Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
I denna proposition föreslås det att hänvisningarna till den upphävda förvaltningsprocesslagen ändras till hänvisningar till lagen om rättegång i förvaltningsärenden i lagen om fastighetsfonder, lagen om Finlands Bank, lagen om Finlands Banks tjänstemän, lagen om temporärt avbrytande av en depositionsbanks verksamhet, lagen om Finansinspektionen, lagen om Finansinspektionens tillsynsavgift, lagen om betalningsinstitut, värdepappersmarknadslagen, lagen om investeringstjänster, kreditinstitutslagen, lagen om resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag, lagen om myndigheten för finansiell stabilitet, lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet, lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet, lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism, lagen om handel med finansiella instrument, lagen om regionförvaltningsverken och statstjänstemannalagen. Även separata närmare bestämmelser om ändringssökande föreslås bli slopade till den del de kan betraktas som överlappande och onödiga efter att den nya allmänna lagen trätt i kraft.
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2020.
Riksdagen antog den 19 februari 2019 lagen om rättegång i förvaltningsärenden (RP 29/2018 rd) och avsikten är att den ersätter förvaltningsprocesslagen (586/1996) från och med den 1 januari 2020. Speciallagarna inom finansministeriets förvaltningsområde innehåller flera hänvisningar till förvaltningsprocesslagen som ska upphävas, och de innehåller dessutom förfarandebestämmelser som i fortsättningen regleras av allmänna bestämmelser i lagen om rättegång i förvaltningsärenden. De viktigaste av dessa gäller överklagande av förvaltningsdomstolens avgöranden.
I dagsläget innehåller speciallagarna bestämmelser om besvärstillstånd vid sökande av ändring. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden innehåller allmänna bestämmelser om detta, och beslut av förvaltningsdomstolen kan i fortsättningen överklagas endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd i ärendet. Den myndighets rätt som fattat förvaltningsbeslutet att överklaga förvaltningsdomstolens beslut baserar sig också på särskilda bestämmelser, eller på att besvärsrätten är nödvändig med anledning av det allmänna intresse som myndigheten ska bevaka. Myndigheter har, efter att lagen om rättegång i förvaltningsärenden trätt i kraft, utan någon särskild bestämmelse rätt att överklaga förvaltningsdomstolens beslut, ifall domstolen ändrat eller upphävt myndighetens ursprungliga förvaltningsbeslut.
Propositionen har beretts vid finansministeriet.
Det föreslås att speciallagarna inom finansministeriets förvaltningsområde ändras till den del de innehåller hänvisningar till förvaltningsprocesslagen som ska upphävas eller förfarandebestämmelser i fråga om ändringssökande i förvaltningsdomstolens avgöranden.
Propositionen har inga sådana konsekvenser som avviker från de som angivits i regeringens proposition RP 29/2018 rd med förslag till lag om rättegång i förvaltningsärenden och till vissa lagar som har samband med den.
Det föreslås att lagarna träder i kraft den 1 januari 2020.
Med stöd av vad som anförts ovan föreläggs riksdagen följande lagförslag: