8.1
Lag om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar
16 a §. Covid-19-intyg vid ankomst till Finland. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag 701/2021 om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkanden (ShUB 18/2021 rd och ShUB 25/2021 rd).
16 b §. Covid-19-test vid ankomst till Finland. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag 701/2021 om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 18/2021 rd).
16 c §. Undantag från skyldigheten att visa upp intyg och delta i test. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag 701/2021 om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkanden (ShUB 18/2021 rd och ShUB 25/2021 rd).
16 c §. Undantag från skyldigheten att visa upp intyg och delta i test. Paragrafens 1 mom. motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till avsnitt 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag 701/2021 om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till avsnitt 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
Det föreslås att 2 mom. i den gällande paragrafen ska upphöra att gälla. Enligt momentet gäller utöver vad som föreskrivs i 1 mom. skyldigheten att visa upp ett intyg eller att delta i ett test inte personer som under de 14 dygn som föregått ankomsten till Finland endast har vistats i länder eller områden där covid-19-incidensen eller utbredningen av en virusvariant inte medför någon särskild risk för spridning av epidemin i förhållande till covid-19-incidensen eller utbredningen av virusvarianten i Finland. Närmare bestämmelser om länder och områden som avses i detta moment utfärdas genom förordning av statsrådet.
Antalet länder och områden som det föreskrivs om genom förordning av statsrådet har varit rätt litet. Enligt 1 § i den gällande förordningen är personer som under de senaste 14 dygnen före ankomsten till Finland enbart har vistats i Bhutan, Hongkong, Indonesien, Indien, Japan, Kina, Kuwait, Macao, Nya Zeeland, Saudiarabien, Taiwan eller Vatikanstaten eller i kommunerna Sør-Varanger, Karasjok, Storfjord, Nordreisa eller Tana i Norge undantagna.
Enligt den information som erhållits från områdena inom Lapplands sjukvårdsdistrikt och Länsi-Pohja sjukvårdsdistrikt har utfärdandet av bestämmelser om undantag för de nordliga gränssamhällena i Finland och Norge genom förordning inte haft några betydande konsekvenser i praktiken. Enligt erhållen information kontrollerar företrädare för gränsbevakningsväsendet vid gränsen i Torneå var och en som anländer till landet och anvisar personen att ta ett covid-19-test vid gränsen, om personen inte har ett lagstadgat intyg eller inte kommer från en kommun som omfattas av 1 § i förordningen. I fråga om statsrådets förordning har det varit en utmaning att vid tidpunkten för utfärdandet av den kan epidemiläget i ett litet gränssamhälle ha varit gott och kommunen har sålunda tagits in i förordningen. Men epidemiläget kan ha förändras snabbt, vilket sedan har lett till en försämrad hälsosäkerhetssituation, eftersom det har varit möjligt att från dessa kommuner anlända till Finland utan hälsosäkerhetsåtgärder, även om kommunens incidentantal har stigit.
Europeiskt centrum för förebyggande och kontroll av sjukdomar (ECDC) upprätthåller på basis av rådets rekommendation (EU) 2020/1475 en karta över utvecklingen av covid-19-pandemin i olika EU-länder. Syftet med rekommendationen är att samordna strategierna för inskränkningar i den fria rörligheten under pandemin. På kartan har länderna delats in i fem färgkodade kategorier enligt en kombinationsindikator som beskriver epidemiläget. Enligt förhandsinformation kommer kommissionen att i slutet av november 2021 publicera ett förslag till en ny riskbedömningsmodell för resor. Kommissionens mål är att övergå från ovannämnda landspecifika bedömning till en passagerarspecifik bedömning, varvid det i stället för modellen som grundar sig på incidens och positiva test krävs EU:s eller ett motsvarande covidintyg av passageraren. Ändringen har fått starkt stöd i EU:s medlemsländer. Avsikten är att fatta beslut i frågan före Europeiska rådets möte den 16–17 november 2021.
16 d §. Covid-19-test efter ankomst till landet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag 701/2021 om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 18/2021 rd).
