6
Remissvar
6.1
Allmänt
Ett utkast till regeringens proposition var på remiss på webbplatsen utlåtande.fi den 22 augusti–29 september 2023. Yttrandena och ett mer omfattande sammandrag av dem kan läsas i statsrådets tjänst för projektinformation. Sammanlagt 18 yttranden kom in. Yttranden lämnades av justitieministeriet, inrikesministeriet, finansministeriet, Konkurrens- och konsumentverket, Transport- och kommunikationsverket, Finlands näringsliv rf, Finsk Handel rf, Business Finland Oy, Telia Finland Oyj och en privatperson. Jord- och skogsbruksministeriet, försvarsministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, arbets- och näringsministeriet, riksdagens justitieombudsmans kansli, Försörjningsberedskapscentralen, Domstolsverket, Säkerhets- och kemikalieverket och Kontaktpunkten för marknadskontroll meddelade att de inte har något att yttra i ärendet.
I yttrandena ansågs ändringarna enligt lagförslaget och dess mål i princip vara positiva, nyttiga och värda att stödja. I yttrandena fästes uppmärksamhet vid marknadskontrollen av radioutrustning och den hänvisningsteknik som används i lagförslaget samt de föreslagna nya kraven på vissa kategorier eller klasser av radioutrustning och deras konsekvenser på nationell nivå. Det gjordes inga betydande ändringar i propositionens innehåll eller i utkastet till förordning utifrån remissbehandlingen.
6.2
Marknadskontroll av radioutrustning
Enligt Transport- och kommunikationsverkets uppfattning motsvarar de föreslagna ändringarna de mycket detaljerade och tekniska bestämmelserna i det ändrade radioutrustningsdirektivet. Verket konstaterade att det understöder propositionen och dess mål samt den föreslagna fördelningen av befogenheter mellan olika myndigheter. Transport- och kommunikationsverket betonade i sitt yttrande att verket i och med de föreslagna ändringarna kommer att få nya uppgifter som gäller marknadskontroll av radioutrustning, vilket kommer att påverka verkets arbetsmängd och resurser. Enligt verket bör de nya uppgifterna ses över regelbundet efter det att tillsynen enligt förslaget har inletts fullt ut. Finansministeriet konstaterade att det är utmärkt att det behov av anslag som de nya uppgifterna medför för Transport- och kommunikationsverket kan täckas med verkets befintliga resurser. Med de ekonomiska konsekvenser som propositionen har behöver den inte behandlas i finansutskottet.
6.3
Kravet på bestämmelser i lag (GrL 80 §) och den hänvisningsteknik som används i propositionen
Justitieministeriet instämde i enlighet med lagförslaget i att bilaga Ia till direktivet innehåller tekniska och detaljerade bestämmelser som riktar sig till ett begränsat antal professionella aktörer. Medlemsstaterna har inget nationellt handlingsutrymme i fråga om det materiella innehållet i bestämmelserna. Justitieministeriet konstaterade i sitt yttrande att det i vissa fall är möjligt att använda direkta hänvisningar vid genomförandet av EU-direktiv, även om man i princip ska förhålla sig restriktivt till det. I sitt yttrande fäste justitieministeriet särskild uppmärksamhet vid de dynamiska hänvisningarna, som inte är önskvärda ur grundlagsperspektiv. Enligt yttrandet finns det dock enligt grundlagsutskottets praxis (GrUU 5/2013) inga direkta konstitutionella hinder för att använda dynamiska hänvisningar.
Enligt justitieministeriet är hänvisningarna till direktivet i lagförslaget och förordningsutkastet i princip adekvata. Enligt yttrandet är också hänvisningarna i förordningsutkastet till kommissionens genomförandeakter möjliga rent lagtekniskt. Telia Oyj understödde i sitt yttrande den linje som anges i propositionen om att införliva direktivet som sådant i den nationella lagstiftningen.
Motiveringen till lagstiftningsordningen i propositionen kompletterades på basis av justitieministeriets yttrande. I fråga om den valda hänvisningstekniken beslutade man att inte göra några ändringar. Även om man i princip bör undvika att använda direkta hänvisningar vid genomförandet av direktiv (GrUU 5/2013 rd, GrUU 35/2020 rd, GrUU 34/2022 rd) har grundlagsutskottet undantagsvis också godkänt reglering där det på lagnivå hänvisas direkt till bestämmelserna i ett direktiv när det gäller tekniska och detaljerade krav. Då har det varit fråga om mycket teknisk och detaljerad direktivreglering som riktats till en begränsad skara professionella aktörer. Medlemsstaterna har inte heller haft nationellt handlingsutrymme i fråga om regleringens materiella innehåll (GrUU 5/2013 rd, GrUU 34/2022 rd). Enligt justitieministeriets yttrande uppfylls kriterierna ovan också i fråga om det aktuella ändringsdirektivet. Detta behandlas närmare i avsnitt 11.3 i propositionen.
