1
1 Lagförslag
3 §. Ansvarig för medborgarinitiativ. De utmaningar som gäller kvaliteten i samband med väckande av medborgarinitiativ har behandlats tidigare i denna proposition. Av kontakterna till tjänsten för medborgarinitiativ framgår det också att de nuvarande bestämmelserna om den som väcker ett medborgarinitiativ, företrädaren och ersättaren har skapat förvirring bland initiativtagarna. I praktiken har vem som helst av de ansvariga för initiativet kunnat agera i initiativets namn till exempel i kontakten till justitieministeriet eller Befolkningsregistercentralen. För att lösa de utmaningar som gäller de olika benämningarna på de ansvariga personerna föreslås det att minimiantalet ansvariga personer ökas och att benämningarna och ansvaren förenhetligas i fråga om alla som väcker ett initiativ. Genom att öka minimiantalet ansvariga personer kan en noggrannare beredning av initiativen stödjas på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Samtidigt blir det möjligt att frångå kravet i 8 § enligt vilket en förutsättning för insamling av stödförklaringar via justitieministeriets webbtjänst medborgargarinitiativ.fi är att initiativet redan har gett upphov till minst 50 stödförklaringar under en månad från dateringen av initiativet.
5 §. Insamling av stödförklaringar.I paragrafen i 3 momentet ändras den terminologi som gäller ansvariga för initiativ så att den motsvarar ändringen i 3 §.
7 §. Tekniska krav på elektroniskt förfarande. I paragrafen föreslås det att Befolkningsregistercentralens namn ändras till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
8 §. Justitieministeriets nättjänst. Det föreslås att förutsättningen att medborgarinitiativet ska ha gett upphov till minst femtio stödförklaringar inom en månad från dateringen av initiativet slopas i paragrafen. I justitieministeriets webbtjänst medborgarinitiativ.fi har paragrafens nuvarande text förverkligats så att det är möjligt att skapa ett initiativ i webbtjänsten för att samla in stödförklaringar utan att minst 50 stödförklaringar har samlats in före det, men initiativet syns i bläddringsvyn för pågående medborgarinitiativ först när initiativet har fått minst 50 stödförklaringar under en månad från dateringen av initiativet. Dessutom stängs initiativet i tjänsten medborgarinitiativ.fi, om det inte har lyckats samla in minst 50 stödförklaringar under den första månaden.
Syftet med denna lösning har varit att genomföra lagen på ett smidigt sätt både med tanke på den ansvariga för initiativet och med tanke på administratören för webbtjänsten. I responsen från medborgarna har det dock framförts önskemål om att genomförandesättet ska ändras. De ansvariga har upplevt att det är förbryllande att deras initiativ inte publiceras direkt i webbtjänsten i listan över pågående initiativ och att detta dessutom försvårar genomförandet av en kampanj för initiativet. Avsikten är att i fortsättningen ska alla initiativ finnas på samma lista och alla initiativ ska ha sex månader på sig att samla in stödförklaringar. För att säkerställa att initiativen ges tillräcklig tyngd föreslås att det ska krävas fem ansvariga för att skapa ett initiativ i stället för de nuvarande två.
I paragrafen behövs också bestämmelser om arbetsfördelningen mellan de personuppgiftsansvariga när det gäller stödförklaringar. Även om de ansvariga för initiativet till stora delar bestämmer ändamålen och medlen för insamlingen av uppgifter, har de dock inte möjlighet att påverka användarvillkoren eller IT-säkerhetslösningarna i justitieministeriets webbtjänst. Därför föreslås det att justitieministeriet är personuppgiftsansvarig i fråga om de stödförklaringar som samlats in via justitieministeriets webbtjänst och de ansvariga personerna. Justitieministeriet har också hittills tolkats vara personuppgiftsansvarig för uppgifterna om dem som väcker ett initiativ och företrädarna i tjänsten medborgarinitiativ.fi. På samma sätt som för närvarande föreslås det att de ansvariga för ett initiativ ska ha ansvar som personuppgiftsansvarig för stödförklaringar som har samlats in i pappersform eller via andra webbtjänster.
9 §. Kontroll av stödförklaringar.Vem som helst avde ansvariga för initiativet ska kunna ge in stödförklaringarna. Avsikten är att Befolkningsregistercentralen inte längre ska behöva fastställa antalet godkända stödförklaringar utan att det räcker med att Befolkningsregistercentralen fastställer att kravet på minsta antal godkända stödförklaringar enligt grundlagen har uppfyllts. Avsikten är inte att ändra Befolkningsregistercentralens kontrollförfaranden, utan den föreslagna ändringen av ordalydelsen beskriver bättre det redan nu tillämpade kontrollförfarandet, som grundar sig på sampel.
11 §. Överlämnande av medborgarinitiativ till riksdagen. Behandlingen av medborgarinitiativ förfaller när en ny riksdag tillträder. Detta är ett problem som de som väcker initiativ har svårt att undvika eftersom tiden för behandlingen av ett initiativ i riksdagen inte kan fastställas på förhand. Som en lösning på problemet föreslås en förlängning av tiden inom vilken initiativet ska överlämnas till riksdagen efter det att Befolkningsregistercentralen har kontrollerat det. Syftet med den föreslagna ändringen är att de ansvariga för ett initiativ ska ha bättre möjligheter att planera när det är lämpligt att överlämna initiativet till riksdagen.