16 e §. Upplysningsskyldighet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag 701/2021 om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 18/2021 rd).
16 f §. Undantag som gäller utövande av samernas näring och kultur. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag (701/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, samt till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
16 g §. Tillförlitligt intyg som gäller covid-19. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar till största delen ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. Det föreslås att definitionen av vaccinationsserie i 1 mom. preciseras så att med vaccinationsserie utöver det antal vaccindoser som anges i försäljningstillståndet också avses en kombination av tidigare genomgången, laboratorieverifierad covid-19 och en godkänd covid-19-vaccindos. Godkännandet av den formen av intyg har medfört oklarhet i tillämpningspraxis för bestämmelsen. Såväl nationella som internationella officiella rekommendationer talar för att den som genomgått sjukdomen covid-19 och fått en vaccindos behandlas på samma sätt som den som fått en full vaccinationsserie. Europeiska rådet anger i sin rekommendation (EU) 2021/961 om ändring av rådets rekommendation (EU) 2020/1475 om en samordnad strategi för inskränkningar i den fria rörligheten med anledning av covid-19-pandemin att en person som fått en engångsdos av ett tvådosvaccin som har beviljats godkännande för försäljning i enlighet med förordning (EG) nr 726/2004 efter att tidigare ha smittats med SARS-CoV-2 också, i resesammanhang, bör betraktas som fullvaccinerad, om det i vaccinationsintyget anges att vaccinationskuren har slutförts efter administrering av en dos. Också THL har rekommenderat att den som genomgått sjukdomen covid-19 i stället för två doser kan ges endast en dos coronavaccin. Undersökningar visar att den som genomgått sjukdomen får minst lika bra skydd av en vaccindos som andra får av två doser. Med de intervaller mellan doserna som nu tillämpas förbättrar den andra vaccindosen inte längre väsentligt skyddet mot insjuknande jämfört med en dos.
Till övriga delar motsvarar den föreslagna bestämmelsen ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag 701/2021 om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 18/2021 rd).
4 a kap.
Ett informationssystem för att effektivare bryta smittkedjor för covid-19 och spåra upp personer som eventuellt exponerats för coronavirus
43 a §. Verkställande av informationssystemet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 101/2020 rd) med förslag till lag (582/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 17/2020 rd).
43 b §. Folkpensionsanstaltens uppgifter i samband med förvaltningen av det bakomliggande systemet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 101/2020 rd) med förslag till lag (582/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
43 c §. Behandlingen av personuppgifter i samband med användningen av informationssystemet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 101/2020 rd) med förslag till lag (582/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 17/2020 rd).
43 d §. Undantag från skyldigheten enligt 22 § att uppge uppgifter. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 101/2020 rd) med förslag till lag (582/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
43 e §. Behandlingen av sådana uppgifter om eventuell exponering som har erhållits med hjälp av informationssystemet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 101/2020 rd) med förslag till lag (582/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 17/2020 rd).
43 f §. Styrningen av det bakomliggande systemets förvaltning. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 101/2020 rd) med förslag till lag (582/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
43 g §. Bedömningen av informationssystemets informationssäkerhet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 101/2020 rd) med förslag till lag (582/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
43 h §. Tillsyn. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 101/2020 rd) med förslag till lag (582/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
43 i §. Behandlingen av personuppgifter i samband med gränsöverskridande användning av informationssystemet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 225/2020 rd) med förslag till lag (1186/2020) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
58 a §. Temporär begränsning av förplägnadsrörelsers verksamhet i syfte att förhindra spridning av en smittsam sjukdom. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till stycke 4.1 i regeringens proposition (RP 6/2021 rd) med förslag till lag (165/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar samt till stycke 4.1 i regeringens proposition (RP 32/2021) med förslag till ändring av 58 a och 58 b § i lagen om smittsamma sjukdomar (304/2021).
58 b §. Tillsyn över förplägnadsrörelser och uppföljning av förutsättningar för begränsningar. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till stycke 4.1 i regeringens proposition (RP 6/2021 rd) med förslag till lag (165/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
58 c §. Åtgärder för att förhindra spridning av covid-19-epidemin. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, och till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2020 rd) med förslag till lag (447/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för motivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 1/2021 rd).
