7.1
Lag om ändring av jordabalken
2 kap.
Fastighetsköp
4 §.Köp som slutits för en sammanslutning eller stiftelse under bildning.
Förslaget innebär att nyare lagstiftning om bildande av sammanslutningar och stiftelser beaktas. Även paragrafens rubrik ska enligt förslaget ändras på motsvarande sätt. I
1 mom.
ska det utöver aktiebolag även nämnas bostadsaktiebolag, ömsesidiga fastighetsaktiebolag, öppna bolag, kommanditbolag, andelslag och stiftelser som är under bildning. På ömsesidiga fastighetsaktiebolag tillämpas enligt 28 kap. 1 § 2 mom. i bostadsaktiebolagslagen bestämmelserna om bildande av bolag i aktiebolagslagen eller lagen om bostadsaktiebolag.
I de lagar som gäller de sammanslutningar och stiftelser som nämns i paragrafen föreskrivs det på motsvarande sätt som i aktiebolagslagen att sammanslutningar och stiftelser uppkommer genom registrering, att förpliktelser orsakade av en åtgärd som har vidtagits efter undertecknandet av avtalet om bildning eller av en i avtalet angiven åtgärd genom registreringen övergår på sammanslutningen eller stiftelsen, att de som handlat på bolagets vägnar före registreringen är ansvariga och att en avtalspart till en oregistrerad sammanslutning eller stiftelse har rätt att frånträda avtalet. Denna reglering har uttryckligen beaktats i
2 mom.
, som enligt förslaget kompletteras med hänvisningar till lagen om bostadsaktiebolag, lagen om andelslag, lagen om öppna bolag och kommanditbolag samt stiftelselagen.
8 §.Ersättning då en part frånträder ett köp.
Till paragrafen fogas enligt förslaget ett nytt
2 mom.
där det föreskrivs om parternas rätt att komma överens om den ersättning som ska betalas av en part om parten frånträder köpet. Till skillnad från föravtal enligt 7 § ska den överenskommelse som avses i paragrafen inte behöva uppfylla det formkrav som tillämpas på fastighetsköp.
Den ersättning som avses i paragrafen ska få fastställas av parterna. Ersättningen avviker från det skadestånd som avses i 7 § genom att det ska betalas i enligt med överenskommelsen utan att beloppet av ersättningen eller andra villkor utreds särskilt. I den sista meningen i momentet klargörs enligt förslaget för tydlighetens skull förhållandet mellan den ersättning som avses i momentet och de ersättningar för skäliga kostnader i samband med avhandlandet om köpet som avses i 1 mom. Om parterna inte har kommit överens om något annat, ska den ersättning som den part som frånträder köpet ska betala inte begränsa rätten till den ersättning som avses i 1 mom. Enligt bestämmelsen ska ersättningen betalas oberoende av om den andra parten har orsakats sådana kostnader som ersättning ska betalas för enligt 1 mom. Med stöd av bestämmelsen kan man i överenskommelsen utan att iaktta formkravet för fastighetsköp inkludera bland annat villkor för standardersättningar och handpenning som är sedvanliga vid köp som omfattar bostadsaktier eller nyttjanderätten till en fastighet. Tack vare övergångsbestämmelserna i lagförslaget får den nya bestämmelsen inte retroaktiva effekter på avtal som slutits före lagens ikraftträdande
I 1 mom. ska det fortsättningsvis föreskrivas om ersättning för de skäliga kostnader som betalas för behövliga åtgärder i samband med avhandlandet om köpet när parterna utan att uppfylla formkraven för föravtal har kommit överens om ett fastighetsköp. I 2 kap. 7 § ska det fortsättningsvis föreskrivas om möjligheten att ingå föravtal i enlighet med formkravet för fastighetsköp. På grundval av ett sådant föravtal kan en part kräva att det slutliga köpet genomförs. Ett sådant föravtal är också förknippat med en skyldighet för en part som bryter mot avtalet att betala ersättning för den skada som orsakats.
11 §.Ogiltiga villkor.
Enligt förslaget fogas till paragrafen ett nytt
3 mom.
som gör det tillåtet att i köpebrevet ta in ett villkor som innebär att köparen inte utan säljarens samtycke får pantsätta fastigheten. Ett förbud mot sådana villkor har vid överlåtelse av fastigheter bedömts begränsa finansierings- och försäkringsarrangemangen i onödigt hög grad.
Möjligheten att inkludera en förbindelse att inte pantsätta som villkor vid fastighetsköp begränsas enligt förslaget till näringsverksamhet. Begränsningen är nödvändig eftersom förbindelsen begränsar ägarens bestämmanderätt. Betydelsen av begränsningen inskränks emellertid av den bestämmelse i den sista meningen i momentet enligt vilken en förbindelse att inte pantsätta kan gälla högst lika länge som det åtagande för vilken det har ställts som säkerhet. Om villkorets giltighetstid inte har angetts i köpebrevet, införs den begränsning av beslutanderätten som följer av villkoret på motsvarande sätt som de begränsningar i förfoganderätten som avses i 2 mom. i lagfarts- och inteckningsregistret för fem år. Inskrivningsmyndigheten ska utreda och fastställa giltighetstiden för inskrivningen som en del av inskrivningsförfarandet.
Enligt det föreslagna nya
4 mom.
ska en förbindelse att inte pantsätta som ingår som villkor i köpebrevet skrivas in i lagfarts- och inteckningsregistret i samband med att lagfartsärendet avgörs eller annars på ansökan. Förfarandet motsvarar vad som föreskrivs om anteckning av de begränsningar i förfoganderätten som avses i 12 kap. 5 §. Om det i det köpebrev som ingår i lagfartsansökan som bilaga har överenskommits om en begränsning i beslutanderätten som avses i 3 mom. ska inskrivningsmyndigheten beakta detta på tjänstens vägnar. Men anteckningen kan på ansökan av säljaren också införas redan innan lagfartsärendet löses.
Enligt den hänvisningsbestämmelse som ingår i momentet ska man på rättsverkan av inskrivningen tillämpa 17 kap. 1 a § 2 mom. som handlar om förbindelse att inte pantsätta en fastighet. På motsvarande sätt ska man på avlägsnande av en inskrivning i lagfarts- och inteckningsregistret tillämpa 17 kap. 1 a § 3 mom. Inskrivningen kan således avlägsnas på ansökan av köparen eller säljaren eller, i fråga om en begränsning som man kommit överens om för viss tid, av inskrivningsmyndigheten.
Hänvisningen till 36 § om jämkning av oskäliga villkor i lagen om rättshandlingar på förmögenhetsrättens område ändras inte utan blir nytt
5 mom
. i den föreslagna lagen.
4 kap.
Tillämpning av stadgandena om fastighetsköp på andra typer av överlåtelser
4 §. Överlåtelse av nyttjanderätt.
Enligt förslaget ska hänvisningen i
1 mom.
till bestämmelser om överlåtelse av fastigheter kompletteras med omnämnanden av 2 kap. 2 och 4 §, där det föreskrivs om upplösande och uppskjutande villkor samt köp som slutits för bolag under bildning. Enligt det ändrade momentet gäller för överlåtelse av nyttjanderätt som avses i momentet i tillämpliga delar de bestämmelser om överlåtelse av fastigheter som nämns i paragrafen. De legorätter och nyttjanderätter som avses i momentet är till värde och betydelse ofta jämförbara med äganderätten till fastighet. Syftet med förslaget är att harmonisera regleringen om överlåtelse av nyttjanderätt samt inskrivningsförfarandet med regleringen om överlåtelse av fastigheter. I gällande lag föreskrivs det endast att en ansökan om inskrivning av en särskild rättighet ska lämnas vilande om upplåtelsen av rättigheten enligt avtal eller på grund av någon annan rättshandling är villkorlig.
Tillämpningen av bestämmelsen om upplösande eller uppskjutande villkor på den överlåtelse av nyttjanderätt som avses i momentet innebär först och främst att ett upplösande eller uppskjutande villkor för att vara bindande måste ingå i avtalet om överlåtelse av nyttjanderätten. Villkoret skulle på motsvarande sätt som vad som föreskrivs i 2 kap. 2 § 1 mom. kunna gälla hävande av överlåtelsen eller överföring av rättigheten under särskilt villkor. Den längsta möjliga giltighetstiden för villkoret ska vara fem år från det att överlåtelseavtalet ingåtts. Om villkorets giltighetstid inte har angetts i överlåtelseavtalet, gäller det i fem år. Enligt förslaget ska talan på grund av ett villkor för överlåtelse väckas inom tre månader efter att villkorets giltighetstid har löpt ut. Bestämmelser om att beakta denna frist i inskrivningsförfarandet ska enligt förslaget ingå i 14 kap. 11 § 2 mom.
När bestämmelserna om fastighetsköp som görs för en sammanslutning eller stiftelse under bildning tillämpas på överlåtelse av nyttjanderätt som avses i paragrafen följer att den frist på två år som anges i 2 kap. 4 § 1 mom. ska tillämpas på överföringen av det ansvar som grundar sig på överlåtelseavtalet på den sammanslutning eller stiftelse som är under bildning. Om ansvaret vid en överlåtelse som gjorts till en sammanslutning eller stiftelse under bildning inte har övergått till sammanslutningen eller stiftelsen när två år förflutit sedan avtalet slöts, anses den som ingått avtalet för sammanslutningens eller stiftelsens räkning vara mottagare av överlåtelsen. Närmare bestämmelser om villkoren för att ansvaret ska överföras finns i de lagar som gäller det aktuella slaget av sammanslutning eller stiftelser.
Tillämpningen av bestämmelsen om fastighetsköp som slutits för en under bildning varande sammanslutnings eller stiftelses räkning innebär också att det på den rätt att frånträda avtalet som överlåtaren av nyttjanderätten har enligt lagen för den aktuella sammanslutningen eller stiftelselagen gäller en frist på två år. Överlåtelse av nyttjanderätt till ett bolag under bildning förekommer i praktiken allmänt i samband med olika byggprojekt. Genom förtydligandet av lagstiftningen strävar man efter att göra det lättare att genomföra sådana arrangemang och i samverkan med de ändringar som föreslås i 14 kap. 11 § 3 mom. göra behandlingen av sådana situationer klarare i inskrivningsförfarandet.
Förslagen avses inte inverka retroaktivt på avtal som ingåtts före lagens ikraftträdande. Detta beaktas särskilt i lagförslagets övergångsbestämmelser.
5 kap.
Allmänna bestämmelser om inskrivningsärenden och elektroniska ärendehanteringssystem
2 §.Inskrivningsmyndighet.
Enligt förslaget upphävs
2 och 3 mom
., som handlar om den interna arbetsfördelningen hos inskrivningsmyndigheten. På behandling av ett inskrivningsärende tillämpas vid sidan av jordabalken allmänna krav grundade på förvaltningslagen enligt vilka myndigheten också i fortsättningen ska säkerställa att alla ärenden avgörs efter att ha behandlats korrekt och med tillräcklig sakkunskap.
6 kap.
Inskrivningsansökningar och behandlingen av dem
3 §.Anhängiggörande.
Enligt förslaget ska
1 mom.
upphävas. I och med att momentet upphävs ska man på anhängiggörandet tillämpa 20 § i förvaltningslagen, enligt vilken ett ärende har inletts när den handling som avser detta har kommit in till en behörig myndighet eller när ärendet har framförts för myndigheten i samband med att det inletts muntligen och de uppgifter som behövs för att behandlingen av ärendet ska kunna påbörjas har registrerats. På inskrivningsärenden som inleds elektroniskt tillämpas 10 § i lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet, enligt vilken ett elektroniskt meddelande anses ha kommit in till en myndighet när det finns tillgängligt för myndigheten i en mottagaranordning eller ett datasystem på ett sådant sätt att meddelandet kan behandlas. Paragrafens 2 och 3 mom. förblir oförändrade, och när man bedömer om en anteckning i lagfarts- och inteckningsregistret har gjorts utan dröjsmål i enlighet med 3 mom. ska sättet på vilket ärendet inletts beaktas i överensstämmelse med regleringen om aktielägenhetsregistret.
Tidpunkten för anhängiggörandet av en ansökan om inskrivning som anhängiggjorts skriftligen ska enligt förslaget fastställas enligt s.k. dagsprincip på motsvarande sätt som i gällande lag. I fråga om ansökningsärenden som inletts elektroniskt sker däremot en övergång till anhängiggörande enligt den exakta tidpunkt när ansökan inkommit. När nuvarande dagsprincip iakttas ska utgångspunkten också framöver vara att den interna arbetsfördelningen eller behandlingsordningen för ärenden hos inskrivningsmyndigheten exempelvis under samma dag inte ska ha någon betydelse med tanke på rättssäkerheten. Detta är viktigt, eftersom tidpunkten när ett ärende inletts i praktiken kan vara väsentlig med tanke på företrädesordningen mellan konkurrerande ansökningar.
Eftersom allt fler ärenden uträttas elektronisk möjliggör förslaget allt oftare att tidpunkten då ett ärende väckts fastställs exaktare. En noggrannare tidpunkt för när ansökan blivit anhängiga kan användas som grund för avgörandet när konkurrerande ansökningar har blivit anhängiga elektroniskt. Detta har beaktats i 13 kap. 3 § 1 mom., 14 kap. 8 § 1 mom., 16 kap. 8 § 2 mom. och 17 kap 9 § 3 mom. i lagen, vilka enligt propositionen ändras så att det blir möjligt att exaktare avgöra företrädesordningen mellan ansökningar som gjorts anhängiga elektroniskt
Förslaget avses inte inverka på bestämmelsen om en inskrivnings offentlighetsverkan i 7 kap. 3 § 1 mom. i lagen. Också när man övergår till att använda den faktiska tidpunkt då ansökan blivit anhängig tillämpas den bestämmelse enligt vilken en anteckning i lagfarts- och inteckningsregistret i regel anses ha kommit till allmän kännedom den första vardagen efter inskrivningen.
9 a §.Undantag från rättsskyddsförutsättningen vid automatiserade avgöranden.
Enligt förslaget införs en ny 9 a § där man avviker från rättsskyddsförutsättningen i den allmänna lagstiftningen om automatiserade avgöranden i förvaltningen. Bestämmelser om den allmänna rättsskyddsförutsättningen finns i 53 f § i förvaltningslagen. Enligt dess 1 mom. är en förutsättning för automatiserade avgöranden att den fysiska person som avgörandet avser avgiftsfritt till alla delar får begära omprövning av avgörandet genom en omprövningsbegäran eller ett jämförbart rättsmedel som behandlas hos den myndighet som har fattat beslutet eller hos en myndighet som hör till samma personuppgiftsansvarige som den beslutande myndigheten. I inskrivningsärenden enligt jordabalken kan varken omprövningsbegäran eller andra jämförbara rättsmedel användas. De föreslagna undantagen gäller endast den rättsskyddsförutsättning som anges i 53 f § i förvaltningslagen. Beslutsfattandet vid inskrivningsmyndighetenen ska i alla övriga avseenden uppfylla kraven på automatiserade avgöranden i den allmänna förvaltningslagstiftningen.
Enligt
1 mom. 1 punkten
ska den möjlighet till omprövningsbegäran eller jämförbart rättsmedel som anges i 53 f § 1 mom. i förvaltningslagen inte krävas i fråga om avgöranden som gäller inskrivning och fattas enligt sökandens yrkande. Den föreslagna undantagsbestämmelsen ska inte kunna tillämpas om ansökan om inskrivning avslås eller annars avgörs på ett sätt som avviker från sökandens yrkande. I inskrivningsmyndighetens nuvarande praxis har endast beslut som avgörs i överensstämmelse med sökandens yrkande automatiserats
Bestämmelsen kan till exempel tillämpas i situationer enligt 16 kap. 8 a § 1 mom. där mottagaren av ett elektroniskt pantbrev skrivs in utifrån uppgifterna i ansökan om inteckning i samband med att inteckningen fastställs. Denna inskrivningslösning förutsätter att behandlingsregler utarbetats utgående från bestämmelserna om behandling av inteckningsansökningar och mottagare av elektroniska pantbrev. I den situation som avses kan den som ansöker om inteckningen skrivas in som pantbrevets mottagare. I så fall gäller avgörandet i inskrivningsärendet endast denna part. Förslaget har särskild betydelse när den som skrivs in som mottagare av det elektroniska pantbrevet är någon annan än den som ansöker om inteckningen. I praktiken är en sådan inskrivning en nödvändig förutsättning för upplåtelse av en fastighetspanträtt som avses i lagen. I de aktuella situationerna rör inskrivningslösningen rätten inte bara för den som söker inteckning utan också för mottagaren av det elektroniska pantbrevet. Eftersom inskrivning av mottagaren av ett elektroniskt pantbrev i praktiken närmast kan ha en stärkande inverkan på den rättsliga ställningen för den som skrivits in som mottagare till pantbrevet, har inskrivningsmyndigheten i sitt inskrivningsförfarande av hävd utgått från att det inte är nödvändigt att höra en sådan part vid inskrivningsförfarandet. På motsvarande sätt bedöms att en sådan inskrivningslösning i praktiken i sak är jämförbar med situationen i undantagsbestämmelsen i 53 f § 2 mom. i förvaltningslagen där ärendet avgörs enligt en parts yrkande och parten följaktligen inte har något särskilt behov av rättsskydd.
Bestämmelsen gör det möjligt att avvika från rättsskyddsförutsättningen också när en ny mottagare av ett elektroniskt pantbrev skrivs in eller uppgifter om mottagaren ändras enligt sökandens yrkande. En sådan inskrivning eller ändring enligt 16 kap. 8 a § 2 mom. i lagen kan göras på ansökan av den som är inskriven som mottagare av det elektroniska pantbrevet. De behandlingsregler som det automatiserade avgörandet av ärendet grundar sig på ska utformas utgående från det momentet och de allmänna bestämmelserna om avgörande av inskrivningsärenden. Inskrivningslösningen för mottagaren av ett nytt elektroniskt pantbrev är i sak jämförbar med den situation som behandlats ovan, där någon annan än den som ansöker om inteckning i samband med att inteckningen fastställs skrivs in som mottagare av pantbrevet.
Bestämmelsen gör det möjligt att avvika från rättsskyddsförutsättningen i 53 f § 1 mom. när lagfart beviljas på grundval av en överlåtelsehandling som godkänts av alla parter i det elektroniska fastighetsöverlåtelsesystemet. Undantagsbestämmelsen behövs eftersom man, även när beviljandet av lagfart vad gäller överlåtelsehandlingen grundar sig på ett köpebrev som godkänts av samtliga parter samt inskrivningsmyndighetens lagfartsutredning, inte i sådana fall kan tillämpa 52 f § 2 mom. i förvaltningslagen som endast gäller godkännande av en enda parts yrkande. Beviljande av lagfart i den aktuella situationen är jämförbart med godkännande av samtliga parters yrkande med samma innehåll i och med att dessa i sin egenskap av parter inte har något särskilt behov av rättsskydd. Inskrivningsmyndigheten har ännu inte tagit i bruk automatiserat beslutsfattande vid beviljandet av lagfart.
