and fire alarm system and/or an automatic sprinkler, fire detection and fire alarm system as follows depending on a protection method adopted in accordance with regulation 9.2.3.1.
5.5.1
Method IC A fixed fire detection and fire alarm system shall be so installed and arranged as to provide smoke detection in all corridors, stairways and escape routes within accommodation spaces and in all control stations and cargo control rooms.
5.5.2
Method IIC An automatic sprinkler, fire detection and fire alarm system of an approved type complying with the relevant requirements of the Fire Safety Systems Code shall be so installed and arranged as to protect accommodation spaces, galleys and other service spaces, except spaces which afford no substantial fire risk such as void spaces, sanitary spaces, etc. In addition, a fixed fire detection and fire alarm system shall be so installed and arranged as to provide smoke detection in all corridors, stairways and escape routes within accommodation spaces and in all control stations and cargo control rooms.
5.5.3
Method IIIC A fixed fire detection and fire alarm system shall be so installed and arranged as to detect the presence of fire in all accommodation spaces and service spaces providing smoke detection in corridors, stairways and escape routes within accommodation spaces, except spaces which afford no substantial fire risk such as void spaces, sanitary spaces, etc. In addition, a fixed fire detection and fire alarm system shall be so installed and arranged as to provide smoke detection in all corridors, stairways and escape routes within accommodation spaces and in all control stations and cargo control rooms." Regulation 9 Containment of fire 6Protection of cargo space boundaries 5Paragraph 6.1 is deleted and the subsequent paragraphs are renumbered accordingly. Part G Special requirements Regulation 20 Protection of vehicle, special category and ro-ro spaces 6The title of regulation 20 is replaced by the following:
"
Regulation 20 Protection of vehicle, special category, open and closed ro-ro spaces, and weather decks intended for the carriage of vehicles
"
1Purpose 7Paragraph 1.1 is replaced by the following: ".1fire protection systems shall be provided to adequately protect the ship from the fire hazards associated with vehicle, special category and ro-ro spaces, and weather deck intended for the carriage of vehicles;" 2General requirements 2.1Application 8The following new paragraph 2.1.3 is added after existing paragraph 2.1.2: "2.1.3Passenger ships constructed before 1 January 2026, including those constructed before 1 July 2012, shall also comply with regulations 20.4.1.6, 20.4.4 and 20.6.2.3, as adopted by resolution MSC.550(108)." 3Precaution against ignition of flammable vapours in closed vehicle spaces, closed ro-ro spaces and special category spaces 9Paragraph 3.1.5 is replaced by the following:
"
3.1.5Permanent openings In cargo ships, permanent openings in the side plating, the ends or deckhead of the space shall be so situated that a fire in the cargo space does not endanger stowage areas and embarkation stations for survival craft and accommodation spaces, service spaces and control stations in superstructures and deckhouses above the cargo spaces." 4Detection and alarm 10The following new paragraph is added under the existing title of section 4 (Detection and alarm): "Passenger ships constructed before 1 January 2026, including those constructed before 1 July 2012, shall comply with the requirements of paragraph 4.1.6 not later than the first survey on or after 1 January 2028." 4.1Fixed fire detection and fire alarm systems
11
Section 4.1 (Fixed fire detection and fire alarm systems) is replaced by the following:
"
4.1Fixed fire detection and fire alarm systems The requirements of paragraphs 4.1.1 through 4.1.4 shall only apply to passenger ships constructed on or after 1 January 2026. Passenger ships constructed before 1 January 2026, including those constructed before 1 July 2012, shall comply with the requirements of paragraph 4.1.6 and the previously applicable requirements of paragraph 4.1. The requirements of paragraph 4.1.5 shall apply to cargo ships constructed on or after 1 January 2026. Cargo ships constructed before 1 January 2026 shall comply with the previously applicable requirements of paragraph 4.1. 4.1.1
In vehicle, special category and ro-ro spaces, there shall be provided an individually identifiable fixed fire detection and fire alarm system. The system shall comply with the requirements of the Fire Safety Systems Code.
4.1.1.1
The fixed fire detection and fire alarm system shall provide smoke and heat detection throughout vehicle, special category and ro-ro spaces. The Administration may accept linear heat detectors as the required system for heat detection. The system shall be capable of rapidly detecting the onset of fire. The location of detectors shall be to the satisfaction of the Administration, taking into account the effects of ventilation and other relevant factors. After being installed, the system shall be tested under normal ventilation conditions and shall give an overall response time to the satisfaction of the Administration.
