1
Lagförslag
1 §.Ansvarsområde. Paragrafen innehåller bestämmelser om Lantmäteriverkets ansvarsområde och administrativa ställning. Enligt 1 mom. omfattar Lantmäteriverkets ansvarsområde verksamhet med anknytning till register som behövs för att trygga fastighetsägande, besittning av fastigheter och andra registerenheter, kreditgivningssystemet och positionering. Till ansvarsområdet hör även främjande av den geografiska informationens interoperabilitet och användning samt forskning på geodataområdet och inom fastighetssektorn.
Med andra registerenheter och register som behövs för att trygga kreditgivningssystemet avses i bestämmelsen bland annat olika typer av registerenheter som ska antecknas i det elektroniska lägenhets- och lokaldatasystem som är under beredning. Registreringen av dessa enheter skapar förutsättningar för elektronisk kommunikation och elektroniska tjänster, såsom elektronisk handel med bostadsaktier och förvaltning av säkerheter och bostadsaktiebolag. Bestämmelsen gäller även bland annat enheter som antecknas i annan form än fastigheter i fastighetsregistret.
I 2 mom. definieras Lantmäteriverkets administrativa ställning. Lantmäteriverket hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde och har hela landet som sitt verksamhetsområde.
2 §.Uppgifter. I paragrafen föreskrivs det om Lantmäteriverkets huvudsakliga uppgifter inom verkets ansvarsområde. Uppgifterna motsvarar i huvudsak Lantmäteriverkets nuvarande uppgifter. I bestämmelsen tas på allmän nivå in sådana uppgifter för Lantmäteriverket som det inte föreskrivs om någon annanstans i lag.
Lantmäteriverkets uppgift är att inom sitt ansvarsområde sörja för fastighetsbildnings- och ägoregleringsverksamheten samt bedriva vetenskaplig forskning och utveckling framför allt inom fastighetssektorn och på geodataområdet. Vidare ska Lantmäteriverket sörja för grunden för positionering, det vill säga producera grundläggande geografisk information, koordinat- och referenssystem och sakkunnigtjänster som kan användas i det samhälleliga beslutsfattandet och i myndigheternas verksamhet samt av medborgare, företag och andra sammanslutningar. Med tanke på den egna verksamheten ska Lantmäteriverket sörja för att nödvändiga register finns att tillgå och för att det sker en allmän utveckling inom det egna fackområdet samt delta i internationellt samarbete på området. Att sörja för register avser i detta sammanhang bland annat att fatta beslut om registrering och att vidta andra myndighetsåtgärder som gäller registren samt att på annat sätt behandla de uppgifter som ingår i registren.
På andra ställen i lagstiftningen föreskrivs det om vissa andra offentliga förvaltningsuppgifter som hör till Lantmäteriverket och framför allt om uppgifter som omfattar utövning av offentlig makt. I fastighetsbildningsuppgifterna ingår alla uppgifter som föreskrivs i fastighetsbildningslagen (554/1995), vilka dessutom omfattar nyskifte i form av ägoreglering. I Lantmäteriverkets uppgifter ingår de förrättningar som ska anses utgöra lantmäteri- eller fastighetsförrättningar och som föreskrivs i speciallagstiftning, såsom lagen om enskilda vägar (358/1962), landsvägslagen (503/2005), banlagen (110/2007), gruvlagen (621/2011) och lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977), i enlighet med vad som föreskrivs i dessa lagar. Dessutom ska Lantmäteriverket, liksom tidigare, sköta de uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet särskilt bestämmer.
Lantmäteriverket har i enlighet med 2 § 1 mom. 4 punkten i den gällande lagen om Lantmäteriverket skött uppgiften som it-servicecentral för jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde sedan början av 2015. Det har producerat informationsförvaltningstjänster och bistått ämbetsverk, inrättningar och organ som sköter offentliga uppgifter när de behöver informationsförvaltningstjänster. Det är fråga om en uppgift som tidigare hörde till jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral. Ovannämnda uppgifter överförs i början av 2019 till det nya ämbetsverk som bildas av Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket och som är underställt jord- och skogsbruksministeriet, varför de inte längre kommer att höra till Lantmäteriverkets uppgifter.
I 2 § 2 mom. i den gällande lagen om Lantmäteriverket finns mycket detaljerade bestämmelser om de uppgifter som hör till centralen för geografisk information. Bestämmelsen motsvarar den förordning om Geodetiska institutet som upphävdes den 1 januari 2015, vars innehåll i praktiken överfördes som sådant till lagen om Lantmäteriverket i och med att Geodetiska institutet införlivades i Lantmäteriverket. Bestämmelsen är onödigt detaljerad på lagnivå med beaktande av 119 § 2 mom. i grundlagen, och det är inte till denna del fråga om uppgifter som omfattar utövning av offentlig makt, utan forskning. Det föreslås därför att denna bestämmelse flyttas till en av statsrådet utfärdad förordning om Lantmäteriverket.