Beviljande av lagfart förutsätter bland annat att omständigheter som rör bestämmanderätten och beslutskompetensen hos parterna i överlåtelsen utreds. I utredningen beaktar inskrivningsmyndigheten på tjänstens vägnar de begränsningar i bestämmanderätten som framgår av de register som den har tillgång till. En del av dessa begränsningar kan bero på partens person. Även existensen av sådana begränsningar kan undersökas, och om de saknas kan lagfart beviljas automatiserat och i överensstämmelse med behandlingsreglerna i enlighet med parternas krav. Det bör noteras att trots att sådana registeruppgifter kan behandlas automatiskt grundar sig registeranteckningar om begränsning av handlingsbehörigheten som beror på person också på annat än automatisk databehandling. Den aktuella regleringen uppfyller de krav som följer av dataskyddsförordningen enligt vilka en människa måste delta i beslutsfattande där en människas personliga egenskaper bedöms.
Utöver vad som nämnts ovan fattar inskrivningsmyndigheten redan nu automatiserade beslut om avförande av särskilda rättigheter som har upplåtits för en bestämd tid och är inskrivna i lagfarts- och inteckningsregistret när den inskrivna rättens giltighetstid enligt avtal har löpt ut. I dessa avgöranden är det fråga om fall där inskrivningen av en särskild rättighet avförs från registret enligt avtal (m.a.o. sakligt sett enligt parternas yrkanden), varför behovet och förutsättningarna för att avvika från begäran om omprövning enligt 53 f § 1 mom. motsvarar undantagsbestämmelsen i 2 mom. som handlar om att avgöra ärendet enligt en parts yrkande.
Parterna ska meddelas avgörandet i ett inskrivningsärende som avses i punkten i enlighet med 53 g § 2 mom. i förvaltningslagen. Parterna ska utifrån de uppgifter som inskrivningsmyndigheten gett kunna kontrollera att avgörandet baserar sig på riktiga och uppdaterade uppgifter. När informationsgivningen genomförs kan man utnyttja de lösningar för hur uppgifter om ansökningar och avgöranden överförs till exempel när det gäller uppgifter om inledande av ett lagfartsärende enligt 9 a kap. 12 § 2 mom., om inteckningsansökan och dess avgörande enligt 9 a kap. 16 § 2 mom. och om överföring av ett elektroniskt pantbrev enligt 9 a kap. 17 § 2 mom. i jordabalken.
Utöver inskrivningsärenden enligt 1 punkten i det föreslagna momentet antecknar inskrivningsmyndigheten i lagfarts- och inteckningsregistret anmärkningar som avses i 7 kap. 1 § 2 mom. efter anmälan från andra myndigheter. Automatisering av antecknandet av sådana uppgifter enligt anmälan ska enligt förslaget beaktas i
2 punkten
i momentet. Automatiska avgöranden enligt punkten förutsätter att kontroll av de omständigheter som är ett villkor för anteckning i registret kan skötas automatiserat och utan prövning från fall till fall i enlighet med behandlingsregler som utarbetats på grundval av tillämpliga bestämmelser. I de frågor som avses i punkten tjänar den anteckning som ska göras i lagfarts- och inteckningsregistret närmast genomförandet av en begränsning eller en annan åtgärd som anteckningen grundar sig på och gör sakläget offentligare. Inskrivningsmyndigheten agerar i fråga om anmärkningarna enbart på grundval av anmälan, och den kan i praktiken varken få i uppgift att bedöma eller få kännedom om omständigheter som inverkar på antecknandet. Till exempel när det gäller antecknande av utmätning som görs efter utmätningsmyndighetens anmälan ska inskrivningsmyndigheten kontrollera att det är fråga om en utmätningsanmälan och att den kommit från utmätningsmyndigheten. För de anmälningar som avses i punkten och behandlingen av dem gäller i tillämpliga delar vad som föreskrivs om inskrivningsansökan (6 kap. 12 § 1 mom. i jordabalken).
I
2 mom.
föreskrivs det enligt förslaget för tydlighetens skull att det inte ska gå att avvika från 53 f § 1 mom. i förvaltningslagen om någon som har del i inskrivningsärendet har motsatt sig att ärendet avgörs i enlighet med sökandens yrkande. Bestämmelsen tillämpas på sådana inskrivningsärenden som avses i 1 mom. 1 punkten där det för avgörande krävs särskilt samtycke av någon annan part än sökanden eller där inskrivningsmyndigheten ska höra en sådan part separat. Bestämmelsen ska inte inverka på krav på samtycke enligt andra bestämmelser i lagen och inskrivningsmyndighetens skyldighet att höra parter i inskrivningsförfarandet. Om samtycke saknas eller en part motsätter sig sökandens yrkande följer i praktiken oftast att inskrivningsärendet inte kan avgöras automatiserat.
14 §.Kompletterande stadganden.
I
1 mom.
ska det för tydlighetens skull läggas till en informativ hänvisning till lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet. Med stöd av 10 § i den lagen avgörs när ett elektroniskt meddelande anses ha kommit in till en myndighet. Bestämmelsen är av central betydelse med tanke på fastställandet av den tidpunkt då ett inskrivningsärende blivit anhängigt.
8 kap.
Rättelse av fel
1 §.Rättelse av sakfel.
Enligt förslaget ändras
2 mom.
så att det blir lättare att rätta sakfel. Ändringarna avses förbättra förutsättningarna för att uppgifterna i lagfarts- och inteckningsregistret, som åtnjuter offentlig trovärdighet, ska vara korrekta. I inskrivningsförfarandena har det förekommit situationer där klart felaktiga uppgifter i registret inte har kunnat rättas som en sådan rättelse av sakfel som avses i paragrafen därför att behövligt samtycke från rättsinnehavare som skrivits in i registret har saknats. Att tillgripa extraordinära rättsmedel kan i sådana situationer vara ett onödigt besvärligt sätt att rätta klara sakfel. Paragrafens 1 mom., som gäller grunderna för att rätta sakfel, förblir oförändrad, varför en förutsättning för att sakfel ska kunna rättas fortfararande kommer att vara att beslutet grundar sig på uppenbart felaktiga eller bristfälliga uppgifter eller på uppenbart oriktig tillämpning av lag.
För att ett sakfel ska kunna rättas ska det i överensstämmelse med gällande lag krävas att alla vars rätt berörs har getts tillfälle att bli hörd. Hörandet är en viktig del av den grundliga utredning som inskrivningsmyndigheten ska göra i ett rättelseärende, och i samband med hörandet kan de vars rätt berörs framföra sin åsikt i ärendet. Betydelsen av att parterna hörs för utredningen av ärendet och parternas rättssäkerhet accentueras i synnerhet till de delar förslaget möjliggör att sakfel rättas utan samtycke av en rättsinnehavare som skrivits in i registret och till nackdel för denne.
Ett sakfel i inskrivningsmyndighetens avgörande kan inverka på olika sätt på olika innehavare av rättigheter som avser fastigheten. I förslaget skiljer man mellan konsekvenser för rättsinnehavare som införts i registret på grund av ett misstag och konsekvenserna för andra innehavare av rättigheter som avser fastigheten. På grund av sakfel har till exempel den som sökt lagfart eller inskrivning av särskilda rättigheter kunnat bli inskriven om lagfart eller inskrivning har beviljats felaktigt. Den felaktiga eller bristfälliga utredning som legat till grund för felet har i de situationer som förekommit i inskrivningspraxis till exempel varit en felaktig uppgift från en annan myndighet. Till de fel i inskrivningsförfarandet som har orsakats av uppenbart oriktig tillämpning av lag hör exempelvis att ändringar i en särskild rättighet eller i företrädesordningen mellan inteckningar eller mellan särskilda rättigheter har godkänts utan det samtycke som krävs enligt lag. I dessa fall har den sökande kunnat få en rättighet inskriven i lagfarts- och inteckningsregistret på ett sätt som avviker från det materiella rättsläget. För att säkerställa att uppgifterna i lagfarts- och inteckningsregistret, som åtnjuter offentlig trovärdighet, är riktiga, föreslås det att paragrafen ändras så att det för att rätta ett sakfel i en sådan situation om felet är uppenbart inte ska krävas samtycke av den rättsinnehavare som skrivits in i registret.
Till de delar förslaget möjliggör att sakfel rättas utan samtycke av en rättsinnehavare som är inskriven i registret, kan denne använda sig av en rätt att söka ändring genom besvär hos jorddomstolen som motsvarar den allmänna besvärsrätten. För att säkerställa att rättsmedlet är användbart ska den berörda delges beslutet i ärendet (6 kap. 10 § 2 mom. i jordabalken). Till beslutet fogas dessutom en skriftlig besvärsanvisning (9 kap. 2 § i jordabalken).
Kravet på samtycke för rättelse av sakfel, vilket motsvarar gällande lag, ska enligt det föreslagna
3 mom.
i fråga om någon annan än de parter i rättelseärendet som avses i 2 mom inskränkas till rättelser som försvagar dennes rätt. Typiska sådana rättsinnehavare är pantinnehavare, innehavare av en särskild rättighet och senare ägare av fastigheten i situationer där den part som beviljats en felaktig lagfart eller inskrivning fortsättningsvis har haft bestämmande inflytande i fråga om objektet. Att rätta felet utan samtycke av en sådan rättsinnehavare är inte motiverat, eftersom den tredje parten har litat på uppgiften i lagfarts- och inteckningsregistret när parten utfört en rättshandling.
9 a kap.
Elektroniska ärendehanteringssystem och deras användning
4 §.Upprättande av dokument och användning av registeruppgifter i ett ärendehanteringssystem.
I
2 mom.
ersätts enligt förslaget termen teknisk anslutning med termen tekniskt gränssnitt. Genom förslaget samstäms skrivsättet i jordabalken med skrivsättet i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Sökning av information via ett gränssnitt förutsätter inte någon annan lagstiftning som kompletterar lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen.
9 §.Köpslut i det elektroniska fastighetsöverlåtelsesystemet.
I
1 mom.
ska det enligt förslaget förtydligas i vilken ordning säljaren och köparen ska godkänna köpebrevet efter att köparen har gjort ändringar i utkastet. Enligt gällande lag har köp slutits när vardera parten har godkänt likalydande köpebrev. Bestämmelsen kan tolkas så att köpet sluts direkt när säljaren har godkänt de ändringar som köparen gjort i utkastet till köpebrev. I praktiken har detta inte ansetts lämpligt med tanke på genomförandet av systemet. Ur köparens synvinkel har det ansetts problematiskt om denne inte vet när köpet sluts eller om denne inte bestämmer tidpunkten när köpet sluts.
Fastighetsöverlåtelsesystemet har utformats så att om köparen inte godkänner det köpebrev som säljaren utarbetat utan ändrar det förfaller säljarens godkännande, men köparen kan ännu inte godkänna köpebrevet på ett sådant sätt att köpet kan slutas. I stället skickas utkastet först tillbaka till säljaren för att godkännas på nytt. Den nya sista meningen i momentet om att utkastet efter att köparen har gjort ändringar först skickas tillbaka till säljaren för godkännande motsvarar det sätt på vilket systemet har genomförts i praktiken.
14 a §.Upplåtelse och ändring av särskilda rättigheter i det elektroniska fastighetsöverlåtelsesystemet.
Enligt förslaget fogas till kapitlet en ny 14 a § där det föreskrivs om en möjlighet att i det elektroniska fastighetsöverlåtelsesystemet tillhandahålla tjänster för ingående av avtal om upplåtelse och ändring av särskilda rättigheter. I fråga om särskilda rättigheter föreskrivs det i gällande lag om tillämpning av bestämmelserna om det elektroniska fastighetsöverlåtelsesystemet på överlåtelse av nyttjanderätt till en fastighet, om rättens överföring ska skrivas in (9 a kap. 14 § 2 mom. i jordabalken). Motsvarande tjänst har ingått i fastighetsöverlåtelsesystemet ända sedan det togs i bruk. Utöver den lagstadgade tjänsten har inskrivningsmyndigheten för professionella användare tillhandahållit särskilda gränssnittstjänster för att utarbeta och ändra jordlegoavtal. Denna myndighetstjänst har i praktiken varit nödvändig, eftersom avtalsparterna inte har haft tillgång till sådana elektroniska signaturer som uppfyller kraven i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och vars kravenlighet kan verifieras på ett tillräckligt sätt.
Genom bestämmelsen är avsikten inte att skapa ett nytt formkrav för inskrivning av en elektronisk upplåtelse av en särskild rättighet. Förslaget begränsar således inte möjligheterna att elektroniskt ingå avtal om upplåtelse eller ändring av en särskild rättighet på ett sätt som uppfyller kraven i 181 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. Även om denna möjlighet tills vidare har inneburit utmaningar i fråga om inskrivningspraxis, är det inte nödvändigt att begränsa möjligheterna till exempel därför att det i framtiden genom utvecklingen av regleringen i EU:s eIDAS-förordning i större utsträckning än i dag kommer att användas verktyg för elektroniska signaturer med vilka avtalsparterna kan skapa signaturer som uppfyller kraven och vars existens även inskrivningsmyndigheten kan verifiera.
Enligt
1 mom.
ska avtal om upplåtelse och ändring av sådana särskilda rättigheter som avses i 14 kap. 1 och 3 § i lagen kunna ingås i det elektroniska fastighetsöverlåtelsesystemet på ett sätt som den systemansvarige tillåter. Av bestämmelsen följer inte att den systemansvarige är skyldig att tillhandahålla en sådan tjänst, utan tjänster kan tillhandahållas efter den systemansvariges gottfinnande sålunda att man kan säkerställa att de fördelar som tjänsten ger står i rättproportion till de kostnader som ordnandet av tjänsten medför. Det kan antas att tjänster som avses i bestämmelsen uppkommer särskilt när det gäller de särskilda rättigheter som är vanligast i inskrivningsärenden och för vilka avtal om upplåtelse eller ändring kan genomföras i ett elektroniskt ärendehanteringssystem. Ett avtal som ingåtts med användning av en tjänst i fastighetsöverlåtelsesystemet uppfyller kravet att ett avtal om upplåtelse av en särskild rättighet som skrivs in ska ha ingåtts skriftligen. När tjänsten utformas måste man dessutom beakta de särskilda krav som eventuellt ställs på olika särskilda rättigheter. Sådana krav finns till exempel i jordlegolagen när det gäller upprättande och ändring av jordlegoavtal.
I
2 mom.
ska det enligt förslaget föreskrivas om vilka bestämmelser som ska tillämpas i fråga om ingående av avtal om upplåtelse eller ändring av en särskild rättighet i fastighetsöverlåtelsesystemet. Enligt förslaget ska det i fråga om ingående av sådana avtal i tillämpliga delar gälla vad som i detta kapitel föreskrivs om fastighetsköp i fastighetsöverlåtelsesystemet. På grund av förslaget förutsätter också avtal om en särskild rättighet i tjänsten att avtalsparterna identifieras tillförlitligt (1 § i kapitlet) och att integriteten hos handlingen som lagras där tryggas och godkännande av elektroniska dokument kopplas ihop med dokument som lagrats i systemen (2 § i kapitlet). De uppgifter i ärendehanteringssystemet som används i samband med tjänster för ingående av avtal om särskilda rättigheter är inte offentliga, och de ska i regel inte sparas i systemet efter det att det ärende som gäller inskrivning av avtalet har avgjorts (5 §). Eftersom avtalande om upplåtelse och ändring av en särskild rättighet avviker från ett egentligt elektroniskt fastighetsköp ska bestämmelserna om användning av registeruppgifter (4 §) och förhandsgranskningar som utförs av systemet (7 §) gälla i tillämpliga delar. Fastighetsägaren och avtalsparten kan utarbeta avtalsutkast och förslag till ändringar i avtalet (9 § 1 mom.). Ett avtal om upplåtelse eller ändring av en särskild rättighet har ingåtts när båda parterna har godkänt likalydande avtal (9 § 2 mom.). Inskrivningsmyndigheten ska ha särskilt skadeståndsansvar enligt lagen för en skada som orsakats av fel och brister i ett funktionen hos ett ärendehanteringssystem eller av orättmätig användning av systemet (3 §).
I andra meningen i momentet ska det för tydlighetens skull föreskrivas att ett ärende om inskrivning av en särskild rättighet blir anhängigt automatiskt när ett avtal har ingåtts i fastighetsöverlåtelsesystemet. Förslaget avses säkerställa att ärenden som gäller inskrivning av en särskild rättighet behandlas smidigt och snabbt vid inskrivningsmyndigheten. Genom att inskrivningsärendet blir anhängigt automatiskt bedöms avtalsparternas arbetsbörda minska och behandlingen av ärenden underlättas för inskrivningsmyndigheten.
12 kap.
Lagfartsförfarandet
1 §.Utredningar som skall bifogas lagfartsansökan.
Enligt
1 mom
. i förslaget ska man i regel inte längre vid lagfartsansökan kräva att handlingen ska lämnas i original eller bestyrkt kopia. Syftet med förslaget är att göra den elektroniska hanteringen av inskrivningsärenden enklare och smidigare.
I den sista meningen i momentet ska det enligt förslaget läggas till en bestämmelse enligt vilken inskrivningsmyndighetens efter prövning kan begära den handling som ligger till grund för förvärvet i original eller som bestyrkt kopia. Detta kan vara nödvändigt till exempel om det till inskrivningsmyndigheten har framförts ett påstående som gäller förvärvets laglighet eller om det är nödvändigt att visa upp handlingen i original med beaktande av kvaliteten på den kopia av handlingen som lämnats eller någon annan särskild omständighet. En vanlig situation där åtkomsthandlingen behöver visas upp är dessutom sökande av lagfart med testamente som åtkomsthandling. Om sökanden inte kan visa upp testamentet i original, gör man lätt antagandet att testatorn inte har lämnat efter sig något testamente i original. Detta leder i sin tur till antagandet att testatorn före sin död hade upphävt testamentet.
Köpvittnet ska enligt lag till det meddelande om överlåtelse som lämnas till inskrivningsmyndigheten foga en kopia av eller någon annan upptagning av den överlåtelsehandling som köpvittnet bestyrkt. En kopia av åtkomsthandlingen som bestyrkts av köpvittnet har i inskrivningspraxis av hävd jämställts med originalet. Därför kommer förslaget i allmänhet inte att inverka på lagfartsförfarandet när det gäller de överlåtelsebaserade förvärv som styrkts av ett köpvittne.
2 §.Vilandeförklaring av lagfartsansökan.
Enligt förslaget ska det i
1 mom. 4 punkten
och i
2 mom.
beaktas att 2 kap. 4 § ändrats. Detta sker på så sätt att regleringen om överlåtelse av fastigheter till ett aktiebolag som är under bildning utsträcks till att omfatta också bostadsaktiebolag, ömsesidiga fastighetsaktiebolag, andelslag, öppna bolag, kommanditbolag och stiftelser som är under bildning.
3 §.Kungörelselagfart.
Det föreslås att
1 mom. 1 punkten
ändras på grund av att man enligt 1 § 1 mom. i regel inte längre ska kräva att åtkomsthandlingen lämnas inskrivningsmyndigheten i original. Betydelsen av en den grund för kungörelse enligt gällande lag som sammanhänger med att en åtkomsthandling i original eller som bestyrkt kopia saknas bedöms i fortsättningen vara liten eftersom lagfart i regel kan beviljas på grundval av en kopia av åtkomsthandlingen som lämnats inskrivningsmyndigheten. Inskrivningsmyndigheten kan dock enligt 1 § 1 mom. efter prövning i det enskilda fallet kräva att handlingen lämnas i original. Om sökanden i ett sådant fall kan uppvisa åtkomsthandlingen i original, kan man med stöd av den föreslagna punkten bedöma om kungörelse ska beviljas för erhållande av lagfart. Förslaget möjliggör också att den som söker lagfart vid avsaknad av åtkomsthandling i original med stöd av andra dokument presenterar innehållet i åtkomsthandlingen och att den uppgjorts i rätt form. Fastän bestämmelsen får mindre betydelse på grund av ändringen i 1 § 1 mom., är det fortfarande nödvändigt att ha den kvar i föreslagen form för att säkerställa att fastigheterna i så stor utsträckning som möjligt också framöver ska omfattas av lagfartssystemet och således även av omsättning.
På motsvarade sätt som gällande bestämmelse är den föreslagna i praktiken tillämplig närmast på andra förvärv än sådana som baserar sig på överlåtelse, eftersom den överlåtelsehandling som behövs vid lagfart i allmänhet är tillgänglig för inskrivningsmyndigheten tack vare köpvittnets meddelande om överlåtelsen.
4 §. Avslag på lagfartsansökan.
Enligt förslaget ska man i
1 punkten
beakta den ändring i 1 § 1 mom. enligt vilken åtkomsthandlingen måste visas upp i original eller bestyrkt kopia endast på begäran av inskrivningsmyndigheten. På motsvarande sätt ska lagfartsansökan avslås till följd av att åtkomsthandling i original eller bestyrkt kopia saknas bara i fall där handlingen inte har visats upp trots inskrivningsmyndighetens begäran. Likaså ska lagfartsansökan avslås om sökanden inte alls kan visa upp åtkomsthandlingen. På motsvarande sätt som i gällande lag kan den kungörelselagfart som avses i 3 § komma i fråga om åtkomsthandling saknas.
13 kap.
Rättsverkningarna av lagfart
3 §.Skydd vid dubbelöverlåtelse.
Enligt förslaget ska
1 mom.
ändras så att vilken av konkurrerande överlåtelser som har företräde när lagfartsansökningarna har gjorts anhängiga elektroniskt ska bestämmas utifrån den exakta tidpunkt då lagfartsansökan gjorts anhängig. Förslaget har samband med att 6 kap. 3 § 1 mom. upphävs, vilket leder till att prioritetsordningen mellan inskrivningsansökningar som gjorts anhängiga elektroniskt i stället för enligt dagen för anhängiggörandet ska bestämmas enligt de exakta tidpunkter då ansökningarna blivit anhängiga.
Bestämmelsen i den sista meningen i momentet, som är ny, ska tillämpas i situationer där ansökan har gjorts anhängig elektroniskt. I sådana situationer ges ett senare förvärv enligt första meningen i momentet företräde, om lagfartsansökan för det blivit anhängig före lagfartsansökan för det tidigare förvärvet. Om någondera ansökan har gjorts anhängig skriftligen, tillämpas andra meningen i momentet som handlar om lagfart som sökts samma dag. Detta innebär att det förvärv som har företräde bestäms på grundval av tidpunkten för överlåtelsen. Till sitt innehåll motsvarar förslaget bestämmelserna om inskrivning av överlåtelse av bostadsaktier i aktielägenhetsregistret.
14 kap.
Inskrivning av särskilda rättigheter
2 §.Inskrivningsskyldighet.
Det föreslås att
1 mom.
ändras så att det med nyttjanderätt som omfattas av skyldigheten att söka inskrivning också ska avses sådan jordlegorätt och annan tidsbestämt nyttjanderätt till vattenområde som uppfyller de villkor i bestämmelsen enligt vilka rätten är tidsbestämd och överförbar och att det på området får behållas eller uppföras byggnader eller anläggningar som tillhör rättsinnehavaren. Det omnämnande av vattenområde som enligt förslaget läggs till bestämmelsen motsvarar definitionen av nyttjanderätt i 4 kap. 4 § 1 mom.
Enligt förslaget förutsätter också skyldigheten att söka inskrivning av nyttjanderätt till vattenområde att det på området finns eller enligt avtal får uppföras byggnader eller anläggningar som tillhör rättsinnehavaren. När det gäller villkoret att det på området finns eller får uppföras byggnader eller anläggningar är det väsentligt att dessa är fast och permanent förbundna vattenområdets botten (t.ex. grundläggning på bottnen eller stödelement som förankras i bottnen). Detta krävs för att säkerställa att också en nyttjanderätt till ett vattenområde som omfattas av inskrivningsskyldighet är ett ändamålsenligt föremål för omsättning och användning som säkerhet. Till exempel i fråga om havsvindkraft är ett syfte med förslaget att möjliggöra inskrivning och inteckning av byggnader och anläggningar som finns eller uppförs på området enligt avtal och som är betydande med avseende på driften av ett kraftverkskomplex och användningen av nyttjanderätten som säkerhet.
Avtal om nyttjanderätt av vattenområden av det slag som enligt förslaget omfattas av inskrivningsskyldighet har kunnat ingås redan innan bestämmelsen träder i kraft. För att säkerställa att uppgifterna i lagfarts- och inteckningsregistret blir heltäckande ska det genom en ikraftträdandebestämmelse föreskrivas att inskrivning av sådan rätt ska sökas inom två år från det att lagen träder i kraft.
3 §.Delning av besittningen av en fastighet.
Enligt förslaget ändras paragrafen för att förtydliga de rättsliga förutsättningarna för inskrivning av avtal om delning av en besittning och för att utöka de användningsmöjligheter som anges i avtalet. Förslagen grundar sig på de behov som kommit fram vid tillämpningen av lagen. Paragrafens rubrik ska enligt förslaget ändras därför att delning av en besittning kan komma i fråga såväl genom avtal som genom meddelande av fastighetens ägare.
I
1 mom.
ska det enligt förslaget för det för det första på motsvarande sätt som i gällande lag föreskrivas om en möjlighet att skriva in ett inbördes avtal mellan samägare om besittningen av en fastighet. För det andra ska bestämmelsen kompletteras med en möjlighet för den som är ensam ägare av en fastighet att redan innan samägarskap uppkommit dela besittningen genom ett meddelande. Delande av besittningen av en fastighet innan kvotdelarna har sålts, till exempel under byggfasen, är i praktiken vanligt, men enligt gällande lag kan delningen inte skrivas in förrän köparen av den första kvotdelen har sökt lagfart och ett avtal om delad besittning mellan samägarna har ingåtts. I inskrivningspraxis har det accepterats att det i avtal om delad besittning som ska skrivas in på förhand anges flera olika besittningsområden i fråga om vilka skrivningen i avtalet förtydligas på tjänstens vägnar i samband med senare lagfarter av kvotdelar. Praxis grundar sig på att det i inskrivningsförfarandet har ansetts att tidigare samägare när de ingått avtal om delning av besittningen godkänt förslaget till indelning i besittningsområden i avtalet och på att ett sådant avtal har ansetts innehålla samägarnas samtycke tillgodkännande av överlåtelse av de på förhand bestämda besittningsområdena utan separat samtycke. Om den delning av besittningen som fastställts genom det ursprungliga avtalet ändras, behövs samtliga samägares samtycke, och parterna ska ansöka om inskrivning av ändringen.
Att möjliggöra inskrivning av delning av besittningen på förhand gör det tydligare för köparen av en kvotdel hurdan besittningsrätt och andra rättigheter och skyldigheter förknippade med besittningen av fastigheten som ägandet av kvotdelen för med sig. Behovet gäller i synnerhet upprättande av samägande och säkerställande av att en blivande samägare på förhand tydligt kan utläsa vad avtalet innehåller och med tillförlit förbinda sig till avtalet. En delning av besittningen på förhand skrivs in på grundval av ett meddelande från ägaren. Av meddelandet ska det på motsvarande sätt som i fråga om krav som gäller egentliga avtal om delad besittningsrätt framgå hur det är meningen att besittningen av fastigheten ska ordnas.
Möjligheten att dela besittningen av en fastighet på förhand är avsedd som en förberedande åtgärd av fastighetsägaren före den överlåtelsen av en kvotdel som innebär att ett samägandeförhållande upprättas. Om besittningen delas på förhand följer att det inte efter att samägandeförhållandet upprättats finns något behov att särskilt söka inskrivning av avtalet om delning av besittningen, utan den tidigare inskrivningen av den delade besittningen kan förtydligas på tjänstens vägnar i samband med senare lagfart på kvotdelar. Enbart en delning av besittningen som har skrivits in på förhand medför inte att inteckningar av angivna föremål för besittning kan fastställas separat, utan inteckning kan även i fortsättningen gälla bara en fastighet, en kvotdel eller ett outbrutet område som tillhör någon annan än fastighetens ägare. Eftersom delning av besittningen på förhand är avsedd att vara en förberedande åtgärd inför överlåtelse av kvotdelarna och fastställande av inteckningar i dem, förhindrar inskrivning av en delning av besittningen som görs på förhand att en inteckning av hela fastigheten fastställs. Detta har beaktats längre fram i förslaget genom en komplettering av 16 kap. 2 § 3 mom.