6.4
Nya krav för vissa kategorier eller klasser av radioutrustning
Finsk Handel konstaterade i sitt yttrande att de mest betydande konsekvenserna av propositionen hänför sig till kravet på separat försäljning av radioutrustning och laddningsenheter. Enligt Finsk Handel behandlar propositionen på ett heltäckande sätt vilka kostnadseffekter av både engångskaraktär och mer bestående karaktär den föreslagna regleringen har för olika ekonomiska aktörer. Enligt yttrandet är det svårt att förutse hur regleringen kommer att påverka företagens försäljning t.ex. på grund av det varierande produktutbudet hos säljarna, den tekniska utvecklingen och förändringar i kundbeteendet. Finsk Handel önskade att propositionen kompletteras med en bedömning av de nationella marknadskontrollmyndigheterna om hur många laddare som inte uppfyller kraven som årligen importeras till Finland och hur lagändringen eventuellt påverkar detta.
Konkurrens- och konsumentverket betonade i sitt yttrande att det är viktigt att säkerställa att konsumenterna i samband med separat försäljning av radioutrustning och laddningsenheter förstår huruvida en laddningsenhet levereras med radioutrustningen eller inte. Den privatperson som yttrade sig kritiserade valet av USB typ C som gemensamt laddningsdon för vissa kategorier eller klasser av radioutrustning. Enligt yttrandet har olika elektroniska apparater olika effektbehov och ett och samma anslutningsdon kan inte fungera för dem alla. Enligt inrikesministeriet bör det i fråga om sådana radioterminaler och deras tillbehör som myndigheterna använder, utöver en gemensam laddningslösning, finnas möjlighet till tillverkarspecifik kompatibilitet med de laddningslösningar för radioterminaler som nu används.
Det gjordes inga ändringar på basis av remissyttrandena. Det går inte att påverka var enskilda konsumenter köper sina laddningsenheter genom reglering som följer av radioutrustningsdirektivet. Den reglering som nu ska genomföras gäller inte heller laddare, utan radioutrustning. Det finns inga uppföljningar eller bedömningar av mängden köpta laddare och frågan omfattas inte av Transport- och kommunikationsverkets behörighet eller tillsyn. Säkerhets- och kemikalieverket är behörig myndighet i eventuella frågor som gäller elsäkerhet i elektrisk utrustning.
Yttranden begärdes inte om ändringen av radioutrustningsdirektivet, utan om utkastet till proposition om ändring av lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och utkastet till förordning om ändring av statsrådets förordning om radioutrustnings överensstämmelse med kraven. Enligt den nya artikel 3.4 i radioutrustningsdirektivet ska kommissionen, när det gäller radioutrustning som laddas genom trådbunden laddning, ges befogenhet att anta delegerade akter i enlighet med artikel 44 för att ändra del I i bilaga Ia mot bakgrund av den vetenskapliga och tekniska utvecklingen eller marknadsutvecklingen. Kommissionen får genom delegerade akter ändra, lägga till eller ta bort tekniska specifikationer, hänvisningar och beskrivningar med avseende på laddningsgränssnitt och kommunikationsprotokoll för laddning för de kategorier eller klasser av radioutrustning som anges i del I i bilaga Ia. För att säkerställa beredskap inför den tekniska utvecklingen ges kommissionen befogenhet att anta delegerade akter även med avseende på utrustning som kan laddas på annat sätt än genom trådbunden laddning.
7
Specialmotivering
251 a §. Specifikationer avseende laddningskapacitet för vissa kategorier eller klasser av radioutrustning. Det föreslås att en ny 251 a § fogas till lagen. I paragrafen föreskrivs det att radioutrustning som hör till vissa kategorier eller klasser av radioutrustning ska uppfylla vissa specifikationer avseende laddningskapacitet.
Enligt den föreslagna nya paragrafen ska radioutrustning inom de kategorier eller klasser av radioutrustning som avses i del I i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet vara konstruerad så att den stämmer överens med de i den bilagan angivna specifikationerna avseende laddningskapacitet för kategorin eller klassen av radioutrustning i fråga. Bestämmelsen gäller endast de kategorier eller klasser av radioutrustning som avses i del I i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet. Paragrafen innehåller en hänvisning till direktivets bilaga.