58 d §. Förutsättningar för användningen av utrymmen avsedda för kunder och deltagare för att förhindra spridning av covid-19-epidemin. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020) samt till social- och hälsovårdsutskottets betänkande ShUB 1/2021 rd. Dessutom hänvisas till den ändring i 58 d § som social- och hälsovårdsutskottet gjorde vid utskottsbehandlingen av regeringens proposition (RP 31/2021 rd) om ändring av 58 g § samt till motiveringen för den i social- och hälsovårdsutskottets betänkande ShUB 7/2021 rd. För specialmotivering hänvisas också till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 118/2021 rd) med förslag till lag (859/2021) om ändring av 58 d § i lagen om smittsamma sjukdomar samt till den ändring i 58 d § som social- och hälsovårdsutskottet gjorde och motiveringen till den i social- och hälsovårdsutskottets betänkande ShUB 14/2021 rd.
58 e §. Åtgärder som gäller persontrafik och som syftar till att förhindra spridning av covid-19-epidemin.Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, och till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2020 rd) med förslag till lag (447/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
58 f §. Temporär begränsning av antalet passagerare för att förhindra spridning av covid-19-epidemin. Det föreslås att 2 mom. ändras så att kriterierna för myndigheternas beslutsfattande enligt momentet ändras så att incidensen för sjukdomen covid-19 stryks som tillämpningskriterium. Samtidigt föreslås det att det kriterium som gäller smittkluster som konstaterats inom kommunens eller sjukvårdsdistriktets område preciseras så att det för att bestämmelsen ska tillämpas krävs att smittklustren inom området är betydande och att de kan medföra risk för omfattande spridning av ny smitta inom området. Ändringen är motiverad, eftersom incidenstalet inte längre kan användas för att beskriva en väsentlig förutsättning i fråga om epidemin när vaccinationsgraden stiger. Bestämmelsens innehåll motsvarar det gällande 58 d § 2 mom. och den föreslagna 58 g § 2 mom. 1 punkten.
I sitt betänkande (ShUB 21/2021 rd) om en ändring av 58 d § i lagen om smittsamma sjukdomar fäste utskottet vikt vid att incidenstalet fortfarande tillämpas som förutsättning för restriktioner i andra temporära bestämmelser i lagen om smittsamma sjukdomar som ingår i samma helhet. Till dem hör 58 f § 2 mom. 1 punkten och 58 g § 2 mom. 1 punkten. Utskottet betonade att de aktuella restriktionernas nödvändighet med tanke på ett konsekvent beslutsfattande bör bedömas som helhet, och vid behov bör författningsändringar beredas.
Med betydande smittkluster avses sådana situationer där smittkedjor inte kan spåras på ett tillförlitligt sätt, och som enligt en sakkunnigbedömning medför en betydande risk för omfattande spridning av nya smittor inom området. Med omfattande spridning avses att antalet nya fall ökar betydligt och sprids utanför klustren, vilket försvårar spårningen av fallen. Bedömningen av när det är fråga om ett betydande smittkluster görs av den som fattar beslutet, och som i sitt beslutsfattande stödjer sig på en sakkunnigbedömning. Smittklustrens betydelse påverkas av de förutsättningar beträffande spårbarhet och risken för betydande, omfattande spridning som nämns ovan och om vilka det föreskrivs i paragrafen. Om smittkedjorna kan spåras, innebär det att de kan brytas med hjälp av beslut om isolering och karantän enligt lagen om smittsamma sjukdomar. I ett läge när en betydande del av smittfallen inte kan spåras är det å andra sidan sannolikt att smittan får större spridning hos befolkningen. Enligt en sakkunnigbedömning påverkas betydande risk för omfattande smittspridning av lokala omständigheter, till exempel i vilka befolkningsgrupper, situationer och utrymmen smitta upptäcks, hur många smittfall som upptäcks och hur antalet har utvecklats. Sakkunnigbedömningen påverkas dessutom av uppgifter om de virusstammar som sprids och deras egenskaper.