Avtal om delning av besittningen ska även i fortsättningen alltid skrivas in med främsta företräde. Avtal om delning av besittningen kan ingås för ett under bildning varande aktiebolags, bostadsaktiebolags, ömsesidigt fastighetsaktiebolags, andelslags, öppet bolags eller kommanditbolags eller en under bildning varande stiftelses räkning när en kvotdel av fastigheten har köpts för bolagets eller stiftelsens räkning. Om lagfart och inskrivning av avtal om delning av besittningen söks innan bolaget registrerats, ska ansökan om lagfart på kvotdelen och ansökan om inskrivning av avtalet lämnas vilande enligt bestämmelserna om inskrivningsförfarandet. Lagfart och inskrivning av avtal om delning av besittningen beviljas när inskrivningsmyndigheten har lämnats en utredning om att ansvaret för köpet och avtalet har överförts till den registrerade sammanslutningen eller stiftelsen.
Enligt förslaget kan avtalet eller meddelandet gälla besittningen av fastigheten eller en byggnad som finns på fastigheten. På motsvarande sätt som i gällande lag ska en sådan delning av besittningen vara angiven så att den kan fastställas objektivt. Det räcker till exempel inte att avtalsparterna förstår delningen utan att den uttryckligen anges i avtalet eller en bilaga till det, såsom en bifogad karta. Det ska inte heller framöver vara nödvändigt att dela besittningen av objektets hela areal, och delningen ska inte behöva motsvara samägarnas ägandeförhållanden. I bestämmelsen ska det enligt förslaget i överensstämmelse med nuvarande inskrivningspraxis beaktas att det är möjligt att genom avtal dela besittningen av endast en byggnad som hör till fastigheten och lämna fastighetens markområde i gemensam besittning. Ägaren till en byggnad som finns på fastigheten kan dock inte vara avtalspart om denne inte har lagfart på ägandet eller en inskriven nyttjanderätt till fastigheten. Fastighetens ägare och en innehavare av nyttjanderätt till fastigheten kan inte heller vara avtalsparter även om de tillsammans äger en byggnad på fastigheten.
I bestämmelsen föreslås att det förutom en områdesbaserad delning av besittningen av en fastighet även införs en möjlighet att dela besittningen av en fastighet på tidsbasis. Enligt förslaget ska det vara möjligt att skriva in avtal där parterna besitter en fastighet under tidsperioder som anges närmare i avtalet (till exempel varannan vecka). Genom att utöver områdesbaserad besittning av fastigheter och byggnader avtala om besittning på tidsbasis kan man specificera rätten till uteslutande användning av en samägd fastighet på ett sätt som ökar en kvotdels användbarhet och värde och som det är motiverat att skydda genom en skrivning i lagen. I gällande lag behandlas inte delning av besittningen på tidsbasis, och det har ibland framkommit behov av detta i inskrivningspraxis.
Enligt förslaget ska det i
2 mom.
beaktas att ett avtal om delning av besittningen kan gälla flera fastigheter. Om samägarna äger två eller flera fastigheter tillsammans, kan besittningen delas genom ett och samma avtal om delning av besittningen som skrivs in på samtliga fastigheter. Med ett avtal om besittningen som ingåtts mellan samägarna till flera fastigheter avses att besittningen av samtliga fastigheter genom avtalet delas mellan samtliga samägare, vilket är en förutsättning för inskrivning. Villkoren för inskrivning uppfylls inte av ett avtal där besittningen av en fastighet i sin helhet tillfaller en av samägarna eller om någon av samägarna lämnas utan besittningsrätt. Dessutom kan ett avtal om delning av besittningen skrivas in skilt på flera nyttjanderätter eller fastigheter och nyttjanderätter till dem. Ägare till två eller flera fastigheter eller outbrutna områden kan inte vara parter i ett avtal om delning av besittningen som skrivs in om fastigheterna har olika ägare eller nyttjanderätten har olika innehavare.
4 §.Inskrivning av rätt till en byggnad eller anläggning.
I
1 mom.
slopas den begränsning i det inledande stycket enligt vilken inskrivning som avses i momentet är möjlig endast i fråga om byggnader, konstruktioner, maskiner eller anläggningar som används i näringsverksamhet. En förutsättning för inskrivningen ska fortsättningsvis vara att föremålet för den rätt som ska skrivas in tjänar det syfte för vilket fastigheten används. Det föreslås att paragrafens tillämpningsområde utvidgas i synnerhet därför att avgränsningen till näringsverksamhet i gällande paragraf har ansetts begränsa överlåtelsen av byggnader till nyttjanderätt i onödigt hög grad vid överlåtelser mellan privatpersoner som i praktiken är nödvändiga. Dessutom har villkoret i gällande lag att byggnaden, konstruktionen, maskinen eller anläggningen används i näringsverksamhet i praktiken visat sig vara oklart.
Momentets
1 punkt
motsvarar gällande lag i fråga om föremål som har byggts i eller förts till fastigheten med äganderätts- eller återtagningsförbehåll. Den bestämmelse som avskiljs från 1 punkten i gällande moment och blir en ny
2 punkt
möjliggör att en rättighet som grundar sig på ett hyreskontrakt eller ett jämförbart avtal kan gälla också ett föremål som innan avtalet ingås finns på fastigheten. Syftet med förslaget är att tillåta genomförande av så kallade sale and lease back-arrangemang. Enligt förslaget ska inskrivningar som sammanhänger med sådana arrangemang beaktas separat i 8 och 10 §. Bestämmelsen möjliggör i överensstämmelse med gällande lag att inskrivning görs också när föremålet byggs på eller förs till fastigheten på grundval av ett hyreskontrakt eller motsvarande avtal. Momentets
3 punkt
motsvarar gällande lag.
7 §.Rättsverkningarna av att särskilda rättigheter inskrivs.
I
3 mom.
ska det enligt förslaget läggas till en hänvisning till de avtal och meddelanden om delning av besittningen som avses i 3 §. Av förslaget följer att ett inskrivet avtal eller meddelande om delning av besittningen åtnjuter den positiva offentliga trovärdighet som avses i 13 kap. 4, 5 och 6 §. En komplettering av regleringen av avtal om delad besittning på det sätt som föreslås behövs, eftersom de har en väsentlig betydelse med tanke på användningen av fastigheter som ägs av flera gemensamt och för användning av kvotdelar av fastigheter som säkerhet.
8 §.Företräde.
Enligt förslaget ändras
1 mom.
på så sätt att företrädesordningen mellan en särskild rätt och en konkurrerande panträtt bestäms enligt de exakta tidpunkter då ansökningarna har blivit anhängiga om de har lämnats elektroniskt. Förslaget har samband med upphävandet av 6 kap. 3 § 1 mom. i gällande lag som medför att företrädet mellan ansökningar om inskrivning som gjorts anhängiga elektroniskt ska bestämmas enligt de exakta tidpunkter då de blivit anhängiga och inte enligt dagen för anhängiggörandet.
Bestämmelsen i den nya tredje mening som fogas till momentet ska tillämpas i situationer där ansökningar om inskrivning och inteckning har gjorts anhängiga elektroniskt. När ansökningarna har lämnats elektroniskt har den inskrivning eller inteckning som sökts tidigare sålunda enligt andra meningen i momentet företräde framför den som sökts senare. Om någon ansökan har gjorts anhängig skriftligen tillämpas bestämmelsen i tredje meningen enligt vilken en särskild rättighet har företräde framför en panträtt som grundar sig på en inteckning som sökts samma dag.
I
2 mom.
föreslås ändringar som föranleds av att 4 § ändras. Först och främst ersätts hänvisningen till 4 § 1 mom. 2 punkten i gällande lag med en hänvisning till 3 punkten i samma moment. Det handlar om en lagteknisk ändring.
I den nya bestämmelse som enligt förslaget ska införas genom den sista meningen i momentet beaktas möjligheten att enligt 4 § 1 mom. 2 punkten skriva in en rätt till ett föremål på en fastighet på någon annan än fastighetens ägare på grundval av ett hyresavtal eller något därmed jämförbart avtal, om föremålet redan finns på fastigheten. Eftersom inskrivning av en sådan rätt, som innehas av en utomstående, innebär att ett beståndsdels- eller tillbehörsförhållande upphör, är det befogat att kräva att inskrivning får göras endast med främsta företräde.
9 §.Inskrivningsförfarandet.
Genom en ny sista mening fogas till
1 mom.
en bestämmelse enligt vilken inskrivning av ett avtal om delning av besittningen får sökas självständigt av var och en av samägarna. Förslaget motsvarar nuvarande inskrivningspraxis. En samägare ska med stöd av bestämmelsen kunna söka inskrivning självständigt också i det fall att parterna enligt ett avtal om delning av besittningen ska söka inskrivning tillsammans.
I
2 mom.
ska man i huvudsak slopa kravet att sökanden ska visa upp det avtal eller den handling av annat slag som gäller upplåtelsen eller överföringen av den rättighet för vilken inskrivning söks i original. Syftet är att göra det lättare vid inskrivning av särskilda rättigheter att lämna ansökan och behandla ärendet elektroniskt. I momentets andra mening ska det enligt förslaget ingå en bestämmelse enligt vilken inskrivningsmyndigheten efter prövning i det enskilda fallet kan kräva att avtalet eller en annan handling visas upp i original. Detta kan vara nödvändigt till exempel om existensen av det ursprungliga avtalet eller en annan handling blivit oklar på grund av att den kopia som lämnats inskrivningsmyndigheten är av dålig kvalitet.