Genom paragrafen genomförs den nya 4 punkten i artikel 3 i radioutrustningsdirektivet. Artikel 3 i direktivet gäller väsentliga krav på radioutrustning. I och med den nya 4 punkten ska radioutrustning av vissa kategorier eller klasser konstrueras så att den uppfyller särskilda specifikationer avseende laddningskapacitet. I praktiken innebär detta att viss radioutrustning ska förses med ett anslutningsdon enligt en viss standard. Med anslutningsdon avses den del av utrustningen i vilken laddningskabeln kopplas in. I del I i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet finns en förteckning över de kategorier eller klasser av radioutrustning som omfattas av de föreslagna nya kraven. Del I i den bilagan innehåller också specifikationer avseende laddningskapacitet, det vill säga närmare uppgifter om hurdant ett anslutningsdon för radioutrustning ska vara och vilka standarder det ska uppfylla. Under tiden för beredningen av regeringens proposition utgörs de kategorier eller klasser av radioutrustning som avses i del I i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet av handhållna mobiltelefoner och videospelskonsoler, datorplattor, digitalkameror, hörlurar eller headset, bärbara högtalare och navigationssystem samt elektroniska läsplattor, tangentbord, möss och öronsnäckor. Även bärbara datorer nämns i förteckningen, men för deras del blir bestämmelserna i direktivet tillämpliga först från och med den 28 april 2026. De föreslagna bestämmelserna gäller inom dessa kategorier eller klasser av radioutrustning endast radioutrustning som innehåller ett borttagbart eller inbyggt uppladdningsbart batteri. Bilaga Ia till direktivet är i sin helhet mycket detaljerad och teknisk.
Enligt artikel 3.4 i radioutrustningsdirektivet ges kommissionen dessutom befogenhet att anta delegerade akter i enlighet med artikel 44 för att ändra del I i bilaga Ia mot bakgrund av den vetenskapliga och tekniska utvecklingen eller marknadsutvecklingen. Syftet är att säkerställa en minsta gemensam driftskompatibilitet mellan radioutrustning och deras laddningsenheter samt att förbättra konsumenternas bekvämlighet, minska miljöavfallet och undvika en fragmentering av marknaden. Kommissionen får genom delegerade akter ändra, lägga till eller ta bort tekniska specifikationer, hänvisningar och beskrivningar med avseende på laddningsgränssnitt och kommunikationsprotokoll för laddning för de kategorier eller klasser av radioutrustning som anges i del I i bilaga Ia. Kommissionen får alltså genom delegerade akter ändra, lägga till eller ta bort tekniska specifikationer med avseende på kategorier eller klasser av radioutrustning eller deras laddningskapacitet. Därför är det ändamålsenligt att hänvisa direkt till direktivets bilaga och inte föreskriva om kategorier eller klasser av radioutrustning eller specifikationer på lagnivå.
253 §. Skyldigheter för tillverkare av radioutrustning. Till paragrafen fogas ett nytt 2 mom., enligt vilket tillverkare av radioutrustning utöver det som anges i punkterna i 1 mom. ska se till att bruksanvisningar för sådan radioutrustning som avses i 251 a § innehåller information på åtminstone finska och svenska om de specifikationer avseende laddningskapacitet och kompatibla laddningsenheter som avses i del II i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet. Genom momentet genomförs delvis artikel 10.8 tredje stycket i direktivet.
Momentet innehåller en hänvisning till den föreslagna nya 251 a § och gäller således endast de kategorier eller klasser av radioutrustning som avses i del I i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet. Del II i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet, som det hänvisas till i momentet, anger vilken information om specifikationer avseende laddningskapacitet och kompatibla laddningsenheter som ska ingå i de bruksanvisningar som åtföljer radioutrustningen. Dessa är i skrivande stund effektkraven för laddningsenheter, uttryckt i watt, som ska uttrycka den minimala effekt som radioutrustningen kräver respektive den maximala effekt som krävs för att radioutrustningen ska uppnå högsta laddningshastighet samt information om huruvida radioutrustningen stöder ett särskilt definierat kommunikationsprotokoll för snabb laddning. I skrivande stund handlar det om laddningsprotokollet för strömförsörjning via USB-port. Kraven i del II i bilaga Ia till direktivet är detaljerade och tekniska, och därför ska det i paragrafen ingå en hänvisning till del II i bilagan.
Det föreslås att ett nytt 3 mom. om en separat etikett fogas till paragrafen. Genom momentet genomförs delvis artikel 10.8 tredje stycket i direktivet. Momentet gäller på samma sätt som 2 mom. viss radioutrustning som avses i 251 a §. Enligt momentet ska informationen om specifikationerna avseende laddningskapacitet och kompatibla laddningsenheter också visas på den etikett som avses i del IV i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet när tillverkare av radioutrustning tillhandahåller konsumenter och andra slutanvändare viss radioutrustning.
Etikettens innehåll och format anges i detalj i del IV i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet. Etiketten visas i grafisk form och exakta proportioner för den anges. Enligt det föreslagna 3 mom. ska etiketten vara tryckt på bruksanvisningen och dessutom på förpackningen eller fäst på förpackningen som ett klistermärke. Om det inte finns någon förpackning ska klistermärket vara fäst på radioutrustningen, eller om radioutrustningens storlek eller beskaffenhet inte medger detta ska en etikett tryckas som ett separat dokument som åtföljer radioutrustningen. Etiketten ska beskriva specifikationerna för radioutrustningens laddningsegenskaper och kompatibla laddningsenheter, vilket gör det möjligt för konsumenter och andra slutanvändare att välja en laddningsenhet som är kompatibel med deras radioutrustning.