Sjukdomsklustrens betydelse enligt bestämmelsen har väsentligt samband till exempel med risken för att sjukdomsklustren eller deras snabba spridning ökar risken för en okontrollerad spridning av en smittsam sjukdom bland befolkningen, en betydande ökning i behovet av välfärdstjänster eller fara för liv och hälsa. Också om bärkraften hos och tillräckliga resurser för hälso- och sjukvården äventyras är det väsentligt för bedömningen av sjukdomsklustrens betydelse och av restriktioner.
Till övriga delar motsvarar den föreslagna bestämmelsen ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, och till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2020 rd) med förslag till lag (447/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 1/2021 rd).
58 g §. Temporär stängning av utrymmen för kunder och deltagare i syfte att förhindra spridning av covid-19-epidemin. Det föreslås att 2 mom. ändras så att kriterierna för myndigheternas beslutsfattande enligt momentet ändras så att incidensen för sjukdomen covid-19 stryks som tillämpningskriterium. Samtidigt föreslås det att det kriterium som gäller smittkluster som konstaterats inom kommunens eller sjukvårdsdistriktets område preciseras så att det för att bestämmelsen ska tillämpas krävs att smittklustren inom området är betydande och att de kan medföra risk för omfattande spridning av ny smitta inom området. Ändringen är motiverad, eftersom incidenstalet inte längre kan användas för att beskriva en väsentlig förutsättning i fråga om epidemin när vaccinationsgraden stiger. Bestämmelsens innehåll motsvarar det gällande 58 d § 2 mom. och den föreslagna 58 f § 2 mom.
I sitt betänkande (ShUB 21/2021 rd) om en ändring av 58 d § i lagen om smittsamma sjukdomar fäste social- och hälsovårdsutskottet vikt vid att incidenstalet fortfarande tillämpas som förutsättning för restriktioner i andra temporära bestämmelser i lagen om smittsamma sjukdomar som ingår i samma helhet. Till dem hör 58 f § 2 mom. 1 punkten och 58 g § 2 mom. 1 punkten. Utskottet betonade att de aktuella restriktionernas nödvändighet med tanke på ett konsekvent beslutsfattande bör bedömas som helhet, och vid behov bör författningsändringar beredas.
Med betydande smittkluster avses sådana situationer där smittkedjor inte kan spåras på ett tillförlitligt sätt, och som enligt en sakkunnigbedömning medför en betydande risk för omfattande spridning av nya smittor inom området. Med omfattande spridning avses att antalet nya fall ökar betydligt och sprids utanför klustren, vilket försvårar spårningen av fallen. Bedömningen av när det är fråga om ett betydande smittkluster görs av den som fattar beslutet, och som i sitt beslutsfattande stödjer sig på en sakkunnigbedömning. Smittklustrens betydelse påverkas av de förutsättningar beträffande spårbarhet och risken för betydande, omfattande spridning som nämns ovan och om vilka det föreskrivs i paragrafen. Om smittkedjorna kan spåras, innebär det att de kan brytas med hjälp av beslut om isolering och karantän enligt lagen om smittsamma sjukdomar. I ett läge när en betydande del av smittfallen inte kan spåras är det å andra sidan sannolikt att smittan får större spridning hos befolkningen. Enligt en sakkunnigbedömning påverkas betydande risk för omfattande smittspridning av lokala omständigheter, till exempel i vilka befolkningsgrupper, situationer och utrymmen smitta upptäcks, hur många smittfall som upptäcks och hur antalet har utvecklats. Sakkunnigbedömningen påverkas dessutom av uppgifter om de virusstammar som sprids och deras egenskaper.
Sjukdomsklustrens betydelse enligt bestämmelsen har väsentligt samband till exempel med risken för att sjukdomsklustren eller deras snabba spridning ökar risken för en okontrollerad spridning av en smittsam sjukdom bland befolkningen, en betydande ökning i behovet av välfärdstjänster eller fara för liv och hälsa. Också om bärkraften hos och tillräckliga resurser för hälso- och sjukvården äventyras är det väsentligt för bedömningen av sjukdomsklustrens betydelse och av restriktioner.
Till övriga delar motsvarar den föreslagna bestämmelsen ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 i regeringens proposition (RP 31/2021 rd) med förslag till lag (262/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar samt till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2020 rd) med förslag till lag (447/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
58 h §. Plan för åtgärder för att förhindra spridning av covid-19-epidemin. Det föreslås att 2 mom. ändras så att hänvisningen till 18 a §, en temporär undantagsbestämmelse som berör taxiföretagare och mindre transportföretag, i lagen om transportservice (320/2017) stryks. Genom den bestämmelsen utvidgas beredskapsskyldigheten för sådana företag, och de åläggs att utarbeta en beredskapsplan under covid-19-epidemin. Den undantagsbestämmelsen i lagen om transportservice är i kraft till den 31 december 2021, och det anses inte nödvändigt att förlänga giltighetstiden för den eftersom de gällande bestämmelserna om beredskap inom transportsektorn i tillräcklig grad omfattar hanteringen av epidemiläget.
Till övriga delar motsvarar den föreslagna bestämmelsen ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, och till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2020 rd) med förslag till lag (447/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 1/2021 rd).
58 i §. Nationell tillämpning av EU:s digitala covidintyg. Det föreslås att 2 mom. preciseras så att de begränsningar om vilka det föreskrivs genom förordning eller som meddelas genom myndighetsbeslut inte berör en tillställning, ett utrymme eller en verksamhet under förutsättning att uppvisande av covidintyg krävs under tillställningens eller utrymmets hela öppettid. I nuläget föreskrivs det endast på ett allmänt plan om uppvisande av covidintyg, och därför är det möjligt att till exempel förplägnadsrörelser först bedriver verksamhet utan covidintyg och att covidintyg endast krävs av kunderna nattetid i syfte att undgå de begränsningar som föreskrivs för verksamheten. I regel leder tillämpningen av covidintyg under begränsningarnas giltighetstid smittrisken under denna tid, men ett sådant förfarande leder till att ovaccinerade personer exponeras för smitta i utrymmena redan innan covidintyg tas i bruk. Eftersom tillämpningen av covidintyg föreslås gälla hela öppettiden för verksamheten, innebär den föreslagna bestämmelsen att smittrisken kontrolleras såväl i förplägnadsrörelser som vid olika slags tillställningar och utrymmen samtidigt som näringsverksamheten kan bedrivas utan begränsningar.
Till övriga delar motsvarar den föreslagna bestämmelsen ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 25/2021 rd).
58 j §. Rätt att behandla uppgifter som ingår i EU:s digitala covidintyg. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 25/2021 rd). Tillämpningen av paragrafen har dock i någon mån varit utmanande i fråga om vad som avses med situationer när det av tekniska skäl inte är möjligt att kontrollera intyget med ett läsprogram som Institutet för hälsa och välfärd har godkänt och intygets giltighet får kontrolleras utan ett elektroniskt läsprogram. Huvudregeln enligt lagstiftningen är att intygen ska kontrolleras elektroniskt. På så sätt minimeras behandlingen av personuppgifter för ändamålet, och det bidrar också till att förhindra missbruk eftersom en QR-kod är mycket svår att förfalska. Icke-elektronisk kontroll av intyg kräver också tilläggsresurser och sakkunskap av verksamhetsutövaren, vilket gör inträdet till tillställningar betydligt långsammare. Med tekniska skäl avses i regel en sådan situation när läsaren och/eller läsprogrammet får en teknisk funktionsstörning som omöjliggör teknisk kontroll. I ett sådant läge bör man primärt försöka starta om apparaten, utföra kontrollen med en annan läsare och säkerställa att det läsprogram som används har uppdaterats på behörigt sätt. Med sådana tekniska skäl som innebär att annan än teknisk kontroll är tillåten avses dock inte situationer när läsprogrammet inte ännu stödjer kontroll av något visst intyg.
