1
Lagförslag
3 §. Definitioner. Det föreslås att vissa definitioner i paragrafen upphävs eller ändras till följd av förändringar i EU-lagstiftningen. Ändringarna är av teknisk natur.
Den definition av EU:s förordning om frukt och grönsaker som finns i 12 punkten ändras till en definition av EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker. Det är inte längre ändamålsenligt att hänvisa till en enda förordning eftersom förordningen i fråga har delats upp i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker och genomförandeförordningen om sektorn för frukt och grönsaker. Definitionen ska i fortsättningen också omfatta marknadsordningsförordningens bestämmelser om frukt och grönsaker. På grund av övergångsbestämmelserna behöver definitionen också omfatta kommissionens upphävda genomförandeförordning (EU) nr 543/2011 om tillämpningsföreskrifter för rådets förordning (EG) nr 1234/2007 vad gäller sektorn för frukt och grönsaker och sektorn för bearbetad frukt och bearbetade grönsaker.
Den definition av klassificeringsförordningen som finns i 18 punkten upphävs som onödig. I fortsättningen ska den i 19 punkten definierade EU:s lagstiftning om klassificering av slaktkroppar tillämpas. Den har redan nu omfattat klassificeringsförordningen.
Den definition av EU:s lagstiftning om klassificering av slaktkroppar som finns i 19 punkten föreslås bli ändrad för att i fortsättningen utöver artikel 10 i marknadsordningsförordningen också omfatta den delegerade förordningen om klassificering och genomförandeförordningen om klassificering, vilka definieras ovan.
Den definition av EU:s lagstiftning om sockerproduktion som finns i 20 punkten ändras så att det läggs till en hänvisning till anmälningsförordningen, där det numera föreskrivs om anmälningsskyldigheten i anslutning till produkter inom sockersektorn. Definitionen behöver preciseras i synnerhet på grund av den hänvisning till definitionen som finns i 56 §.
Den definition av EU:s lagstiftning om handelsnormer som finns i 22 punkten ändras så att hänvisningen till bestämmelserna om etylalkohol slopas. Det är meningen att bestämmelserna om etylalkohol ska flyttas från bestämmelserna om handelsnormer till bestämmelserna om prisrapporter.
12 d §. Medlemskap i en producentorganisation inom sektorn för frukt och grönsaker. Den hänvisning till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som finns i 2 mom. och gäller en uppsägningstid för producentmedlemmar ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns i artikel 6 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker. Till övriga delar motsvarar paragrafen nuläget.
12 e §. Direktförsäljning inom sektorn för frukt och grönsaker. Hänvisningen till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns i artikel 12 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker. I sak motsvarar den föreslagna bestämmelsen nuläget.
19 §. Verksamhetsprogram för producentorganisationer inom sektorn för frukt och grönsaker. Den hänvisning till marknadsordningsförordningen och till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som finns i 1 mom. och gäller godkännande av ett verksamhetsprogram utarbetat av en producentorganisation inom sektorn för frukt och grönsaker ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Bestämmelser om godkännande av ett verksamhetsprogram utarbetat av en producentorganisation inom sektorn för frukt och grönsaker finns numera i marknadsordningsförordningen och dessutom i synnerhet i artiklarna 27—34 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker och artiklarna 2—7 i genomförandeförordningen om sektorn för frukt och grönsaker.
Den hänvisning till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som finns i 3 mom. och gäller tiden för ansökan om godkännande av verksamhetsprogram ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns i artikel 6 i genomförandeförordningen om sektorn för frukt och grönsaker.
20 §. Stödberättigande åtgärder av producentorganisationer inom sektorn för frukt och grönsaker. Den hänvisning till marknadsordningsförordningen och till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som finns i 1 mom. och gäller ersättning för godtagbara kostnader ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns i artikel 31 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker. Hänvisningen till marknadsordningsförordningen stryks som onödig eftersom den nya definitionen av EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker också omfattar den. Paragrafens 2 mom. ändras inte.
Den hänvisning till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som finns i 3 mom. och gäller begränsningar som rör de stödberättigande åtgärderna ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns i artiklarna 30 och 31 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker.
21 §. Stödberättigande miljöinsatser av producentorganisationer inom sektorn för frukt och grönsaker. Paragrafens 1 och 2 mom. ändras inte. Däremot föreslås den bestämmelse i 3 mom. enligt vilken miljöinsatserna inte får inbegripa åtgärder som avses i programmet för utvecklande av landsbygden i Fastlandsfinland eller landsbygdsutvecklingsprogrammet för landskapet Åland bli struken som onödig. Enligt den gällande delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker är detta möjligt så länge stöd för samma åtgärd inte beviljas från båda källorna. En producentorganisations insats får således inbegripa en åtgärd som avses i ett utvecklingsprogram, om stöd för den inte har beviljats inom ramen för utvecklingsprogrammet. Momentets hänvisning enligt vilken bestämmelser om krav på miljöinsatserna dessutom finns i marknadsordningsförordningen och EU:s förordning om frukt och grönsaker föreslås bli uppdaterad till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Det som tidigare reglerades genom EU:s förordning om frukt och grönsaker regleras nu genom artikel 28 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker.
22 §. Stödberättigande för kostnader inom stödet till producentorganisationer och stödets maximibelopp. De hänvisningar till EU:s förordning om frukt och grönsaker som finns i 1 mom. och gäller stödberättigande kostnader och i 2 mom. och gäller maximibeloppet av stöd till producentorganisationer ändras till hänvisningar till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Bestämmelser om frågan finns i artikel 34 i marknadsordningsförordningen och i artiklarna 30 och 31 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker. Hänvisningen till marknadsordningsförordningen stryks som onödig eftersom den nya definitionen av EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker också omfattar den.
23 §. Driftsfond för en producentorganisation inom sektorn för frukt och grönsaker. De hänvisningar till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som finns i 1 och 2 mom. och gäller anmälningar ändras till hänvisningar till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns i artiklarna 25 och 26 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker. Hänvisningen till marknadsordningsförordningen stryks som onödig eftersom den nya definitionen av EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker också omfattar den.
24 §. Uppgifter som ska lämnas vid ansökan om stöd till producentorganisationer. Den hänvisning till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som gäller ansökan om och utbetalning av stödet ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns i artiklarna 9–12 i genomförandeförordningen om sektorn för frukt och grönsaker.
25 §. Ändringar av producentorganisationens verksamhetsprogram. Den hänvisning till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som finns i 1 mom. och gäller ändringar av ett verksamhetsprogram ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns i artikel 34 i den delegerade förordningen om sektorn för frukt och grönsaker. Den artikeln innehåller inte längre några bestämmelser om tiden för ansökan eller om medlemsstaternas möjlighet att efter egen prövning slå fast en senare tidpunkt, utan frågan omfattas helt och hållet av den nationella prövningsrätten. I paragrafen föreslås tekniska ändringar till följd av detta. Paragrafens 2 mom. motsvarar nuläget.
38 §. Skalor för klassificering av slaktkroppar. Den hänvisning till artiklarna 5 och 20.2 i den upphävda klassificeringsförordningen som finns i 1 mom. och gäller befrielse från skyldigheten att klassificera slaktkroppar behöver ändras eftersom de nämnda artiklarna har ersatts av artikel 2.1 i den delegerade förordningen om klassificering.
Enligt den nya bestämmelsen får medlemsstaterna besluta att de krav på klassificering av slaktkroppar av nötkreatur och svin som anges i delarna A.V och B.II i bilaga IV till marknadsordningsförordningen inte är obligatoriska för slakterier som slaktar a) färre än 150 nötkreatur på åtta månader eller äldre per vecka som årligt genomsnitt, b) färre än 500 grisar per vecka som årligt genomsnitt.
När det gäller klassificeringen av nötkreatur har EU-lagstiftningen ändrats så att den nedre gränsen för undantag som omfattas av den nationella prövningsrätten går vid 150 djur per vecka, medan den för närvarande går vid 75 djur. Den nedre gräns för undantag som tillämpas i Finland kan således höjas. Samtidigt får medlemsstaterna enligt artikel 2.1 andra stycket också fastställa ett tröskelvärde som är lägre än 150 djur, i synnerhet för att säkerställa att prisnoteringarna är representativa.
