4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
Ekonomiska konsekvenser
I synnerhet strålningsolyckor kan ha betydande ekonomiska konsekvenser och åtgärderna kan pågå i årtionden. Bestämmelser om skadeståndsansvar vid atomolyckor finns i atomansvarighetslagen (484/1972). Enligt atomansvarighetslagen är huvudregeln att innehavaren av en atomanläggning är skyldig att ersätta en atomskada som orsakats av en atomolycka som inträffat i atomanläggningen samt en atomskada som uppkommit under transport. Atomansvarighetslagen fastställer också vilken typ av händelse som betraktas som atomskada som omfattas av ersättningsansvaret. I denna proposition ändras inte ersättningsansvaret enligt atomansvarighetslagen jämfört med nuläget.
Förslaget om externa räddningsplaner har inga ekonomiska konsekvenser. Genom regleringen säkerställs det att nuläget bevaras och den föreslagna ändringen medför inget behov av tilläggsresurser för räddningsverken eller andra aktörer.
Konsekvenser för den offentliga ekonomin och myndigheternas verksamhet
Förslaget har inga konsekvenser för den offentliga ekonomin eller myndigheternas verksamhet, eftersom regleringen säkerställer att nuläget bevaras också efter reformen av TFÄ-lagen.
Miljökonsekvenser
Syftet med förslaget om efterröjning av strålningsolyckor är att trygga allas rätt till en sund miljö. Välfungerande och tillräckligt övervakade säkerhetsarrangemang bidrar till att minska belastningen på miljön. I synnerhet en strålningsolycka och ett kemikalieläckage kan äventyra miljön långvarigt och till och med permanent.
Bevarandet av miljön som ren har också konsekvenser för upprätthållandet av livsmedelsproduktionen i Finland.
Samhälleliga konsekvenser
I synnerhet efterröjningen av strålningsolyckor och begränsningen av den exponering som nödsituationer med strålrisk orsakar har betydande konsekvenser och åtgärderna kan pågå i flera årtionden.
Målet med utvecklandet av räddningsväsendets lagstiftning är att minska antalet olyckor och de skador som dessa orsakar samt att upprätthålla livskvaliteten. Genom propositionen säkerställs samma säkerhetsnivå som enligt den gällande lagstiftningen, där det krävs en säkerhetsutredning och en extern räddningsplan för bangårdar.
De riksomfattande målen för områdesanvändningen är en del av det system för planering av områdesanvändningen som avses i markanvändnings- och bygglagen. De har till uppgift att säkerställa att nationellt betydelsefulla frågor beaktas i landskapens och kommunernas planläggning samt i de statliga myndigheternas verksamhet. Målen ger en innehållsmässig grund för ett förutseende och interaktivt myndighetssamarbete inom planläggningen i frågor som är av nationell betydelse. Genom förslaget om en extern räddningsplan för bangårdar och den riskbedömning som hänför sig till den genomförs delvis de mål som anges i statsrådets beslut om riksomfattande mål för områdesanvändningen (YM/2017/81). Enligt det beslutet ska ”Anläggningar som medför risk för storolycka, kemikaliebangårdar och rangerbangårdar för transport av farliga ämnen placeras på tillräckligt avstånd från bostadsområden, områden med allmänna funktioner och områden som är känsliga för naturen.” (Punkt 3.3).
Konsekvenser för befolkningen
Förslaget om externa räddningsplaner stärker befolkningens boendesäkerhet, personsäkerhet och tillgången till hjälp i alla olyckssituationer. Propositionen säkerställer på det sättet allas rätt till liv och trygghet i enlighet med 7 § 1 mom. i grundlagen och egendomsskyddet i enlighet med 15 § 1 mom. i grundlagen.