4.1.2
If a fixed water-based deluge system is used for vehicle, special category and ro-ro spaces, then a fire detection and fire alarm system identifiable to the same sections of the deluge system shall be arranged.
4.1.3
The fire detection and fire alarm system shall be designed with a system interface which provides logical and unambiguous presentation of the information, to allow a quick and correct understanding and decision-making. In particular, section numbering of the alarm system shall coincide with that of other systems, such as a fixed water-based fire-extinguishing system or video monitoring system, if available.
4.1.4
There shall be provided a fixed fire detection and fire alarm system for the area on the weather deck intended for the carriage of vehicles. The fixed fire detection system shall be capable of rapidly detecting the onset of the fire anywhere on the area. The type of detectors and their spacing and location shall be to the satisfaction of the Administration, taking into account the effects of weather conditions, cargo obstruction and other relevant factors. Different settings may be used for specific operation sequences, such as during loading or unloading and during voyage, in order to reduce the false alarms.
4.1.5
In cargo ships, vehicle spaces, special category spaces and ro-ro spaces shall be provided with a fixed fire detection and fire alarm system complying with the requirements of the Fire Safety Systems Code. The fixed fire detection system shall be capable of rapidly detecting the onset of fire. The type of detectors and their spacing and location shall be to the satisfaction of the Administration, taking into account the effects of ventilation and other relevant factors. After being installed, the system shall be tested under normal ventilation conditions and shall give an overall response time to the satisfaction of the Administration.
4.1.6
For passenger ships constructed before 1 January 2026, including those constructed before 1 July 2012, a fixed fire detection and fire alarm system complying with the requirements of the Fire Safety Systems Code shall be provided in special category spaces, open and closed ro-ro and vehicle spaces. The fixed fire detection system shall be capable of rapidly detecting the onset of fire. The fixed fire detection and fire alarm system shall provide smoke and heat detection throughout vehicle, special category and ro-ro spaces. In this context, heat detectors shall comply with the spacing and coverage area requirements as applicable for smoke detectors. Heat detectors are only required where there is already a smoke detector."
4.3 Special category spaces 12Paragraph 4.3.1 is replaced by the following: "4.3.1An efficient fire patrol system shall be maintained in special category spaces." 13The following new section 4.4 is added after existing section 4.3 (Special category spaces):
"
4.4Video monitoring The requirements of paragraphs 4.4.1 and 4.4.2 apply to ships constructed on or after 1 January 2026. Passenger ships with vehicle, special category or ro-ro spaces constructed before 1 January 2026, including those constructed before 1 July 2012, shall comply with the requirements of paragraphs 4.4.1 and 4.4.2 not later than the first survey on or after 1 January 2028. 4.4.1
For passenger ships, an effective video monitoring system shall be arranged in vehicle, special category and ro-ro spaces for continuous monitoring of these spaces. The system shall be provided with immediate playback capability to allow for quick identification of fire location, as far as practicable. Cameras shall be installed to cover the whole space, high enough to see over cargo and vehicles after loading.
4.4.2
The videos recorded by this monitoring system shall be available for replay at a continuously manned control station or at the safety centre for at least seven days for installation on ro-ro passenger ships constructed on or after 1 January 2026 and 24 hours for existing ro-ro passenger ships constructed before 1 January 2026, including those constructed before 1 July 2012. The correspondence between any one video camera and the section of the fixed water-based fire-extinguishing system protecting the space covered by this camera shall be clearly displayed close to the video monitor. Continuous monitoring of the video image by the crew is not required."
5 Structural fire protection 14Section 5 (Structural fire protection) is replaced by the following, together with the associated footnote:
"
5Structural fire protection and arrangement of openings This paragraph applies to passenger ships constructed on or after 1 January 2026. Passenger ships constructed before 1 January 2026 shall comply with the previously applicable requirements of paragraph 5. 5.1Structural fire protection 5.1.1
In passenger ships carrying more than 36 passengers, the boundary bulkheads and decks of special category and ro-ro spaces shall be insulated to "A60" class standard. However, where a category (5), (9) and (10) space, as defined in regulation 9.2.2.3, is on one side of the division, the standard may be reduced to "A0". Where fuel oil tanks are below a special category space, the integrity of the deck between such spaces may be reduced to "A-0" standard.