När det gäller grisar är det enligt det gällande undantaget inte obligatoriskt att tillämpa en skala för klassificering i slakterier som inte slaktar fler än 200 grisar per vecka som årligt genomsnitt. Den nya gränsen enligt EU-lagstiftningen går vid färre än 500 grisar per vecka i genomsnitt, och den nedre gräns för undantag som tillämpas i Finland kan således höjas. Samtidigt får medlemsstaterna enligt artikel 2.1 andra stycket också fastställa ett lägre tröskelvärde, i synnerhet för att säkerställa att prisnoteringarna är representativa.
Enligt förslaget ska närmare bestämmelser om dessa nedre gränser i fortsättningen utfärdas genom förordning av statsrådet. Till 1 mom. fogas därför en informativ hänvisning enligt vilken bestämmelser om rätten för en medlemsstat att tillåta undantag i fråga om skyldigheten att klassificera slaktkroppar finns i EU:s lagstiftning om klassificering av slaktkroppar. Bestämmelsen ligger till grund för det bemyndigande som föreslås i 3 mom.
Paragrafens 2 mom. ändras inte.
Paragrafens 3 mom. föreslås bli utökat med ett bemyndigande att genom förordning av statsrådet utfärda närmare bestämmelser om en nedre gräns för skyldigheten att klassificera slaktkroppar. Med stöd av det bemyndigandet får det utfärdas bestämmelser om ett visst antal slakter som om det underskrids innebär att det inte är obligatoriskt för slakterierna att klassificera köttet. Om detta bemyndigande utnyttjas innebär det för slakterierna en lindring av kraven jämfört med utgångspunkten för EU:s lagstiftning, dvs. att alla slaktkroppar ska klassificeras. Eftersom antalet slaktade djur inte har ansetts vara en fråga som ska regleras i lag, föreslås bestämmelser om detta i fortsättningen kunna utfärdas genom förordning av statsrådet. Närmare bestämmelser om undantag i fråga om skyldigheten att klassificera slaktkroppar får enligt förslaget utfärdas om detta inte äventyrar insamlingen av uppgifter om representativa priser eller tillförlitligheten hos de uppgifter som producenterna får om slaktdjuren. Bemyndigandet begränsas också av EU:s lagstiftning på det sätt som det redogörs för närmare i motiveringen till 1 mom.
40 §. Godkännande av slaktkroppsklassificerare. Hänvisningen i 1 mom. till klassificeringsförordningen ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om klassificering av slaktkroppar. Det är fråga om en teknisk ändring. Till innehållet motsvarar den föreslagna bestämmelsen nuläget.
41 §. Skyldighet att meddela priser och anmäla andra uppgifter. I det inledande stycket i 1 mom. föreslås ett tillägg som gäller meddelande av uppgifter om produktionen, eftersom detta förutsätts t.ex. i EU-lagstiftningen om meddelanden som gäller sockersektorn, vilken också föreslås bli nämnd i momentet. Bestämmelsen är avsedd att omfatta alla uppgifter som ska lämnas i anslutning till prisrapporter.
Det föreslås en ny 7 punkt enligt vilken också sockerproducenter och sockerraffinaderier ska vara anmälningsskyldiga. Bestämmelsen grundar sig på kraven i anmälningsförordningen. Närmare bestämmelser om de krav som ställs på sockerproducenter finns i punkt 1 i bilaga II till den förordningen. Bestämmelser om kraven på sockerraffinaderier finns i punkt 1 i bilaga II och i punkt 2 D i bilaga III till förordningen. Bestämmelser om kraven på producenter av bioetanol som framställs av sockerbetor finns i punkt 2 B i bilaga III. Enligt de uppgifter som nu finns förekommer producenter av det sistnämnda slaget dock inte i Finland, och därför föreslås här inga särskilda bestämmelser om dem.
