6.1
Lag om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ
5 kap.Utomståendes skyldighet att lämna uppgifter
29 §.Utomståendes allmänna skyldighet att lämna uppgifter. I paragrafen föreskrivs det bland annat om räntebetalares, arbetsgivares och Tullens allmänna skyldighet att lämna uppgifter till Skatteförvaltningen.
Den gällande bestämmelsen i 7 mom. om Skatteförvaltningens rätt att meddela närmare föreskrifter tas in delvis ändrad som ett nytt 8 mom. I 7 mom. föreskrivs det enligt förslaget om betaltjänstleverantörers skyldighet att lämna uppgifter om gränsöverskridande betalningar. Skyldigheten gäller betalningar i samband med betaltjänster som betaltjänstleverantören tillhandahåller i Finland. Momentet grundar sig på artikel 243 b i mervärdesskattedirektivet, som ändrats genom betalningsuppgiftsdirektivet. Bestämmelser om de som är skyldiga att lämna uppgifter, gränsöverskridande betalningar, de uppgifter som ska lämnas, tidpunkten för anmälan, skyldigheten att lagra uppgifter och begränsningar av skyldigheten att lämna uppgifter och lagra uppgifter ingår enligt förslaget i den nya lagen om betaltjänstleverantörers skyldighet att lämna uppgifter om gränsöverskridande betalningar.
Enligt 31 § 2 mom. i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ tillämpas bl.a. 22 a § i lagen om beskattningsförfarande på utomståendes skyldighet att lämna uppgifter. I 22 a § i lagen om beskattningsförfarande föreskrivs det om försummelseavgift. På basis av detta tillämpas bestämmelsen om försummelseavgift i 22 a § i lagen om beskattningsförfarande också på försummelse av betaltjänstleverantörers skyldighet att lämna och lagra uppgifter enligt det föreslagna momentet. Försummelseavgiften är anmälningsspecifik.
I momentet tas det in en informativ hänvisning till bestämmelsen om försummelseavgift i lagen om beskattningsförfarande.
Skatteförvaltningen kan således påföra en försummelseavgift för försummelse av skyldigheten att lämna och lagra uppgifter enligt det föreslagna momentet. Avgiftens belopp är graderad beroende på hur allvarlig försummelsen är, så att avgiften är högst 2 000 euro för en mindre försummelse, högst 5 000 euro för en väsentlig försummelse och högst 15 000 euro för en grovt vårdslös eller uppsåtlig försummelse.
Enligt gällande 7 mom. får Skatteförvaltningen meddela närmare föreskrifter om de uppgifter som ska lämnas, tidpunkten då uppgifterna ska lämnas och det sätt på vilket de ska lämnas samt begränsa skyldigheten att lämna uppgifter i situationer som är av ringa ekonomisk betydelse eller av ringa betydelse för skattekontrollen. En motsvarande bestämmelse om skyldigheten att lämna uppgifter enligt 2–6 mom. tas in i 8 mom. som fogas till paragrafen. I betalningsuppgiftsdirektivet och -förordningen föreskrivs det om avgränsning av skyldigheten att lämna uppgifter, de uppgifter som ska lämnas, tidpunkten för lämnande av uppgifter och sättet på vilket uppgifterna ska lämnas, så det finns inget behov av närmare bestämmelser när det gäller betaltjänstleverantörernas skyldighet att lämna uppgifter som föreslås i 7 mom. Enligt betalningsuppgiftsförordningen får medlemsstaterna lagra de insamlade uppgifterna. Skatteförvaltningen har för avsikt att lagra uppgifter som samlats in i Finland som jämförelseuppgifter och utnyttja dem i beskattningen och skattekontrollen.
31 §.Särskilda bestämmelser om utomståendes skyldighet att lämna uppgifter. Enligt 1 mom. gäller vad som i 20 § föreskrivs om dem som ansvarar för deklarationsskyldigheten också dem som är skyldiga att lämna uppgifter enligt detta kapitel. Det föreslås att bestämmelsen också tillämpas på dem som är skyldiga att lämna uppgifter enligt 29 § 7 mom. i lagförslaget.
