1
Bakgrund och beredning
1.1
Bakgrund
Till följd av de bekämpningsåtgärder som vidtagits och vidtas i Finland och världen för att förhindra och fördröja spridningen av coronavirus har Finlands ekonomi hamnat i en situation som i stor utsträckning äventyrar företagens verksamhetsförutsättningar, sysselsättningen och människors försörjning.
Den 16 mars 2020 fastställde statsminister Marins regering riktlinjer för ytterligare åtgärder för att hantera coronavirussituationen i Finland. Syftet med åtgärderna är att skydda befolkningen och trygga verksamheten i samhället och näringslivet. Som ett led i dessa åtgärder fastställde regeringen att det ska bli möjligt att på begäran skjuta upp betalningstiderna för arbetspensionsförsäkringsavgifterna enligt lagen om pension för arbetstagare och lagen om pension för företagare med tre månader.
Även arbetsmarknadens centralorganisationer har den 18 mars 2020 tillsammans utarbetat ett förslag som framlagts för landets regering och som innehåller åtgärder för att sänka kostnaderna för sysselsättning, göra arbetslagstiftningen flexiblare och förbättra den sociala tryggheten för löntagare som blivit arbetslösa eller permitterade. Ett förslag är att uppmuntra arbetsgivarna inom den privata sektorn och arbetspensionsförsäkringsbolagen (samt pensionsstiftelserna och pensionskassorna) att komma överens om att skjuta upp tidpunkterna för betalning av pensionsförsäkringsavgifter med tre månader.
1.2
Beredning
Propositionen har beretts som tjänsteuppdrag vid social- och hälsovårdsministeriet i samarbete med Sjömanspensionskassan och Pensionsskyddscentralen. I samband med beredningen har följande instanser hörts inofficiellt: finansministeriet, kommunikationsministeriet och Rederierna i Finland rf.
På grund av ärendets brådskande natur har inga utlåtanden begärts.
2
Nuläge och bedömning av nuläget
Sjömän försäkras enligt lagen om sjömanspensioner (1290/2006, SjPL). Sjömanspensionskassan är den pensionsanstalt som ansvarar för sjöfararnas lagstadgade pensionsskydd. För att finansiera pensionsskyddet tas det ut en pensionsförsäkringsavgift som består av arbetsgivarens pensionsförsäkringsavgift och arbetstagarens pensionsförsäkringsavgift.
Social- och hälsovårdsministeriet fastställer årligen procentbeloppet för arbetsgivarens pensionsförsäkringsavgift enligt lagen om sjömanspensioner på ansökan av Sjömanspensionskassan. Arbetsgivarens pensionsförsäkringsavgift 2020 är 11,4 procent av arbetstagarens arbetsinkomst. Arbetstagarens pensionsförsäkringsavgift för sjömän motsvarar arbetstagarens arbetspensionsförsäkringsavgift enligt 153 § i lagen om pension för arbetstagare (395/2006, ArPL). Bestämmelser om arbetstagarens arbetspensionsförsäkringsavgift utfärdas årligen genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. Arbetstagarens arbetspensionsförsäkringsavgift för 2020 är 7,15 procent av arbetsinkomsten, om arbetstagaren är yngre än 53 år eller äldre än 62 år och 8,65 procent av arbetsinkomsten om arbetstagaren är 53─62 år.
Arbetsgivaren och arbetstagaren är skyldiga att betala pensionsförsäkringsavgift till Sjömanspensionskassan. Arbetsgivaren innehåller i samband med löneutbetalningen den pensionsförsäkringsavgift arbetstagaren ska betala till Sjömanspensionskassan.
Arbetsgivaren ska betala den innehållna pensionsförsäkringsavgiften och den egna pensionsförsäkringsavgiften till Sjömanspensionskassan senast den 10 dagen i den andra månaden efter den kalendermånad pensionsförsäkringsavgiften gäller. Om arbetsgivaren har underlåtit att betala pensionsförsäkringsavgiften senast på förfallodagen, ska arbetsgivaren betala dröjsmålsränta enligt 4 a § 1 mom. i räntelagen (633/1982). Dröjsmålsräntan är 8 procent under tiden 1 januari–30 juni 2020.
De samhälleliga förändringar som coronavirusepidemin föranleder påverkar sjöfarten i betydande utsträckning, eftersom bl.a. de stängda gränserna leder till att passagerartrafiken till och från utlandet nära nog har upphört. Rederierna har på grund av den kraftigt nedsatta omsättningen hamnat i en likviditetskris och sjöfartsorganisationerna har ingått avtal om permitteringar.
I praktiken kan många rederier inte betala pensionsförsäkringsavgifter enligt SjPL. En del rederier har redan begärt att Sjömanspensionskassan ska förlänga betalningstiden för pensionsförsäkringsavgifterna för februari 2020, som enligt den gällande lagen förfaller till betalning senast den 10 april.
Enligt lagen kan Sjömanspensionskassan inte skjuta upp förfallodagen för pensionsförsäkringsavgifterna, utan på en pensionsförsäkringsavgift som inte betalats på förfallodagen betalas en dröjsmålsränta på 8 procent enligt räntelagen. Ökade skulder på grund av dröjsmålsränta för rederier som redan har hamnat i en svår ekonomisk ställning ökar risken för att rederierna går i konkurs, ger upphov till förlorade arbetstillfällen och äventyrar Finlands försörjningsberedskap.
Bestämmelser om betalningstiderna för arbetspensionsförsäkringsavgifter enligt lagen om pension för arbetstagare (395/2006; ArPL) och lagen om pension för företagare (1272/2006; LFöPL) ingår i de försäkringsvillkor enligt de nämnda lagarna som Social- och hälsovårdsministeriet fastställer genom sitt beslut på basis av ansökan från pensionsanstalterna. I fråga om dessa försäkringsvillkor fastställdes genom en ändring som trädde i kraft den 20 mars 2020 de villkor på vilka dröjsmålsränta enligt räntelagen inte betalas för tiden för anstånd med arbetspensionsförsäkringsavgifterna. Fram till förfallodagen, dvs. under tiden för anstånd, tillkommer det trots undantagsförhållandena ändå en försäkringsavgiftsränta som 2020 är 2 procent i enlighet med beräkningsgrunderna för ArPL och LFöPL.
Bestämmelser om betalningstiderna för lantbruksföretagares och stipendiaters arbetspensionsförsäkringsavgift ingår i statsrådets förordning om verkställighet av lagen om pension för lantbruksföretagare (1407/2006). I detta avseende har man för avsikt att genomföra ändringar som i så stor utsträckning som möjligt motsvarar de ändrade försäkringsvillkoren enligt ArPL och LföPL genom en temporär ändring av statsrådsförordningen.
5
Specialmotivering
5.1
Lagen om sjömanspensioner
142 §. Innehållning av arbetstagarens pensionsförsäkringsavgift, betalning av pensionsförsäkringsavgift och indrivning av arbetstagarens pensionsförsäkringsavgift. I paragrafen föreskrivs bl.a. om förfallodagen för pensionsförsäkringsavgiften enligt SjPL, som enligt den gällande lagen är den 10 dagen i den andra kalendermånaden efter den lönebetalningsperiod som avses i 2 kap. 17 § i lagen om sjöarbetsavtal (756/2011).
Det föreslås att ett nytt 4 mom. temporärt fogas till paragrafen där det föreskrivs om ett exceptionellt uppskjutande av förfallodagen för den pensionsförsäkringsavgift som avses i SjPL. Enligt momentet kan en pensionskassa på arbetsgivarens begäran och av särskilt vägande skäl skjuta upp förfallodagen för pensionsförsäkringsavgiften med högst tre månader. Arbetsgivaren ska framställa en begäran om uppskjutande av förfallodagen till pensionskassan före den förfallodag som avses i 2 mom.
