1
Lagförslag
13 kap. Ersättningar som hänför sig till företagshälsovård
1 §.Arbetsgivares rätt till ersättning för företagshälsovård. I paragrafens gällande 2 mom. finns en bestämmelse om arbetsgivarens rätt att få ersättning för behövliga och skäliga kostnader förutom för förebyggande företagshälsovård även för sjukvård och annan hälsovård som arbetsgivaren ordnat. De sist nämnda kostnaderna ersätts inom ramen för ersättningsklass II. Ersättning betalas dock inte för tandvård. Det föreslås att 2 mom. ska preciseras så att det bestäms att ersättning för företagshälsovård inte betalas för kostnader som hänför sig till ersättningsklass II om det inte kvarstår någon ersättning att betala efter att de kostnader som hänför sig till ersättningsklass I har blivit ersatta. I momentet hänvisas det till bestämmelsen i det föreslagna 5 § 2 mom. som berör det sammanlagda kalkylerade maximibeloppet för de kostnader som hänför sig till ersättningsklasserna I och II, och där det anges att ersättningsklass I är primär.
2 §.Rätt för företagare och andra personer som utför eget arbete att få ersättning för företagshälsovård. I denna paragraf föreslås ändringar av teknisk karaktär. Det föreslås att paragrafens 1 och 2 mom. ska utökas med förtydliganden om vilka kostnader som redan för närvarande ersätts inom ramen för ersättningsklass I och vilka som ersätts inom ramen för ersättningsklass II. Därmed blir det möjligt att i efterföljande paragrafer använda termerna ersättningsklass I och ersättningsklass II också när det gäller de ersättningar för kostnaderna för företagshälsovård och sjukvård som betalas till företagare och andra som utför eget arbete. I 1 § i samma kapitel, som berör sådan företagshälsovård som ordnas av arbetsgivare, har motsvarande definitioner redan tagits i bruk. Till ersättningsklass I hänför sig enligt 1 mom. de kostnader som orsakats företagare och andra som utför eget arbete, vilka för sig har ordnat sådan företagshälsovård som arbetsgivare ålagts som skyldighet att ordna för sina arbetstagare. Om en företagare eller någon annan som utför eget arbete dessutom har ordnat sjukvård och annan hälsovård för sig, hänför sig de kostnader som orsakas av detta enligt 2 mom. till ersättningsklass II. Tillämpningen av paragrafens 1 och 2 mom. motsvarar tillämpningen av motsvarande moment i den gällande lagen.
I paragrafens gällande 3 mom. bestäms det att man i fråga om ersättning för företagshälsovård samt sjukvård och annan hälsovård som företagare och andra som utför eget arbete ordnar för sig i tillämpliga delar ska iaktta vad som i sjukförsäkringslagen bestäms om ersättning till arbetsgivare för företagshälsovård. Hänvisningen till det som bestäms i andra delar av lagen kan betraktas som otydlig. Eftersom 3 mom. för närvarande tillämpas bara på 3 § i samma kapitel, föreslås det att momentet ska strykas och att det som föreskrivs i momentet ska tas in i 3 §. Därmed blir det gällande 4 mom. paragrafens nya 3 mom.
3 §.Verksamhet som ersätts. I denna paragraf regleras villkoren för att den företagshälsovård som ordnas av arbetsgivaren ska kunna ersättas. Enligt det gällande 1 mom. ersätts kostnaderna för att ordna sådan företagshälsovård enligt god företagshälsovårdspraxis som avses i lagen om företagshälsovård till arbetsgivaren. I det gällande 2 mom. bestäms det att ersättandet av de kostnader som arbetsgivaren orsakas av ordnandet av företagshälsovård samt sjukvård och andra hälsovårdstjänster förutsätter att verksamheten genomförts med användning av nödvändiga resurser inom företagshälsovården. Det föreslås att de villkor som anges i båda momenten ska preciseras så att de blir tillämpliga också på företagare och andra som utför eget arbete, på motsvarande sätt som på arbetsgivare. Förslaget hör samman med att det sakinnehåll som hänvisningsbestämmelsen i den gällande lagens 2 § 3 mom. avser tas in i 3 §. Dessutom föreslås till 2 mom. en hänvisning till 6 § 2 mom. i samma kapitel, där det föreskrivs om de resurser som behövs för att upprätthålla en verksamhet som iakttar god företagshälsovårdspraxis. Båda ändringarna är av teknisk karaktär.