58 k §. Anordnande av coronatest för att få ett covidintyg. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. Bestämmelsen fogades till lagen utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 25/2021 rd).
58 l §.Utfärdande av EU:s digitala covidvaccinationsintyg till dem som vaccinerats utanför Europeiska unionen. I paragrafen föreskrivs det om kommunens skyldighet att till en kommuninvånare som avses i 14 § i folkhälsolagen (66/1972) utfärda EU:s digitala covidvaccinationsintyg i en situation där kommuninvånaren har fått en i 16 g § 1 mom. avsedd godtagbar vaccination i ett land utanför EU och sålunda ännu inte har tillgång till EU:s digitala covidintyg. Ett ytterligare villkor för godkännande av intyget är att villkoren i artikel 8.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/953 uppfylls. Ett ärende som gäller utfärdande av EU:s digitala covidvaccinationsintyg ska behandlas utan dröjsmål, och vid negativt beslut ska sökanden meddelas ett separat förvaltningsbeslut med besvärsanvisning. Ett överklagbart förvaltningsbeslut behöver inte meddelas när EU:s digitala covidintyg utfärdas till sökanden.
Kommunen ska på begäran av en kommuninvånare som avses i 14 § i folkhälsolagen (66/1972) och som fått vaccin utomlands utfärda EU:s covidvaccinationsintyg. Skyldigheten att utfärda intyg gäller kommuninvånare samt vissa persongrupper som har en med hemkommun jämförbar rätt till hälso- och sjukvårdstjänster. Trots bestämmelsen kan kommunen utfärda intyg även till andra personer, om det till exempel med hänsyn till kommunens resurser är möjligt.
Kommunen ska bedöma förutsättningarna för utfärdande av intyg till personer som har vaccinerats mot covid-19 i länder utanför EU. Till dem som har fått vaccin i länder utanför EU hör också de personer för vilka tredjeländers ambassader i Finland har ordnat vaccination mot covid-19. Enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/953 ska de som har vaccinerats i en EU-medlemsstat få ett vaccinationsintyg från den medlemsstat som har gett vaccinationen.
Enligt artikel 8.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/953 ska myndigheterna i en medlemsstat ha fått tillgång till all nödvändig information för utfärdande av covidintyg, inklusive tillförlitliga bevis för vaccinationen. Med nödvändig information avses vaccinationsintygets faktainnehåll. Vad det omfattar beskrivs närmare i bilagan till förordningen. Uppgifterna i fråga är personens fullständiga namn och födelsedatum, covid-19-vaccinpreparatets namn, innehavaren av försäljningstillståndet för vaccinet, vaccintillverkaren, numret på dosen i vaccinserien, det totala antalet doser i serien, vaccinationsdatum med angivande av datum för den senaste dosen, medlemsstat eller tredjeland där vaccinet administrerades samt utfärdare av intyget.
Det föreslås att ett villkor för utfärdande av intyg är att det administrerade vaccinet antingen är ett vaccinpreparat som Europeiska kommissionen med stöd av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 726/2004 om inrättande av gemenskapsförfaranden för godkännande av och tillsyn över humanläkemedel och veterinärmedicinska läkemedel samt om inrättande av en europeisk läkemedelsmyndighet, har beviljat försäljningstillstånd eller ett preparat som Världshälsoorganisationen har godkänt i sin förteckning över nödanvändning.
Enligt 2 mom. ska ett intyg eller en bestyrkt översättning av ett intyg över vaccination som har skett utanför Europeiska unionen vara avfattat på finska, svenska eller engelska. Ett intyg som visas upp inom samernas hembygdsområde enligt samiska språklagen (1086/2003) får också vara avfattat på samiska. Bestämmelsen motsvarar bestämmelsen i 16 g § i lagförslaget om godtagbara språk.