Enligt 2 mom. tillämpas på utomståendes skyldighet att lämna uppgifter dessutom 21, 22, 22 a, 23 och 25 § i lagen om beskattningsförfarande. Dessa bestämmelser beskrivs i avsnitt 3.1 i den allmänna motiveringen. Utgångspunkten är att dessa bestämmelser också tillämpas på betaltjänstleverantörernas skyldighet att lämna och lagra uppgifter enligt 29 § 7 mom. i lagförslaget. Den som är skyldig att lämna uppgifter ska således exempelvis avgiftsfritt lämna uppgifter till Skatteförvaltningen utan hinder av sekretessbestämmelser och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter. Skatteförvaltningen har rätt att granska alla sådana handlingar som uppgifter som omfattas av uppgiftsskyldigheten kan hämtas ur och som behövs för att övervaka anmälningsskyldigheten.
I det nya 3 mom. föreskrivs det dock enligt förslaget om avvikelser från 2 mom. i fråga om skyldigheten att lämna och lagra uppgifter enligt det föreslagna 29 § 7 mom. Bestämmelsen om att specificera den som uppgifterna gäller i 22 § 1 mom. i lagen om beskattningsförfarande tillämpas inte på skyldigheten att lämna uppgifter enligt 29 § 7 mom. i lagförslaget, eftersom de uppgifter som ska lämnas anges uttömmande i 5 § i den föreslagna lagen om betaltjänstleverantörers skyldighet att lämna uppgifter om gränsöverskridande betalningar. Bestämmelsen om Skatteförvaltningens rätt att kräva elektronisk dataöverföring och om begränsningen av denna rätt i 22 § 5 mom. i lagen om beskattningsförfarande tillämpas inte heller, eftersom det i den föreslagna lagen om betaltjänstleverantörers skyldighet att lämna uppgifter om gränsöverskridande betalningar tas in bestämmelser om det sätt på vilket uppgifterna ska lämnas.
6.2
Lag om betaltjänstleverantörers skyldighet att lämna uppgifter om gränsöverskridande betalningar
1 §.Lagens tillämpningsområde. I lagen föreslås bestämmelser om gränsöverskridande betalningar i fråga om vilka betaltjänstleverantörer ska lämna uppgifter i enlighet med den föreslagna 29 § 7 mom. i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ (768/2016).
I 2 mom. definieras begreppet gränsöverskridande betalning på motsvarande sätt som i artikel 243b.1 andra ledet i mervärdesskattedirektivet som fogats genom betalningsuppgiftsdirektivet.
I 3 och 4 mom. föreskrivs det om hur platsen för parterna i den gränsöverskridande betalningen bestäms. Momenten motsvarar artikel 243 c i mervärdesskattedirektivet. Bestämmandet av parternas plats ger en fingervisning om var de är belägna, även om detta inte inverkar på bestämmelserna om bestämmande av platsen för beskattning i mervärdesskattedirektivet eller mervärdesskattelagen.
Huvudregeln är att betalarens och betalningsmottagarens plats anses vara i den medlemsstat som motsvarar IBAN-numret för betalarens och betalningsmottagarens betalkonto. Enligt förslaget definieras IBAN-numret i 2 §.
2 §.Definitioner. I paragrafen föreslås definitioner av de begrepp som används i lagförslaget. Punkterna 1–8 motsvarar artikel 243a.1–5 och 8–10 i mervärdesskattedirektivet. I 9–11 punkten definieras därtill medlemsstat, Finland och tredjeland.
I 1 punkten definieras begreppet betaltjänstleverantör. Begreppet definieras genom en hänvisning till bestämmelser i lagen om betalningsinstitut (297/2010), kreditinstitutslagen (610/2014), och postlagen. Punkten motsvarar artikel 243a.1 i mervärdesskattedirektivet.