Det finns inte något statistiskt tillförlitligt sätt att bedöma sannolikheten för en strålningsolycka och det finns inga säkra uppgifter om långtidseffekterna av en storolycka. Det använda kärnbränslet förblir livsfarligt radioaktivt under en mycket lång tid, och riskerna i anslutning till detta kvarstår från generation till generation också efter det att nyttan med kärnkraften har förbrukats. Hanteringen, mellanlagringen och transporterna av använt kärnbränsle före den slutliga förvaringen är förenade med stora risker för liv och hälsa.
I Finland finns det fyra kärnkraftverksenheter inom elproduktionen. Två av dem finns i Olkiluoto i Euraåminne och två i Lovisa. Finlands femte kärnkraftverksenhet finns i Olkiluoto och byggandet av Finlands sjätte kärnkraftverksenhet planeras i Pyhäjoki. Propositionen har särskilt konsekvenser för befolkningen i dessa områden.
Utarbetandet av externa räddningsplaner påverkar i synnerhet den befolkning som bor i den omedelbara närheten av bangårdarna, dvs. invånarna i Fredrikshamn, Joensuu, Kotka, Kouvola, Karleby, Niirala, Uleåborg, Riihimäki, Sköldvik, Tammerfors, Åbo och Vainikkala, bangårdsarbetare samt de anställda vid räddningsverken.
Propositionen påverkar den befolkning som bor i närheten av de nuvarande TFÄ-hamnarna, dvs. invånarna, hamnarbetarna och de anställda vid räddningsverken. För närvarande finns det TFÄ-hamnar i Helsingfors i Nordsjö, Västra hamnen och Södra hamnen samt i Hangö, Raumo, Nådendal, Vasa (Kvarken port), Karleby, Uleåborg, Hamina-Kotka Mussalö och Hietanen, Åbo och Röyttä.
Förslagen om efterröjning av strålningsolyckor och externa räddningsplaner förbättrar förebyggandet av förorening av miljön. Skyddet eller föroreningen av miljön har inverkningar långt in i framtiden och därigenom har propositionen konsekvenser särskilt för barn och unga och deras framtid.
Konsekvenser för myndigheternas verksamhet
Den nuvarande säkerhetsutredningen av bangårdar och den riskbedömning som ingår i den är en central och viktig informationskälla för räddningsverket när den externa räddningsplanen utarbetas och också för planläggare och bygglovsmyndigheter för markanvändningsplaneringsbehov. För TFÄ-bangårdar krävs inte miljötillstånd enligt miljöskyddslagen. Räddningsverken ger sina synpunkter till planläggaren eller bygglovsmyndigheten utifrån en riskbedömning i säkerhetsutredningen.
Genom att bevara de externa räddningsplanerna i hamnar och på bangårdar säkerställs ett smidigt samarbete mellan olika myndigheter i situationer med storolyckor. Externa räddningsplaner ska övas minst vart tredje år i samarbete med olika myndigheter, precis som för närvarande.
Propositionen inverkar särskilt på de områden i städer som för närvarande har TFÄ-hamnområden (Helsingfors, Hangö, Raumo, Nådendal, Vasa, Karleby, Uleåborg, Fredrikshamn, Kotka, Åbo och Röyttä) och på de anställda vid TFÄ-bangårdarna (Fredrikshamn, Joensuu, Kotka, Kouvola, Karleby, Niirala, Uleåborg, Riihimäki, Sköldvik, Tammerfors, Åbo och Vainikkala) samt på de anställda vid räddningsverken. Listan på hamnområden och bangårdar för vilka det även i fortsättningen ska utarbetas en extern räddningsplan utökas inte, utan listorna förblir oförändrade. Propositionen medför således inga nya skyldigheter för myndigheterna och ökar inte myndigheternas arbete.
I fortsättningen fastställs de bangårdar för vilka en extern säkerhetsplan ska utarbetas, av inrikesministeriet i stället för av Järnvägsverket. Avsikten är att de bangårdar som fastställs genom förordning av inrikesministeriet definieras i fortsättningen med kartbilder.