Det föreslås att ett ärende som gäller utfärdande av EU:s digitala covidvaccinationsintyg ska behandlas utan dröjsmål. Det är motiverat att behandlingen av ärendet sker utan dröjsmål, eftersom utfärdandet av EU:s digitala covidintyg kan få direkta rättsverkningar för den som behöver det. Enligt den föreslagna 58 i § kan EU:s digitala covidintyg krävas som ett alternativ till vissa restriktioner i flera olika tjänster för att säkerställa deras hälsosäkerhet. Sålunda ska en person som har fått motsvarande vaccinationsskydd som en invånare som har vaccinerats i kommunen ha lika möjligheter att delta i evenemang eller använda lokaler där verksamhetsutövaren har infört kravet att kunderna och de som deltar i verksamheten ska visa upp ett covidintyg.
I paragrafens 4 mom. finns bestämmelser om meddelande av beslut när en person ansöker om EU:s digitala covidvaccinationsintyg hos en kommunal myndighet.
EU:s digitala covidintyg är ett dokument som har självständiga rättsverkningar till exempel som ett dokument som berättigar till resor och tillträde till evenemang. Karaktären hos EU:s digitala covidintyg avviker från karaktären hos ett annat slags läkarintyg, eftersom ett läkarintyg i allmänhet inte i sig berättigar till någon förmån (till exempel sjukdagpenning) eller rätt (till exempel körrätt), utan det fattas ett separat beslut om förmånen eller rätten i fråga hos den behöriga myndigheten och läkarintyget beaktas vid beslutsfattandet. Upprättandet av läkarintyg är så kallad faktisk förvaltningsverksamhet och kunden har inte rätt att söka ändring i läkarintyget i fråga, utan i ett beslut av den myndighet som beslutar om förmånen eller rättigheten i fråga.
Ett avgörande om att utfärda eller inte utfärda EU:s digitala covidvaccinationsintyg ska däremot anses vara ett förvaltningsbeslut som fattats av en myndighet, eftersom det gäller personens rättigheter och EU:s digitala covidintyg i sig ger personen rätt att få tillträde till exempelvis de evenemang där ett intyg krävs.
Enligt 21 § 1 mom. i grundlagen har var och en rätt att på behörigt sätt få sin sak behandlad av en domstol eller någon annan myndighet som är behörig samt att få ett beslut som gäller hans eller hennes rättigheter och skyldigheter behandlat vid domstol eller något annat oavhängigt rättsskipningsorgan. Grundlagen förutsätter följaktligen att varje yrkande som framställts till en myndighet och som faller inom myndighetens beslutanderätt ska behandlas av myndigheten och besvaras på behörigt sätt. Skyldighet att fatta ett förvaltningsbeslut uppstår till följd av ett sådant yrkande eller en sådan ansökan som gäller en parts intresse, rättighet eller skyldighet.
I förvaltningslagen föreskrivs det om grunderna för god förvaltning och om förfarandet i förvaltningsärenden. I 7 kap. finns bestämmelser om avgörande av ärenden. Lagens 43 § gäller beslutets form. Enligt paragrafen ska förvaltningsbeslut ges skriftligen. Ett beslut kan ges muntligen, om det är nödvändigt på grund av att ärendet är brådskande. Lagens 44 § innehåller bestämmelser om beslutets innehåll. Enligt bestämmelsen ska av ett skriftligt beslut tydligt framgå 1) den myndighet som har fattat beslutet samt tidpunkten för beslutet, 2) de parter som beslutet direkt gäller, 3) motiveringen för beslutet och en specificerad uppgift om vad en part är berättigad eller förpliktad till eller hur ärendet annars har avgjorts och 4) namn och kontaktuppgifter för den person av vilken en part vid behov kan begära ytterligare uppgifter om beslutet. Lagens 45 § innehåller bestämmelser om motivering av beslut. Enligt paragrafen ska ett beslut motiveras. I motiveringen ska det anges vilka omständigheter och utredningar som har inverkat på avgörandet och vilka bestämmelser som har tillämpats. Motiveringen för ett beslut kan utelämnas, om 1) ett viktigt allmänt eller enskilt intresse förutsätter att beslutet meddelas omedelbart, 2) beslutet gäller val som förrättas av ett välfärdsområdes eller en välfärdssammanslutnings kollegiala organ eller av ett kommunalt kollegialt organ, 3) beslutet gäller antagande till frivillig utbildning eller beviljande av en sådan förmån som grundar sig på en bedömning av sökandens egenskaper, 4) ett yrkande som inte gäller någon annan part godkänns genom beslutet och ingen annan har rätt att söka ändring i beslutet, eller 5) motivering av någon annan särskild orsak är uppenbart onödig.