10 §.Samtycke.
Enligt förslaget ska
2 mom.
ändras till följd av att 4 och 8 § ändras. Hänvisningen i momentet till 4 § 1 mom. 2 punkten i gällande lag ersätts med en hänvisning till 3 punkten i samma moment Det handlar om en lagteknisk ändring. I momentet ska man dessutom beakta den nya möjlighet som föreslås i 4 § 1 mom. 2 punkten att skriva in en rättighet till ett föremål på en fastighet för någon annan än ägare på grundval av ett hyresavtal eller något därmed jämförbart avtal, när föremålet redan finns på fastigheten. Eftersom inskrivning av en sådan rätt, som innehas av en utomstående, innebär att beståndsdels- eller tillbehörsförhållandet mellan fastigheten och inskrivningen upphör, är det skäl att säkerställa skyddet för innehavarna av panträtter i fastigheten genom att förutsätta att dessa gett sitt samtycke.
I den sista meningen i momentet ska de föreslagna bestämmelserna i 2 kap. 11 § och 17 kap. 1 a § om förbindelser att inte pantsätta beaktas. Behovet av skydd för de säljare av fastigheter och kreditgivare som mottagare av en förbindelse att inte pantsätta är i hög grad jämförbar med behovet av skydd för de panträttsinnehavare som avses i 2 mom. Därför ska det i momentet på motsvarande sätt som i 2 mom. också krävas samtycke av en säljare eller kreditgivare som skyddas av en förbindelse att inte pantsätta för inskrivning av avtal om delning av besittningen, byggnader och anläggningar samt fastställande av beståndsdelar och tillbehör vilka nämns i momentet.
11 §.Vilandeförklaring av ansökan om inskrivning.
Enligt förslaget ska det till paragrafen fogas nya 2 och 3 mom., där det föreskrivs om behandlingen av en ansökningar om överlåtelse av nyttjanderätt som lämnats vilande. På motsvarande sätt som i lagfartsförfarandet ska inskrivningsmyndigheten med stöd av de föreslagna bestämmelserna efter angiven tid kunna avgöra ärendet utan särskild ansökan eller utredning. Det huvudsakliga innehållet i förslagen motsvarar 12 kap. 2 § 2 mom. som handlar om lagfartsförfarandet. När det gäller nyttjanderätter som överlåtits villkorligt eller till en sammanslutning eller stiftelse under bildning ska det likväl beaktas att inskrivningsmyndigheten inte har motsvarande möjlighet som i fråga om fastighetsöverlåtelser att genom meddelande från en domstol eller ett köpvittne få information om att sådana avtal eventuellt har hävts. Därför kan det för att trygga överlåtarens rättssäkerhet vara skäl att i inskrivningsförfarandet höra överlåtaren innan man till förvärvaren eller den som agerat för den under bildning varande sammanslutningens eller stiftelsens räkning bevilja inskrivning av en särskild rättighet på tjänstens vägnar.
De bestämmelser som läggs till paragrafen gäller förvärv av särskilda rättigheter genom överlåtelse. På sådana förvärv tillämpas enligt 4 kap. 4 § 1 mom. i den föreslagna lagen villkor för hävande och uppskjutande av överlåtelsen samt bestämmelserna om överlåtelse till en sammanslutning eller stiftelse som är under bildning. Bestämmelserna tillämpas således inte när upplåtelsen av en särskild rättighet är förbunden med ett uppskjutande eller upplösande villkor eller genomförs för en under bildning varande sammanslutnings eller stiftelses räkning.
I
2 mom.
beaktas situationer där ansökan om inskrivning har lämnats vilande på grund av ett villkor som gäller överlåtelsen av rätten. Bestämmelsen gör det möjligt att avgöra en sådan ansökan genom att skriva in en särskild rättighet för sökanden om någon utredning som åberopar villkoret för överlåtandet av rättigheten i avtalet inte har lämnats inom de tre månader som ges som frist för att väcka talan.
I
3 mom.
beaktas den föreslagna reglering i 4 kap. 4 §, som gäller överlåtelse av nyttjanderätt till en sammanslutning eller stiftelse under bildning. För det första slår bestämmelsen fast att ansökan om inskrivning i de aktuella situationerna ska lämnas vilande. För det andra kan en ansökan om inskrivning som lämnats vilande enligt momentet avgöras så att rätten skrivs in för den som slutit avtalet för den under bildning varande sammanslutningens eller stiftelsens räkning, om någon utredning om att nyttjanderätten övergått till en sammanslutning eller stiftelse som bildats inte lagts fram inom två år från det att överlåtelseavtalet ingicks
12 §.Avslag på inskrivningsansökan.
Till paragrafen fogas ett nytt
2 mom.
där det beaktas att inskrivning av en särskild rättighet enligt den ändrade 9 § 2 mom. i regel inte ska förutsätta att avtalet eller en annan handling om upplåtelse eller överlåtelse av den särskilda rättigheten visas upp för inskrivningsmyndigheten i original. Inskrivningsmyndigheten ska likväl enligt det momentet vid behov efter prövning i det enskilda fallet kunna kräva att handlingen uppvisas i original. Av förslaget följer att underlåtenhet att visa upp handlingen i original i sådana fall är en grund för att avslå ansökan om inskrivning.
15 §.Avförande av inskrivning av särskilda rättigheter.
Enligt förslaget fogas till
3 mom.
en bestämmelse om att på ansökan av fastighetsägaren avföra en inskrivningen av en särskild rättighet. I gällande lag föreskrivs det om ägarens möjlighet att vidta åtgärder för att avföra inskrivningen av en särskild rättighet endast för de fall där inskrivningen gäller fastställande av fastighetens beståndsdelar och tillbehör.
Av inskrivningspraxis har det framgått att det finns ett behov att kunna avföra inskrivningen av en särskild rättighet på ansöka av ägaren bland annat när rättigheten upphör att gälla till följd av att avtalet sägs upp eller upphävs. Rättsinnehavaren har då inte nödvändigtvis något intresse av att ansöka om att inskrivningen ska avföras, men fastighetens ägare har däremot i allmänhet ett särskilt behov att göra det. I inskrivningspraxis har ägarens ansökan om avförande av en särskild rättighet bifallits till exempel när en hyresgäst förblivit passiv efter att hyresrätten sagts upp.
I bestämmelsen tar lagstiftaren inte närmare ställning till vad som i vart fall ska anses vara en tillräcklig utredning för att inskrivningen ska kunna avföras på ansökan av ägaren. På grund av att de situationer som förekommer i praktiken är mycket mångskiftande föreslås att detta lämnas åt inskrivningsmyndigheten att avgöra från fall till fall. Bestämmelsen är också annars processuell genom att där endast föreskrivs om behörigheten att göra ansökan. De materiella förutsättningarna för att avföra en inskrivning bestäms enligt övriga tillämpliga bestämmelser. Momentet avses sålunda inte inverka till exempel på giltighetstiden för ett avtal om delning av besittningen som skrivits in med stöd av 3 § eller avvika från de krav som gäller övriga rättsinnehavares samtycke.
Bestämmelsen i den andra meningen i momentet om avförande av en inskrivning som avses i 5 § efter anmälan av ägaren är samstämmig med gällande lag.
15 kap.
Allmänna stadganden om fastighetspanträtt
1 §.Fastighetspanträttens tillämpningsområde.
Enligt förslaget förtydligas
1 mom.
så att en fastighetspanträtt kan upplåtas också i en nyttjanderätt till ett vattenområde på det sätt som föreskrivs i lagen. Krav på byggnader och konstruktioner som finns eller som ska byggas på vattenområden bedöms enligt vad som framförs ovan i specialmotiveringen till 14 kap. 2 §.
16 kap.
Fastighetsinteckning
2 §.Gemensam inteckning.
I
3 mom.
beaktas de föreslagna ändringarna i bestämmelserna om avtal om delning av besittningen i 14 kap. 3 §. Den första meningen i momentet stämmer till sitt innehåll överens med gällande moment. I bestämmelsen beaktas att ett inskrivet avtal som förhindrar att inteckning fastställs i hela fastigheten kan gälla förutom delning av besittningen till fastigheten också besittningen till en byggnad på fastigheten. Dessutom ska det enligt förslaget läggas till en ny andra mening enligt vilken fastighetsägarens meddelande om delning av besittningen som avses i 14 kap. 3 § är ett hinder för att inteckning fastställs i hela fastigheten. Bestämmelsen behövs därför att delning av besittningen av en fastighet genom ägarens meddelande är avsedd att vara en förberedande åtgärd inför senare överlåtelse av kvotdelar på så sätt att inteckningarna gäller de kvotdelar som senare ska överlåtas. Bestämmelsen behövs också därför att nuvarande moment bara gäller inverkan av ett inskrivet avtal om delning av besittningen på fastställandet av en inteckning.
8 §.Inteckningars företräde och giltighet.
Enligt förslaget ändras
2 mom.
så att vilken av konkurrerande inteckningar som har företräde bestäms utifrån den exakta tidpunkt då ansökan om inteckning lämnats när ansökningarna har gjorts anhängiga elektroniskt. Förslaget har samband med upphävandet av 6 kap. 3 § 1 mom. i gällande lag som medför att företrädet mellan ansökningar om inskrivning som gjorts anhängiga elektroniskt ska bestämmas enligt de exakta tidpunkter då de blivit anhängiga och inte enligt datum.