Enligt artikel 243a.1 i mervärdesskattedirektivet avses med betaltjänstleverantör kategorier av betaltjänstleverantörer som förtecknas i artikel 1.1 a–d i betaltjänstdirektivet, eller en fysisk eller juridisk person som omfattas av ett undantag i enlighet med artikel 32 i det direktivet. Med betaltjänstleverantör avses enligt betaltjänstdirektivet också en fysisk eller juridisk person som omfattas av ett undantag i enlighet med artikel 32 i det andra betaltjänstdirektivet. Artikel 1.1 i betaltjänstdirektivet har genomförts genom 2 § 1 mom. och 6 § 1 mom. i lagen om betalningsinstitut. Enligt 1 § i lagen om betalningsinstitut ska vad som i lagen föreskrivs om betaltjänster och betalningsinstitut också tillämpas på utgivning av elektroniska pengar och på institut för elektroniska pengar, om inte något annat bestäms i lagen. I 2 § 1 mom. föreskrivs om de aktörer på vars tjänster lagen om betalningsinstitut inte tillämpas, med undantag för kontobytestjänster. Dessa aktörer är bl.a. kreditinstitut enligt kreditinstitutslagen och sådana postföretag enligt postlagen som är skyldiga att tillhandahålla samhällsomfattande tjänster. De övriga aktörer som nämns i momentet motsvarar de aktörer som avses i artikel 1.1 e och f i betaltjänstdirektivet, såsom centralbanker samt regionala eller lokala myndigheter när de inte agerar i egenskap av offentliga myndigheter. Artikel 32 i betaltjänstdirektivet har genomförts genom 7 § 1 mom. och 7 a § i lagen om betalningsinstitut.
Betaltjänstleverantörer definieras för det första genom en hänvisning till 6 §, 7 § 1 mom. och 7 a § i lagen om betalningsinstitut.
Som betaltjänstleverantörer anses för det första betalningsinstitut i enlighet med artikel 1.1 d i betaltjänstdirektivet. Med betalningsinstitut avses enligt 5 § 2 mom. i lagen om betalningsinstitut ett aktiebolag, andelslag, kommanditbolag, öppet bolag, europabolag enligt lagen om europabolag (742/2004) eller europaandelslag enligt lagen om europaandelslag (906/2006), som enligt denna lag har auktorisation att tillhandahålla betaltjänster. Denna bestämmelse motsvarar definitionen av betalningsinstitut i betaltjänstdirektivet. Enligt 6 § 1 mom. i lagen om betalningsinstitut får betaltjänster tillhandahållas om auktorisation enligt den lagen har beviljats för verksamheten inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Av auktorisationen för ett institut för elektroniska pengar ska det särskilt framgå att institutet har rätt att ge ut elektroniska pengar.
Enligt 6 § 2 mom. i lagen om betalningsinstitut föreskrivs om utländska betalningsinstituts rätt att tillhandahålla betaltjänster i Finland i lagen om utländska betalningsinstituts verksamhet i Finland (298/2010). Enligt 2 § i den lagen avses med utländska betalningsinstitut juridiska personer som tillhandahåller betaltjänster och som i någon annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Finland har beviljats auktorisation som motsvarar auktorisation enligt 6 § i lagen om betalningsinstitut. Således kan ett sådant utländskt betalningsinstitut tillhandahålla betaltjänster i Finland utan auktorisation, om det har fått auktorisation i ett EES-land.
I 7 § i lagen om betalningsinstitut föreskrivs det om förutsättningarna för att tillhandahålla betaltjänster enligt 1 § 2 mom. 1–5 punkten utan auktorisation. Detta undantag gäller inte utgivning av elektroniska pengar. Däremot är utgivning av elektroniska pengar under vissa förutsättningar tillåten utan auktorisation med stöd av 7 a §, om det beräknade beloppet av utestående pengar inte överstiger 5 miljoner euro. Sådana aktörer är till exempel betaltjänstleverantörer som tillhandahåller elektroniska plånbokstjänster eller elektroniska pengar. Även dessa betaltjänstleverantörer är enligt lagförslaget skyldiga att lämna uppgifter, om också de övriga villkoren i lagförslaget uppfylls.