I momentet förutsätts dessutom i enlighet med radioutrustningsdirektivet att etiketten visas på ett synligt och läsbart sätt och, vid distansförsäljning, nära prisuppgiften. Således ska etiketten t.ex. vid försäljning visas så att konsumenter och andra slutanvändare lätt får information om laddningskapaciteten hos den radioutrustning de köper. I samband med distansförsäljning är det inte tillräckligt att etiketten endast finns på förpackningen till radioutrustningen. Kravet på en etikett nära prisuppgiften i samband med distansförsäljning säkerställer att konsumenter och andra slutanvändare också vid distansförsäljning får behövlig information om radioutrustningens laddningskapacitet och därmed kan fatta ett informerat köpbeslut.
Enligt artikel 8.10 femte stycket i radioutrustningsdirektivet ska kommissionen ges befogenhet att anta delegerade akter i syfte att ändra delarna II och IV i bilaga Ia, till följd av ändringar i del I i den bilagan eller som en följd av framtida ändringar i märkningskraven, eller mot bakgrund av tekniska framsteg, genom att införa, ändra, lägga till eller ta bort uppgifter avseende informationen eller grafiska eller skrivna inslag, enligt vad som anges i den artikeln. Eftersom kommissionen ges befogenhet att ändra bilagan genom delegerade akter och eftersom bilagan är mycket detaljerad och teknisk, hänvisas det i paragrafen direkt till bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet.
Paragrafens 1 mom. motsvarar gällande bestämmelser.
253 b §. Skyldigheter för importörer av radioutrustning. Till paragrafen fogas en ny 9 punkt, enligt vilken importörer av radioutrustning ska se till att de krav avseende etikett och visning av etiketten som anges i 253 § 3 mom. uppfylls när de tillhandahåller konsumenter och andra slutanvändare sådan radioutrustning som avses i 251 a §.
Genom den föreslagna 9 punkten genomförs den nya artikel 12.4 i radioutrustningsdirektivet. Enligt det stycket ska även importörer säkerställa att radioutrustning som ingår i de kategorier eller klasser av radioutrustning som avses i del I i bilaga Ia till direktivet visar eller är försedd med en etikett i enlighet med artikel 10.8 tredje stycket och att denna etikett visas på ett synligt och lättläst sätt och, vid distansförsäljning, nära prisuppgiften. De skyldigheter som anges i den föreslagna nya 9 punkten gäller vissa kategorier eller klasser av radioutrustning som avses i 251 a §. Den föreslagna 9 punkten utvidgar skyldigheten att säkerställa att en etikett finns och att den visas korrekt till att gälla inte bara tillverkare utan också importörer.
253 c §. Skyldigheter för distributörer av radioutrustning. Till paragrafen fogas en ny 5 punkt, enligt vilken distributörer av radioutrustning ska se till att de krav avseende etikett och visning av etiketten som anges i 253 § 3 mom. uppfylls när de tillhandahåller konsumenter och andra slutanvändare sådan radioutrustning som avses i 251 a §.
Genom den föreslagna 5 punkten genomförs den nya artikel 13.2 i radioutrustningsdirektivet. Innehållet i den nya 5 punkten motsvarar den nya 9 punkten i 253 b § som föreslås ovan. Den föreslagna punkten utvidgar skyldigheten att säkerställa att en etikett finns och att den visas korrekt till att gälla inte bara tillverkare och importörer utan också distributörer. Både importörer och distributörer kan leverera radioutrustning direkt till konsumenter och andra slutanvändare, och därför har de i radioutrustningsdirektivet ålagts samma skyldigheter att lämna och visa information som tillverkare.
253 f §Krav på separat försäljning. Det föreslås att det till lagen fogas en ny 253 f §, genom vilken den nya artikel 3a i radioutrustningsdirektivet genomförs. Enligt den föreslagna nya paragrafens 1 mom. ska ekonomiska aktörer erbjuda konsumenter och andra slutanvändare möjligheten att skaffa sådan radioutrustning som avses i 251 a § utan laddningsenhet. Med kravet avses separat försäljning av radioutrustning och laddningsenheter. Ekonomiska aktörer kan, om de så önskar, fortsätta att tillhandahålla radioutrustning som avses i 251 a § till konsumenter och andra slutanvändare även tillsammans med en laddningsenhet, men i och med ändringen bör de ekonomiska aktörerna åtminstone erbjuda möjligheten att köpa utrustningen utan laddningsenhet.