Den nya sista mening som fogas till momentet innehåller en bestämmelse som tillämpas i situationer där ansökningarna har lämnats elektroniskt. Ansökningar som blivit anhängiga samma dag får då inte samma företräde på grund av andra meningen i momentet, utan deras företräde fastställs i enlighet med första meningen och den ordning i vilken de blivit anhängiga, vilken bestäms utifrån de exakta tidpunkter då inteckningsansökningarna har lämnats. Om någon av ansökningarna har gjorts anhängig skriftligen, tillämpas bestämmelsen i momentets andra mening enligt vilken inteckningar som sökts samma dag har samma företräde.
När man i samma ansökan ansöker om flera inteckningar, fastställs i allmänhet en företrädesordning mellan dem. I den sista meningen i momentet ska det för tydlighetens skull föreskrivas att företrädesordningen mellan inteckningar som sökts genom samma elektroniska ansökan kan bestämmas när inteckningen fastställs i enlighet med ansökan.
17 kap.
Panträtt i fastighet
1 a §.Förbindelse att inte pantsätta.
Till kapitlet om panträtt fogas enligt förslaget en ny 1 a § där det föreskrivs om inskrivning i lagfarts- och inteckningsregistret av en förbindelse att inte pantsätta som en fastighetsägare som bedriver näringsverksamhet har gett sin borgenär. I gällande lag föreskrivs det inte om en möjlighet att skriva in en sådan inskränkning i ägarens bestämmanderätt. Enligt
1 mom.
avses i lagen med förbindelse att inte pantsätta en förbindelse med koppling till ett specificerat skuldförhållande som ges av en fastighetsägare och enligt vilken ägaren inte får upplåta panträtter i fastigheten utan borgenärens samtycke. Möjligheten att skriva in förbindelser att inte pantsätta ska enligt förslaget bara finnas för förbindelser som ges av näringsidkare. I praktiken är de förbindelser att inte pantsätta som avses i paragrafen vanliga i professionell kreditgivning till företag. Den föreslagna avgränsningen till näringsverksamhet ska inte gälla vilket slags borgenärer som en förbindelse att inte pantsätta kan lämnas till.
Inskrivning i lagfarts- och inteckningsregistret av en förbindelse att inte pantsätta enligt paragrafen får sökas av fastighetens ägare eller av borgenären. Eftersom inskrivning av en förbindelse att inte pantsätta effektivt inskränker endast framtida bestämmandeinflytande gällande fastigheten, kan anteckningen om förbindelsen inte leda till att tidigare panthavare eller andra innehavare av rätt till fastigheten får en svagare ställning. Därför krävs det inte enligt förslaget att dessa ger sitt samtycke eller konsulteras. Däremot är tidigare inskrivna inskränkningar i ägarens bestämmanderätt (utmätning, konkurs, beslag m.m.) ett hinder för inskrivning av en förbindelse att inte pantsätta.
Inskrivning förutsätter att inskrivningsmyndigheten har klarlagt att förbindelsen att inte pantsätta är kopplad till ett specificerat skuldförhållande och att den som i registret antecknas som mottagare av förbindelsen har borgenärsställning på det sätt som avses i momentet. En tillräcklig utredning om detta ska framläggas i samband med att inskrivning söks. Att konstatera denna borgenärsställning förutsätter emellertid inte att till exempel ett låneavtal som sådant läggs till de handlingar som ingår i ansökan om inskrivning. Huruvida en utredning är tillräcklig avgörs av inskrivningsmyndigheten. Det är motiverat att ställa kravet, eftersom användningen av inskrivningsmöjligheten annars skulle ha kunnat öka på ett oförutsebart sätt och i strid med regleringens syfte i situationer där inget skuldförhållande föreligger. Bestämmelsen gör det möjligt att skriva in en förbindelse att inte pantsätta när ett kreditavtal har ingåtts men gäldenären ännu inte har lyft någon kredit.
I
2 mom.
ska det enligt förslaget föreskrivas om giltigheten gentemot utomstående hos en förbindelse att inte pantsätta som skrivits in i lagfarts- och inteckningsregistret. Detta är nödvändigt för att den inskränkning av pantsättningskompetensen som fastighetens ägare förbinder sig till för att skydda borgenären är ett förutsebart och effektivt instrument för att begränsa borgenärens kreditrisk. Eftersom det i gällande lag inte föreskrivs särskilt om inskrivning av en förbindelse att inte pantsätta, har giltigheten gentemot utomstående för en förbindelse ansetts oklar. I praktiken har osäkerheten när det gäller giltigheten gentemot utomstående gjort förbindelser att inte pantsätta mindre användbara vid kreditgivning.
Enligt förslaget är en förutsättning för att en förbindelse att inte pantsätta ska vara giltig gentemot utomstående att den inskränkning i ägarens bestämmanderätt som förbindelsen innebär skrivs in i enlighet med 1 mom. En inskränkning i fastighetsägarens bestämmanderätt som följer av en förbindelse att inte pantsätta inverkar således inte på giltigheten hos en panträtt som upplåtits i strid med förbindelsen, om inskränkningen inte hade skrivits in i lagfarts- och inteckningsregistret innan pantsättningen skedde. Enligt 7 kap. 3 § 1 mom. anses en anteckning i lagfarts- och inteckningsregistret ha kommit till allmän kännedom den första vardagen efter inskrivningen. Av detta följer att inskrivning i lagfarts- och inteckningsregistret av en inskränkning som avses i 1 mom. ger upphov till en effektiv giltighet gentemot utomstående som skyddar mot senare upplåtelse av panträtt i strid med inskränkningen.
En inskränkning i ägarens bestämmanderätt som följer av en inskriven förbindelse att inte pantsätta beaktas i inskrivningsförfarandet på tjänstens vägnar. Av inskränkningen följer således i regel att mottagaren av ett elektroniskt pantbrev som strider mot förbindelsen inte kan skrivas in. Men en inskrivning av mottagaren till ett elektroniskt pantbrev, vilket är en förutsättning för att en panträtt ska kunna upplåtas, kan göras trots inskränkningen om inskrivningsmyndigheten ges en tillräcklig utredning om att den borgenär som skyddas av förbindelsen att inte pantsätta samtycker till detta. Som ett sådant samtycke kan man också betrakta en förbindelse att inte pantsätta som möjliggör att inteckningar som specificeras i förbindelsen pantsätts utan samtycke av den som skyddas av förbindelsen.
En förbindelse att inte pantsätta som skrivits in i registret förhindrar inte att en ny inteckning fastställs så att fastighetsägaren antecknas som det elektroniska pantbrevets mottagare. Fastställande av en inteckning på detta sätt leder inte som sådant till att panträtt uppkommer i strid med förbindelsen att inte pantsätta.
I
3 mom.
föreskrivs det om att avföra en inskrivning av en förbindelse att inte pantsätta. En ansökan om avförande av inskrivningen kan lämnas av fastighetsägaren eller den borgenär som skyddas av förbindelsen. Om den fastighetsägare som gett förbindelsen ansöker om att inskrivningen ska avföras krävs dessutom att borgenären samtycker. Det är skäl att kräva samverkan av borgenären för att inskrivningen ska kunna avföras i detta fall, eftersom inskrivningen och den giltighet gentemot utomstående som följer av förbindelse att inte pantsätta har en central betydelse för att skydda borgenärens ställning. Eftersom en förbindelse att inte pantsätta som getts av fastighetsägaren inte begränsar rätten att överlåta fastigheten och inte är bindande för senare förvärvare ska avförande av inskrivningen kunna sökas av denna utan gäldenärens samtycke. Avförande av inskrivningen på ansökan kan komma i fråga i de normala situationer där förbindelsen att inte pantsätta har getts som säkerhet och den exakta giltighetstiden för skuldförhållandet inte var känd när förbindelsen gavs. Av lagen följer emellertid inte något hinder för att komma överens om förbindelsens giltighetstid på förhand. Om detta har gjorts kan inskrivningsmyndigheten på eget initiativ avföra inskrivningen av inskränkningen från registret när den överenskomna tiden löpt ut.
9 §.Gemensamt intecknade fastigheters inbördes panträttsansvar.
Det föreslås att
3 mom.
ändras så att man, när det inbördes ansvaret mellan fastigheter och tomter som har avstyckats från en pantsatt fastighet och som har olika ägare, i de fall där lagfart har sökts elektroniskt med avvikelse från den så kallade dagsprincipen kan beakta de exakta tidpunkter då ansökningarna blivit anhängiga. Genom bestämmelsen i den nya fjärde meningen avviker man i fråga om lagfartsansökningar som lämnats elektroniskt från tredje meningen i momentet, enligt vilken det inbördes ansvaret om lagfart har sökts samma dag bestäms enligt den tidpunkt då fastighetsöverlåtelsen skett. I en situation där det inbördes ansvaret bestäms utifrån lagfartsansökningar som har sökts elektroniskt, bestäms ansvaret på grundval av den nya bestämmelsen enlig ordningsföljden mellan de exakta tidpunkter då ansökningarna blivit anhängiga. Om någon av lagfartsansökningarna har gjorts anhängig skriftligen, tillämpas bestämmelsen i momentets tredje mening enligt vilken den fastighet som har överlåtits senare är ansvarig i första hand.
19 kap.
Inteckning och panträtt i nyttjanderätt och byggnader
1 §.Inteckningsobjekt för nyttjanderätt.
Paragrafens
1 mom.
ändras enlig förslaget i syfte att förtydliga att inteckning i en nyttjanderätt får fastställas också för en nyttjanderätt till ett vattenområde som uppfyller de andra förutsättningarna som fastställs i bestämmelsen. De krav som gäller byggnader och konstruktioner som finns eller ska byggas i vattenområdet ska bedömas i överensstämmelse med specialmotiveringarna till 14 kap. 2 §.