Betaltjänstleverantörer är enligt artikel 1.1 b i betaltjänstdirektivet institut för elektroniska pengar enligt definitionen i artikel 2.1 i direktivet om elektroniska pengar, inbegripet, i enlighet med artikel 8 i det direktivet och med nationell lagstiftning, filialer till dessa när dessa filialer är belägna inom unionen och deras huvudkontor är belägna utanför unionen, i den mån de betaltjänster som tillhandahålls av dessa filialer är knutna till utgivning av elektroniska pengar. Artikel 2.1 i direktivet om elektroniska pengar har genomförts i lagen om betalningsinstitut. Med institut för elektroniska pengar avses enligt 5 § i lagen om betalningsinstitut ett betalningsinstitut vars auktorisation omfattar tillstånd att ge ut elektroniska pengar. För tillhandahållande av betaltjänster behöver utgivare av elektroniska pengar auktorisation enligt 6 § i lagen om betalningsinstitut, om inte villkoren i 7 a § uppfylls. Utgivare av elektroniska pengar omfattas således av hänvisningarna till bestämmelserna i lagen om betalningsinstitut i 2 § 1 punkten i lagförslaget, och därför behövs inget separat omnämnande.
För det andra definieras betaltjänstleverantörer genom en hänvisning till bestämmelserna i 2 kap. 1 §, 16 kap. 1 § 1 mom. och 17 kap. 2 § 1 mom. i kreditinstitutslagen. Betaltjänstleverantörer är enligt artikel 1.1 a i betaltjänstdirektivet kreditinstitut enligt definitionen i artikel 4.1.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013, nedan EU:s tillsynsförordning, inbegripet filialer till dessa enligt definitionen i artikel 4.1.17 i den förordningen, när dessa filialer är belägna inom unionen, antingen huvudkontoret för de filialerna är belägna inom unionen eller, i enlighet med artikel 47 i kreditinstitutsdirektivet och med nationell rätt, utanför unionen. I artikel 4.1.1 i EU:s tillsynsförordning definieras kreditinstitut som ett företag vars verksamhet består i att från allmänheten ta emot insättningar eller andra återbetalbara medel och att bevilja krediter för egen räkning. Kreditinstitutsdirektivet har genomförts genom kreditinstitutslagen.
I Finland regleras kreditinstitutens verksamhet i kreditinstitutslagen. Enligt 2 kap. 1 § i den lagen får kreditinstitutsverksamhet inte bedrivas utan koncession enligt den lagen. Enligt 1 kap. 5 § i den lagen avses med kreditinstitutsverksamhet affärsverksamhet som består i att från allmänheten ta emot återbetalbara medel samt i att erbjuda krediter eller annan finansiering för egen räkning. Kreditinstitut kan tillhandahålla betaltjänster med stöd av kreditinstitutslagen. Därför har kreditinstitut i 2 § 1 mom. 1 punkten i lagen om betalningsinstitut lämnats utanför lagens tillämpningsområde, och de behöver inte separat sådan auktorisation för tillhandahållande av betaltjänster som avses i lagen om betalningsinstitut. Enligt 16 kap. 1 § i kreditinstitutslagen får ett utländskt EES-kreditinstitut etablera en filial i Finland eller annars i Finland tillhandahålla sådana tjänster som avses i 5 kap. 1 § som ingår i dess koncession. Sådana tjänster som avses i bestämmelsen är bl.a. betaltjänster. Enligt 17 kap. 1 § kan också ett kreditinstitut från ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet etablera en filial i Finland, om det av Finansinspektionen får koncession enligt kreditinstitutslagen.
Betalningsleverantörer är för det tredje postföretag som är skyldiga att tillhandahålla samhällsomfattande tjänster. Enligt artikel 1.1 c i betaltjänstdirektivet är postgiroinstitut som enligt nationell rätt har rätt att tillhandahålla betaltjänster betaltjänstleverantörer. Artikel 1.1 c i betaltjänstdirektivet har implementerats genom lagen om betalningsinstitut. Enligt 2 § 1 mom. 5 punkten i lagen om betalningsinstitut lämnas sådana postföretag enligt postlagen som är skyldiga att tillhandahålla samhällsomfattande tjänster utanför lagens tillämpningsområde. Enligt 2 § 8 punkten i postlagen avses med tillhandahållare av samhällsomfattande tjänster postföretag som har ålagts en i 4 kap. avsedd skyldighet att tillhandahålla samhällsomfattande tjänster. En sådan aktör behöver inte auktorisation enligt lagen om betalningsinstitut för att tillhandahålla betaltjänster.