Enligt 2 mom. ska den ekonomiska aktören när sådan radioutrustning som avses i 251 a § tillhandahålls konsumenter och andra slutanvändare säkerställa att information om huruvida en laddningsenhet ingår i radioutrustningen visas med hjälp av ett sådant piktogram som avses i del III i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet. Piktogrammet ska vara tryckt på förpackningen eller fäst på förpackningen som ett klistermärke. Piktogrammet ska visas på ett synligt och läsbart sätt och, vid distansförsäljning, nära prisuppgiften. Piktogrammet enligt momentet beskrivs i detalj i del III i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet. Piktogrammet visas i grafisk form och exakta proportioner för det anges. Piktogrammet visar en laddningsenhet, det vill säga ett externt nätaggregat. Piktogrammet får enligt bilagan utformas på olika sätt (t.ex. när det gäller färg, fylld bild eller kontur, tjocklek på linjerna), förutsatt att det förblir synligt och läsbart. Om piktogrammet förminskas eller förstoras ska proportionerna behållas.
Enligt artikel 3a andra stycket i radioutrustningsdirektivet ska kommissionen ges befogenhet att anta delegerade akter i syfte att ändra del III i bilaga Ia till följd av ändringar av delarna I och II i den bilagan eller framtida ändringar i märkningskraven, eller mot bakgrund av tekniska framsteg, genom att införa, ändra, lägga till eller ta bort grafiska eller textmässiga inslag. Eftersom kommissionen ges befogenhet att ändra bilagan genom delegerade akter och eftersom bilagan är mycket detaljerad och teknisk, hänvisas det i paragrafen direkt till del III i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet.
255 §. Förfarande för bedömning av överensstämmelse. I 1 mom. föreslås en teknisk ändring så att bedömningen av överensstämmelse omfattar de väsentliga krav som anges i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och dessutom i de statsrådsförordningar som utfärdats med stöd av den.
Paragrafens 2 och 3 mom. kvarstår i sin gällande form.
260 §. Marknadskontroll av radioutrustning samt hantering av radioutrustning som utgör en risk. Ordalydelsen i 2 mom. ändras så att den bättre motsvarar det ändrade första stycket i artikel 40.1 i radioutrustningsdirektivet. Enligt momentet ska Transport- och kommunikationsverket göra en heltäckande bedömning av radioutrustningens överensstämmelse, om verket har tillräckliga skäl att anta att radioutrustningen inte uppfyller minst ett av de väsentliga krav som anges i lagens 251 § eller i statsrådsförordningar som utfärdats med stöd av den paragrafen eller inte uppfyller det krav som anges i 251 a § Genom paragrafen genomförs den ändrade artikel 40.1 första stycket i radioutrustningsdirektivet. I och med ändringen räcker det att myndigheten i stället för grundad anledning har tillräckliga skäl att anta att radioutrustningen strider mot kraven.
Paragrafens 1 och 3 mom. kvarstår i sin gällande form.
263 §. Korrigerande av formell bristande överensstämmelse. Det föreslås att 1 mom. 6 och 8 punkten i paragrafen ändras. Dessutom föreslås det att nya 9, 10 och 11 punkter fogas till paragrafen. Genom ändringen genomförs de nya leden fa–c samt de ändrade leden j och h i artikel 43.1 f i radioutrustningsdirektivet. Ändringen gäller endast radioutrustning som avses i 251 a §.
Ordalydelsen i paragrafens 1 mom. 6 punkten ändras så att den bättre motsvarar den ändrade artikel 43.1 h i radioutrustningsdirektivet. I punkten införs också ett omnämnande av avsaknad av information som avses där. Enligt artikel 43.1 h i radioutrustningsdirektivet överensstämmer radioutrustning inte med kraven om den information som avses i artikel 10.8, EU-försäkran om överensstämmelse, som avses i artikel 10.9 eller den information om restriktioner för ibruktagandet som avses i artikel 10.10 inte åtföljer radioutrustningen. Informationen i artikel 10.8 gäller de specifikationer avseende laddningskapacitet och kompatibla laddningsenheter som fastställs genom ändringen av direktivet och för vilka kraven beskrivs och föreslås bli genomförda i 253 § 2 och 3 mom. Enligt den föreslagna 6 punkten betraktas som bristande överensstämmelse att bruksanvisningar och säkerhetsinformation eller anvisningar och information om användningsbegränsningar som ska medfölja utrustningen saknas eller är bristfälliga.
I 1 mom. 8 punkten görs en teknisk ändring genom att det läggs till ett omnämnande av en statsrådsförordning som utfärdas med stöd av 252 § 2 mom.
Enligt 1 mom. 9 punkten gäller bristande överensstämmelse i fortsättningen brister i det piktogram som avses i 253 f § 2 mom. I momentet hänvisas till 253 f § 2 mom., som gäller piktogram, och till de krav som där anges när det gäller piktogrammet och användningen av det. Enligt den föreslagna punkten är det fråga om formell bristande överensstämmelse om det på förpackningen eller själva radioutrustningen inte har fästs ett piktogram som visar om en laddningsenhet ingår i utrustningen eller om piktogrammet inte visas på ett synligt och läsbart sätt eller vid distansförsäljning nära prisuppgiften, eller om piktogrammet inte är korrekt utformat i enlighet med 253 f § 2 mom. och del III i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet. Då ska Transport- och kommunikationsverket kräva att den ekonomiska aktören korrigerar den bristande överensstämmelsen.