På grund av det föreslagna uppskjutandet av förfallodagen enligt 2 mom. ska en i 146 § i SjPL avsedd dröjsmålsränta enligt räntelagen inte betalas för den tid förfallodagen skjuts upp.
Enligt den gällande lagen förfaller till exempel de pensionsförsäkringsavgifter som betalas på basis av lönerna för februari till betalning den 10 april. Den föreslagna ändringen gör det möjligt att skjuta upp förfallodagen till den 10 juli. Eventuell dröjsmålsränta enligt räntelagen läggs till pensionsförsäkringsavgiften först från den förfallodag som skjutits upp.
6
Ikraftträdande
Det föreslås att lagen ska träda i kraft den 10 april 2020 och gälla till och med den utgången av 2020. Den föreslagna lagen bör träda i kraft så snart som möjligt. Utöver för arbetsgivarna inom många andra branscher försvårar det exceptionella ekonomiska läge som råder i samhället, som också har utvecklats exceptionellt snabbt, möjligheterna betydligt också för rederierna att klara av sina arbetspensionsförsäkringsavgifter.
Lagen ska tillämpas på pensionsförsäkringsavgifter enligt SjPL som förfaller till betalning enligt 142 § i SjPL under tiden 10 april ─ 31 juli 2020.
7
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Bedömningen i konstitutionellt hänseende av de lagändringar som föreslås i propositionen grundar sig i huvudsak på bestämmelsen om likabehandling i 6 § i grundlagen och bestämmelsen om egendomsskydd i 15 § i grundlagen. De grundläggande fri- och rättigheterna skyddar i regel varje fysisk person inom Finlands jurisdiktion, dvs. varje mänsklig individ. De grundläggande fri- och rättigheterna utsträcker sig indirekt till juridiska personer, eftersom ingrepp i en juridisk persons ställning kan innebära att man gör intrång i rättigheter som tillkommer en individ som finns bakom den juridiska personen.
I propositionen föreslås en temporär ändring i fastställandet av förfallodagen för lagstadgade arbetspensionsförsäkringsavgifter inom sjöfartsbranschen. Propositionen har inga direkta konsekvenser för tillgodoseendet av fysiska personers grundläggande fri- och rättigheter.
De ändringar som föreslås i propositionen har ett indirekt samband med förverkligandet av likabehandling, eftersom propositionen endast gäller sjöfartsbranschen. De ändringar som motsvarar de ändringar som föreslås i propositionen och som gäller andra arbetspensionslagar för den privata sektorn genomförs genom bestämmelser och föreskrifter om arbetspensionsförsäkringsavgifter enligt dessa lagar. Inom alla privata branscher införs således förfaranden som motsvarar propositionen när det gäller flexibla betalningstider för arbetspensionsförsäkringsavgifter. Med beaktande av dessa omständigheter kan de föreslagna ändringarna anses godtagbara med tanke på likabehandlingen.
Betalningen av arbetspensionsförsäkringsavgiften inverkar indirekt på skyddet för fysiska personers egendom, eftersom pension som tjänats in av inkomster enligt arbetspensionslagarna omfattas av grundlagens egendomsskydd. Betalningen av arbetspensionsförsäkringsavgifter regleras i alla arbetspensionslagar eller i de bestämmelser och föreskrifter på lägre nivå än lag som gäller dem. Arbetspensionsförsäkringsavgifter betalas för att bekosta pensionsskyddet. De ändringar som föreslås i propositionen är temporära och de äventyrar inte utbetalningen av pensioner enligt SjPL eller verkställandet av sjömanspensionssystemet. Med beaktande av dessa omständigheter kan de föreslagna ändringarna anses godtagbara med tanke på egendomsskyddet.
De föreslagna lagarna kan enligt regeringens uppfattning stiftas i vanlig lagstiftningsordning.