3 §.Lantmäteriverkets organisation och ledning. I paragrafen finns bestämmelser om grunderna för Lantmäteriverkets organisation och ledningssystem. Organisationen ska bestå av riksomfattande, resultatansvariga enheter som är underställda Lantmäteriverkets centralförvaltning och av funktioner som omfattar Lantmäteriverkets hela ansvarsområde. Mer detaljerade bestämmelser om enheternas chefer och behörighetskraven i fråga om dem ska utfärdas genom förordning av statsrådet. I 1 mom. anges också att Lantmäteriverket ska ha en centralförvaltning vars förvaltningsort är Helsingfors. På Åland ska det liksom tidigare finnas en egen servicepunkt.
I 2 mom. föreskrivs det om generaldirektörens ställning och uppgifter. Lantmäteriverket ska ledas av en generaldirektör med bistånd av centralförvaltningen. Generaldirektören ansvarar för verksamhetens resultat och effektivitet.
Enligt förslaget ska bestämmelser om Lantmäteriverkets servicepunkter inte längre utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet, utan de ska ingå i verkets arbetsordning. Behovet av servicepunkter påverkas bland annat av att de cirka 72 000 personliga besök som för närvarande årligen görs vid servicepunkterna runt om i Finland förväntas minska avsevärt under de kommande åren. Den elektroniska kommunikationen och de ärenden som på traditionellt sätt sköts per post har ökat vid Lantmäteriverket, och denna utveckling bedöms fortsätta.
Generaldirektören ansvarar för Lantmäteriverkets resultat. Detta har även omfattat befogenheten att utnämna personal. Det är motiverat att även överföra befogenheten att bestämma om servicepunkternas placering och antal till generaldirektören, både med beaktande av den operativa ledningens ansvar och för att förenkla det administrativa förfarandet. De regionala riktlinjerna för servicepunkterna och verksamhetsställenas placering ska dock även i fortsättningen behandlas i statsrådets koordineringsgrupp för regionalisering, och de ska även diskuteras med det ministerium som ansvarar för resultatstyrningen.
4 §.Utnämning av generaldirektören. Om utnämning av generaldirektören föreskrivs i 3 § 1 mom. i statsrådets gällande förordning om Lantmäteriverket (1082/2013). Det föreslås att bestämmelsen flyttas till 4 § i lagen. Enligt bestämmelsen utnämns generaldirektören av statsrådet.
5 §.Beslutanderätt. I paragrafen föreskrivs det om beslutanderätten inom Lantmäteriverket. I fråga om generaldirektörens uppgifter och användande av beslutanderätten motsvarar bestämmelserna 6 § i den gällande lagen, som handlar om beslutsfattandet i förvaltningsärenden. Generaldirektören avgör de ärenden som hör till Lantmäteriverket, om det inte föreskrivits eller genom arbetsordningen bestämts att någon annan ska avgöra dem. Generaldirektören får i enskilda fall överta avgörandet av ett ärende som enligt arbetsordningen annars skulle avgöras av en underlydande tjänsteman. Generaldirektören har rätt att överta avgörandet av ett ärende i det fall att han eller hon har överfört beslutanderätten i ärendet till en annan tjänsteman vid Lantmäteriverket. Generaldirektören ska avgöra ärenden på föredragning av en behörig tjänsteman, om inte något annat föreskrivs i arbetsordningen i fråga om vissa typer av ärenden. Bestämmelser om utnämningen av generaldirektörens ställföreträdare utfärdas genom förordning av statsrådet.
6 §.Ingående av avtal och genomförande av utredningar. I paragrafen finns bestämmelser om anskaffning av finansiering och tjänster som stöder Lantmäteriverkets verksamhet. I 1 mom. föreskrivs det om Lantmäteriverkets rätt att ingå avtal för att sköta sådana uppgifter som hör till verkets ansvarsområde. Dessa är forsknings-, utrednings- och statistikuppgifter samt genomförande av forskningsprogram. Lantmäteriverket får skaffa de tjänster som verket behöver för att utföra sina uppgifter av andra aktörer, såsom universitet, yrkeshögskolor, forskningsinstitut, Statistikcentralen eller privata aktörer. Om det är fråga om förvaltningsuppgifter som föreskrivits för Lantmäteriverket får uppgifterna inte delegeras till en annan aktör genom avtal. Sakkunnigtjänster får skaffas inom ramen för budgeten.
Lantmäteriverket kan även med stöd av 2 mom. med stöd av ett avtal som ingåtts med en kommun sköta uppgifter som föreskrivits eller bestämts för kommunens fastighetsingenjör. Vidare ska verket framställa statistik över sitt ansvarsområde, om inte uppgiften hör till någon annan myndighet, till exempel Statistikcentralen.
Om Lantmäteriverkets rätt att ta emot donationer föreskrivs inte längre i lag. Rättsläget förblir dock oförändrat. Donationer som Lantmäteriverket tar emot får generellt sett inte riskera ett opartiskt och objektivt utförande av myndighetsuppgifterna. I enlighet med 23 § i lagen om statsbudgeten (423/1988) utfärdas bestämmelser om mottagande av donationer i 72 d § i förordningen om statsbudgeten (1243/1992).