Enligt 1 mom. 10 punkten gäller bristande överensstämmelse i fortsättningen brister i den etikett som avses i 253 f § 3 mom. I momentet hänvisas till 253 f § 3 mom., som gäller etiketten, och till de krav som där anges när det gäller etiketten och användningen av den. Det är fråga om formell bristande överensstämmelse om etiketten på radioutrustningen, dess förpackning eller de medföljande bruksanvisningarna inte har fästs eller om den inte visas på ett synligt och läsbart sätt eller, vid distansförsäljning, nära prismärkningen. Detsamma gäller om etiketten inte har utformats på ett korrekt sätt i enlighet med 253 § 3 mom. och del II och IV i bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet eller om ingen etikett åtföljer utrustningen. Då ska Transport- och kommunikationsverket kräva att den ekonomiska aktören korrigerar den bristande överensstämmelsen.
Enligt 1 mom. 11 punkten gäller bristande överensstämmelse i fortsättningen också kravet enligt 253 f § 1 mom. på separat försäljning av radioutrustning och laddningsenheter. Det är fråga om formell bristande överensstämmelse om en ekonomisk aktör inte erbjuder konsumenter eller andra slutanvändare möjlighet att skaffa en sådan radioutrustning som avses i 251 a § utan laddningsenhet. Då ska Transport- och kommunikationsverket kräva att den ekonomiska aktören korrigerar den bristande överensstämmelsen.
Paragrafens 2 mom. motsvarar gällande bestämmelser.
11
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
11.1
Inledning
I propositionen föreslås det att lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation ändras. En del av bestämmelserna i lagförslaget är sådana att de måste granskas också med avseende på tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna i grundlagen. Propositionen ska bedömas med avseende på i synnerhet följande bestämmelser i grundlagen: näringsfrihet och rätt till arbete (18 §) och ansvar för miljön (20 §). En väsentlig bestämmelse med avseende på lagstiftningsordningen är dessutom kravet på bestämmelser i lag enligt 80 § i grundlagen (80 §).
11.2
Näringsfrihet (18 §) och ansvar för miljön (20 §)
I lagförslaget föreslås begränsningar för näringsidkare i fråga om tillverkning, tillhandahållande på marknaden, förpackning och försäljning av viss radioutrustning. De föreslagna begränsningarna har betydelse med avseende på näringsfriheten enligt 18 § 1 mom. i grundlagen. I och med 251 a § i lagförslaget ska alla näringsidkare som använder ett eget laddningsgränssnitt, dvs. ett anslutningsdon, i fortsättningen säkerställa att det är möjligt att ladda radioutrustning som omfattas av tillämpningsområdet för ändringsdirektivet via ett don av USB typ C. Regleringen begränsar näringsfriheten då tillverkarna inte längre själva kan välja laddningsgränssnitt för viss radioutrustning som omfattas av ändringsdirektivets tillämpningsområde, utan utrustningens anslutningsdon ska följa de standarder som nämns i bilaga Ia till direktivet.
Kravet på etiketter enligt 253 § 3 mom. i lagförslaget och kravet på piktogram enligt 253 f § 2 mom. begränsar för sin del de ekonomiska aktörernas möjligheter att utforma förpackningar för viss radioutrustning. Enligt 253 f § 1 mom. i lagförslaget ska ekonomiska aktörer erbjuda konsumenter och andra slutanvändare möjligheten att skaffa sådan radioutrustning som avses i 251 a § utan laddningsenhet. De ekonomiska aktörerna kan således inte längre fritt välja vilka tillbehör som levereras tillsammans med radioutrustningen.
Enligt 18 § 1 mom. i grundlagen har var och en rätt att skaffa sig sin försörjning genom näring som han eller hon valt fritt. Inskränkningar i näringsfriheten ska vara exakta och noga avgränsade, och deras omfattning och förutsättningarna för dem ska framgå av lagen. De nya kraven i lagförslaget bygger på EU-lagstiftning. De föreslagna bestämmelserna om nya krav som gäller laddningsgränssnitt (251 a §), specifikationer avseende laddningskapacitet (253 § 2 mom.), etiketter (253 § 3 mom.) samt piktogram och separat försäljning (253 f §) innehåller direkta hänvisningar till bilaga Ia till radioutrustningsdirektivet, där de närmare kraven anges på ett detaljerat, exakt och noggrant avgränsat sätt.
Syftet med den ändring av radioutrustningsdirektivet som ligger till grund för lagförslaget är att minska mängden elektroniskt avfall som genereras vid försäljning av radioutrustning. Ändringsdirektivet syftar dessutom till att främja en cirkulär ekonomi genom att minska koldioxidutsläppen från utvinningen av råvaror för laddningsenheter och från tillverkning, transport och bortskaffande av laddningsenheter. Syftet med de begränsningar av näringsfriheten som föreslås i lagförslaget är således att främja den grundläggande rätten till en sund miljö.
Enligt 20 § i grundlagen bär var och en ansvar för naturen och dess mångfald samt för miljön och kulturarvet. Det allmänna ska verka för att alla tillförsäkras en sund miljö och att var och en har möjlighet att påverka beslut i frågor som gäller den egna livsmiljön. Paragrafen i grundlagen har närmast karaktären av en deklaration och enligt den realiseras ansvaret för miljön (den grundläggande rätten till en sund miljö) genom den materiella lagstiftningen. Bestämmelsen påverkar i första hand lagstiftarens och andra normgivares verksamhet och understryker den vikt som naturens mångfald tillskrivs inom vårt rättssystem.
De föreslagna begränsningarna ska också granskas i förhållande till det mål som eftersträvas med dem. Kravet på proportionalitet har i grundlagsutskottets utlåtandepraxis haft en central ställning vid bedömningen av om en begränsning av näringsfriheten är förenlig med grundlagen (GrUU 19/2006 rd). Grundlagsutskottet har i sin utlåtandepraxis i enlighet med proportionalitetskravet ansett att en begränsning av näringsverksamheten bör vara nödvändig för att ett godtagbart mål ska uppnås och får inte gå längre än vad som är motiverat med beaktande av det samhälleliga intresset bakom regleringen i relation till den aktuella grundrättigheten.
Bakom den föreslagna regleringen ligger ett vägande samhälleligt intresse att minska både mängden elektroniskt avfall och utsläppen från tillverkning, transport och bortskaffande av utrustningen. Dessa intressen är starkt kopplade till främjandet av den grundläggande rätten till en sund miljö. Regleringen kan således inte tolkas gå längre med avseende på näringsfriheten än vad som är nödvändigt på grund av kravet på skydd i allmänhetens intresse. De föreslagna bestämmelserna står således i rätt proportion till det mål som eftersträvas med dem. Bestämmelserna är också noggrant avgränsade och exakta. Lagförslagets krav på ett visst laddningsgränssnitt, etiketter, piktogram och separat försäljning är på det sätt som framgår av propositionen noggrant avgränsade och proportionella och kräver således inte att lagstiftningsordningen enligt grundlagen tillämpas.
11.3
Kravet på bestämmelser i lag (80 §)
I 251 a §, 253 § 2 och 3 mom. samt 253 f § i lagförslaget har man valt en regleringsmodell där det hänvisas direkt till radioutrustningsdirektivet, dess bilaga och delegerade akter som antas med stöd av direktivet. Enligt 80 § 1 mom. i grundlagen ska det genom lag utfärdas bestämmelser om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter samt om frågor som enligt grundlagen i övrigt hör till området för lag. Grundlagsutskottet har i sin utlåtandepraxis med avseende på reglering på lagnivå av individens rättigheter och skyldigheter bedömt ett regleringssätt där innehållet i ett direktiv har genomförts genom direkta hänvisningar till direktivet.
Grundlagsutskottet har ansett att användning av sådan hänvisningsteknik vid genomförandet av direktivet bör undvikas (GrUU 5/2013 rd, GrUU 35/2020 rd, GrUU 34/2022 rd). Utskottet har framhållit att bestämmelserna om genomförande av EU-rätt måste uppfylla de allmänna kraven på att bestämmelser om de grundläggande fri- och rättigheterna ska vara exakta och noga avgränsade och på god lagskrivning (GrUU 9/2004 rd, GrUU 50/2006 rd). Utskottet har vidare ansett att bl.a. de unionsrättsakter som kräver nationella genomförandeåtgärder på grund av dessa krav i regel ska inkorporeras i den nationella lagstiftningen genom nationella författningar som i sak motsvarar EU-rättsakterna (GrUU 50/2006 rd, GrUU 34/2022 rd).
Utskottet har dock undantagsvis också godkänt reglering där det på lagnivå i fråga om tekniska och detaljerade krav hänvisas direkt till bestämmelser i direktivet. Då har det varit fråga om mycket teknisk och detaljerad direktivreglering som riktats till en begränsad skara professionella aktörer. Medlemsstaterna har inte heller haft nationellt handlingsutrymme i fråga om regleringens materiella innehåll (GrUU 5/2013 rd, GrUU 34/2022 rd). Den föreslagna hänvisningstekniken innebär bl.a. att de bestämmelser som det hänvisas till publiceras i EU:s officiella tidning (se artikel 297 i EUF-fördraget) men inte officiellt i Finland separat. Dessutom blir ändringar som görs senare i dessa bestämmelser med stöd av lag direkt tillämpliga i Finland utan särskilda genomförandeåtgärder (GrUU 5/2013 rd). I sitt utlåtande om lagen om begränsning av användning av farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning ansåg grundlagsutskottet att den föreslagna lagen och de bestämmelser som skulle genomföras med hjälp av hänvisningsteknik på det hela taget var tillräckligt sammanhållna för de berörda aktörerna och att det inte fanns några direkta konstitutionella hinder för att använda den föreslagna genomförandetekniken, men påpekade att det skulle vara avsevärt tydligare än dynamiska hänvisningar på lagnivå att ta in de tekniska bestämmelserna i en förordning som utfärdas med stöd av ett normalt bemyndigande (GrUU 5/2013 rd).