5.1.2
Where a special category space or ro-ro space is subdivided with internal decks, the fire rating of these decks shall be determined based on the capacity and arrangement of the fixed water-based fire-extinguishing system. If the fixed waterbased fire-extinguishing system cannot simultaneously cover the applicable area above and below a given deck, this deck shall be of "A-30" standard while any ramps and doors between decks shall be made of steel and of a design being as tight as practical.
5.2 Arrangement of openings in ro-ro spaces and special category spaces 5.2.1
Openings in the side plating, the ends or deckhead of the ro-ro space shall be situated and arranged so that a fire in the ro-ro space does not endanger:
.1stowage areas for survival craft; .2embarkation stations and assembly stations, including access to such stations; and .3accommodation spaces, control stations and normally occupied service spaces in superstructures and deckhouses above the ro-ro space. Openings are not permitted for all decks directly below these objects and within a safety distance of minimum 6.0 m measured horizontally. 5.2.2
This requirement does not apply to openings fitted with closing arrangements, such as ramps and doors. Ramps and doors shall be of steel for all decks directly below accommodation spaces, control stations and normally occupied service spaces, and minimum "A-0" for all decks directly below survival craft, embarkation stations and assembly stations.
5.2.3
Openings are, however, accepted in ro-ro spaces below accommodation spaces, control stations and normally occupied service spaces, when the fire integrity of the ship's side, including windows and doors, is "A-60" on boundaries in a rectangular area measured 6.0 m horizontally forward and aft of the openings and vertically minimum two deck levels above the deck level with the opening. "A-0" windows protected by a water-based system with an application rate of at least 5.0 L/min per square metre may be accepted as equivalent to "A-60" windows. Ventilation inlets shall be designed to minimize the risk of contamination.*
_____________ *Refer to regulations 5.2, 8.2, 9.7.1.5 and 20.3.1.4. 5.2.4
Openings for mechanical ventilation of ro-ro and special category spaces are permitted below accommodation spaces, service spaces and control stations in superstructures, if the opening is protected by a closing device, with a closing arrangement not likely to be cut off in case of a fire in the ro-ro spaces, capable of being closed from a readily accessible position. The closing device shall be made of steel or other fire-resistant material. Such openings are not permitted below survival craft, the emergency generator and air intakes for the engine-room(s).
5.2.5
Notwithstanding the above, air intakes serving machinery used for the ship's main propulsion, power generation and emergency power generation shall be in a position minimizing the risk of being contaminated by a fire in the ro-ro space or special category space.
5.3Arrangement of weather deck intended for the carriage of vehicles 5.3.1
Appropriate arrangements shall be made so that a fully developed fire on weather decks intended for the carriage of vehicles does not endanger:
.1stowage areas for survival craft; .2embarkation stations and assembly stations including access to these; and .3 accommodation spaces, control stations and normally occupied service spaces in superstructures and deckhouses adjacent to the weather deck. 5.3.2
Appropriate arrangements shall be made providing a safety distance, measured horizontally, from the designated vehicle lanes of more than 6.0 m to accommodation spaces, control stations and normally occupied service spaces in superstructures and deckhouses adjacent to the weather deck.
5.3.3
The safety distance can be reduced to 3.0 m when boundaries, including windows and doors, within 6.0 m are of "A-60" integrity. Alternatively, "A-0" boundaries protected by a water-based system with an application rate of at least 5.0 L/min per square metre may be accepted as equivalent.
5.3.4
Survival craft and embarkation stations, including access to these, shall be protected with a safety distance of more than 12.0 m. Safety distances shall be measured horizontally.
5.3.5
Notwithstanding the above, air intakes serving machinery used for the ship's main propulsion, power generation and emergency power generation shall be in a position minimizing the risk of being contaminated by a fire on the weather deck intended for carriage of vehicles."