Tidigare grundade sig skyldigheten att lämna uppgifter inom sockersektorn på uppgifter som man med stöd av EU:s lagstiftning om sockerproduktion fick av godkända företag inom sockersektorn. En hänvisning till denna direkt tillämpliga lagstiftning fanns i 41 § 2 mom. Bestämmelserna om detta system för godkännande och om det bakomliggande kvotsystemet inom sockerproduktionen tillämpas inte längre, i enlighet med redogörelsen ovan, och bestämmelserna om anmälningsskyldighet finns i den nya anmälningsförordningen. Enligt den förutsätts aktörerna lämna de behövliga uppgifter som anges närmare i förordningen. För att skyldigheten att lämna uppgifter ska vara entydigare och för att närmare bestämmelser ska kunna utfärdas i frågan har det ansetts motiverat att en anmälningsskyldighet för aktörer inom sockersektorn tas in i paragrafen. Denna anmälningsskyldighet har i viss mån förändrats jämfört med nuläget. I fortsättningen gäller den prisrapporter, arealer för sockerbetor, produktionskvantiteter för socker och bioetanol samt lagrade produktionskvantiteter. Närmare bestämmelser om de uppgifter som ska anmälas föreslås bli utfärdade med stöd av bemyndigandet i 3 mom.
Till 1 mom. föreslås det bli fogad en ny 8 punkt som gäller anmälningar om sektorn för nötkött. Frågan reglerades tidigare i den upphävda klassificeringsförordningen på så sätt att bestämmelserna tydligare var direkt tillämplig EU-lagstiftning som det fanns en informativ hänvisning till i 41 § 2 mom. Numera finns bestämmelser om anmälningsskyldigheten i artiklarna 8, 10, 12 och 14 i genomförandeförordningen om klassificering och i artiklarna 18, 20, 22 och 23 i den delegerade förordningen om klassificering. Närmare bestämmelser om kraven får vid behov utfärdas med stöd av bemyndigandet i 3 mom. Till innehållet motsvarar anmälningsskyldigheten huvudsakligen nuläget.
I 1 mom. föreslås det dessutom en ny 9 punkt enligt vilken de som producerar och importerar etylalkohol ska vara anmälningsskyldiga. Bestämmelsen behövs eftersom bestämmelser om denna anmälningsskyldighet finns i punkt 11 i bilaga III till anmälningsförordningen. Enligt den punkten gäller anmälningsskyldigheten framställning av jordbruksalkohol genom jäsning och destillering, fördelat på jordbruksråvaror som alkoholen framställts av, och uppgifter om de volymer som överförts från alkoholproducenter eller importörer för bearbetning eller förpackning, fördelat på kategori användningsområde (livsmedel och drycker, bränslen, industriellt/andra). Närmare bestämmelser om kraven får vid behov utfärdas med stöd av bemyndigandet i 3 mom.
Bestämmelser om frågan fanns tidigare i den genom anmälningsförordningen upphävda kommissionens förordning (EG) nr 2336/2003 om vissa tillämpningsföreskrifter för rådets förordning (EG) nr 670/2003 om inrättande av särskilda åtgärder för marknaden för etanol som framställts av jordbruksprodukter. Denna anmälningsskyldighet har tidigare betraktats som en del av handelsnormerna, men nu när anmälningsförordningen utgör dess rättsliga grund föreslås den bli en del av de övriga anmälningsskyldigheterna, dit den tydligare hör med tanke på sitt innehåll.
Den informativa hänvisning till den direkt tillämpliga EU-lagstiftningen som finns i 2 mom. och gäller aktörer inom sockersektorn och sektorn för nötkött upphävs eftersom bestämmelserna om dessa aktörer föreslås bli fogade till 1 mom. På så sätt blir det nuvarande 3 mom. 2 mom. Momentets innehåll ändras inte.
42 §. Behörig myndighet vid anmälan av uppgifter samt anmälningsförfaranden. Paragrafen innehåller bestämmelser om behöriga myndigheter och anmälningsförfaranden vid anmälan av uppgifter som avses i 41 §. Motsvarande ändringar som i 41 § behöver göras i fråga om sockersektorn och sektorn för etylalkohol. I övrigt ändras paragrafen inte.