I 2 punkten definieras begreppet betaltjänst. Definitionen görs genom en hänvisning till 1 § 2 mom. 2–5 punkten i betaltjänstlagen (290/2010). Punkten motsvarar artikel 243a.2 i mervärdesskattedirektivet.
Enligt artikel 243a.2 i mervärdesskattedirektivet avses med betaltjänst affärsverksamhet som anges i punkterna 3–6 i bilaga I till betaltjänstdirektivet. I punkterna i fråga i bilagan räknas följande funktioner upp:
3) genomförande av betalningstransaktioner, däribland överföring av medel på ett betalkonto hos användarens betaltjänstleverantör eller någon annan betaltjänstleverantör: genomförande av autogireringar, genomförande av betalningstransaktioner med kontokort eller liknande utrustning samt genomförande av betalningar,
4) genomförande av betalningstransaktioner, när medlen täcks av en betaltjänstanvändares kreditutrymme: genomförande av autogireringar, genomförande av betalningstransaktioner med kontokort eller liknande utrustning samt genomförande av betalningar.
5) utgivande av betalningsinstrument och/eller förvärv av betalningstransaktioner,
6) penningöverföring.
Dessa punkter i bilagan har genomförts i 1 § 2 mom. 2–5 punkten i betaltjänstlagen.
Enligt 1 § 2 mom. 2 punkten i betaltjänstlagen omfattar betaltjänsterna genomförande av betalningstransaktioner genom girering, genom överföring av medel till tjänsteleverantörens betalkonto, genom direktdebitering eller med betalkort eller något annat betalningsinstrument. Enligt förarbetena till lagen (RP 172/2009 rd) omfattar bestämmelsen också genomförande av sådana betalningstransaktioner där den som utnyttjar betaltjänsten har ett kreditavtal som täcker tillgångarna. Enligt förarbetena motsvarar punkten således punkterna 3 och 4 i direktivbilagan.
Enligt 1 § 2 mom. 3 punkten i betaltjänstlagen omfattar betaltjänsterna utfärdande av betalningsinstrument. Enligt 4 punkten omfattar betaltjänsterna accepterande och behandling av betalningstransaktioner som grundar sig på ett avtal med betalningsmottagaren och som leder till överföring av medel till betalningsmottagaren. I artikel 4.44 i betaltjänstdirektivet definieras inlösen av betalningstransaktioner som en betaltjänst som tillhandahålls av en betaltjänstleverantör som har ingått avtal med en betalningsmottagare om att denne ska acceptera och behandla betalningsmottagarens betalningstransaktioner och som leder till överföring av medel till betalningsmottagaren. Punkt 5 i bilagan till betaltjänstdirektivet har genomförts genom 1 § 2 mom. 3 och 4 punkten i betaltjänstlagen.
Enligt skäl åtta i betalningsuppgiftsdirektivet bör dokumentations- och rapporteringsskyldigheten inte tillämpas enbart när en betaltjänstleverantör överför medel eller utfärdar betalningsinstrument åt betalaren utan också i fall när en betaltjänstleverantör tar emot medel eller löser in betalningstransaktioner för betalningsmottagarens räkning.
Enligt 1 § 2 mom. 5 punkten i betaltjänstlagen omfattar betaltjänsterna penningförmedling. Punkten motsvarar sådan penningöverföring som avses i punkt 6 i bilaga I till betaltjänstdirektivet.
Betaltjänster som omfattas av paragrafens tillämpningsområde är således exempelvis gireringar, direktdebitering, kortbetalningar med både bank- och kreditkort, penningförmedling och elektroniska plånbokstjänster.
Ovan beskrivs den grupp aktörer som kan omfattas av skyldigheten att lämna uppgifter. I 4 § i lagförslaget begränsas skyldigheten att lämna och lagra uppgifter.