5 §.Ersättning för kostnader för företagshälsovård. I den gällande paragrafens 1 mom. anges hur stor andel av kostnaderna för företagshälsovården som ersätts. Det föreslås att momentet ska ändras så att ersättningsprocentsatsen för de kostnader som hänför sig till ersättningsklass I höjs från 50 till 60. Av de kostnader som hänför sig till ersättningsklass II ska fortsättningsvis 50 procent ersättas. Avsikten är inte att ändra den praxis som innebär att ersättningen enligt ersättningsprocentsatsen beräknas på basis av de godtagbara kostnaderna, dock högst de kostnader som motsvarar det kalkylerade maximibeloppet.
I paragrafens gällande 2 mom. bestäms det att 60 i stället för 50 procent av de kostnader som hänför sig till ersättningsklass I ska ersättas ifall man inom företagshälsovården har en praxis för upprätthållande, uppföljning och tidigt stödjande av arbetsförmågan. Det föreslås att den särskilda ersättningsprocentsats som är förknippad med en praxis för upprätthållande, uppföljning och tidigt stödjande av arbetsförmågan ska slopas. I stället ska det i momentet anges hur ersättningen för den företagshälsovård som arbetsgivaren ordnar ska fastställas. För närvarande fastställs ersättningen högst till det kalkylerade maximibeloppet per arbetstagare, och det finns särskilda maximibelopp för ersättningsklasserna I och II. Det föreslås att maximibeloppet för den företagshälsovård som ordnas av arbetsgivaren ska ändras så att det finns ett gemensamt kalkylerat maximibelopp för ersättningsklasserna I och II, av vilket arbetsgivaren i första hand ska ersättas för kostnader som hänför sig till ersättningsklass I. Om det sammanlagda kalkylerade maximibeloppet per arbetstagare för kostnader som hänför sig till ersättningsklasserna I och II inte i sin helhet används för kostnader som hänför sig till ersättningsklass I, kan arbetsgivaren av den återstående delen få ersättning för kostnader som hänför sig till ersättningsklass II. Ersättningen för kostnader som hänför sig till ersättningsklass II kan dock motsvara högst 40 procent av det sammanlagda kalkylerade maximibeloppet per arbetstagare för ersättningsklasserna I och II.
Förslaget rörande maximibeloppet för den företagshälsovård som arbetsgivaren ordnar innebär att arbetsgivaren kan använda företagshälsovårdsersättningarna i sin helhet för lagstadgad förebyggande verksamhet. Den verksamhet som hänför sig till ersättningsklass II, dvs. sjukvård och annan hälsovård, kan ersättas bara till den del maximibeloppet inte har använts för verksamhet som ersätts inom ramen för ersättningsklass I, dock till högst 40 procent av maximibeloppet. När det gäller företagshälsovård som ordnas av arbetsgivaren kommer det sammanlagda kalkylerade maximibeloppet per arbetstagare för de kostnader som hänför sig till ersättningsklasserna I och II således att vara glidande när det gäller hur mycket av den verksamhet som hänför sig till ersättningsklass II som kan ersättas till arbetsgivaren. För ersättningsklass II kommer ersättningens maximibelopp att vara mellan 0 och 40 procent av det sammanlagda maximibeloppet.