6 Fire extinction 6.1Fixed fire-extinguishing systems 15The explanatory paragraph under the title of existing section 6.1 (Fixed fireextinguishing systems) is replaced by the following: "(The requirements of paragraphs 6.1.1 and 6.1.2 shall apply to ships constructed on or after 1 July 2014. Ships constructed before 1 July 2014 shall comply with the previously applicable requirements of paragraphs 6.1.1 and 6.1.2. The requirements of paragraphs 6.2.1 and 6.2.2 shall apply to ro-ro passenger ships constructed on or after 1 January 2026. Passenger ships with vehicle, special category or ro-ro spaces constructed before 1 January 2026, including those constructed before 1 July 2012, shall comply with the requirements of paragraph 6.2.3 not later than the first survey on or after 1 January 2028.)" 16The following new section 6.2 is inserted after existing section 6.1 (Fixed fireextinguishing systems) and the subsequent section (Portable fire extinguishers) and its paragraphs are renumbered accordingly:
"
6.2Fixed water-based fire-extinguishing system on weather decks intended for carriage of vehicles 6.2.1
In passenger ships, a fixed water-based fire-extinguishing system based on monitor(s) shall be installed in order to cover weather decks intended for the carriage of vehicles. The monitor(s) shall comply with the provisions of the Fire Safety Systems Code.
6.2.2
In passenger ships, drainage shall be provided where a fixed water-based fire-extinguishing system is installed to cover weather decks intended for carriage of vehicles. The system shall be sized to remove no less than 125% of the combined capacity of both the monitor(s) and the required number of fire hose nozzles.
6.2.3
For passenger ships constructed before 1 January 2026, including those constructed before 1 July 2012, a fixed water-based fireextinguishing system based on monitor(s) shall be installed in order to protect areas on weather decks intended for the carriage of vehicles. Monitors shall be located in positions which ensure unobstructed protection of vehicles in the area on the weather deck intended for carriage for vehicles, as far as practicable. Operation of monitors shall be ensured by safe access ways or remote control not to be impaired by a fire in the area protected by that monitor. Capacity of each monitor shall be at least 1,250 L/min. The Administration may permit lower flow rates when the required rate is not practical given the size and arrangement of the ship. The Administration may also permit alternative arrangements for ships that have already installed a fixed water-based fireextinguishing system based on monitor(s) prior to 1 January 2026."
17The following new section 7 is added after existing section 6 (Fire extinction) with the associated footnotes:
"
7Decision-making (The requirements of paragraph 7 shall apply to passenger ships constructed on or after 1 January 2026.)
In passenger ships, vehicle, special category and ro-ro spaces, where fixed pressure water-spraying systems are fitted, shall be provided with suitable signage and marking on deckhead and bulkhead and on the vertical boundaries allowing easy identification of the sections of the fixed fire-extinguishing system. Suitable signage and markings shall be adapted to typical patterns of crew movement taking into consideration obstruction by cargo or fixed installations. Section number signs shall be of photoluminescent material.
*
The section numbering indicated inside the space shall be same as section valve identification and section identification at the safety centre or continuously manned control station.
_________________ * Refer to chapter 11 of the FSS Code for the evaluation and testing of photoluminescent material." Regulation 23 Safety centre on passenger ships 6Control and monitoring of safety systems 18Paragraph 6.10 is replaced by the following: ".10fire detection and fire alarm system;" CHAPTER V SAFETY OF NAVIGATION Regulation 31 Danger messages 19The following new paragraphs are inserted after existing paragraph 1, together with the associated footnote: "2.1 The master of every ship involved in the loss of freight container(s), shall communicate the particulars of such an incident by appropriate means without delay and to the fullest extent possible to ships in the vicinity, to the nearest coastal State, and also to the flag State. 2.2 In the event of the ship referred to in paragraph 2.1 being abandoned, or in the event of a report from such a ship being incomplete or unobtainable, the company, as defined in regulation IX/1.2, shall, to the fullest extent possible, assume the obligations placed upon the master by this regulation. 2.3 The flag State, once informed in accordance with paragraph 2.1, shall report to the Organization on the loss of freight container(s).* _______________
*Refer to
Notification and circulation through theGlobal Integrated Shipping Information System (GISIS)
(resolution A.1074(28)).
2.4 The master of every ship that observes freight container(s) drifting at sea, shall communicate the particulars of such an observation by appropriate means without delay and to the fullest extent possible to ships in the vicinity and to the nearest coastal State." 20Existing paragraphs 2, 3 and 4 are renumbered as paragraphs 3, 4 and 5, respectively. Regulation 32 Information required in danger messages 21The following new paragraph is inserted after existing paragraph 2 (Tropical cyclones (storms)): "3Loss or observation of freight container(s) .1Loss of freight container(s) from a ship It is recognized that at the time of the initial reporting, not all of the information elements may be available. Any subsequent and/or additional information shall be reported by the master at the earliest opportunity after the initial reporting. The report shall include: .1 General information -Type of report: Loss of freight container(s) from a ship -Time (Universal Coordinated Time) and date -Ship's identity (IMO number/name/call sign/MMSI) -From: Master of the ship, or contact details of their representative reporting on master's behalf -To: Nearest coastal State where the incident occurred and flag State -The message number: In chronological order if other freight container loss messages are sent following the first one. At the earliest, safe and practicable opportunity, a thorough inspection shall be conducted. The number or estimated number of lost freight container(s) shall be verified. A message containing this verified number shall be marked as "final" and sent to the same recipients. .2Position reporting* Position in latitude and longitude, or true bearing and distance in nautical miles from a clearly identified landmark (where possible) -Position of the ship when freight container(s) were lost; or -If the position of the ship when the freight container(s) were lost is not known, the estimated position of the ship when the freight container(s) were lost; or -If an estimated position of the ship when the freight container(s) were lost is not known or cannot be determined, the position of the ship upon discovery of the loss. _____________ * Where available, a system of mechanical, electronic and/or visual aids can be used, allowing near real-time reporting of the drop point of the freight container(s). .3 Total number or estimated number of freight container(s) lost, as appropriate: .4 Type of goods in freight container(s): -Dangerous goods: Yes/No -UN number (if known) .5 Description of freight container(s) lost as far as available and practicable: .1Dimension of freight container(s) (e.g. 20 foot); .2Type(s) of freight container(s) (e.g. reefer); and .3Number or estimated number of empty freight container(s). .6The master may provide additional information, if available and practicable, for example but not limited to: -Cargo description according to the dangerous goods manifest (if applicable) -Description of any cargo spill -Wind direction and speed -Sea current direction and speed -Estimated drift direction and speed of lost freight container(s) -Sea state and wave height .2Observation of freight container(s) drifting at sea .1 General information -Type of report: Observation of freight container(s) drifting at sea -Time (Universal Coordinated Time) and date -Ship's identity (IMO number/name/call sign/MMSI) -From: Master of the ship -To: Nearest coastal State to the position of observation .2 Position reporting Time (Universal Coordinated Time), date and position of the observed freight container(s) in latitude and longitude, or true bearing and distance in nautical miles from a clearly identified landmark (where possible) .3 Total number of freight container(s) observed .4The master may provide additional information, if available and practicable, for example but not limited to: -Dimension of freight container(s) (e.g. 20 foot) -Type(s) of freight container(s) (e.g. reefer) -Description of any cargo spill -Wind direction and speed -Sea current direction and speed -Estimated drift direction and speed of observed freight container(s) -Sea state and wave height " 22Existing paragraphs 3, 4 and 5 are renumbered as paragraphs 4, 5 and 6, respectively. *** RESOLUTION MEPC.383(81) (adopted on 22 March 2024) AMENDMENTS TO THE INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE CONTROL AND MANAGEMENT OF SHIPS' BALLAST WATER AND SEDIMENTS, 2004 Amendments to regulations A-1 and B-2 (Use of electronic record books) THE MARINE ENVIRONMENT PROTECTION COMMITTEE, RECALLING Article 38(a) of the Convention on the International Maritime Organization concerning the functions of the Marine Environment Protection Committee conferred upon it by international conventions for the prevention and control of marine pollution from ships, RECALLING ALSO article 19 of the International Convention for the Control and Management of Ships' Ballast Water and Sediments, 2004 (the BWM Convention), which specifies the amendment procedure and confers upon the Marine Environment Protection Committee of the Organization the function of considering amendments thereto for adoption by the Parties, HAVING CONSIDERED, at its eighty-first session, proposed amendments to regulations A-1 and B-2 of the BWM Convention regarding the use of electronic record books, ADOPTS, in accordance with article 19(2)(c) of the BWM Convention, amendments to regulations A-1 and B-2, the text of which is set out in