7 §.Avgifter för prestationerna. Paragrafen innehåller bestämmelser om avgifterna för Lantmäteriverkets prestationer. Paragrafens 1 och 2 mom. motsvarar 14 § i den gällande organisationslagen. Däremot föreslås det att bestämmelsen i den gällande lagens 14 § 3 mom. om avgifter för prestationer som utförs av it-servicecentralen, som betjänar myndigheter inom förvaltningsområdet, ska upphävas eftersom det föreslås att de uppgifter som hör till Lantmäteriverkets it-servicecentral från och med början av 2019 ska överföras till det nya ämbetsverk som ska bildas av Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket.
8 §.Förande av talan. Paragrafen innehåller bestämmelser om förande av talan vid domstolar och andra myndigheter i ärenden som gäller Lantmäteriverket. Paragrafen motsvarar 12 § i den gällande lagen om Lantmäteriverket.
9 §.Behandling av förvaltningsklagan och skadeståndsärende. Med förvaltningsklagan avses en anmälan till en högre myndighet eller en tillsynsmyndighet om att den myndighet, tjänsteman eller anställd som är föremål för klagan har agerat felaktigt eller lagstridigt. En klagan kan också rikta sig mot en myndighets, tjänstemans eller anställds underlåtenhet att agera eller försummelse av tjänsteuppdrag. På avgöranden i ärenden som gäller klagan och på delgivningen av avgörandena tillämpas allmänt förvaltningslagen (434/2003). Bestämmelserna gäller egentlig förvaltningsklagan och skrivelser som kan anses utgöra sådan. Enligt 1 mom. ska förvaltningsklagan som har anförts över Lantmäteriverkets eller dess tjänstemäns eller anställdas verksamhet avgöras av Lantmäteriverkets generaldirektör. Detta är fallet även när klagan har riktats till jord- och skogsbruksministeriet. Generaldirektören kan i arbetsordningen delegera sin beslutanderätt när det gäller förvaltningsklagan till en tjänsteman i centralförvaltningen.
I 2 mom. föreskrivs det om behandlingen av en förvaltningsklagan som anförts över generaldirektörens eller dennes ställföreträdares verksamhet. Med generaldirektörens ställföreträdare avses i bestämmelsen alla tjänstemän som utsetts till ställföreträdare, oberoende av ställföreträdarordning. En förvaltningsklagan som anförts över dessa personers verksamhet ska alltid behandlas av jord- och skogsbruksministeriet. Jord- och skogsbruksministeriet behandlar endast en förvaltningsklagan som uttryckligen och entydigt handlar om generaldirektörens eller dennes ställföreträdares verksamhet.
I 3 mom. föreskrivs det att Lantmäteriverket ska meddela ett skriftligt beslut när det behandlar ett ersättningsanspråk som grundas på en sak- eller förmögenhetsskada och som gäller en skada som uppkommit i samband med en lantmäteriförrättning eller på grund av fel eller brister i ett register som förs av Lantmäteriverket. Lantmäteriverkets beslut får inte överklagas. Med detta avses behandlingen av ersättningsanspråk som gäller skador som orsakats av åtgärder enligt fastighetsbildningslagen (554/1995), inskrivningsärenden som avses i jordabalken (540/1995) eller registeranteckningar om sådana uppgifter som avses i 3 § i lagen om ett fastighetsdatasystem och anslutande informationstjänster (453/2002). I praktiken tillämpas detta förfarande redan i dag i ovannämnda fall, men en informativ bestämmelse klargör förfarandet i och med att det i lagen införs en tydlig bestämmelse om besvärsförbud. Ändring i Lantmäteriverkets beslut får inte sökas genom besvär. Den som är missnöjd med ett beslut får väcka talan mot staten i tingsrätten i enlighet med vad som föreskrivs i fråga om tvistemål. Lantmäteriverket ska underrätta den sökande om denna möjlighet i samband med att ersättningsbeslutet meddelas. Samma förfarande gäller även vid ersättning av skada vid inskrivningsärenden som gäller fastigheter i de situationer och förfaranden som avses i 7 kap. 4 § och 13 kap. 6–8 § i jordabalken (540/1995).
10 §.Närmare bestämmelser och föreskrifter. I 1 mom. ingår ett bemyndigande att genom förordning av statsrådet utfärda mer detaljerade bestämmelser om Lantmäteriverkets ledning, beslutsfattande, uppgifter, personal, generaldirektörens ställföreträdare, behörighetskrav i fråga om tjänster, titlar och tillsättande av tjänster.
I 2 mom. ingår ett bemyndigande att i Lantmäteriverkets arbetsordning meddela närmare föreskrifter om hur Lantmäteriverkets funktioner och uppgifter ska ordnas samt om verkets verksamhetsställe, servicepunkter och beslutanderätt. Lantmäteriverkets arbetsordning ska fastställas av generaldirektören och publiceras i Finlands författningssamling.
11 §.Ikraftträdande. Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2019.
Enligt 2 mom. upphävs genom lagen den gällande lagen om Lantmäteriverket (900/2013) med ändringar.