4.1
De viktigaste förslagen
Det föreslås att 4 § i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner ändras temporärt så att staten i form av statsandel till arbetslöshetskassan betalar ett belopp som motsvarar grunddagpenningen av de inkomstrelaterade dagpenningar som betalats under permitteringstiden. Ändringen gäller också inkomstrelaterade dagpenningar som grundar sig på väderhinder enligt 1 kap. 5 § 1 mom. 12 punkten och orsak som jämställs med permittering enligt 1 kap. 5 § 1 mom. 14 punkten i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Statsandelen ska betalas för inkomstrelaterad dagpenning som betalas mellan den 1 april 2020 och den 31 december 2020.
På motsvarande sätt föreslås det att 25 § i lagen om arbetslöshetskassor ändras temporärt så att staten för permitteringstid betalar ett belopp som motsvarar grunddagpenningen till företagarkassan i form av statsandel för inkomstrelaterad dagpenning som betalats med stöd av 2 kap. 7 § 1 mom. 5 och 6 punkten i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Statsandelen betalas för inkomstrelaterad dagpenning som betalats mellan den 1 april 2020 och den 31 december 2020.
Förskotten på statsandelen och den slutliga andelen fastställs som en del av den föreskrivna finansieringsprocessen, och det finns inget behov av att skapa ett avvikande förfarande för detta.
4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
Det ökande antalet permitterade orsakar en oförutsedd kostnadsökning i Sysselsättningsfondens utgifter 2020. Inkomstrelaterad dagpenning under permitteringstiden finansieras med avvikelse från övriga inkomstrelaterade dagpenningar så att arbetslöshetskassorna finansierar 5,5 procent och Sysselsättningsfonden 94,5 procent av dem. Företagen anpassar sin verksamhet till lågkonjunkturen i ekonomin genom att permittera sin personal under den första tiden. Det är inte möjligt att uppskatta antalet permitteringsdagar med hjälp av en prognostiserad uppskattning av arbetslöshetsgraden, utan antalet permitteringar beror branschvis på hur den aktuella krisen påverkar branschen. Utifrån den nuvarande uppskattning av arbetslöshetskassorna som erhållits från Sysselsättningsfonden betalas 2020 inkomstrelaterad dagpenning som beviljats på basis av permittering till ett belopp av uppskattningsvis upp till 1 335 000 000 euro, medan det 2019 betalades 155 000 000 euro. Ökningen är alltså 860 procent. Enligt arbetslöshetskassornas bedömning drabbar permitteringarna mest medlemmarna i Industrins arbetslöshetskassa, Servicebranschernas arbetslöshetskassa och den största arbetslöshetskassan, Allmänna arbetslöshetskassan. Dessutom beräknas antalet arbetslösa öka. Utöver dessa utgiftsökningar ökar avgiften till Pensionsskyddscentralen utgiftsökningen med cirka en fjärdedel Sysselsättningsfonden betalar årligen en andel av arbetspensionskostnaderna (den s.k. SF-andelen) till Pensionsskyddscentralen..
Statens deltagande i finansieringen av inkomstrelaterad dagpenning som 2020 betalas på basis av permittering med en andel som motsvarar grunddagpenningen retroaktivt från ingången av april ökar statens kostnader med uppskattningsvis ca 600 000 000 euro. Sysselsättningsfonden ska fortfarande ansvara för en extra utgift på ca 600 000 000 euro och en avgift på ca 150 000 000 euro till Pensionsskyddscentralen. Arbetslöshetskassorna står i båda fallen för 5,5 procent av utgifterna, dvs. cirka 70 000 000 euro. Det är svårt att uppskatta antalet permitteringar 2020, eftersom krisens konsekvenser för ekonomin hösten 2020 i hög grad beror på hur sjukdomen sprids under sommaren och hösten samt eventuella restriktioner som införts med anledning av den. Den ovan nämnda kalkylen baserar sig på cirka 20 miljoner permitteringsdagar under april–december 2020, dvs. till exempel 200 000 permitterade under i genomsnitt 100 dagar. Om permitteringen gäller 200 000 mottagare, men permitteringens längd är kortare, i genomsnitt 50 dagar, dvs. sammanlagt 10 miljoner permitteringsdagar, halveras ovannämnda kostnadsökning.