the annex to the present resolution; DETERMINES, in accordance with article 19(2)(e)(ii) of the BWM Convention, that the amendments shall be deemed to have been accepted on 1 April 2025 unless, prior to that date, more than one third of the Parties have notified the Secretary-General that they object to the amendments; INVITES the Parties to note that, in accordance with article 19(2)(f)(ii) of the BWM Convention, the said amendments shall enter into force on 1October 2025 upon their acceptance in accordance with paragraph 2 above; REQUESTS the Secretary-General, for the purposes of article 19(2)(d) of the BWM Convention, to transmit certified copies of the present resolution and the text of the amendments contained in the annex to all Parties to the BWM Convention; ALSO REQUESTS the Secretary-General to transmit copies of the present resolution and its annex to Members of the Organization which are not Parties to the BWM Convention; FURTHER REQUESTS the Secretary-General to prepare a consolidated certified text of the BWM Convention. ANNEX AMENDMENTS TO THE INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE CONTROL AND MANAGEMENT OF SHIPS' BALLAST WATER AND SEDIMENTS (Use of electronic record books) Regulation A-1 Definitions A new paragraph 9 is inserted after existing paragraph 8, as follows: ʺ9Electronic record book means a device or system, approved by the Administration, used to electronically record the entries for each ballast water operation as required under this Convention in lieu of a hard copy record book.ʺ Regulation B-2 Ballast Water Record Book Paragraph 1 is replaced by the following: ʺ1 Each ship shall have on board a Ballast Water Record Book, that may be an electronic record book, or that may be integrated into another record book or system, and which shall at least contain the information specified in appendix II. Electronic record books shall be approved by the Administration taking into account the guidelines developed by the Organization.ʺ Paragraph 5 is replaced by the following: ʺ5 Each operation concerning ballast water shall be fully recorded without delay in the Ballast Water Record Book. Each entry shall be signed by the officer in charge of the operation concerned and each completed page shall be signed by the master or, in the case of a group of electronic entries, shall be verified by the master in a timely manner. The entries in the Ballast Water Record Book shall be in a working language of the ship. If that language is not English, French or Spanish, the entries shall contain a translation into one of those languages. When entries in an official national language of the State whose flag the ship is entitled to fly are also used, these shall prevail in case of a dispute or discrepancy.ʺ *** RESOLUTION MEPC.384(81) (adopted on 22 March 2024) AMENDMENTS TO THE INTERNATIONAL CONVENTION FOR THE PREVENTION OF POLLUTION FROM SHIPS, 1973, AS MODIFIED BY THE PROTOCOL OF 1978 RELATING THERETO Amendments to Protocol I of MARPOL (Reporting procedures for the loss of containers) THE MARINE ENVIRONMENT PROTECTION COMMITTEE, RECALLING Article 38(a) of the Convention on the International Maritime Organization concerning the functions of the Marine Environment Protection Committee conferred upon it by international conventions for the prevention and control of marine pollution from ships, NOTING article 16 of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto (MARPOL), which specifies the amendment procedure and confers upon the appropriate body of the Organization the function of considering and adopting amendments thereto, HAVING CONSIDERED, at its eighty-first session, proposed amendments to Protocol I of MARPOL concerning reporting procedures for the loss of containers. ADOPTS, in accordance with article 16(2)(d) of MARPOL, amendments to Protocol I of MARPOL, the text of which is set out in the Annex to the present resolution; DETERMINES, in accordance with article 16(2)(f)(iii) of MARPOL, that the amendments shall be deemed to have been accepted on 1 July 2025 unless, prior to that date, not less than one third of the Parties or Parties the combined merchant fleets of which constitute not less than 50% of the gross tonnage of the world's merchant fleet have communicated to the Organization their objection to the amendments; INVITES the Parties to note that, in accordance with article 16(2)(g)(ii) of MARPOL, the said amendments shall enter into force on 1 January 2026 upon their acceptance in accordance with paragraph 2 above; REQUESTS the Secretary-General, for the purposes of article 16(2)(e) of MARPOL, to transmit certified copies of the present resolution and the text of the amendments contained in the annex to all Parties to MARPOL; ALSO REQUESTS the Secretary-General to transmit copies of the present resolution and its annex to Members of the Organization which are not Parties to MARPOL. ANNEX AMENDMENTS TO PROTOCOL I OF MARPOL (Reporting procedures for the loss of containers) PROTOCOL I – PROVISIONS CONCERNING REPORTS ON INCIDENTS INVOLVING HARMFUL SUBSTANCES Article V Reporting procedures The following new paragraph 3 is inserted after existing paragraph 2: "In case of the loss of freight container(s), the report required by article II(1)(b) shall be made in accordance with the requirements on danger messages as provided for in regulations V/31 and V/32 of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974." *** |