Bestämmelser om behöriga myndigheter och anmälningsförfaranden vid anmälningar inom sockersektorn finns för närvarande i 45 § 2 mom., där det hänvisas till godkända företag inom sockersektorn och till EU:s lagstiftning om sockerproduktion, som innehåller bestämmelser om dessa företag. Efter ändringarna i EU:s lagstiftning finns det inte längre någon egen lagstiftning om de nämnda godkända företagen inom sockersektorn eller om deras anmälningsskyldighet. Bestämmelser om anmälningsskyldigheten för aktörer inom sockersektorn finns i fortsättningen, i enlighet med motiveringen till 41 §, i anmälningsförordningen. Nationella bestämmelser om detta föreslås i en 7 punkt som fogas till 41 § 1 mom. Ändringen förutsätter att bestämmelser om behöriga myndigheter och anmälningsförfaranden vid anmälningar inom sockersektorn på motsvarande sätt fogas till 42 §. Det är fråga om en lagteknisk ändring, som i sak motsvarar den gällande 45 §.
Av samma orsaker behöver det till paragrafen också fogas bestämmelser om behöriga myndigheter vid anmälningar som gäller etylalkohol och om anmälningsförfarandena, för också till denna del ska anmälningsskyldigheten i fortsättningen grunda sig på anmälningsförordningen och i den nationella lagstiftningen på 41 §. När det gäller etylalkohol finns bestämmelser om behöriga myndigheter för närvarande i 46 f §. I sak motsvarar ändringen nuläget, och den är av lagteknisk natur.
45 §. Krav som gäller de som producerar, raffinerar och bearbetar socker. Det föreslås att paragrafen upphävs som onödig. I enlighet med den allmänna motiveringen tillämpas EU-lagstiftningen om godkännande av aktörer inom sockersektorn inte längre, och således finns det inget behov av bestämmelserna om godkännande i 1 mom. Också bestämmelsen i 2 mom. om anmälningsskyldighet i samma fråga är således onödig. Detsamma gäller 3 mom. Den i momentet avsedda EU-lagstiftningen om produktionskvoter som beviljas sockerproducenter, om producenternas skyldighet att betala produktionsavgift och överskottsavgift och om skyldighete att anmäla överföring av produktion som överstiger produktionskvoten tillämpas inte längre.
46 §. Krav på branschavtal för sockerbetor. I paragrafen och rubriken för den föreslås det tekniska ändringar till följd av att EU:s lagstiftning inte längre innehåller bestämmelser om leveransavtal inom sockersektorn och det således inte finns något behov av bestämmelser om sådana heller i den nationella lagstiftningen. Bestämmelser om skyldigheten för företag inom sockersektorn att anmäla branschspecifika uppgifter finns precis som för närvarande i artikel 125 i marknadsordningsförordningen. Den informativa hänvisningen till detta kommer att stå kvar i paragrafen. Uppgifterna ska också i fortsättningen anmälas till Landsbygdsverket.
46 b §. Behörig myndighet i fråga om ansökningar och anmälningar som hänför sig till handelsnormerna. Bestämmelsen i 2 mom. 2 punkten om skyldigheten att lämna ansökningar och anmälningar som gäller etylalkohol till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården föreslås bli struken som onödig. Det är meningen att flytta bestämmelserna om etylalkohol från bestämmelserna om handelsnormer till bestämmelserna om prisrapporter. I fortsättningen finns dessa bestämmelser i 42 §. Det görs en teknisk ändring i momentet till följd av att 2 punkten stryks.
46 f §. Anmälan av uppgifter om etylalkohol. Det föreslås att paragrafen upphävs som onödig. Den innehåller bestämmelser om anmälan av uppgifter om etylalkohol som framställts av jordbruksprodukter. De bestämmelserna föreslås i enlighet med redogörelsen ovan bli flyttade till 41 och 42 §, och då behövs bestämmelserna i 1 och 2 mom. inte längre och bör upphävas. Också 3 mom. föreslås bli upphävt som onödigt. I momentet föreskrivs det om genomförandet av artikel 4 i kommissionens förordning (EG) nr 2336/2003 om vissa tillämpningsföreskrifter för rådets förordning (EG) nr 670/2003 om inrättande av särskilda åtgärder för marknaden för etanol som framställts av jordbruksprodukter. Den förordningen har upphävts genom anmälningsförordningen, och inga motsvarande bestämmelser har utfärdats om import och export.
56 §. Kontroll och inspektion av godkända aktörer och aktörer som ger prisrapporter. Den i 1 mom. 1 punkten avsedda kontrollen av att förutsättningarna för godkännande uppfylls i fråga om företag inom sockersektorn samt av att de krav som gäller leveransavtal, produktionskvoter, produktionsavgifter och minimipris för sockerbetor uppfylls är inte längre behövlig eftersom bestämmelser om detta inte längre finns i EU-lagstiftningen. Därför behöver dessa bestämmelser upphävas. Däremot tillämpas fortfarande de bestämmelser i 1 punkten som gäller branschavtal och anmälningsskyldighet för aktörer inom sockersektorn. Närmare bestämmelser om dessa frågor finns i artiklarna 125 och 126 i marknadsordningsförordningen. Dessa rätt få kontrolluppgifter föreslås bli överförda från Tullen till Landsbygdsverket, som också svarar för kontrollen av att andra liknande anmälningar är korrekta. En överföring av uppgifterna till Landsbygdsverket gör fördelningen av kontrolluppgifterna mellan myndigheterna klarare.
Kontrollerna i fråga om proviantlager, som det för närvarande föreskrivs om i 1 mom. 2 punkten, föreslås likaså bli överförda till Landsbygdsverket. Det bedöms inte längre finnas något praktiskt behov av dessa kontroller eftersom inga exportbidrag längre har beviljats. De föreslås dock fortfarande finnas kvar i lagstiftningen på samma sätt som de övriga aktuella bestämmelserna i anslutning till exportbidrag eftersom bestämmelserna om exportbidrag inte heller har avlägsnats ur EU-lagstiftningen ännu. En överföring av uppgifterna till Landsbygdsverket gör fördelningen av kontrolluppgifterna mellan myndigheterna klarare.
Den bestämmelse i 1 mom. 1 punkten som gäller kontroller i fråga om anmälningar inom sockersektorn föreslås bli flyttad till 2 mom., som gäller Landsbygdsverkets uppgifter, närmare bestämt till en ny 6 punkt. Bestämmelsen om proviantlager föreslås på motsvarande sätt bli flyttad till den gällande 2 mom. 1 punkten, där det för närvarande föreskrivs om sådana kontroller i fråga om övervakningsorgan som hänför sig till exportbidrag. På så sätt finns det i 1 mom. inte längre några uppgifter som hör till Tullen. Det nuvarande 2 mom. med föreslagna ändringar kommer i fortsättningen således att vara 1 mom.
Det föreslås ett nytt 2 mom. enligt vilket Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården kontrollerar att den verksamhet som bedrivs av aktörer som svarar för att anmäla uppgifter i anslutning till etylalkohol är förenlig med kraven. I sak motsvarar den föreslagna bestämmelsen nuläget. Bestämmelser om frågan finns för närvarande i 58 b §.
I 3 mom. slopas hänvisningen till Tullens kontroller eftersom inga sådana längre förekommer när 1 mom. upphävs.
Det nuvarande 4 mom. föreslås bli utökat med en bestämmelse om rätten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården att, i den omfattning som krävs för att säkerställa att anmälningsskyldigheten fullgörs och de anmälda uppgifterna är korrekta, få tillträde till lokaler som innehas av aktörer som svarar för att lämna uppgifter i anslutning till etylalkohol, och granska dokument och bokföring som hänför sig till den verksamhet anmälningsskyldigheten avser. Till innehållet motsvarar den föreslagna bestämmelsen nuläget. Eftersom anmälningar som gäller sektorn för etylalkohol hittills har ansetts utgöra en del av handelsnormerna, har den rätt till kontroller och inspektioner som hänför sig till den sektorn omfattats av bestämmelserna i 58 g § om kontroller och granskningar som hänför sig till handelsnormerna.
58 §. Granskning av affärshandlingar. I paragrafen föreslås det tekniska ändringar till följd av att EU:s lagstiftning inte längre har bestämmelser om godkända företag inom sockersektorn.
58 b §. Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovårdens kontroller, inspektioner och granskningar som hänför sig till handelsnormerna. I det föreslagna 1 mom. stryks bestämmelsen om Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovårdens kontroller som hänför sig till etylalkohol. Det är meningen att flytta bestämmelserna om etylalkohol från bestämmelserna om handelsnormer till bestämmelserna om prisrapporter. I fortsättningen finns dessa bestämmelser i 56 §.
60 §. Kontroller och inspektioner som det attesterande organet utför. I paragrafen föreslås det tekniska ändringar till följd av att EU:s lagstiftning inte längre har bestämmelser om godkända företag inom sockersektorn.
73 §. Utbetalning av stöd i förskott eller i flera poster. Den hänvisning till EU:s upphävda förordning om frukt och grönsaker som finns i 2 mom. och gäller utbetalning av stöd i flera poster ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om frukt och grönsaker, där dessa bestämmelser numera finns. Närmare bestämmelser om frågan finns numera i artikel 12 i genomförandeförordningen om sektorn för frukt och grönsaker. I övrigt ändras paragrafen inte.
85 §. Administrativa tvångsmedel som anknyter till prisrapporter. I 1 mom. föreslås det att man nämner prisrapporter om etylalkohol, i anslutning till vilka Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården kan meddela ett föreläggande att inom utsatt tid lämna de uppgifter som saknas. Bestämmelsen motsvarar det förfarande som i fråga om andra produktsektorer redan tillämpas med stöd av momentet. Det är fråga om en lagstiftningsteknisk ändring som beror på att bestämmelserna om prisrapporter i fråga om etylalkohol flyttas från bestämmelserna om handelsnormer till bestämmelserna om andra motsvarande prisrapporter. Till innehållet motsvarar detta nuläget eftersom motsvarande bestämmelser för närvarande ingår i 86 a §, som gäller handelsnormer.
I 2 mom. föreslås, av de orsaker som anges i motiveringen till 1 mom., en ändring enligt vilken Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården kan förelägga aktörer inom sektorn för etylalkohol vite. Motsvarande rättighet har verket nu med stöd av 86 a §. Det är fråga om en lagstiftningsteknisk ändring som hänför sig till att bestämmelserna om prisrapporter inom sektorn för etylalkohol överförs från bestämmelserna om handelsnormer till bestämmelserna om prisrapporter.
I momentet införs en möjlighet att förena ett föreläggande att lämna uppgifter om prisrapporter med vite också när det gäller företag inom sockersektorn. Tidigare har detta inte ansetts behövligt eftersom EU:s lagstiftning om godkända företag inom sockersektorn har utgjort en tillräcklig garanti för att uppgifterna lämnas. Den EU-lagstiftningen tillämpas dock inte längre. Eftersom det är möjligt att vid behov förelägga vite när det gäller inhämtandet av uppgifter i anslutning till prisrapporter inom andra produktsektorer, är det med tanke på enhetligheten motiverat att låta denna möjlighet omfatta också företag inom sockersektorn.
I momentet föreslås även en teknisk ändring som gäller definitionen av aktörer inom sockersektorn. EU:s lagstiftning om sockersektorn har i enlighet med redogörelsen ovan ändrats så att det i fortsättningen inte längre finns sådana godkända företag inom sockersektorn som avses i paragrafen.
87 §. Brott mot bestämmelserna om marknadsordningen för jordbruksprodukter. Hänvisningen i 1 mom. 2 punkten till klassificeringsförordningen ändras till en hänvisning till EU:s lagstiftning om klassificering av slaktkroppar, som i fortsättningen finns definierad i lagen. Det är fråga om en teknisk ändring.
I 1 mom. 4 punkten slopas hänvisningen till 46 f §, som föreslås bli upphävd. Den paragrafen gäller anmälan av uppgifter om etylalkohol, och bestämmelserna om detta ska enligt förslaget flyttas från bestämmelserna om handelsnormer till bestämmelserna om prisrapporter. Man har inte ansett att det finns något behov av en straffbestämmelse som gäller prisrapporter eftersom det med administrativa tvångsmedel går att försäkra sig om att uppgifterna lämnas.