I 3 punkten definieras begreppet betalning. Definitionen görs genom en hänvisning till 8 § 3 och 8 punkten i betaltjänstlagen Enligt 8 § 3 punkten i betaltjänstlagen avses med betalningstransaktion en åtgärd där medel överförs, tas ut eller ställs till förfogande. Enligt 8 § 8 punkten i betaltjänstlagen avser penningförmedling en tjänst där tjänsteleverantören tar emot medel från en betalare utan att öppna betalkonto i betalarens eller betalningsmottagarens namn med avsikt uteslutande att överföra ett belopp som motsvarar de mottagna medlen till betalningsmottagaren eller en annan tjänsteleverantör som agerar på betalningsmottagarens vägnar eller där tjänsteleverantören tar emot medlen på betalningsmottagarens vägnar och ställer dem till betalningsmottagarens förfogande.
De åtgärder som avses i 2 och 3 § i betaltjänstlagen lämnas utanför begreppet betalning.
Punkten motsvarar artikel 243a.3 i mervärdesskattedirektivet. Enligt artikeln avses med betalning en betalningstransaktion enligt definitionen i artikel 4.5 i betaltjänstdirektivet eller en penningöverföring enligt definitionen i artikel 4.22 i det direktivet, om inte annat följer av de undantag som anges i artikel 3 i det direktivet. Med betalningstransaktion avses enligt betaltjänstdirektivet en åtgärd som initieras av betalaren eller av betalningsmottagaren på dennes vägnar vid placering, överföring eller uttag av medel, oberoende av eventuella underliggande förpliktelser mellan betalaren och betalningsmottagaren.
Enligt artikel 3 i betaltjänstdirektivet tillämpas direktivet inte på alla betalningstransaktioner och penningöverföringar och de omfattas inte heller av tillämpningsområdet för artikel 243a.3 i mervärdesskattedirektivet. I 2 och 3 § i betaltjänstlagen räknas på motsvarande sätt som i artikel 3 i betaltjänstdirektivet upp betalningstransaktioner som inte omfattas av tillämpningsområdet. Exempelvis kontant betalning, checkar och vouchrar på papper ska inte omfattas av tillämpningsområdet. Enligt 2 § 3 punkten i betaltjänstlagen tillämpas lagen inte på tjänster som grundar sig på särskilda betalningsinstrument och som kan användas i begränsad omfattning. Detta gäller för det första om betalningsinstrumenten kan användas för förvärv av varor, tjänster eller andra nyttigheter endast i lokaler som instrumentets utfärdare använder eller med stöd av avtal som ingåtts direkt med utfärdaren inom ett begränsat nätverk av leverantörer av nyttigheter. För det andra avses med betalningsinstrument som används i begränsad omfattning betalningsinstrument som kan användas endast för förvärv av ett mycket begränsat urval av nyttigheter. För det tredje räknas som sådana betalningsinstrument även betalningsinstrument som tillhandahålls på begäran av ett företag eller ett offentligrättsligt samfund eller en offentligrättslig inrättning och som är giltiga i endast en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, regleras av särskilda sociala eller skattemässiga skäl för förvärv av vissa nyttigheter från leverantörer som har ett avtal med utfärdaren.
Utanför lagens tillämpningsområde lämnas enligt 3 § 1 punkten i betaltjänstlagen förmedling av betalningar i samband med sådana avtal om försäljning eller köp av varor, tjänster eller andra nyttigheter som en handelsrepresentant som avses i lagen om handelsrepresentanter och försäljare (417/1992) eller motsvarande representant förhandlat fram eller ingått för sin huvudman, om representanten handlar endast på betalarens eller betalningsmottagarens vägnar. Bestämmelsen motsvarar artikel 3 b i betaltjänstdirektivet, enligt vilken betalningstransaktioner genom en handelsagent som agerar på endast betalarens eller betalningsmottagarens vägnar lämnas utanför direktivets tillämpningsområde.
Enligt skäl sju i ingressen till betalningsuppgiftsdirektivet kan flera betaltjänstleverantörer vara delaktiga i en enda betalning från en betalare till en betalningsmottagare. Denna enda betalning kan ge upphov till flera överföringar av medel mellan olika betaltjänstleverantörer. Enligt ingressen är det nödvändigt att alla betaltjänstleverantörer som är inblandade i en viss betalning omfattas av dokumentations- och rapporteringsskyldighet, såvida inte ett särskilt undantag är tillämpligt. Denna dokumentation och rapportering bör enligt ingressen innehålla uppgifter om betalningen från den ursprungliga betalaren till den slutliga betalningsmottagaren och inte om mellanliggande överföringar av medel mellan betaltjänstleverantörer.
Huruvida en betalningsleverantörs betaltjänst hör till kedjan som gäller samma betalning eller gäller en separat betalning beror i praktiken på affärsmodellen, dvs. närmast på hur informationsflödet om betalningen förmedlas mellan parterna. I de flesta fall är t.ex. betalningsmottagarens bank en del av informationsflödet och anses därmed delta i betalningen mellan den ursprungliga betalaren och den slutliga mottagaren.
Enligt förslaget definieras begreppen betalare och betalningsmottagare i 4 och 5 punkten.
Enligt artikel 243a.4 i mervärdesskattedirektivet avses med betalare en betalare enligt definitionen i artikel 4.8 i betaltjänstdirektivet, dvs. en fysisk eller juridisk person som är betalkontoinnehavare och som godkänner en betalningsorder från detta betalkonto eller, om det inte finns något betalkonto, en fysisk eller juridisk person som lämnar en betalningsorder.
Enligt artikel 243a.5 i mervärdesskattedirektivet avses med betalningsmottagare en betalningsmottagare enligt definitionen i artikel 4.9 i betaltjänstdirektivet, dvs. en fysisk eller juridisk person som är den avsedda mottagaren av medel som har omfattats av en betalningstransaktion.
Enligt förarbetena till betaltjänstlagen (RP 169/2009 rd) är avsikten att i lagen använda begreppen betalare och betalningsmottagare i samma bemärkelse som i direktivet. För tydlighetens skull föreskriver lagförslaget om dessa definitioner på motsvarande sätt som i punkterna 4 och 5 i betalningsuppgiftsdirektivet. Således föreslås det att definitionerna av betalare och betalningsmottagare tas in i lagen sådana de lyder i artikel 4.8 och 4.9 i betaltjänstdirektivet.
I 6 punkten definieras begreppet betalkonto. Definitionen görs genom en hänvisning till 8 § 5 punkten i betaltjänstlagen. Enligt bestämmelsen som hänvisas till avses med betalkonto ett konto som kan användas för betalningstransaktioner. Definitionen i 5 § 4 punkten i lagen om betalningsinstitut är motsvarande. Enligt motiveringen till regeringens proposition om bestämmelsen (RP 169/2009 rd) kan ett betalkonto öppnas i en eller flera betaltjänstanvändares namn.
Punkten motsvarar artikel 243a.8 i momsdirektivet, enligt vilken med betalkonto avses ett betalkonto enligt definitionen i artikel 4.12 i betaltjänstdirektivet, dvs. ett konto i en eller flera betaltjänstanvändares namn för användning vid genomförandet av betalningstransaktioner.
I 7 punkten definieras IBAN-nummer. Definitionen görs genom en hänvisning till det IBAN-nummer som definieras i artikel 2.15 i Sepa-förordningen. I det stycket avses med IBAN-nummer ett internationellt betalkontonummer som otvetydigt identifierar ett enskilt betalkonto i en medlemsstat och vars särdrag fastställs genom Internationella standardiseringsorganet (ISO). Punkten motsvarar artikel 243a.9 i mervärdesskattedirektivet.
I 8 punkten definieras BIC-kod. Med koden avses en BIC-kod enligt definitionen i artikel 2.16 i Sepa-förordningen, dvs. en kod som otvetydigt identifierar en betaltjänstleverantör och vars särdrag fastställs genom ISO.
Punkten motsvarar artikel 243a.10 i mervärdesskatteförordningen.
I 9–11 punkten definieras därtill för tydlighetens skull begreppen medlemsstat, Finland och tredjeland. Såsom det konstateras i avsnitt 2.3.2 i den allmänna motiveringen ska till medlemsstatens och Finlands territorium också höra de tredje territorier som avses i artikel 6 i mervärdesskattedirektivet.
3 §.Utlämnande och lagring av uppgifter. I paragrafen föreskrivs enligt förslaget om utlämnande och lagring av uppgifter om gränsöverskridande betalningar på motsvarande sätt som i artikel 243b.1 och 243b.4, som fogats till mervärdesskattedirektivet genom betalningsuppgiftsdirektivet.
I enlighet med det föreslagna 29 § 7 mom. i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ gäller paragrafen betalningar i fråga om betaltjänster som tillhandahålls i Finland.
Enligt artikel 243b.4 ska uppgifterna göras tillgängliga för betaltjänstleverantörens hemmedlemsstat eller för värdmedlemsstaten om betaltjänstleverantören tillhandahåller betaltjänster i andra medlemsstater än hemmedlemsstaten. Med hemmedlemsstat avses enligt artikel 243a.6 i momsdirektivet detsamma som i artikel 4.1 i betaltjänstdirektivet. Enligt denna punkt är hemmedlemsstaten antingen den medlemsstat där betaltjänstleverantörens säte är beläget eller, om betaltjänstleverantören enligt nationell rätt saknar säte, den medlemsstat där dess huvudkontor är beläget. Med värdmedlemsstat avses enligt artikel 243a.7 i mervärdesskattedirektivet detsamma som i artikel 4.2 i betaltjänstdirektivet. Enligt den sistnämnda bestämmelsen är värdmedlemsstaten en annan medlemsstat än hemmedlemsstaten där en betaltjänstleverantör har ett ombud eller en filial eller tillhandahåller betaltjänster.
I lagförslaget är det inte nödvändigt att göra skillnad mellan om betaltjänsten tillhandahålls via en huvudrörelse, filial eller ett ombud eller på något annat sätt, utan det räcker att konstatera att skyldigheterna gäller betaltjänster som tillhandahålls i Finland. Därför tas inte heller definitioner av hemmedlemsstat eller värdmedlemsstat in i 2 § i lagförslaget.
Skyldigheten att lämna uppgifter enligt förslaget gällande lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ och enligt det aktuella lagförslaget gäller naturligtvis varje betaltjänstleverantör som utgör en juridisk person och tillhandahåller betaltjänster som omfattas av lagförslagens tillämpningsområde.
4 §.Begränsning av skyldigheten att lämna och lagra uppgifter. I paragrafen avgränsas tillämpningsområdet för skyldigheterna enligt 3 § på motsvarande sätt som i artikel 243b.2 och 243b.3 som fogats till mervärdesskattedirektivet genom betalningsuppgiftsdirektivet. Dessa punkter har beskrivits ovan i avsnitt 2.3.2. Begreppet gränsöverskridande betalning som används i den föreslagna paragrafen definieras i 1 § 2–4 mom.
5 §.Uppgifter som ska lämnas och lagras. I paragrafen föreslås bestämmelser om de uppgifter som betaltjänstleverantörer ska lämna och lagra. Paragrafen motsvarar artikel 243 d som fogats till mervärdesskattedirektivet genom betalningsuppgiftsdirektivet. Betaltjänstleverantörer ska lämna och lagra uppgifter som gör det möjligt att identifiera en betaltjänstleverantör med skyldighet att lämna uppgifter, uppgifter för identifiering av betalningsmottagaren samt uppgifter om de betalningar betalningsmottagaren mottagit.
Till de uppgifter som ska lämnas hör enligt 1 punkten en BIC-kod eller någon annan identifieringskod som entydigt identifierar betaltjänstleverantören. Detta innebär att när en sammanslutning av betaltjänstleverantörer använder endast en enda gemensam BIC-kod, ska varje betaltjänstleverantör med skyldighet att lämna uppgifter specificeras med någon annan kod, såsom FO-numret.
Enligt 3 och 6 punkten ska uppgifterna lämnas endast om de är tillgängliga. Detta innebär att de begärda uppgiftselementen är frivilliga och att de endast ska lämnas enligt betaltjänstleverantörens uppgifter. Detta har införts i synnerhet för att undvika att man begär uppgiftselement som inte nödvändigtvis är tillgängliga för alla betaltjänstleverantörer, eftersom de inte är obligatoriska för behandlingen av betalningstransaktionen eller eftersom formen inte har harmoniserats.
6 §.Ikraftträdande. Enligt paragrafen föreslås lagen träda i kraft den 1 januari 2024. Det är önskvärt att lagförslaget godkänns snarast möjligt eftersom lagen förutsätter att aktörerna genomför omfattande ändringar i datasystemen.