Förvaltningslagen utgår alltså från att förvaltningsbeslut i regel ska ges skriftligen. Ett skriftligt beslut med anvisningar om sökande av ändring ger sökanden möjlighet att söka ändring i beslutet.
För merparten av personerna kommer EU:s digitala covidvaccinationsintyg att beviljas i enlighet med ansökan, när villkoren för att få intyget uppfylls. I sådana fall får sökanden som ett resultat av ansökan EU:s digitala covidintyg, som visar att myndigheten har fattat ett positivt beslut. Sökanden behöver då inte söka ändring, eftersom ansökan har godkänts som sådan. När EU:s digitala covidvaccinationsintyg utfärdas i enlighet med ansökan behöver sökanden därför inte ges varken ett separat förvaltningsbeslut eller en besvärsanvisning. Detta bidrar också till att minska myndighetens administrativa börda. Det föreslås att 2 mom. ska innehålla en uttrycklig bestämmelse om detta. Det föreslagna 2 mom. motsvarar den bestämmelse i 20 § i passlagen (671/2006) enligt vilken sökanden inte ges något separat förvaltningsbeslut eller någon besvärsanvisning, när ett pass utfärdas i enlighet med ansökan.
Om en person inte beviljas EU:s digitala covidvaccinationsintyg, ska sökanden däremot i enlighet med förvaltningslagen ges ett separat förvaltningsbeslut med en besvärsanvisning. Bestämmelser om sökande av ändring i beslut finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) där det i 6 § anges att ett beslut genom vilket en myndighet har avgjort eller avvisat ett förvaltningsärende får överklagas genom besvär.
59 a §. Tillsyn. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2021 rd) med förslag till lag (447/2021) om ändring av 58 d § i lagen om smittsamma sjukdomar och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar samt till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 1/2021 rd).
59 b §. Inspektioner. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar samt till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2021 rd) med förslag till lag (447/2021) om ändring av 58 d § i lagen om smittsamma sjukdomar och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 1/2021 rd).
59 c §. Förelägganden och tvångsmedel. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2021 rd) med förslag till lag (447/2021) om ändring av 58 d § i lagen om smittsamma sjukdomar och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar samt till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkanden (ShUB 1/2021 rd och ShUB 25/2021 rd).
59 d §. Behörig kommunal myndighet. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar samt till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2021 rd) med förslag till lag (447/2021) om ändring av 58 d § i lagen om smittsamma sjukdomar och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 1/2021 rd).
59 e §. Rätt att få information. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.
79 §. Statens deltagande i särskilda kostnader. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 25/2021 rd).
87 a §. Underlåtenhet att delta i covid-19-test. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag 701/2021 om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar och till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 18/2021 rd).
89 a §. Handräckning i samband med åtgärder som gäller covid-19. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 105/2021 rd) med förslag till lag (701/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, samt till kapitel 8 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 131/2021 rd) med förslag till lag (876/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar. Bestämmelsen ändrades utifrån utskottsbehandlingen i social- och hälsovårdsutskottet, och till den delen hänvisas för specialmotivering ytterligare till social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 18/2021 rd).
91 §. Verkställighet av beslut. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar ordalydelsen i den temporära bestämmelse som är i kraft till den 31 december 2021. För specialmotivering hänvisas till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 245/2020 rd) med förslag till lag (147/2021) om ändring och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar, till stycke 4.1 Förslagen i regeringens proposition (RP 6/2021 rd) med förslag till lag (165/2021) om temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar samt till kapitel 7 Specialmotivering i regeringens proposition (RP 73/2021 rd) med förslag till lag (447/2021) om ändring av 58 d § i lagen om smittsamma sjukdomar och temporär ändring av lagen om smittsamma sjukdomar.