I paragrafens gällande 3 mom. föreskrivs det att den ersättning som betalas till arbetsgivaren för företagshälsovård som arbetsgivaren ordnar bestäms högst till ett kalkylerat maximibelopp per arbetstagare, och att den ersättning som betalas till företagare och andra som utför eget arbete för företagshälsovård som de ordnar för sig själva bestäms högst till det årliga kalkylerade maximibeloppet. Det föreslås att omnämnandet av grunden för bestämmandet av den ersättning som betalas till arbetsgivaren ska strykas ur momentet, eftersom en bestämmelse om saken framdeles kommer att ingå i det ovan nämnda 2 mom. Paragrafens 3 mom. föreslås innehålla en bestämmelse bara om hur den ersättning som betalas till företagare och andra som utför eget arbete bestäms. För deras del föreslås det att den gällande modellen fortsättningsvis ska följas. Denna innebär att det fastställs särskilda årliga kalkylerade maximibelopp per företagare för ersättningsklasserna I och II för de företagshälsovårdsersättningar som betalas till företagare och andra som utför eget arbete. Förslaget om ett gemensamt maximibelopp för den företagshälsovård som ordnas av arbetsgivare gäller således inte de företagshälsovårdsersättningar som betalas till företagare och andra som utför eget arbete.
6 §.Fastställande av det kalkylerade maximibeloppet. I den gällande paragrafens 1 mom. bestäms det att det kalkylerade maximibeloppet per arbetstagare, som ligger till grund för den ersättning som betalas till en arbetsgivare, fastställs enligt ersättningsklass utifrån de resurser som behövs för att upprätthålla en verksamhet som iakttar god företagshälsovårdspraxis, på det sätt som närmare föreskrivs genom förordning av statsrådet. På motsvarande sätt fastställs det företagarvis kalkylerade maximibeloppet för den ersättning som betalas till företagare och andra som utför eget arbete. Det föreslås att momentet ska ändras så att grunden för den ersättning som betalas till arbetsgivaren inte ska utgöras av särskilda maximibelopp för ersättningsklasserna I och II utan av ett gemensamt kalkylerat maximibelopp per arbetstagare för ersättningsklasserna I och II. I övrigt ska maximibeloppet fastställas på samma sätt som för närvarande. När det gäller maximibeloppen för företagshälsovård som ordnas av företagare och andra som utför eget arbete föreslås det att man i momentet ska använda samma termer som i det föreslagna 5 § 3 mom.
Enligt paragrafens gällande 3 mom. fastställer Folkpensionsanstalten årligen de kalkylerade maximibelopp som ligger till grund för ersättningen. I praktiken har Folkpensionsanstalten fastställt maximibeloppen i december varje år. I detta sammanhang föreslås en temporär ändring av momentet, så att det under åren 2018–2020 inte ska fastställas något maximibelopp alls. Under denna tid ska de senast fastställda maximibeloppen, dvs. de belopp som fastställts år 2017, användas som grund för ersättningarna. År 2017 fastställdes maximibeloppen för företagshälsovård som ordnades av arbetsgivare år 2017 och för företagshälsovård som ordnas av företagare och andra som utför eget arbete år 2018. I de maximibelopp som fastställdes år 2017 beaktades kostnadsutvecklingen fram till december 2017. Det faktum att de maximibelopp som fastställts vid en och samma tidpunkt berör olika år när det gäller företagshälsovård som ordnas av arbetsgivare och företagshälsovård som ordnas av företagare och andra som utför eget arbete beror på att ersättningsgrunderna för företagshälsovården för arbetsgivare och företagare skiljer sig från varandra. I detta sammanhang föreslås inte någon ändring av ersättningsgrunderna. Arbetsgivarna ansöker om ersättning för företagshälsovårdskostnaderna retroaktivt, för varje räkenskapsperiod. Företagare och andra som utför eget arbete ansöker om och beviljas ersättningar för företagshälsovård med stöd av enskilda ansökningar.
Det föreslås att paragrafens 3 mom. ska ändras temporärt också genom ett omnämnande av den tidpunkt vid vilken maximibeloppen ska fastställas nästa gång. Detta föreslås ske i slutet av år 2021, och då ska endast den kostnadsutveckling som skett under år 2021 beaktas. Vid denna tidpunkt fastställs maximibeloppen för arbetsgivare för år 2021 och för företagare för år 2022. Det faktum att kostnadsutvecklingen under åren 2018—2020 inte beaktas kommer att medföra en permanent besparing i fråga om utgifterna för företagshälsovårdsersättningarna.