Lagförslaget innehåller sådana dynamiska hänvisningar som beskrivs ovan. Den hänvisningsteknik som används i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation har använts även tidigare. I den gällande lagen hänvisas det genomgående direkt till radioutrustningsdirektivet, dess bilagor och kommissionens genomförandeakter. Bestämmelserna i radioutrustningsdirektivet är i huvudsak tekniska och de bestämmelser som genomförs med hjälp av hänvisningsteknik gäller endast vissa kategorier eller klasser av radioutrustning som definieras i de aktuella EU-rättsakterna. Som det konstateras ovan ska direktivet i princip genomföras genom innehållsmässiga ändringar i den nationella lagstiftningen och direkta hänvisningar till direktivet användas endast när det är ändamålsenligt på grund av EU-lagstiftningens komplexitet eller tekniska natur.
Hänvisningarna i 251 a §, 253 § 2 och 3 mom. och 253 f § i lagförslaget gäller alla mycket teknisk och detaljerad reglering som inte ger något nationellt handlingsutrymme. Den nya bilaga Ia som lagts till radioutrustningsdirektivet i samband med det ändringsdirektiv som nu ska genomföras innehåller detaljerade tekniska krav och specifikationer för vissa kategorier eller klasser av radioutrustning, bilder och etiketter i grafisk form samt hänvisningar till standarder. Det är inte ändamålsenligt att föreskriva om de nämnda specifikationerna och andra detaljerade uppgifter på lag- eller förordningsnivå, eftersom de gäller endast de kategorier eller klasser av radioutrustning som nämns särskilt i bilagan och inte all radioutrustning som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation eller radioutrustningsdirektivet.
I radioutrustningsdirektivet ges kommissionen befogenhet att anta delegerade akter för att ändra de artiklar i direktivet och de bestämmelser i bilaga Ia som nu ska genomföras. Om de punkter som genomförs med den nu föreslagna hänvisningstekniken skulle skrivas ut på lag- eller förordningsnivå, skulle den omfattande lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation eller förordningen på lägre nivå behöva ändras varje gång kommissionen antar en delegerad akt som ändrar detaljerade tekniska krav, specifikationer, grafiska piktogram och etiketter eller standarder som endast gäller vissa kategorier eller klasser av radioutrustning. Detta skulle också göra de paragrafer som innehåller bestämmelserna mycket långa, detaljerade och svårbegripliga i en redan mycket omfattande och komplicerad lag.
Det bör också noteras att de berörda dessutom är en begränsad grupp professionella aktörer i branschen, alltså tillverkare, importörer och distributörer av elektrisk och elektronisk utrustning och tillverkarnas representanter. Skyldigheterna för de nämnda ekonomiska aktörerna definieras redan i separata paragrafer i lagen, och då är det ändamålsenligt att föreskriva också om de nya skyldigheter som nu föreslås och som hänför sig till de tekniska kraven i bilaga Ia till direktivet i samma paragrafer, och inte i en separat förordning på lägre nivå. Det kan konstateras att den föreslagna lagen och de bestämmelser i ändringsdirektivet som genomförs genom den föreslagna hänvisningstekniken utgör en tillräckligt tydlig helhet för de aktörer som berörs av regleringen. Det är motiverat att använda hänvisningstekniken också mot bakgrund av grundlagsutskottets utlåtanden.
De föreslagna hänvisningarna i lagförslaget är noggrant avgränsade och exakta. Av ovannämnda orsaker strider den föreslagna regleringsmodellen inte mot grundlagens 80 §.
11.4
Landskapet Åland
I 18 och 27 § i självstyrelselagen för Åland (1144/1991) föreskrivs om fördelningen av behörigheten mellan landskapet Åland och riket. Vid genomförandet av Europeiska unionens lagstiftning fördelas ansvaret i enlighet med den behörighetsfördelning som anges i självstyrelselagen. Landskapet ansvarar för genomförandet av Europeiska unionens lagstiftning till den del ärendet enligt självstyrelselagen hör till dess behörighet. Med stöd av 27 § 40 punkten i självstyrelselagen har riket lagstiftningsbehörighet i fråga om televäsendet och har därmed även ansetts ha det i fråga om regleringen av radioutrustning i 30 kap. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation.
Med stöd av vad som anförts ovan kan lagförslaget behandlas i vanlig lagstiftningsordning.