Tabell 1. Dagpenning för permitteringstid år 2020, scenarier
| | Finansiering, nuläge | Finansiering enligt propositionen |
Permittering tid | Förmånsutgift, 200 000 mottagare | Sysselsättningsfonden | Arbetslöshetskassor | Staten | Sysselsättningsfonden | Arbetslöshetskassor |
50 dagar | 667 000 000 | 630 315 000 | 36 685 000 | 269 280 000 | 361 035 000 | 36 685 000 |
100 dagar | 1 334 000 000 | 1 260 630 000 | 73 370 000 | 605 880 000 | 654 750 000 | 73 370 000 |
I förslaget till arbetslöshetsförsäkringspremie för 2020 uppskattar Sysselsättningsfonden utgifterna och inkomsterna för 2020 (utan statsandel) till cirka 2 miljarder euro. Vid utgången av 2019 var Sysselsättningsfondens nettoförmögenhet knappt 1,7 miljarder euro. Enligt den nuvarande uppskattningen kommer resultatet för 2020 att uppvisa ett underskott på 1,5 miljarder euro och, om det realiseras, kommer hela Sysselsättningsfondens nettoförmögenhet, dvs. bufferten att användas för att täcka den oförutsedda utgiftsökningen under det gångna året. Om situationen fortsätter att vara exceptionell 2021, leder det till en betydande upplåning för Sysselsättningsfonden och en betydande höjning av arbetslöshetsförsäkringspremierna för 2021 och senare år. År 2020 är arbetsgivaravgiften i genomsnitt 1,26 procent av lönesumman och löntagarpremien 1,25 procent, dvs. sammanlagt 2,50 procent. Enligt Sysselsättningsfondens uppskattning uppgår behovet av höjning av arbetsgivaravgiften och löntagarpremien utan statens deltagande i finansieringen till sammanlagt 1,00—2,00 procentenheter (avgiftshöjningen fördelas lika mellan löntagarpremien och den genomsnittliga arbetsgivaravgiften) och om staten i enlighet med propositionen deltar i finansieringen av dagpenningar för permitteringstid är behovet av höjning 0,7—1,5 procentenheter. Mitt under innevarande år kan avgifterna och premierna dock inte ändras, eftersom en ändring skulle förutsätta en omfattande och grundlig beredning. En ändring skulle till exempel förutsätta informationssystemändringar vid räkenskapsbyråerna, Sysselsättningsfonden, i inkomstdatasystemet och i skattemyndighetens system. Även vid fastställandet av förtjänstskyddet och dagpenningar på basis av sjukförsäkringen dras en del av löntagarens arbetslöshetsförsäkringspremie, sjukförsäkringens arbetsinkomstförsäkringspremie och arbetspensionsavgiften av från den lön som ligger till grund för förmånen. En ändring av arbetslöshetsförsäkringspremiernas belopp mitt i året förutsätter således också att detta avdrag justeras mitt under året.
De familjemedlemmar till företagare som betraktas som företagare inom systemet med utkomstskydd för arbetslösa har sedan 2013 under vissa förutsättningar haft rätt till arbetslöshetsförmån under permitteringstid och den tid under vilken företagaren är förhindrad att utföra sitt arbete på grund av en eldsvåda eller en exceptionell naturtilldragelse som har drabbat arbetsplatsen eller av en annan liknande orsak som är oberoende av företagaren eller arbetsgivaren (dvs. en orsak som jämställs med permittering inom systemet med utkomstskydd för arbetslösa). Enligt uppgifterna i arbets- och näringsförvaltningens arbetsförmedlingsstatistik gavs 2019 endast 145 arbetskraftspolitiska utlåtanden på basis av att en familjemedlem till företagaren upphört att arbeta i företaget. I detta antal ingår också andra situationer enligt 2 kap. 7 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa än permittering av familjemedlemmar. Under det första kvartalet 2020 gavs 32 motsvarande utlåtanden. Situationer med permittering av en företagares familjemedlemmar är ytterst sällsynta och deras ekonomiska betydelse liten.