12 §. Personuppgifter. I grundlagsutskottets betänkande 6/2011 rd föreslog utskottet att 12 § i regeringens förslag till lag om medborgarinitiativ ändras så att den information som myndigheten innehar alltid är offentlig. Utskottet ansåg att i själva verket är det så därför att de som ligger bakom statliga initiativ som medborgarinitiativ inte kan hållas hemliga. Lagens 12 § är i enlighet med utskottets linje. Den uppmärksamhet och betydelse som medborgarinitiativen har fått talar för att stödförklaringarna för medborgarinitiativ ska vara offentliga.
Det är dock skäl att förtydliga det nuvarande förfarandet i fråga om stödförklaringarnas offentlighet. Således föreslås det att stödförklaringarna ska förvaras hos Befolkningsregistercentralen ännu efter det att riksdagsbehandlingen av initiativet har avslutats. Avsikten är inte att ändra utgångspunkten att stödförklaringarna blir offentliga endast i det fallet att minst 50 000 personer stöder initiativet och att det i Befolkningsregistercentralens kontroll fastställs att initiativet har minst 50 000 stödförklaringar.
Dessutom föreslås en förlängning av tiden inom vilken stödförklaringarna ska förstöras, om de inte lämnas till Befolkningsregistercentralen för kontroll. Denna förändring förlänger i praktiken tiden inom vilken initiativet ska lämnas till Befolkningsregistercentralen för kontroll efter insamlingen av stödförklaringar. Denna ändring tillsammans med den föreslagna ändringen i 11 § ger den ansvariga för initiativet tillräckligt med tid att planera när det är lämpligt att överlämna initiativet till riksdagen. Samtidigt förenhetligas förvaringstiden för alla initiativ som kontrollerats av Befolkningsregistercentralen till fem år efter det att Befolkningsregistercentralen fattade sitt beslut. Det kan antas att ett initiativ som samlar 50 000 stödförklaringar har stor vikt, även om det i några sällsynta fall inte överlämnas till riksdagen.
15 §.Ändringssökande. I paragrafen föreslås det att Befolkningsregistercentralens namn ändras till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
16 §.Straffbestämmelser. I paragrafen föreslås det att personregisterbrott ändras till dataskyddbrott.
3
3 Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Enligt 53 § 3 mom. i grundlagen har minst femtiotusen röstberättigade finska medborgare enligt vad som bestäms genom lag rätt att tillställa riksdagen initiativ om att en lag ska stiftas. I grundlagen föreskrivs endast om de allmänna grunderna för systemet med medborgarinitiativ. Bestämmelsen innehåller ett regleringsförbehåll som innebär att förfarandet i huvudsak ska föreskrivas på nivån av vanlig lag. Grundlagen ställer således mjuka villkor för lagstiftningen om medborgarinitiativ (se GrUB 9/2010 rd, s. 9/II).
Lagstiftaren har prövningsrätt till exempel i fråga om de formkrav som ställs på medborgarinitiativ och de förfaranden som tillämpas för att samla stöd för initiativet. I denna proposition är det fråga om sådana ändringar av formkraven.
I sitt betänkande ansåg riksdagens grundlagsutskott att det är viktigt att man inte ställer alltför stränga formella krav på medborgarinitiativ i den kompletterande lagstiftningen (GrUB 9/2010 rd, s. 9/II). Avsikten med denna proposition är inte att försvåra förfarandet för att väcka medborgarinitiativ genom att ställa betydande nya krav på initiativ.
Offentligheten när det gäller undertecknande av medborgarinitiativ berör det skydd för privatlivet och det skydd för personuppgifter som garanteras enligt 10 § 1 mom. i grundlagen, eftersom man utgående från stödet för initiativet skulle kunna dra slutsatser om undertecknarens politiska ståndpunkter eller åsikter som hör till privatlivet. Det är emellertid också fråga om den offentlighetsprincip som tryggas i 12 § 2 mom. i grundlagen.
I lagen om medborgarinitiativ föreskrivs det inte särskilt om när medborgarinitiativ som har överlämnats till riksdagen förfaller, utan tidpunkten för när initiativet förfaller bestäms enligt 49 § i grundlagen, där det föreskrivs att om behandlingen av ett ärende inte har slutförts under ett riksmöte, fortsätter den under följande riksmöte, om inte riksdagsval har förrättats däremellan. Undantag utgör endast internationella ärenden som är anhängiga i riksdagen. Behandlingen av dem kan vid behov fortsätta även under ett riksmöte som följer efter riksdagsval. I den offentliga debatten har det faktum att medborgarinitiativen förfaller vid utgången av valperioden lyfts fram upprepade gånger och det har ansetts att det att initiativet förfaller kan vara förenat med praktiska utmaningar som beror på tidtabeller men också principiella utmaningar som beror på medborgarinitiativets karaktär. Nästa gång grundlagen ses över kan det vara ändamålsenligt att samtidigt se över bestämmelserna om när medborgarinitiativ förfaller.
På ovan nämnda grunder anses lagförslaget kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning.